گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان شهریور 1393‬‬‬‬‬‬

0کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانg

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان شهریور 1393‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: حسین حقیقی، فاطمه تابع بردبار، حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی ، مصطفی خداکرمی و فرشيد شهيدی كاويانی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان شهریورماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱ مارس/ ۲۲ اسفند در جریان بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع این کشور را ارائه کرد. در این گزارش آمده که موارد اعدام در سال 2013 در ایران نسبت به سال 2012 میلادی، ۳۶۱ درصد افزایش داشته است. در گزارش احمد شهید تأکید شده که بازداشت‌های خودسرانه در سال 2013 در ایران ادامه داشته‌اند. احمد شهید نسبت به اوضاع اقلیت‌های دینی و قومی، وضعیت زنان و کنشگران مدنی نیز ابراز نگرانی کرده و طرح جرم سیاسی» را موجب محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان و آزادی گردهمایی دانسته است. از سوی دیگر احمد شهید، نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار می‌دهد.

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه 2014، دستکم ۱۱۳ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر می‌بردند که در میانشان ۳۱۶ بهایی، ۳۱ درویش، ۱۱ مسیحی، ۱۱ سنی و 2 زرتشتی وجود دارند.گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از سرنوشت ۱ شهروند عرب محکوم‌به اعدام ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او از نادیده گرفتن قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های دینی چون بهاییان انتقاد شده است. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند.

دولت آمریکا، روز دوشنبه، ششم مردادماه، گزارش سالانه مربوط به آزادی‌های مذهبی در کشورهای گوناگون جهان را منتشر کرد و در آن در مورد ایران از تشدید محدودیت‌ها بر مذاهب تا نحوه مجازات‌ها، فرایند دادگاهی و دادرسی، وجود انبوه زندانیان سیاسی و دیگر موارد انتقاد شده است. به نقل از رادیو اروپای آزاد رادیو فردا، جان کری وزیر خارجه آمریکا، در سخنانی با اشاره به نادیده گرفتن آزادی‌های مذهبی در بسیاری از کشور‌ها گفت: در سال گذشته میلادی میلیون‌ها تن از مردمان باورمند به مذاهب مختلف، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و به ویژه، آوارگی جنگ‌زدگان، به «هنجاری ویرانگر» تبدیل شد. وزیر خارجه آمریکا، ایران را در کنار کشورهای میانمار (برمه)، چین، اریتره، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، ترکمنستان و ازبکستان، در فهرست «نگرانی ویژه» (سی‌پی‌سی) قرار داده است. وزارت خارجه آمریکا هر سال نام کشورهایی را که در مورد آنها «نگرانی ویژه» یا «جدی» وجود دارد اعلام می‌کند که ایران از سال ۱۹۹۹ در میان این کشورها بوده است. وزیر خارجه آمریکا، درمورد ایران بار دیگر بر تشدید محدودیت‌ها در عرصه‌های گوناگون و از جمله در باره اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان و بهاییان تاکید کرده است.

آقای کری ازجمله به وضعیت شهروند ایرانی–آمریکایی، شبان سعید عابدینی، فعال مسیحی تبشیری، اشاره کرد که همچنان در زندان است. او گفت «مقام‌های دولت ایران، سعید عابدینی را صرفن به خاطر باورهای دینی او به هشت سال زندان محکوم کرده‌اند و دولت آمریکا همچنان بر آزادی او تلاش خواهد کرد.»

نقض موارد متعددی از حقوق اولیه ایرانیان، از جمله حق برخورداری از آزادی مذهبی و مواردی دیگر ۴۴ صفحه از گزارش سالیانه را به خود اختصاص داده است. این گزارش سالیانه با اشاره مختصر به پیشینه قانونی حقوق افراد و سیستم حکومتی می‌گوید که دشواری‌های مربوط به حقوق بشر در ایران شامل زمینه‌هایی مانند ناپدید شدن‌ها، رفتار غیر انسانی، ستمگرانه، تحقیرآمیز و یا مجازات‌هایی که قوه قضاییه برای قطع اعضای بدن و یا مجازات شلاق و ده‌ها مورد آزار و حبس‌های انفرادی طولانی مدت و مرگ‌هایی که در زمان زندان شامل زندانیان می‌شود، محدود نیست؛ دستگیری‌های خودسرانه، بدون آنکه به زندانیان اجازه تماس با دنیای خارج داده شود، نبود دادگستری مستقل و دادگاه‌های صالح و نبود محاکمه‌های عادلانه که در مواقعی به مجازات اعدام متهمان منتهی می‌شود؛ وجود انبوه زندانیان سیاسی، دستگیری روزنامه نگاران، دخالت‌های عامدانه در امور شخصی و خصوصی و حتی ورود به خانه‌های آنان، محدود کردن شدید آزادی‌های بیان و قلم و آزادی آکادمیک و محدودیت در برگزاری گردهمآیی‌ها و آیین‌های مذهبی از جمله دشواری‌های دیگری است که در ارتباط با شرایط امروز ایران وجود دارد.

گزارش طولانی دولت آمریکا به طور مشروح، به موارد گوناگونی از آنچه «نقض» حقوق جهانشمول ایرانیان می‌نامد، مانند محروم ساختن اجباری و غیرقانونی افراد از حق زندگی که «به شکل کشتن و اعدام تجلی می‌یابد» پرداخته و «مرگ سوال‌برانگیز» افشین اسانلو را «به دنبال شکنجه‌های شدید» در زندان رجایی شهر کرج، به عنوان نمونه ذکر کرده است. این گزارش همچنین ناپدید شدن‌ها و شکنجه مخالفان و یا فعلان مدنی و نقش نیروهای انتظامی و ماموران امنیتی در این گونه موارد را مورد تاکید قرار داده و اضافه می‌کند که «آزادی مدنی در ایران امروز، از هیچگونه ارج و احترامی برخوردار نیست».

گزارش سالانه دولت آمریکا در مورد ایران، به محدودیت‌های استفاده از اینترنت هم پرداخته و گفته است که حکومت دستیابی به اینترنت را همچنان محدود نگاه داشته و براساس تخمین اتحادیه بین المللی مخابرات، تنها ۲۶ درصد افراد قادر به استفاده از اینترنت هستند.

این گزارش، از فساد و نبود شفافیت در سازمان‌های دولتی و حکومتی، و نیز در مورد کردار دولت جمهوری اسلامی در قبال پژوهش‌های بین‌المللی و غیردولتی در باره نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و به موضوع حقوق زنان و کودکان ایرانی و نادیده گرفتن شدن آنها هم به‌طور مشروحی پرداخته است.

در گزارش سال گذشته «آزادی مذاهب در جهان» نیز ایران به مواردی مانند «زیرپا گذاشتن پی‌درپی آزادی‌های اقلیت‌های مذهبی»، «بازداشت و آزار باورمندان و نوکیشان مذاهب و دین‌های گوناگون» و «ایجاد فضای ترس و هراس» متهم شده است. دولت ایران انتقادها به وضعیت آزادی عقیده، دین و مذهب را در ایران رد می‌کند. گزارش‌های سالیانه وزارت خارجه آمریکا نیز خود معمولا با انتقادهای تندی از سوی مقام‌های حکومتی ایران روبه‌رو می‌شود. پیشتر در مواردی وزارت خارجه ایران، این گزارش سالیانه را «نشانه اسلام‌هراسی» و «رفتار دوگانه» نامیده بود. گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد چگونگی محدودیت‌های مذهبی در سال ۲۰۱۳ میلادی، عرصه‌های گسترده‌ای از نقض حقوق انسان‌ها در کشورهای گوناگون را دربر می‌گیرد. به گفته وزیر خارجه آمریکا، تقریبن در تمام چهارگوشه گیتی، میلیون‌ها مسیحی، مسلمان، هندو و باورمندان سایر آیین‌ها، از ترس و وحشت، آواره، و مجبور به ترک شهر ودیار خود شده‌اند.

یک گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر حاکیست ده‌ها تن از زندانیانی که در شهر کرج در ایران در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، فقط به دلیل انجام اقداماتی که حق اساسی انسانی آن‌ها بوده به زندان افتاده‌اند. به گزارش بی‌بی سی فارسی، در این گزارشِ ۵۹ صفحه‌ای آمده، زندانیان سیاسی که در کرج دوران حبس خود را می‌گذرانند، شامل جمعی از مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان – یک وکیل و شماری از فعالان حقوق اقلیت‌های مذهبی و فعالان کارگری می‌شود. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید این افراد با اتهاماتی مبهم که در مواردی به صورت گروهی علیه آن‌ها مطرح شده، در زمینه‌ آنچه دستگاه قضایی ایران «تهدید امنیت ملی» می‌خواند، گناهکار شناخته شده و به زندان افتاده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های ایران خواسته که کلیه زندانیان سیاسی را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

رابرت جورج، رییس کمیسیون آمریکایی آزادی بین المللی مذاهب، نسبت به وضعیت دشوار آقای کاظمینی بروجردی ابراز نگرانی کرد. بیش از یک سال از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران می گذرد. و با وجود وعده های انتخاباتی او، وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر نشده است. صدها زندانی سیاسی همچنان در بازداشت هستند، اعدام ها در پی محاکمات مشکوک ادامه دارد، اینترنت هنوز سانسور می شود، و اقلیت های مذهبی و قومی هدف آزار قرار دارند. رابرت جورج، رییس کمیسیون آمریکایی آزادی بین المللی مذهب، طی توضیحاتی در کنگره گفت : سوابق حقوق بشری و آزادی مذهبی رژیم ایران باید در کانون هر ارزیابی از ایران در نظر گرفته شود، تصویر تیره ای است:وضعیت پیشتر وخیم آزادی مذهبی در ایران در دوره روحانی بدتر شده است؛ بویژه برای بهاییان، مسیحیان و مسلمانان متعلق به فرقه های سنی و درویشان. رابرت جورج همچنین وضعیت دشوار روحانی شیعه آیت الله بروجردی و کشیش های زندانی فرشید فتحی و سعید عابدینی را یادآور شد. دکتر جورج گفت ناراضیان و مدافعان حقوق بشر هر روز بیشتر به جرم جعلی “محاربه با خدا” هدف قرار می گیرند: اما این حاکمان مذهبی رژیم هستند که به محاربه با حقوق اساسی مردم ایران دست زده اند. دکتر جورج گفت این آزار ها اقدام و کنش ما را می طلبد. او با توجه به مذاکرات هسته ای در جریان ، از ایران خواست، “پایبندی خود را به مقاصد صلح جویانه در خارج از ایران، با متوقف ساختن جنگ در داخل علیه مردم خود و حقوق آنها نشان دهد.”

31 مرداد 1393 وزارت امور خارجه آمریکا، در گزارش سالانه اش درباره وضعیت آزادی مذهبی در جهان بار دیگر ایران را در میان کشورها موجب نگرانی ویژه قرار داده است و یاد آور می شود تقریبا تمام جوامع مذهبی غیر شیعه در ایران و حتی ایرانیان شیعه ناراضی از جمله آقای کاظمینی بروجردی به عنوان یک رهبر شیعه، هدف آزارهایی از تبعیض و تعرض تا دستگیری، شکنجه و اعدام قرار دارند .گزارش به موارد بسیاری از جمله به پرونده هفت رهبر بهایی که هر یک  به 20 سال زندان محکوم شده اند .

هفت عضو دراویش نعمت اللهی که محکومیتهای از هفت سال و نیم تا 10 سال و نیم زندان را می گذرانند .تخلفات در روند محاکمه مولانا فتحی محمد نقشبندی  امام جمعه اهل سنت و 11 نفر دیکر و دستگیری و حکم هشتاد ضربه شلاق به چهار مسیحی به علت نوشیدن شراب در مراسم مذهبی در یک کلیسا ی خانگی می پردازد .هنگام انتشار گزارش ،جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به اشاره به ایران از چگونگی رفتار حکومت هایی سخن گفت که اعضای گروههای مذهبی را با قوانین سرکوبگرانه و مجازاتهای سخت ساکت می کنند . جان کری همچنین بر شجاعت افرادی در سراسر جهان تاکید گذاشت که با وجود این تهدید ها ،باورهای خود را با تحمل هزینه های شخصی سنگین دنبال می کنند . شجاعتشان ممکن است هرگز فاش نشود اما این کارهایشان را برجسته می کند. زیرا آنها جان خود را در برابر ضرب و جرح ،زندان و حتی مرگ به خطر می اندازند در حالی که تقریبا یقین دارند در فداکارهایشان نامی از آنها باقی نخواهد ماند.جان کری گفت : ایالات متحده آمریکا به حمایت از آزادی مذهبی برای تمام مردم در هر کجا ادامه خواهد داد و در کنار جوامع مذهبی در سراسر جهان که زیر فشار و حمله قرار دارند خواهد ایستاد.

گزارشگران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از وضعیت بازداشت و سلامت روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که با وجود بیماری از درمان لازم محروم شده‌اند، اعلام می‌کند. رضا معینی پژوهش‌گر دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: « در حالی که تصاویر علی خامنه‌ای رهبر حمهوری اسلامی، که در بیمارستان بستری شده است، در همه رسانه‌های جهان منتشر شده است، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران از درمان محروم هستند. برخی از فعالان رسانه‌ای از تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۳ در اعتراض به وضعیت بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند. سلامت و جان آن‌ها در سکوت و بی‌تفاوتی در خطر قراردارد. رعایت حق سلامت زندانیان یکی از وظایف نظام است. اهمال در این اصل بنیادین به معنای ارتکاب جرم عدم همیاری با انسان در خطر است.

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس‌ازآنقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

به گزارش « محبت نیوز» به نقل از ایسنا، علی یونسی در حاشیه مراسم ختم پدر اکبر ترکان مشاور دولت اظهار کرد: موانعی برای اقدامات در حوزه اقلیت‌ها وجود دارد و عده‌ای مخالف‌اند که دولت حقوق همه مردم را مورد توجه قرار دهد. وی در همین رابطه افزود: دولت به دنبال توجه به اقلیت‌هاست و در این راستا هم قدم‌هایی برداشته است اما عده‌ای مخالف این اقدامات هستند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ مولوی عبدالله وحیدی فر امام جمعه اهل سنت نیکشهر در جریان خطبه های نماز جمعه این هفته 7 شهریور ماه با بی اطلاعی از ممانعت های صورت گرفته در ورودی شهر زاهدان برای طلاب اهل سنت و چهره های مذهبی گفت: در این زمینه هیچ گونه گزارشی به دست بنده نرسیده است و به همین دلیل هیچگونه اظهار نظری نمی کنم. امام جمعه اهل سنت نیکشهر اما افزود: بنده این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ مولوی یارمحمد  امام جمعه اهل سنت هیرمند در فرازی از خطبه های نماز جمعه 7 شهریور ماه با اشاره به ممانعت های صورت گرفته در ورودی شهر زاهدان برای طلاب علوم دینی اهل سنت و چهره های مذهبی گفت: نباید در ایست های بازرسی به طلاب علوم دینی بی حرمتی شود زیرا این توهین ها برای دیانت ضرردارد و به خیر و صلاح ما نیست. مولوی یارمحمد افزود:  اگر علت ممانعت از طلاب علوم دینی اهل سنت ریش و عمامه وکلاه هست باید بدانند که رهبر معظم انقلاب هم دارای این صفات است و با این وجود شما باید برعکس عمل کرده وطلاب را اعزاز واکرام نمایید زیرا این اکرام شما سبب خشنودی خداوند می شود. امام جمعه اهل سنت هیرمند در ادامه با اشاره به وضعیت خدمت سربازی طلاب علوم دینی اهل سنت گفت:  همانطورکه طلاب اهل تشیع ازخدمت شریف سربازی معاف میشوند طلاب اهلسنت هم باید معاف شوند.

به گزارش سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه با بیان این که هیچ فرد یا افرادی نباید با اعمال سلیقه حق قانونی افراد دیگر را ضایع کنند، از دولت خواست تا با برخوردهای سلیقه ای مقابله کند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ بیش از 430 نفر از جوانان اهل سنت از مناطق مختلف کشور در اعتراض به ممانعت ها و برخوردهای امنیتی نیروهای انتظامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان در نامه ای به فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس از آنها خواستند تا “از حق طبیعی و قانونی طلاب علوم دینی اهل سنت دفاع کرده” و “جلو برخورد های سلیقه ای و اقدامات تبعیض آمیز نیروی های انتظامی در ورودی شهر زاهدان” را بگیرند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، زندانیان عقیدتی اهل سنت کرد در بیانیه ای ضمن محکوم کردن فشارها و برخوردهای امنیتی ارگان های انتظامی امنیتی جمهوری اسلامی با طلاب اهل سنت در ورودی شهر زاهدان از علمای اهل سنت خواستند تا در مقابل این فشارها سکوت نکنند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پروانه صالحی همسر ماموستا عبدالهادی صالحی – یکی از زندانیان عقیدتی زندان رجایی شهر-  که در پی فعالیت های دعوی بازداشت و به زندان انداخته شد. طی نامه ای، اتهام یکی از فعالان سیاسی به نام مختار هوشمند که در سایت کردپا مدعی شده بود که ماموستا عبدالهادی با داعش بیعت کرده است را تکذیب کرد.

خبرگزاری هرانا، امامان جمعه اهل سنت آزادشهر و زاهدان، مولانا محمدحسین گرگیج و مولانا عبدالحمید، طی خطبه های نمازجمعه این شهرستانها نسبت به تیراندازیهای اخیر نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان که منجر به کشته شدن ۵ شهروند بیگناه شده انتقاد کردند وضمن انتقاد ازچنین رفتارهایی، نیروی انتظامی را مسئول حفظ جان و مال مردم و برقراری امنیت عنوان کرد و نسبت به بی‌قانونی‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای هشدار داد و از مسئولین خواست تا با خاطیان حوادث اخیر برخورد کنند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ بیش از 8 نفر از طلاب و علمای اهل سنت احضار ، بازجویی و یا در تماس تلفنی توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات تهدید شده اند. ماموران وزارت اطلاعات ضمن درخواست “همکاری” از افراد احضارشده با دستگاه اطلاعاتی آنها را تهدید به پرونده سازی و زندانی شدن می‌کنند. مقامات امنیتی این افراد را نسبت به “نفوذ احتمالی” و “تهدید” گروه‌های مثل “جیش العدل ” و “داعش” برای کشور و “خطر” شبکه‌های ماهواره‌ای مذهبی هشدار داده اند.

به گزارش هرانا، روز جمعه مورخ ۷ شهریورماه، نیروهای امنیتی شهر اهواز با مراجعه به منازل شخصی تعدادی از شهروندان این شهر، تعدادی از شهروندان عرب سنی مذهب را بازداشت و پس از تفتیش منازل و ضبط اموال شخصی، آنان را به نقطه نامعلومی منتقل کردند، هویت تعدادی از بازداشت شدگان مذکور “مهدی مجدم، ترکی آلبوخنفر، امین زبیدی و علی زهیری” گزارش شده است هر چند عنوان می‌شود تعداد بازداشت شدگان بیش از این تعداد است.

به گزارش هرانا، پرونده ۲۵ تن از زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که به اعدام محکوم شده‌اند در دیوان عالی کشور در دست بررسی است. تمام زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر کرج به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروههای سلفی در دادگاهی ناعادلانه و بدون حق داشتن وکیل به اعدام محکوم شده‌اند. بر اساس این گزارش، طی شهریورماه گذشته حکم اعدام ۵ تن از زندانیان سنی مذهب در دیوان عالی کشور به تایید رسیده ولی ایشان بدلیل اینکه خانواده‌هایشان از این موضوع بیخبر هستند نمی‌خواهند نامشان در رسانه‌ها مطرح شود. از سوی دیگر حکم اعدام ۴ تن از این زندانیان بنامهای حامد احمدی، جهانگیر دهقانی، جمشید دهقانی و کمال ملایی که پیش‌تر در دیوان عالی کشور به تایید رسیده بود برای اعمال ماده ۱۰ و اعاده دادرسی به دیوان ارسال شده است.

به گزارش هرانا، آقای شاهو ابراهیمی زندانی سنی مذهب که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به اعدام محکوم شده است بیش از ۵ سال است که نه تنها برخلاف سایر زندانیان از امکان ملاقات حضوری با خانواده محروم شده است بلکه ملاقات کنندگان مجاز ایشان که می‌توانند بصورت کابینی با ایشان ملاقات کنند تنها پدر و مادر ایشان اعلام شده‌اند، این در حالی است که آقای ابراهیمی متاهل بوده و دارای همسر و فرزند است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ از اول شهريورماه تا كنون حدود دو هفته است كه مسئولان زندان مركزی زاهدان از تماس تلفني مولوی فتحی محمد نقشبندی با خانواده اش ممانعت بعمل آورده اند. به گفته یک منبع آگاه این فشار ها اغلب از طرف نیروهای امنیتی صورت می گیرند. کما اینکه هفته گذشته جواد ابادیان فرزند ملک محمد ابادیان زندانی هم پرونده مولوی نقشبندی نیز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات احضار شده بود که از علت انتقال وی اطلاعی در دست نیست. مولوی نقشبندی در جلسه دادگاه از اعمال فشار نیروهای امنیتی برای اخذ اعترافات تلویزیونی از همراهانش شکایت کرده بود امری که بدان رسیدگی نشد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ جواد آبادیان زندانی سیاسی فرزند ملک محمد آبادیان که  در بند 5 زندان مرکزی زاهدان نگه داری می شود و در انتظار ارجاع حکم از دیوان عالی کشور است روز یکشنبه 9 شهریور توسط ماموران امنیتی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شده است. تا کنون از علت انتقال این زندانی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست اما خانواده این زندانی نگران ایجاد فشار بیشتر برای تغییر در پرونده و افزودن اتهام جدید با این زندانیان هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، صدیق محمدی، زندانی سنی مذهب که در بند مجرمان مواد مخدر زندان قزلحصار نگهداری می‌شد، مورخ ۲۱ مردادماه به دلیل اعتراض به رفتار توهین‌آمیز ماموران امنیتی و توهین به عقاید مذهبی‌اش، مورد ضرب و شتم شدید ماموران این زندان قرار گرفت، درحالیکه از ناحیه سر دچار شکستگی شده و بدنش دچار کبودی شدید شده بود به سلول انفرادی انتقال داده شد. آقای محمدی پس از این انتقال هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته و این موضوع موجب نگرانی خانواده وی شده است، همچنین لازم به ذکر است برای این انتقال و نگهداری بلند مدت ایشان در سلول انفرادی برخلاف آیین نامه سازمان زندان‌ها، هیچگونه روند اداری و یا تشکیل کمیته انضباطی برای بررسی موضوع صورت نگرفته است.

به گزارش هرانا، برزان نصرالله‌زاده زندانی اهل سنت محکوم به اعدام زندان رجایی شهر کرج بخاطر وخامت وضع جسمی بصورت اورژانس به بیمارستان اعزام شد.این زندانی اهل سنت کُرد، به دلیل درد شدید در ناحیه شکم و به تشخیص متخصصین بهداری زندان رجایی شهر به بیمارستان مدنی کرج اعزام شد. پزشکان گفته‌اند که این زندانی از ناحیه دیافراگم دچار مشکل جدی است و نیاز فوری به انجام عمل جراحی دارد. گفتنی است این زندانی محکوم به اعدام پس از ساعاتی بدون رسیدگی جدی به زندان عودت داده شد. شایان ذکر است که این زندانی بیمار، حدود ۴ سال است که از این درد رنج می‌برد و مسوولان زندان هر بار با بهانه‌های مختلف از درمان وی سر باز زده‌اند.

به گزارش هرانا، کیخسرو شرفی‌پور، ۶۴ ساله که به دلیل ابتلا به بیماری ناشناخته‌ای امکان تغذیه و تحرک را از دست داده و همچنین نتوانسته بود، آب بیاشامد به دلیل شرایط وخیم جسمی علیرغم مانع تراشی‌های اولیه مسولان حفاظت زندان به بیمارستان اعزام شد، با این حال به دلایل نامعلومی ساعاتی بعد بدون دریافت هیچگونه رسیدگی پزشکی مجدد به زندان بازگردانده شد. گفتنی است در طی پروسه انتقال آقای شرفی‌پور وی موجب اذیت و آزار ماموران همراه قرار گرفته است. بدرفتاری با این زندانی سالخورده در حدی بوده است که اعتراض پرسنل بیمارستان مورد اشاره را نیز در پی داشته است. انتقال توام با آزار و بازگرداندن بدون درمان این زندانی عقیدتی موجب وخامت حال وی شده است. به گفته شاهدان در صورت عدم رسیدگی پزشکی عاجل به وی، جان این زندانی قطعا در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش هرانا، قاسم آبسته که مدتهاست از درد کلیه و مثانه شدید رنج می برد برای درمان صبح روز ۱۲ شهریورماه به بیمارستان اعزام شد اما پس از حدود ۷ ساعت معطلی در بیمارستان با پابند و دست بند تنها تصویربرداری‌ ام آر آی از وی به عمل آمد. ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻄﻠﻊ از وضعیت این زندانی عنوان کرده که گروهبان همراه ایشان ﺑﺎ رفتاری بسیار ﺧﺸﻦ و ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐار بردن الفاظ بسیار رکیک، وی را به شدت مورد آزار و اذیت قرار داده و به دلایل نامعلوم این زندانی عقیدتی را به زندان بازگردانده است. این در حالیست که شدت درد کلیه و مثانه‌ ایشان غیر قابل تحمل است و از درد فریاد می‌کشد و پزشکان نیز معتقدند که وی نیاز به انجام عمل جراحی دارد اما مسئولین زندان توجهی به وضعیت جسمی وخیم او نمی‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی و از زندانیان اهل سنت، با وجود وخامت وضعیت جسمانی خود اجازه درمان در خارج از زندان را دریافت نکرده است. آقای کوکبی، که به ۱۰ سال زندان محکوم شده، مبتلا به سنگ کلیه و ناراحتی قلبی است. وی از مدتی پیش نیز به درد شدید دندان نیز مبتلا شده است.

 

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 8 مورد
بازداشت و بی‌خبری 4 مورد
محاکمه 9 مورد
محکومیت به اعدام 9 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 2 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 6 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 4 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 3 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس‌ازآنقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در خردادماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

به گزارش جرس، در پی تداوم محرومیت هموطنان بهایی از تحصیل در دانشگاه در دولت جدید، نامه ای در اعتراض به این بی عدالتی آشکار تهیه و امضاء شد و جهت حمایت در شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۲۲ شهریور ماه، روحیه صفاجو، شادان شیرازی، تارا هوشمند، سه تن از شهروندان بهایی که طی کنکور سراسری سال جاری از انتخاب رشته محروم شدند با استفاده از خدمات وکلای مدافع حقوق بشر کارزار خود برای استیفای حق تحصیل را در دستگاه قضایی آغاز کرده اند.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه برای آقایان «بابک مبشر»، «ناصر عرشی مقدم» و «عطاءالله اشرفی» از سوی شعبه ۴ دادسرای اوین (شهید مقدس) وثیقه هفتاد میلیارد ریالی برای «آزادی موقت» تا زمان دفاع آخر و دادگاه صادر شد. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: «این شهروندان بهایی از سوی دستگاه امنیتی به «اخلال در نظام اقتصادی کشور» و «عضویت در جامعه بهایی» متهم شده‌اند و خانواده هیچ یک از این شهروندان در حال حاضر شرایط سپردن وثیقه مذکور را ندارند.

رویا٬ دختر سهراب حبیبی٬ عضو محفل همدان که در خرداد ماه سال ۱۳۶۰ در زندان این شهر به همراه ۶ عضو دیگر٬ زیرشکنجه جان خود را از دست داد٬ در نامه‌ای خطاب به محمدجواد لاریجانی٬ رییس ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه به شرح واقعه‌ی کشته شدن پدرش پرداخته و نسبت به عدم تایید دانشجویان بهایی برای تحصیل در دانشگاه اعتراض کرده است. وی با اشاره به سخنان لاریجانی مبنی بر عدم برخورد جمهوری اسلامی با شهروندان به دلیل بهایی بودن٬ تاکید کرد که «آن‌چه شما فرمودید فقط مختص کتاب قانون است».

سه تن از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، یعنی گزارشگران ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، آزادی دین و مسایل اقلیت ها درخواست خود را از دولت ایران برای جلوگیری از تخریب گورستان بهاییان در شیراز به دست سپاه پاسداران تکرار کردند.  به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران LDDHI(عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)، هاینر بیله فلد، گزارشگر ویژه آزادی دین یا عقیده، احمد شهید، گزارشگر ویژه ایران، و ریتا ایژاک، گزارشگر ویژه مسایل اقلیت ها، با انتشار بیانیه مشترکی در روز 4 سپتامبر 2014 (13 شهریور 1393)، اعلام کردند: «ما از گزارش های مربوط به ازسرگیری خاکبرداری در گورستانی که دست کم 950 تن از پیروان آیین بهایی دفن شده اند،  نگران هستیم.»

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران از «ثبت نام نشدن» تعدادی از قبول‌شدگان کنکور سال جاری و همچنین «ثبت نام نشدن» تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها به دلیل «اعمال گزینش‌های جدید» خبر داد و از او خواست نگذارد دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند.

به گزارش هرانا، ساقی فدایی، شهروند بهایی ساکن مشهد صبح روز پنجشنبه ۲۰ شهریور ماه پس از احضار به دادسرای انقلاب مشهد، بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است. قابل ذکر است نامبرده در تیر ماه سال جاری نیز حدود یک ماه در اداره اطلاعات مشهد بطور موقت تحت بازداشت بسر برده بود که به قید وثیقه آزاد شد. لازم به یاداوری است مادر ساقی فدایی به نام «می‌‌خلوصی» به همراه دو شهروند بهایی دیگر به نامهای «شایان تفضلی» و «دری امری» که همزمان بازداشت شده بودند، بیش از سه ماه است همچنان در بازداشت موقت و بصورت بلاتکلیف نگهداری می‌شوند.

به گزارش هرانا، ماموران وزارت اطلاعات در شهر شیراز به دلایل نامعلومی در تاریخ ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۳ به منزل یک شهروند بهایی به نام «وحیده دانا» مراجعه کرده و علیرغم امتناع نامبرده از بازکردن درب منزل، ماموران به زور وارد منزل شده و پس از ارائه حکم بازرسی، اقدام به تفتیش کامل منزل و ضبط کلیه کتب، عکس‌ها و سی دی‌های مربوط به آیین بهایی نمودند و پس از ساعتی محل را ترک کردند. قابل ذکر است در طی یک ماه و نیم گذشته، فشار بر شهروندان بهایی در شیراز رو به گسترش نهاده است که بجز آغاز تخریب گورستان بهاییان، شش شهروند بهایی به نام‌های بهیه معنوی‌پور، ادیب حق پژوه، شهرام منصور، سعید عابدی، وحید دانا و فرهاد سرافراز بازداشت شده‌اند و منازل شش شهروند بهایی دیگر مورد تفتیش قرار گرفته است.

به گزارش هرانا، بتازگی شهروندان بهایی که برای دفن اموات خود در قبرستان مخصوص بهائیان مراجعه می‌کنند باید تعهدی شش بندی را امضاء کنند. به موجب این تعهد شهروندان بهایی نمی‌توانند بر روی سنگ قبر جز نام، تاریخ تولد و تاریخ وفات را قید کنند و همچنین حق ایجاد فضای سبز و کشیدن دیوار در اطراف قبرستان را ندارند. شهروندان بهایی همچنین نمی‌توانند در اطراف غسالخانه ساختمان جدید احداث کنند و یا نوشته و تابلویی بر روی قبر یا اطراف قبرستان نسب نمایند.

به گزارش هرانا به نقل از تقاطع، شادان شیرازی، دختر بهایی که در کنکور امسال دانشگاه‌ها در رشته‌ی ریاضی و فنی، موفق به کسب رتبه‌ی ۱۱۳ شده بود، دوشنبه‌شب (۱۷ شهریور-۸ سپتامبر) پس از وارد کردن اطلاعات خود در وب‌سایت سازمان سنجش برای اطلاع از نتیجه‌ی انتخاب رشته‌اش، با این پیام روبه‌رو شد که باید به آدرس سازمان سنجش در خیابان کریم‌خان زند تهران مراجعه کند. این شهروند بهایی با مراجعه به این سازمان، نامه‌ای را به “هیات گزینش دانشجو” نوشته و در آن تاکید کرده که به خاطر اعتقادات مذهبی‌اش از پذیرش او در دانشگاه خودداری شده آن هم در حالی‌که در هیچ مرحله‌ای درباره‌ی این اعتقادات از وی حتی سوال هم نشده است. گفتنی است ممنوعیت ورود بهاییان به دانشگاه‌ها در کنکور امسال نیز هم‌چون سال‌های قبل ادامه داشته است. “روحیه‌ صفاجو”، دختر دیگر بهایی است که از همان آغاز از دریافت رتبه‌ی کنکور بازمانده و از وی خواسته شده بود تا به ساختمان سازمان سنجش در کرج مراجعه کند. مراجعه‌ای که تا کنون بدون پاسخ مانده و حتی درخواست پیگیری او نیز هم‌چون سایر داوطلبان بهایی از سوی کارمندان این سازمان ثبت نشده است.

به گزارش هرانا، تارا هوشمند که در کنکور سراسری سال جاری شرکت کرده بود با مراجعه به سایت سازمان سنجش مطلع می‌شود که از انتخاب رشته و ادامه تحصیل بازمانده است.

به گزارش هرانا، نورا ثابت، جوان ۱۸ ساله بهایی که امسال در آزمون ورودی دانشگاههای ایران شرکت کرده و رتبه لازم برای تحصیل در رشته پزشکی را نیز کسب کرده بود به دلیل کارشکنی مسئولین و وجود محدودیتهایی که بطور غیررسمی بر جامعه بهاییان ایران بخصوص در امر تحصیل در طی سه دهه گذشته اعمال شده همچون بسیاری از جوانان و افراد جویای تحصیل این جامعه از ورود به دانشگاه علیرغم آغاز سال تحصیلی باز ماند.

به گزارش استان وایر، فرناز روحانی دانشجوی ترم چهارم رشته مترجمی زبان انگلیسی به دلیل “اعتقاد به آئین بهایی” از دانشگاه آزاد واحد شیراز اخراج شد.

بنا به گزارش هرانا، در حال حاضر 10 شهروند بهایی در زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شوند. از این بین ۷ زن در بند ۵ زنان و ۳ مرد در بند ۱-۶ نگهداری می‌شوند.

به گزارش هرانا، فرهاد اقبالی، شهروند بهایی ساکن گرگان، پس از قطعی شدن ۵ سال حبس تعزیری صادر شده از سوی قاضی محمد مقیسه و همچنین تایید عینی حکم در دادگاه تجدید نظر روز ۵ شهریورماه جهت تحمل محکومیت صادره راهی زندان شد.

به گزارش هرانا، «سوسن تبیانیان» شهروند بهایی ساکن سمنان به حکم شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی امیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروههای معاند و مخالف نظام (فرقه بهاییت)» با توجه به داشتن سابقه کیفری به یک سال حبس تعزیری و ضبط کلیه اسناد و مدارک مکشوفه مرتبط با دیانت بهایی محکوم شد.

به گزارش هرانا، شهرام چینیان روز شنبه ۲۹ شهریور برای یکی از پرونده‌های خود که همچنان باز است به دادگاه فراخوانده شد. دم درب خروج زندان ماموران خواستند بزور لباس به تن وی کنند ولی شهرام چینیان حاضر به پوشیدن لباس نشد. به همین رئیس زندان به همراه چند زندان‌بان دیگر وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. ماموران هنگام ضرب و شتم لباسهای شهرام چینیان را از بدنش در می‌آورند. بسیاری از نقاط بدن شهرام چینیان ضرب دیده، کبود شده و در برخی نقاط مجروح شده به نحویکه وی بدلیل شدت آسیب دیدگی به بهداری زندان مراجعه کرد.

به گزارش هرانا، روحیه قوامی نیک شهروند بهایی ساکن کرج که مورخ ۲۶ مردادماه سال جاری در پی احضار تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در کرج بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود، مورخ ۶ شهریورماه با تودیع قرار کفالت از این زندان آزاد شد. لازم به ذکر است از اتهامات و علت بازداشت خانم قوامی نیک اطلاعی در دست نیست.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 6 مورد
بازداشت و بی‌خبری 12 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده 3 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 5 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 14 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 7 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
محکومیت به زندان 3 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 6 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

به گزارش دویچه وله، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه (۲۹ اوت/ ۷ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست، سه ایرانی ـ آمریکایی زندانی در ایران، از جمله سعید عابدینی، کشیش نوکیش مسیحی و جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن ‌پست را آزاد و به یافتن رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ ناپدید شده در سال ۲۰۰۷ در ایران کمک کند.

به گزارش محبت نیوز، شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی نسبت به وضعیت سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی که به ۸ سال زندان محکوم شده است، اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط او شده است. در همین ارتباط نغمه عابدینی، همسر کشیش سعید عابدینی، به صدای آمریکا می‌گوید نسبت به وضعیت نگهداری همسرش در زندان، که بیمار نیز هست، به شدت نگران است.

به گزارش هرانا، صبح  روز دوشنبه مورخ ۱۰ شهریورماه، نیروهای امنیتی در شهر اصفهان برای بازداشت ملوک روحانی به منزل شخصی وی مراجعه نمودند، نیروهای امنیتی در پی حضور در منزل ایشان به تفتیش و ضبط لوازم شخصی نامبرده مبادرت کردند و به دلیل عدم حضور ایشان در منزل به خانواده وی اعلام نمودند که لازم است خانم روحانی فردا صبح مورخ ۱۱ شهریورماه خود را به زندان مرکزی اصفهان معرفی نماید.

به گزارش محبت نیوز، از تهران، هم زمان با موج جدید فشارهای تبلیغاتی بر مسیحیان ایرانی در هفته های گذشته، منابع خبری از بازداشت دوتن دیگر از نوکیشان مسیحی (مهدی وزیری و امیر کیان) ساکن پایتخت، در مورخه سه شنبه 20 مرداد ماه (12 اگوست 2014)، در یک کلیسای خانگی توسط ماموران لباس شخصی وابسته به نیروهای اطلاعات و امنیت تهران خبر داده اند.

به گزارش هرانا، سحرگاه روز دوشنبه، مورخ ۱۰ شهریورماه نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل محمد تسلیمی، نوکیش مسیحی در اصفهان پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی ایشان را بازداشت کردند. همچنین صبح  روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه، نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات در شهر اصفهان با مراجعه به منزل حمیدرضا برهانی و همسرش زینب اکبری پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی هر دو شهروند مذکور را بازداشت کردند، در همین راستا و در پی مراجعه ناموفق روز دوشنبه، مورخ ۱۰ شهریورماه نیروهای اداره اطلاعات در این شهر برای بازداشت خانم ملوک روحانی، ، وی نیز یک روز بعد توسط نیروهای وزارت اطلاعات در این شهر بازداشت شد. چهارمین نوکیش بازداشت شده این شهر خانم «سپیده» است که تلاش این خبرگزاری برای یافتن هویت کامل وی همچنان ادامه دارد. بنا بر گزارشات دریافتی، تمامی بازداشت شدگان به بازداشتگاه امنیتی «الف. طا» در بند حفاظت اطلاعات زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) منتقل شده‌اند.

به گزارش هرانا، تعدادی از نوکیشان مسیحی به نامهای بهنام ایرانی، حسین ساکتی آرامسری، رضا ربانی و عبدالرضا حق‌نژاد که از اوایل ماه گذشته تعمداً در بین سالن‌های مختلف زندان ندامتگاه مرکزی کرج و به دور از یکدیگر اسکان داده شده‌اند در شرایط بلاتکلیف و بد محیطی در این زندان به سر می‌برند. تنها بعنوان نمونه، زندانیان مذکور ناچارند برای دریافت بسیاری از جیره‌های مشخص زندان حتی دریافت آب نیز هزینه پرداخت کنند، این موضوع باعث فشار بر افراد و خانواده‌های آنان شده است. همچنین امین خاکی، محمد بهرامی، حسین بارون‌زاده (دانیل) نوکشیان مسیحی بازداشت شده کلیسای اهواز که اکنون در زندانهای کارون اهواز و شوش نگهداری می‌شوند بدلیل عدم اجرای اصل تفکیک جرایم در شرایط نامناسب محیطی قرار دارند.

در تازه ترین اقدام مسیحیت ستیزی، یک مستندساز ایرانی از ساخت مستند «انجیل برنابا» با همکاری ایتالیا و ترکیه خبر داد. مسلمانان ارزش بسیاری برای این انجیل قائلند زیرا تعالیمش بر علیه تعالیم عهدجدید است.

به گزارش هرانا، طی شهریورماه گذشته در دادگاه انقلاب کرج به نوکیشان مسیحی دربند «رضا ربانی و عبدالرضا علی حق‌نژاد» اتهام محاربهٔ با خدا و افساد فی‌الارض تفهیم اتهام شد همچنین «بهنام ایرانی» دیگر نوکیش مسیحی دربند نیز برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شده است. به گفته وکیل این نوکیشان مسیحی، طرح چنین اتهاماتی برای افرادی که در حوزه دین و اندیشه فعالیت داشته‌اند جای تعجب دارد و نمی‌تواند مصداقهای واقعی داشته باشد.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، خادم کلیسا  آقای امین خاکی که از اسفند ۱۳۹۲ بصورت بلاتکلیف در زندان کارون اهواز بسر می برد  در حال حاضر در اثر فشارها و شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات دچار عارضه جسمی به نام سندرم تونل کارپال و عارضه قلبی حاد شده است .او دچار تشنج های شدید میشود  به طوریکه بدنش سیاه و دستهایش بی حس می شود و ۴ انگشت دست راستش از کار افتاده است . او همچنین از دردهای شدید کمر رنج می برد . از طرفی دیگر خادم دیگر کلیسا رضا ربانی که در حال حاضر در اتاق ۱۳ بند ۸ زندان مرکزی کرج زندانی است  به طرز مشکوکی از زمانی که دستگیر و در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار گرفته دچار بیمار نارسایی شدید کبدی شده است .رنگ پوست سر، صورت و گردن وی  در اثر نارسایی شدید کبدی شدیدا تیره شده است و در شرایط حاد جسمی قرار دارد اما بازجویان وزارت اطلاعات مانع انتقال آنان به مراکز درمانی هستند و از این طریق فشارهای غیر انسانی را علیه این ۲ خادم کلیسا شدت بخشیده اند و آنان را به سوی مرگ تدریجی سوق می دهند.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
بازداشت و بی‌خبری 8 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده 4 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 3 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 4 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 4 مورد
محاکمه 3 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 7 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 2 مورد

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند.

همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

به گزارش مجذوبان نور، خانم نوری، مادر فرشید یداللهی٬ از وکلای دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین، به دلیل تحمل فشارهای روحی ناشی از وضعیت فرزندش که به تازگی اعلام اعتصاب غذا کرده است، به افت شدید فشار خون و حمله قلبی دچار شد. لازم به توضیح است که علاوه بر آقای فرشید یداللهی، داماد و نوه‌اش، امید بهروزی و کسری نوری نیز به دلیل دفاع از حقوق دراویش به زندان محکوم شده‌اند.

جواهر آقاملکی، مادر رضا انتصاری، در مصاحبه با «روز» عنوان کرد که فرزندش به دلیل درویش بودن از صدا و سیما اخراج شد، به دلیل خبرنگار بودن و پوشش خبری اخبار مربوط به دراویش گنابادی به ۸ سال و نیم حبس تعزیری محکوم و زندانی شد و حالا مادرش می‌گوید که بیش از یک ماه است نه با او ملاقاتی داشته و نه خبری از وضعیت او دارد.

جواهر آقاملکی، مادر رضا انتصاری، به مجذوبان نور گفت: «حمید و بقیه برادرانش در زندان جانشان را کف دست گرفته‌اند و می‌خواهند به این ظلم‌ها که به درویش‌ها می‌شود پایان بدهند». خانم آقاملکی در مصاحبه‌ای کوتاه با تاکید بر اینکه حرف زدن با مسوولان مملکت برای پایان دادن به برخورد ناعادلانه‌ای که به دراویش می‌شود اثری ندارد.

پدر وحید بنانی جان باخته حادثه کوا ردر گفت‌و‌گو با مجذوبان نورعنوان کرد: «امیدوارم قضات از نهادهای امنیتى نترسند»، ابتدا تطمیع و تهدید در غالب تطمیع، سپس بسیجی نمایی مقتول، بعد کند کردن روند رسیدگی به پرونده، و سرآخر اعمال فشارهای قضایی و امنیتى به روی دراویش گنابادی، برای اینکه پدر وحید بنانى، درویش جوانى که در غائله کوار در اثر شلیک اسلحه کمری نظامیان جان باخته بود، از شکایت خود منصرف شود. شکایتى که تنها به پیدا کردن قاتل یک جوان محدود نبوده، بلکه پای عاملان اصلی این حادثه را به میدان عدالت مى کشد.

دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز، از روز ۹ شهریور با انتشار وصیت نامه‌ای خطاب به دراویش طریقت گنابادی و آزادمردان جهان خواستار خونخواهی خود تا محاکمه کامل ماموران و آمران ستم‌های وارد بر اهل طریقت و عرفان شدند. دراویش گنابادی زندانی گفته‌اند که برای مرگ آماده اند و تاکید کرده اند که: نمی‌میریم، کشته می‌شویم.

به گزارش مجذوبان نور؛ خانواده‌های وکلا و فعالان حقوق دراویش محبوس در زندان اوین در سالن ملاقات زندان حاضر شده‌اند و خواستار رسیدگی به وضعیت دراویش زندانی و گفتگو با سرپرست زندان٬ آقای مومنی شده بودند٬ که هیچ یک از مسئولان زندان حاضر به گفت‌و‌گو و پاسخ گویی به آن‌ها نشده است.  با آنکه درب‌های خروجی زندان اوین بسته شده است ولی کماکان این خانواده ها از سالن ملاقات خارج نشده و در آنجا حبس شدند.  طبق گزارشات رسیده باوجود حضور خانواده‌های این زندانیان و به همراه داشتن کودکان، مامورین خدماتی اقدام به ریختن جوهر نمک و مواد شوینده قوی در کف سالن کرده تا از این طریق آن‌ها را وادار به خروج از سالن ملاقات کنند.

همسر فرشید یداللهی، وکیل دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین که اعتصاب غذا بوده است، به مجذوبان نور گفت: ما دراویش اهل صلح و آرامش هستیم ولی در برابر ظلم و زور و بی عدالتی مقاومت می‌کنیم.

بیست و هفتمین نشست حاشیه‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد – روز دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ – در شهر ژنو از کشور سوئیس برگزار شد. هماهنگ کننده اصلی نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نهاد حقوق بشر سوئیدوند (SÜDWIND) در شهر ژنو است. «وضعیت تنوعهای قومی – عقیدتی در ایران» موضوع نشست حاشیه‌ای این شورا بود و نهادهای حقوق بشری با ارسال نمایندگانی از تنوعهای قومی – عقیدتی از جمله سخنرانان این نشست بودند. خانم بورلی اِو بنمایندگی از «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران» در این نشست حضور بهم رسانید و با ارائه گزارش جامعی از وضعیت پیروان طریقت گنابادی با عنوان «اعتصاب غذای نامحدود تا تحقق اهداف» از نقض سیستماتیک حقوق دراویش این طریقت صوفیانه در ایران سخن گفت. خانم بورلی با اشاره به وضعیت دراویش گنابادی دربند در زندانهای اوین تهران و نظام شیراز با بیان آنچه نقض مستمر حقوق بشر نامیده می‌شود، از آنچه بر دراویش زندانی در سیاهچالهای ایران می‌گذرد سخن گفت و در پایان، متن بیانیه و وصیتنامه اخیر ۹ تن از دراویش گنابادی زندانی را که اخیرا توسط ایشان از زندان منتشر شده، قرائت کرد.

دراویش گنابادی سراسر کشور، با ارسال نامه‌ای واحد به نمایندگان شهرشان در مجلس، با اعلام اینکه گوش دستگاه‌های قضایی و امنیتی و حاکمان و دولت‌مردان ایران به روی فریاد دادخواهی پیروان طریقت و عرفان بسته است، خواستار توجه جدی نمایندگان به وضعیت دراویش زندانی شدند.

نه استاد دانشگاه در رشته‌های فلسفه، الهیات، ادبیات و هنر، با معرفی خود به عنوان «جمعی از اهل سلوک و ارادتمندان به عرفان اسلامی»، در قالب نامه‌ای که در صفحه ۶ روزنامه اطلاعات مورخ ۹۳/۶/۲۲ به چاپ رسیده است، به گفته‌های وزیر اطلاعات که درویشی را بی‌دینی خوانده بود، واکنش نشان دادند.

جمع ۲۰۰۰ نفره کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان اوین، با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از این فقیه شیعه خواستند در صورتی که درویشی بر اساس گفته‌های وزیر اطلاعات مترادف بی‌دینی است، فتوای ارتداد این جمع را صادر کنید.

اعضای کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان اوین در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار رسیدگی به تضییع حقوق دراویش توسط نهادهای امنیتی و قضایی شده و نوشته‌اند: اگر به خواسته‌های ما که مطابق قانون و شریعت است ترتیب اثری داده نشود، زندان را به زندگی ترجیح خواهیم داد.

جمع ۲۰۰۰ نفره کمپین کوچ دراویش از ایران به زندان اوین، در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل و دیگر نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، خواستار واکنش فوری و عملی حامیان حقوق بشر و جامعه انسانیت برای نجات جان درویشان محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز شدند.

دو هزار عضو کمپین سراسری کوچ دراویش از ایران به اوین در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی، از وی خواستند در صورتی که تصمیم دولتمردان و قدرتمداران ایران بر ادامه نگاه امنیتی بر پیروان طریقت و عرفان است، رای به بازداشت و سرکوب تمامی اعضای این کمپین بدهد.

اعضای کمپین کوچ دراویش گنابادی از ایران به زندان اوین، با انتشار پوستری آمادگی خود را برای پیوستن به وکلا و مدافعان حقوقشان در زندان اوین اعلام کردند.

اعضای کمپین دو هزار نفری کوچ سراسری دراویش گنابادی از ایران به زندان اوین، با انتشار دومین پوستر، شکل و نحوه حضور این گروه در مقابل دادستانی برای کوچ به زندان را تشریح کردند.

شیرین عبادی، وکیل برنده نوبل صلح و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده که روز شنبه ۲۹ شهریور همزمان با حمله نیروهای امنیتی به دراویش گنابادی معترض در مقابل دادستانی تهران منتشر شده است، از آقای‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواست در دیدار با مقامات ایرانی آنان را مجاب کند تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را براساس گفته‌هایشان و همچنین تعهدات بین المللی در خصوص این افراد و دیگر گروه‌های مذهبی ایرانی به کار بندند.

جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج، در حمایت از خواسته‌های دراویش زندانی و خانواده‌های آن‌ها، با انتشار بیانیه ای نگرانی نسبت به دستگیری خانواده‌های دراویش ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مجذوبان نور، تعداد بازداشتی‌های تایید شده دراویش گنابادی در مقابل دادستانی تهران در روز شنبه 29 شهریورماه، به 800  نفر رسید. خانواده نه درویش زندانی و همچنین شماری از زنان و کودکان نیز در بین بازداشت شدگان هستند. به علاوه مورخ 30 شهریور نیز ۵۰۰ درویش در خیابان بهشت در محاصره نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفته‌اند تا نتوانند تجمعشان را در مقابل دادستانی برگزار کنند.

به گزارش مجذوبان نور، در حالیکه ۹ تن از دراویش گنابادی وارد بیست و یکمین روز اعتصاب غذا و داروی خود شده بودند، صبح شنبه ( 29 شهریور) تجمع آرام دراویش مقابل دادستانی در اعتراض به وضعیت عزیزان خود در بند با برخورد خشن و شدید نیروی انتظامی رو به رو شد. ماموران اطلاعات و امنیتی که بامداد شنبه با صد‌ها ون و گارد امنیتی در محدوده بازار ۱۵ خرداد تهران مستقر شده بودند با آمدن دراویش شروع به بازداشت و ضرب و شتم آن‌ها کردند. شدت خشونت ها به حدی بود که حتی زنان و کودکان درویش معترض به تضییع حقوق پیروان عرفان و تصوف، مورد یورش و ضرب و شتم شدید ماموران انتظامی و امنیتی قرار گرفتند. نظامیان مستقر در خیابان بهشت با پرتاب گاز اشک آور میان دراویش محصور در نرده‌های یگان ویژه نیروی انتظامی، با باتوم به جان دراویش افتاده‌اند. همچنین خبر رسیده است نیروهای امنیتی تونل باتوم درست کرده و با ضرب و شتم دراویش آن‌ها را به داخل حسینیه امیرسلیمانی واقع در کوچه معراج خیابان بهشت انتقال می‌دهند.  یک کودک ۹ ماهه در اثر پرتاپ مکرر گاز اشک آور دچار اختلال جدی تنفسی شده است، ۳ تن از دراویش دچار شکستگی سر شدند و بیش از ۵۰ مجروح به جای مانده است.

به گزارش مجذوبان نور، اخبار رسیده از کلانتری‌های محل بازداشت دراویش گنابادی، حاکی از وضعیت بسیار نامساعد بازداشت شدگان، همراه با ضرب و شتم و تحقیر و توهین به دراویش است. تا اکنون دو درویش به نام‌های محمدجعفر انتصاری و علی عظیمی‌پور به دلیل حمله قلبی از کلانتری‌ها به بیمارستان‌های فیروزآبادی و شهدای تجریش منتقل شده و دو درویش دیگر به نام‌های علی اسکندری و علی دریس در اثر عارضه فشار خون بالا و مریضی کلیوی در شرایط بسیار نامساعد کلانتری شهرک قدس به سر می‌برند. همچنین خبر رسیده است آقایان صالح مرادی، سلیم سخاوت، اصغر میراب‌زاده، علی زیدوند، رضا و علیرضا آزرم، عبدالامیر محبوبی‌نژاد، عباس دهقان، سعید رضا‌زاده و رضا قربانی پس از بازجویی در کلانتری و ثبت عکس ایشان در جریان بازجویی، به بازداشتگاه منتقل شده‌اند. این افراد پس از بازداشت اعلام اعتصاب غذا کرده بودند. همچنین گزارشاتی از نگهداری دراویش در سیاه چال‌ها و تا حد ممکن جدا از هم رسیده است، دراويش معترض كه شب گذشته را در كلانتري‌هاي مختلف تهران و در كنار ساير بازداشت شدگان گذرانده‌اند، وضعيت بهداشتي را در آن مكان‌ها اسفبار گزارش كرده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات طی سخنانی در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور با تاکید بر «ضرورت توجه به رفتار دانش آموزان» گفت: ما نباید فقط به درس خواندن توجه کنیم و اینکه از نظر فکری به هرجا که می‌خواهند، بروند بروند، درویش می‌شوند، صوفی می‌شوند، بی‌دین می‌شوند و به سمت اباهیگری می‌روند کاری نداشته باشیم. این گفته‌های متناقض فارغ از اینکه از برخورد دوگانه دولت فعلی با دراویش گنابادی که به تصریح تاریخ و کتب تاریخی از پیروان راستین امامان معصوم شیعه هستند حکایت دارد، نشانگر این است که درویش‌ستیزی و جوسازی علیه پیروان طریقت و عرفان وارد فازی تازه شده و مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند با خریدن زمان و پاک کردن صورت مساله برخوردهای غیرقانونی‌ای که تاکنون با اهل عرفان صورت گرفته است، به اعمال فشار بیشتر بر دراویش بپردازند.

به گزارش مجذوبان نور؛ به رغم اینکه دراویش اعلام کرده بودند حاضرند با پای خودشان و بدون درگیری به زندان بروند و در این راه حتی چشم و دست‌هاشان را هم می‌بندند که صلح جویی ایشان محرز شود، ماموران نیروی انتظامی آن‌ها را مورد ضربات پیاپی باتوم قرار داده و به رهگذرانی که شاهد این صحنه‌ها هستند می‌گویند: این‌ها داعشی هستند. همچنین یکی از سرداران نیروی انتظامی در پاسخ به خانم درویشی که گلی را به نشانه صلح و دوستی دراویش به وی تقدیم کرده بود، از لفظ موهن «خفه شو» استفاده کرده و آن زن و عده‌ای از خانم‌های درویش دیگر را با خشونت هر چه تمام تر سوار ون نظامی کرد.

به گزارش مجذوبان نور؛ دادگاه تجدید نظر محکومیت دوساله دراویش کوار برگزار شد و این سه درویش به نام‌های ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی، علاوه بر وکلای ایشان، ساسانی، رییس وقت کلانتری کوار در زمان وقوع حادثه نیز حضور داشت. آقای ساسانی به عنوان متهم ردیف اول پرونده قتل مرحوم مهندس وحید بنانی که بنا بر گزارش هیات کار‌شناسی قوه قضاییه، در اثر شلیک گلوله سلاح کمری از فاصله نزدیک جان باخته بود، در این دادگاه به طور کامل منکر شلیک گلوله به سمت دراویش شد.

به گزارش مجذوبان نور، فرشید یداللهى، وکیل دراویش گنابادی محبوس در بند هفت زندان اوین،که به رغم آیین نامه داخلی سازمان زندان‌ها از بند ٣۵٠ به زندان رجایی شهر و سپس به بند هفت اوین منتقل شده است و در پی اعمال محدودیت محسنى رئیس زندان، ازحق خروج از سالن و استفاده از کتابخانه و امکانات فرهنگی اندرزگاه هفت آن زندان محروم شد، اعلام کرده است در صورت عدم رسیدگی به خواسته‌هایش، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

به گزارش هرانا، برادر محمد داوری می‌گوید حکم محکومیت این زندانی سیاسی به پایان رسیده اما دادستانی تهران با آزادی او مخالفت کرده است. او می‌گوید بهانه مخالفت با آزادی محمد داوری، غیبت او در ایام مرخصی و بازگشت به زندان عنوان شده در حالی که مرخصی این زندانی سیاسی از سوی دادستانی تهران تمدید شده بود و او هیچ گونه غیبتی از زندان ندارد.

به گزارش مجذوبان نور، یکی از دراویش زندانی در تماس با خانواده‌اش از اعتصاب دسته‌جمعی (مصطفی دانشجو (بند ۴)، حمیدرضا مرادی سروستانی (بند ۸)، امیر اسلامی (بند٣۵٠)، امید بهروزی و فرشید یداللهی (بند ٧)، رضا انتصارى (بند ٨) و افشین کرمپور)  تلفن و ملاقات دراویش خبر داده است و مدعی شده است: «آقایان دانشجو و مرادی ١١ روز است که به بندهای ۴ و ٨ اوین منتقل شده و قبل از بازگشت خودخواسته از بیمارستان به زندان، بنا را بر این گذاشته بوده‌اند که در واکنش به اجبارهای غیرقانونی مسوولان زندان و قوه قضاییه که موجبات وهن شخصیت دراویش زندانى را فراهم آورده است، خود را از هرگونه تماس تلفنى یا ملاقات با اعضای خانواده در پوشش لباس زندان محروم کنند و تا زمانى که حقوق حداقلی زندانیان عقیدتى و سیاسی تامین نشود، دست از سکوت اعتراضی خود برنخواهیم داشت».

به گزارش مجذوبان نور، افشین کرم پور، رضا انتصاری و مصطفی دانشجوافشین کرم پوراز دراویش محبوس در بندهای ۴ و ۸ زندان اوین، در ششمین روز از اعتصاب غذای دراویش زندانی، دست به اعتصاب دارو زدند.

به گزارش مجذوبان نور، امید بهروزی که مغایر آیین نامه سازمان زندان‌ها و اصل تفکیک جرایم، به تازگی از بند ۳۵۰ اوین و با دخالت نیروهای نظامی مستقر در داخل زندان به بند هفت منتقل شده است، از درد شدید در ناحیه گردن و کمر رنج می‌برد. مسوولان زندان اوین به دستور کینه ورزانه مقامات قضایی، نزدیک به یک سال است که به بهانه واهی خودداری این وکیل دادگستری از پوشیدن لباس زندان، از اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. اعمال فشار بر این وکیل دادگستری به این بهانه صورت گرفته است که وی قادر به ملاقات با زندانیان سیاسی و عقیدتی دیگر در اماکن عمومی بند ۷ نباشد. آقای بهروزی اعلام کرده است در صورت عدم لغو این دستورات غیرقانونی که ناقض حقوق حداقلی یک زندانی است، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

به گزارش هرانا، امیر اسلامی و مصطفی عبدی از دراویش زندانی به طور ناگهانی از بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی منتقل شدند. در همین حال چهار درویش زندانی در اوین نیز به اعتصاب غذا پیوسته‌اند در همین حال حمیدرضا مرادی، افشین کرم‌پور، مصطفی دانشجو و رضا انتصاری نیز در حمایت از اعتصاب غذای فرشید یداللهی، به این اعتصاب پیوسته‌اند. این دراویش زندانى، علت اعتصاب غذای خود را قانون شکنى‌های پى در پی مقامات قضایی و مسوولان زندان اوین در قبال زندانیان عقیدتى و سیاسى عنوان کرده‌اند.

به گزارش هرانا، به دلایل نامعلومی حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو دو تن از دراویش محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به ترتیب به بندهای ۴ و ۸ این زندان و به میان زندانیان عادی برخلاف اصل تفکیک جرایم منتقل شدند. پیش‌تر آقای افشین کرم‌پور، دیگر درویش زندانی پس از بازگردانده شدن از بیمارستان، روز ۲۸ مردادماه به بند ۴ زندان اوین و در شرایط مشابهی منتقل شده بود.

به گزارش جرس سه تن از نگهبانان بند با ورود ناگهانی به اتاق دراویش به بازرسی وسایل و تخت‌های آن‌ها پرداختند. ماموران پس از ضبط برخی از وسایل امیر اسلامی و مصطفی عبدی، آن‌ها را به انفرادی منتقل کردند. این درحالی است که سایر دراویش پیش از این به بندهای مالی منتقل و در بندهای مختلف زندان‌های اوین و رجایی شهر پراکنده شده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، امیر اسلامی و مصطفی عبدی، دو فعال حقوق دراویش گنابادی پس از انتقال از بند ۳۵۰ به سلول‌های انفرادی، به بندهای ۷ و ۸ زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش مجذوبان نور، امید بهروزی که مغایر آیین نامه سازمان زندان‌ها و اصل تفکیک جرایم، به تازگی از بند ۳۵۰ اوین و با دخالت نیروهای نظامی مستقر در داخل زندان به بند هفت منتقل شده است، از درد شدید در ناحیه گردن و کمر رنج می‌برد. مسوولان زندان اوین به دستور کینه ورزانه مقامات قضایی، نزدیک به یک سال است که به بهانه واهی خودداری این وکیل دادگستری از پوشیدن لباس زندان، از اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. اعمال فشار بر این وکیل دادگستری به این بهانه صورت گرفته است که وی قادر به ملاقات با زندانیان سیاسی و عقیدتی دیگر در اماکن عمومی بند ۷ نباشد. آقای بهروزی اعلام کرده است در صورت عدم لغو این دستورات غیرقانونی که ناقض حقوق حداقلی یک زندانی است، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

به گزارش مجذوبان نور، مراحل درمان افشین کرم پور وکیل زندانی در بیمارستان شهدای تجریش معوق ماند و او به بند 4 زندان اوین بازگردانده شد، حمید رضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو، دو درویش گنابادی نیز با اعتراض به دخالت‌های قضایی در امور درمانی، و به قصد همدلی و همراهی با افشین کرم‌پور خود با رضایت شخصی به زندان بازگشتند. درمان افشین کرم پور در حالی متوقف و بدون ترخیص پزشک، به زندان بازگردانده شد که دوره فیزیوتراپی مربوط به تنگی کانال نخاع و دیسک کمر وی به طور کامل انجام نشده بود.

به گزارش مجذوبان نور، روز شنبه ٨ شهریور، اخباری درباره اینکه آقای انتصاری به حمله قلبی دچار شده‌اند انتشار یافت که در پی آن، خانواده این درویش زندانى، در بی‌خبری مطلق از وضعیت جسمى و محل بستری وى، تمام بیمارستان‌های تحت نظر سازمان زندان‌ها، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه را جستجو کردند اما نه از مقامى در دادستانى، نه از مسوولان زندان و نه از بیمارستان‌های زیر نظر این دستگاه‌ها، هیچ پاسخى دریافت نکردند. همچنین هم بندی‌های آقای انتصاری  روز سه شنبه ۱۱ شهریور از تپش قلب شدید و درد دوباره در قفسه سینه وی خبر داده و اعلام کرده‌اند مسوولان زندان کماکان با اعزام او به بیمارستان مخالفت کرده و این درویش را به بهداری اوین منتقل کرده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، اخبار رسیده از زندان اوین حاکى از وخامت حال امیر اسلامى و ضعف جسمى شدید نه درویشی است که در اعتصاب غذا به سر مى برند. امیر اسلامى، وکیل محبوس دراویش گنابادی در بند ٧ اوین، به سر درد شدید و افت فشار خون دچار شده و در حالى که اراده‌ای بر جسم خود نداشت به بهداری اوین اعزام شد.

ضعف جسمی ناشی از ۱۲ روز اعتصاب غذا، امید بهروزی وکیل دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین را روانه بهداری کرد.

به گزارش جرس سه تن از نگهبانان بند با ورود ناگهانی به اتاق دراویش به بازرسی وسایل و تخت‌های آن‌ها پرداختند. ماموران پس از ضبط برخی از وسایل امیر اسلامی و مصطفی عبدی، آن‌ها را به انفرادی منتقل کردند. این درحالی است که سایر دراویش پیش از این به بندهای مالی منتقل و در بندهای مختلف زندان‌های اوین و رجایی شهر پراکنده شده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، نیروهای امنیتی به محل نگهداری دو تن از دراویش گنابادی هجوم برده و وسایل آنها را تخریب کردند. پیشتر هم ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین حمله برده بودند که با ضرب و جرح تعدادی از زندانیان سیاسی همراه بود.

به گزارش مجذوبان نور؛ خانواده‌های وکلا و فعالان حقوق دراویش محبوس در زندان اوین، روز یکشنبه ۲۳ شهریورماه، در سالن ملاقات زندان حاضر شده‌اند و خواستار رسیدگی به وضعیت دراویش زندانی و گفتگو با سرپرست زندان٬ آقای مومنی شده بودند٬ که هیچ یک از مسئولان زندان حاضر به گفت‌و‌گو و پاسخ گویی به آن‌ها نشده است.  با آنکه درب‌های خروجی زندان اوین بسته شده است ولی کماکان این خانواده ها از سالن ملاقات خارج نشده و در آنجا حبس شدند.  طبق گزارشات رسیده باوجود حضور خانواده‌های این زندانیان و به همراه داشتن کودکان، مامورین خدماتی اقدام به ریختن جوهر نمک و مواد شوینده قوی در کف سالن کرده تا از این طریق آن‌ها را وادار به خروج از سالن ملاقات کنند.

به گزارش مجذوبان نور، آقای کسری نوری که در هجدهمین  روز از اعتصاب غذای نامحدود اعتراضی به سر می برده، علاوه بر اینکه به نشانه اعتراض به رفتارهای غیرقانونی با پیروان طریقت و عرفان در زندان و بیرون از زندان با هشت درویش محبوس در زندان اوین وارد اعتصاب غذای دستجمعی شده است، مانند دیگر همفکرانش در زندان اوین، از ملاقات با اعضای خانواده اش نیز خودداری کرده است. در پی اقدام این درویش زندانی، از سوی رییس سازمان زندان های کل کشور وی را تهدید کرده اند در صورتی که به اعتصاب غذا ادامه بدهد وی را به زندانی دیگر منتقل خواهند کرد. آقای نوری در پاسخ به این تهدید که آن را سوءاستفاده از اختیارات قانونی مسوولان می داند، خطاب به رییس سازمان زندان ها گفته است: من مانند دیگر برادران زندانی ام خواهان برداشته شدن نگاه امنیتی به پیروان طریقت و عرفان بوده و در این راه نه تنها ذره ای عقب نخواهم نشست بلکه آماده مرگ بر اثر اعتصاب غذا نیز هستم.

 در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 800 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 58 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 2 مورد
محاکمه 3 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت و یا صدور قرار وثیقه 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 19 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 8 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 6 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 6 مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی  جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یارسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یارسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

به گزارش هرانا، طی شهریورماه گذشته سیدامین عباسی از «مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان» به پلیس امنیت کرمانشاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: این سومین باری بود که طی ماه جاری این فعال یارسانی به پلیس امنیت احضار شده بود و اینبار وی برای ساعاتی بازداشت شد. بنابر اظهارات امین عباسی در طی ماه جاری دو بار بصورت تلفنی و یک بار نیز با ارسال احضاریه کتبی به پلیس امنیت کرمانشاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است و در آخرین مورد احضار با ارجاع پرونده به دادسرا با قید ضمانت آزاد گردیده است.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،  روز  سه شنبه ۱۸ شهریور ماه زندانبانان ولی فقیه،  زندانی عقیدتی اهل حق فردین حسینی که در زندان مرکزی کرج زندانی است را تحت عنوان انتقال به مراجع قضایی از بند خارج و به نقطه نامعلومی منتقل کرده اند. این زندانی محکوم به اعدام می باشد و علیرغم اینکه چندین روز از انتقال وی می گذرد اما هنوز به بند بازگردانده نشده است و خانواده وی از وضعیت و شرایط و محل نگهداری این زندانی بی خبر و نگران هستند.

در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 3 مورد
بازداشت و بیخبری 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش ایسنا، علی یونسی در حاشیه مراسم ختم پدر اکبر ترکان مشاور دولت اظهار کرد: موانعی برای اقدامات در حوزه اقلیت‌ها وجود دارد و عده‌ای مخالف‌اند که دولت حقوق همه مردم را مورد توجه قرار دهد. وی در همین رابطه افزود: دولت به دنبال توجه به اقلیت‌هاست و در این راستا هم قدم‌هایی برداشته است اما عده‌ای مخالف این اقدامات هستند. در حالی که آقای یونسی اشاره به هویت این «عده» نکرده، در ماه‌های گذشته برخی از نمایندگان مجلس و روحانیون ایران به سخنان آقای یونسی درباره اقلیت‌های مذهبی و اقوام ایرانی اعتراض کرده بودند.

به گزارش حوزه نیوز، محمد تقی مصباح یزدی، معروف به تئوریسین خشونت، دردیدار جمعی از فرهنگیان و مربیان پرورشی آموزش و پرورش شهرستان تاکستان، گفته است: بعد از این که تعلیم وتربیت ما مدرن شد، مبانی تربیتی ما از دیگر کشورها اقتباس گردید و هنوزهم علوم تربیتی، روانشناسی و سایر علوم انسانی ما ترجمه منابع غرب است. این عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین اذعان داشت که مبانی تربیتی که در سیستم آموزشی ما وجود دارد، برگرفته از تفکر سکولار و بی دینی است که نتیجه ترویج این تفکر، بی دین کردن مردم است. وی افزود: ما هم اکنون در سطح جامعه این کمبود را داریم که نمی دانیم چگونه باید نسل آینده را تربیت کنیم که مورد قبول خداوند باشد، این برای ما سئوال است که باید چه رفتارهایی به نسل جدید تعلیم بدهیم که آنها عادت های صحیح را باد بگیرند. گسترش رسانه ها به خصوص اینترنت باعث این شده است که مواد ضد اسلامی به روح جوانان تزریق شود.

حسین کاظمینی بروجردی طی نامه ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتّحادیّه اروپا، ضمن اشاره به وضعیت اسفبار کنونی کشور و بر شمردن مشقات وارده در دوران حبس خود، از وی خواست خود جهت بررسی وضعیت وی ملاقاتی از وی به عمل بیاورد و یا نماینده ای به این منظور بفرستد.  وی تاکید کرد،  مقامات جمهوری اسلامی با کمال جسارت و خباثت و لئامت، مانع ورود دکتر احمد شهید می شوند تا اسرار پشت پرده روحانیت حاکم، بروز ننماید، تا در زیر چنگال آدمخواران، نمرده ام به دیدارم بیایید.

حسین کاظمینی بروجردی طی نامه ای خطاب به ایرانیان هجرت کرده و اصحاب رسانه، ضمن تاکید بر اینکه دین سیاسی درد لاعلاجی است، که در هر عصری، چون غده سرطانی پیکر توحید را بیمار می کند و مومنین را خجل می گرداند. مذهب دنیاطلبان، همواره در پی استثمار خوش باوران است، که تحت لوای دیانت و معنویت به استیلای نامشروع اهداف ناعادلانه می پردازند. از آنان خواست که به داد زندانیان سیاسی برسند و منعکس کننده اخبار آنان به جهانیان باشند.

به گزارش هرانا، پس از ناپدید شدن شیخ مجتبی رئوفی، از تولیدکنندگان فیلمهای کوتاه فرهنگی-مذهبی و از کارگزاران نزدیک به بیت آیت الله سید صادق شیرازی مرجع تقلید منتقد حکومت ایران در تاریخ پانزدهم مردادماه سال جاری در شهر اصفان، سرانجام وی روز دوم شهریور ماه با خانواده خود از بیمارستانی در خیابان شمس آبادی اصفهان تماس گرفته و عنوان نموده که در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می‌برد و اکنون به دلیل سکته قلبی که ناشی از فشار‌ها و بدرفتاریهای مدت بازداشت است در این بیمارستان بستری است.

به گزارش هرانا، «کیوان یوسف‌زاده» شهروند اهل ارومیه به همراه دو مهمان خود بنام‌های «شوان حاجی زبیر» و «دلیر رمضان اسماعیل» اهل شهرستان زاخو (یکی از شهرهای کردستان عراق)، که دو هفته پبش از این بازداشت شده بودند، دوم شهریور ماه سال جاری به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. اتهام این سه زندانی اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با گروههای سلفی عنوان شده بود، اما پس از چند روز بازجویی در ‌‌نهایت برایشان ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه صادر شده است.

خبرگزاری ایرنا، به نقل از مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامى استان فارس، از برگزاری دوره تربیت مربی «آشنایی و نقد تصوف» برای طلاب زن و مرد و فرهنگیان شیراز، خبر داده است. به گزارش مجذوبان نور، در حالی که علی یونسی، مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، در سمینار‌ها و مناسبت‌های مختلف درباره احقاق حقوق این طیف از شهروندان ایران سخنرانى مى کند، خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، از برگزاری دوره‌هایی خبر مى دهد که با گفته‌های اخیر سید محمود علوی وزیر اطلاعات، در خصوص جلوگیرى از نیل دانش آموزان به سمت آنچه که او «درویشی و بی‌دینى و اباهیگری» خوانده است، هم راستا است.

به گزارش محبت نیوز، محمدکاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران شامگاه پنجشنبه (۲۰ شهریور) در یادواره شهدای فریدونکنار، با حمله به دولت یازدهم به خصوص وزارتخانه‌های علوم و ارشاد گفت: ایران زرتشت چه افتخاری دارد که ما به آن ببالیم وی افزود: ایران زمانی بزرگ و قدرتمند شد که اسلام را در آغوش گرفت. وی با انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم هم گفته: امروز وزارتخانه‌ها و دولت ما باید در خط مقدم جبهه بگویند نگرانی وجود دارد نه این‌که مردم سر از جهنم در بیاورند. صدیقی افزود: ما، دولت و مسئولان ضامن بهشتی بودن مردم هستیم، هر کس به جهنم برود٬ همین جهنمی روز قیامت یقیه شما را می‌گیرد و شما را مقصر جهنمی شدن خود می‌داند.

به گزارش کمپین صلح فعالان در تبعید، سهیل عربی فعال سایبری از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی خراسانی به اتهام سب‌النبی(توهین به پیامبر) به اعدام، و به طور همزمان در دادگاه انقلاب تهران به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 4 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 2 مورد
محاکمه 1 مورد
محکومیت به اعدام 1 مورد
محکومیت به زندان 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 3 مورد

01 02 03 04 05