(بدون عنوان)

rowhani-iranianchristian-1

ریاست جمهوری “روحانی” از آزار مسیحیان ایرانی نخواهد کاست

بعید به نظر می رسد با توجه به سیاست های موجود جمهوری اسلامی تغییری در وضعیت مسیحیان و نوکیشان مسیحی حتی با ریاست جمهوری حسن روحانی حاصل گردد.

به گزارش « محبت نیوز » مطابق گزارشاتی که در رسانه های غربی دربارۀ پیروزی روحانی میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری و انتظاراتی در خصوص تغییر عملکرد در جمهوری اسلامی بوجود آمده است، اما مسیحیان داخل کشور مطمئن نیستند که حسن روحانی، رئیس جمهور آینده بتواند آزار و اذیت مسیحیان را کاهش دهد.

موسسۀ خدماتی درهای باز در گزارشی به نقل از یک ایماندار مسیحی ایرانی گفت: “برخلاف تفسیر رسانه ها که کاندیداها به دو قسمت محافظه کار و اصلاح طلب تقسیم شده بودند و گویی که حق انتخابی بین این دو حزب وجود دارد این مساله کاملن روشن است که هیچ انتخابی در میان نیست و همۀ کاندیداها از اطرافیان آیت الله خامنه ای هستند.”

بر اساس این گزارش حسن روحانی که مذاکره کنندۀ هسته ای ایران در دوران محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران بود که انتظار می رود در خصوص امور اقتصادی کشور و همچنین موارد کمی از مسائل مدنی بتواند اقداماتی انجام دهد در حالیکه مسائل امنیت ملی منحصرن در حیطۀ اختیارات رهبری می باشد.

این ایماندار مسیحی در پاسخ به این سوال که ایا روحانی قادر است تغییراتی بنیادین را در ایران به وجود آورد؟ گفت: “حداقل این است که او یک روشنفکر است که در انگلیس تحصیل کرده و فراخوانده شده است تا ایران روابط مقابله ای کمتری با غرب داشته باشد و باید منتظر باشیم تا ببینیم که بنا بر استانداردهای ایران او تا چه حد میانه رو می باشد.”

وی افزود:” با اینکه پیشگویی آینده بسیار مشکل است ولی من برای شادی همیشگی همۀ ایرانیان و آزادی زندانیان عقیدتی، تسلی برای قربانیان خشونت های سیاسی، عدالت، آزادی، برابری و نیکبختی برای آیندۀ سرزمینمان ایران دعا می کنم.”

لازم به ذکر است ایالات متحدۀ امریکا در طی اواخر هفته اعلام کرد که نتایج انتخابات ایران را تأیید می کند. پس از پیروزی روحانی بر تندروهای محافظه کار، بعد از هشت سال حکومت سرکوبگر محمود احمدی نژاد، کاخ سفید در گزارشی چنین گفت: ما به رأی مردم ایران احترام می گذاریم و شرکت آنان را در جریانات سیاسی و همچنین شجاعت آنها در رساندن صدایشان را تبریک می گوییم.

این در حالی است که روحانی نشان داده است که نمی خواهد با تندروها مقاومت کند و در این رابطه در مصاحبه ای تلوزیونی اعلام کرده است: این پیروزی یک پیروزی حکمت و میانه رویی ، پیروزی رشد و آگاهی و همچنین پیروزی تعهد بر افراط گرایی و خلق و خوی بد است.

اما او همچنین قول داد تا برای همه ایرانیان، حتی گروه های تندرو واصولگرا نیز کار کند، او گفت: من به گرمی با همۀ میانه رویان، اصلاح طلبان و اصولگرایان دست می دهم.

آقای روحانی همچنین در بیانیه شماره دوم خود بر رعایت حقوق اقوام و مذاهب تاکید کردند و گفتند که به مطالبات قانونی و به‌حق اقلیت‌ها رسیدگی می‌کنند.! آیا این حقوق شامل افرادی خواهد شد که که از اسلام به مسیحیت بر می گردند ؟ و آیا دیدگاه ایشان نسبت به کلیساهای فارسی زبان که طی رویدادهای گذشته برخی از آنان توسط مقامات امنیتی تعطیل شده است چگونه خواهد بود و یا چه اقداماتی برای بازگشایی این کلیساها انجام خواهد داد ؟

سالیان سال است مسیحیان ایران بخاطر در میان گذاشت اعتقادات خود با دیگران راجع به عیسی مسیح یا حتی داشتن کلیسای خانگی، اغلب با جرم تهدید “امنیت ملی” زندانی می شوند که در این باره می توان به زندانیانی مسیحی از جمله کشیش فرهاد سبکرو ، کشیش روبرت آسریان، فرشید فتحی و سعید عابدینی کشیش آمریکایی ایرانی تبار و دیگر زندانیان مسیحی نام برد.

پس از آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال 2005 آزار و اذیت و جفا بر مسیحیان بیشتر شد و در رویارویی با اعتراضات مردمی موسوم به جنبش سبز که بعد از اعلام پیروزی او در انتخابات سال 2009 صورت گرفت بسیار مستبدانه و دیکتاتوری عمل کرد؛ معترضان این جنبش معتقد بودند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

احمدی نژاد در سالهای ریاست جمهوری خویش با هماهنگی نظام تلاش گسترده ای برای کنترل شدید تمامی جوانب زندگی مردم در مواجه با ناامنی داخلی شروع کرد و به محدود کردن آزادی های مدنی از جمله آزادی مذهب در ایران پرداخت.

ایرانیان به مسلمان بودن شناخته می شود و بنابر این مسیحیان فارسی زبان بعنوان مرتد در نظر گرفته می شوند که در این زمینه حتی کلیساهای رسمی ارامنه و آشوریان نیز وقتی که به زبان فارسی فعالیت می کنند با تهدیدات شدیدی روبرو می شوند.

جمهوری اسلامی رتبۀ هشتم را در لیست جهانی دیده بان درهای باز در سال 2013 در خصوص آزار و اذیت مسیحیان در جهان دارد.

m.farshadfard