(بدون عنوان)

گزارش تفصیلی نقض حقوق دانشجویان و جوانان در اردیبهشت ماه 92

در این ماه بدلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران همانند سال های گذشته شاهد افزایش فشارهای سیستماتیک جمهوری اسلامی بر فعالان دانشجویی و مدنی بودیم. فشارهای حکومتی برای برگزاری هرچه سریعتر امتحانات پایان ترم دانشگاه ها برای تعطیل کردن دانشگاه ها و جلوگیری از فعالیت های دانشجویان در زمان انتخابات و همچنین فشارها و بازداشت های مکرر و تهدیدهای امنیتی روزنامه نگاران از جمله سیاست های قدیمی و مرسوم حکومت ایران در جهت سرکوب و جلوگیری از هرگونه بیان عقیده در دوران کوتاه انتخابات است. بهر رو در این ماه نیز همچنان شاهد نقض گسترده حقوق دانشجویان و جوانان بودیم که در زیر مهمترین اخبار تایید شده که توسط سرویس های خبری جمع آوری شده اند ارایه می شود.
– به گزارش سحام نیوز، دانشگاه سمنان در اقدامی کم سابقه حدود ۱۶ نفر از دانشجویان دانشکده‌ هنر را با استناد به اتهامات واهی و بی اساس به کمیته‌ی انضباطی دعوت و آن‌ها را به احکام سنگینی محکوم کرد؛ به طوری که تقریبا همه آن‌ها به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و ممنوعیت تردد در دانشگاه محکوم شدند.
– به گزارش هرانا، ظهر روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در اعتراض به تغییر تاریخ امتحانات از تیرماه به خرداد ماه به دلیل برگزاری یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری؛ به تجمع و راهپیمایی پرداختند.
– خبرگزاری هرانا، امیر چمنی، فعال دانشجویی، ظهر روز جمعه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۱ جهت تحمل ادامه‌ حکم حبس، به زندان مرکزی تبریز بازگشت همچنین وحید شیخ بگلو، فعال مدنی و دانشجوی محروم از تحصیل جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری روانه زندان مرکزی تبریز شد.
– صدای کوردستان: ادیب شاه ابراهیمی، دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه شهرضای اصفهان، به علت اصرار بر پیروی علنی از ‌آیین اهل حق، از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شد .
– صدای کوردستان: دهم اردیبهشت در همدان محمد صیادی، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان همدان (دانشگاه بوعلی سینا) براساس دومین پروند‌ه کمیته انضباطی به محرومیت از امکانات رفاهی و دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا محکوم شد.
– در یازدهم اردیبهشت ماه جمعی از فعالین دانشجویی انجمن‌های اسلامی شرق کشور به همراه اعضای «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در شهر مشهد، در حمایت از دانشجویان بازداشتی دانشگاه امیر کبیر روزه سیاسی گرفتند.
– صدای کوردستان: در زندان رشت، دل آرا دارابی، دختر 23 ساله‌یی که در سن 17 سالگی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود،‌ اعدام شد. اعدامی که با اعتراض‌های شدید داخلی و خارجی همراه شد.
– در یازدهم اردیبهشت ماه در رودهن، نیروی انتظامی با ورود به دانشگاه رودهن و ضرب و شتم دانشجویان وهتاکی به آنان، موجب اعتراض دانشجویان این دانشگاه شد.
– آژانس خبری کردپا: مسعود شمس‌نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور ارومیه، روز پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و پس از بازجویی های اولیه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
– بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه یک شهروند کُرد به نام “آزاد رسول‌نژاد” جهت حبس به زندان شهر اشنویه منتقل شد. این معلم و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دانشگاه مراغه از سوی ریاست دادگستری شهرستان اشنویه به اتهام تبلیغ و همکاری با احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت اسلامی ایران به تحمل ٣ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
– شیوا نظر‌آهاری، فعال حقوق بشر، عضو هیأت موسس و دبیر سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر ، سی ام اردیبهشت به زندان اوین بازگشت. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی که برای دومین بار در تاریخ یازده اردیبهشت مصادف با روز مادر، بدون درخواست شخصی به مرخصی آمده بود، مجددا از سوی مسئولین قضایی به زندان فراخوانده شد و می بایست خود را امروز به زندان اوین معرفی می کرد.
– انتشار دفترچه انتخاب‌رشته در سال‌هاي اخير، هر بار با يک شوک تازه همراه بوده است. يک‌بار حذف 13 ‌رشته علوم انساني و يک‌بار سهميه‌بندي جنسيتي به ضرر دختران. بررسي دفترچه انتخاب‌رشته امسال کارشناسي‌ارشد دانشگاه‌ها نشان مي‌دهد رويه دوسال گذشته در تخصيص سهميه‌هاي معين به پسران و دختران ادامه پيدا کرده است. همچنين افزايش ظرفيت‌هاي شهريه‌پرداز در دانشگاه‌هاي برتر دولتي تا حدي افزايش يافته که در بسياري از کدرشته‌ها از ظرفيت‌هاي رايگان پيشي گرفته است.