(بدون عنوان)

گزارش نقض حقوق بشر اقوام در خرداد ماه 1392

گزارش نقض حقوق بشر اقوام و ملل ایرانی توسط حکومت جمهوری اسلامی در خرداد ماه 1392

این گزارش در محدوده ماده 2-12 اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و بیانگر موارد نقض آزادی اقوام ایرانی است و از انجایکه تهیه این گزارش با تکیه بر اخبار واطلاعات منتشره در رسانه ها آزاد و مطبوعات دولتی است واز طرفی نیز دسترسی به موارد نقض حقوق اقوام در ایران بدلیل سانسور گسترده دولتی میسر نمیباشد لذا این گزارش تنها بازگوکننده بخشی ناچیز از موارد نقض حقوق اقوام در ایران میباشد.

1- آژانس کُردپا: یک کولبر کُرد در هنگام کولبری در مرز بخش نوسود به دلیل فشار ناشی از حمل بار، دچار سکته شده و جان خود را از دست می‌دهد.

2-ایسنا: علیرضا کریمیان٬ مدیر کمیته امداد «هیرمند» در استان سیستان و بلوچستان از توزیع برنج و روغن و ماکارونی بین کودکان دچار سوءتغذیه در این شهر خبر داد.

3- سنندج- فردین کمانگر- خبرنگار همشهری: نان، قوت لایموت این روزها در استان کردستان به سختی ومشکلات خاصی به دست مصرف کنندگان می‌رسد، که برای گرفتن چند عدد نان باید چندین ساعت از عمر گرانبهای خود را در صف‌های طولانی سپری کرد.

4- کوردستان میدیا: سرویس رفت‌وآمد کارگران سد ژاوه در جادەی میان روستای نیر و سد ژاوه دچار حادثه شده و در نتیجه چهار کارگر اهل این روستا کشتە و زخمی شدند.

5- بنابه گزارش دریافتی کومه له ، دختر جوانی به نام “دیدار حسین پور” به دلیل اینکه از سوی همسر و خانواده همسرش مورد اذیت و آزار و کتک کاری قرار گرفته بود متاسفانه جان خود را از دست داد.

6- به گزارش “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تکشل های کارگری” کارگران شاغل در سد “بنیر” در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

7- اخبار رسیده از عدم پرداخت دستمزد کارگران و پرسنل شرکت ایران خودرو و شرکت تعاونی روستایی روانسر حکایت دارند.
شرکت ایران خودرو روانسر که تحت پوشش شرکت تعاونی روستایی این شهر می باشد، از دو سال پیش دستمزد 13 کارگر و مکانیک خود را پرداخت نکرده است. این شرکت که در سال 1380 افتتاح گردید، در اواخر سال 1390 اعلام ورشکستگی کرد.

8- آژانس کُردپا: مأموران زندان مرکزی ارومیه، بند سیاسی زندان را مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند.برپایه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته مأموران زندان ارومیه با ورود به بند سیاسی، تک‌تک افراد را بازرسی بدنی کرده و با فرستادن زندانیان به حیاط زندان، اقدام به زیرورو کردن کتاب‌ها، یاداشت‌ها، خاطرات و آلبوم خانوادگی زندانیان سیاسی کردند.

9- بنابه گزارشات رسیده به« فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» روز گذشته تعدادی از زندانیان بندهای مختلف توسط رئیس زندان تهدید شدند در صورت ادامه اعتصاب غذا حکم اعدام ۱۰۰ نفر از آنها را به اجرا خواهد گذاشت.

10- آژانس کُردپا: یک شهروند بانه‌ای بر اثر برخورد با مین، یک پای خود را از دست داد.به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته انفجار مین در مناطق مرزی شهرستان بانه، قطع پای یک شهروند کُرد به نام “محمد محمدی” اهل روستای “انجینه ابراهیم ” را درپی داشت.

11- آژانس کُردپا: در چند روز اخیر دو دختر در دو نقطه‌ی مختلف کُردستان ایران به دلیل متفاوتی به زندگی خود پایان داده‌اند. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش دختری به نام ” رؤیا نوروزی” فرزند رضا، در شهر ایلام به دلیل فقر و مشکلات معیشتی خانواده، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

12- خبرگزاری هرانا – عصر روز گذشته مهدی کوخیان فعال مدنی ساکن شهر ملکان آذربایجان شرقی، مجددا از توسط مامورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

13- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی کوخیان روز شنبه چهارم اردی‌بهشت ماه، با ضرب و شتم نیروهای امنیتی، متعلق به اطلاعات سپاه، بازداشت شد. کرده‌اند،

14- کوردستان میدیا: یک کولبر کُرد اهل سردشت در مناطق مرزی کُردستان هدف گلوله‌ی نیروهای انتظامی رژیم ایران قرار گرفتند و در نتیجه به شدت زخمی شد. به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، شنبه شب مورخه‌ی چهارم خرداد‌ماه یک کولبر کُرد به نام “ریباز” فرزند عزیز و اهل روستای “بیوران سفلی” با شلیک مستقیم نیروهای رژیم به شدت زخمی شد.

15- کوردستان میدیا: در شهرهای پاوه و کامیاران چهار کارگر کُرد به علت حوادث کار قربانی شدند. در شهر پاوه، یک کارگر کُرد به علت حادثه‌ی کار جان خود را از دست داد و دو تن دیگر نیز به شدت زخمی شدند و در همین رابطه یک کارگر نیز در منطقه‌ی کامیاران جان باخت.

16- کوردستان میدیا: نیروهای انتظامی رژیم ایران در کرمانشاه، بیش از ٧٠٠ رأس گوسفند و دیگر احشام شهروندان را ضبط نمودند. به گزارش ایسنا، نیروهای رژیم ایران به بهانه قاچاق احشام از سوی ساکنین منطقه، بیش از ٧٠٠ رأس دام را ضبط نموده و مالکین‌شان را نیز تهدید کردەاند.

17-آژانس کُردپا: یک جوان ٢٣ ساله در شهرستان دیواندره به دلیل اختلافات خانوادگی با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

18-خبرگزاری هرانا – ناصح یوسفی زندانی سیاسی کرد زندان رجایی شهرکرج در اعتراض به اجبار در پوشیدن لباس فرم زندان و دست‌بند و پابند و برخورد توهین آمیز مسئولین از رفتن به بیمارستان امتناع کرد.

19-خبرگزاری هرانا – مهدی نوری از فعالین سیاسی ساکن تبریز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهر منتقل شده است.

20-خبرگزاری فرات؛ کشتن کولبران و کاسبکاران کورد در مناطق مرزی شرق کردستان بدست پاسداران رژیم ایران همچنان ادامه دارد. در دو منطقه «سوما و کلارش» در استان ارومیه شرق کردستان, 2 کولبر دیگر به ضرب گلوله نیروهای پاسدار جان خود را از دست دادند. یک کولبر هم در منطقه سردشت به ضرب گلوله مستقیم نیروی انتظامی جان باخت.

21-آژانس کُردپا: انفجار مین در منطقه‌ی ” کانی‌سیب” از توابع شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی، موجب قربانی شدن دو کارمند مین‌زدایی شد.

22-آسو نیوز: براساس خبر رسیده به آسو نیوز، یک زن سنندجی به نام روفیا فیض بخش، بعد از ظهر امروز شنبه 11 خرداد، در محله ی شهرک سعدی اقدام به خود کشی کرد و جان خود را ازدست داد.
23-آژانس کُردپا: مسعود و خسرو کُردپور، دور روزنامه‌نگار کُرد بعد از گذشت ٨٠ روز از بازداشت، برای بار دوم در حفاظت اطلاعات سپاه ارومیه با خانواده‌هایشان دیدار کردند.

24-خبرگزاری فرات؛ «عیسی بشیری» شهروند کرد اهل روستای «حسنی» واقع در استان ارومیه شرق کردستان, از سوی نیروهای مسلح رژیم ایران با شلیک 60 گلوله, در منطقه مرزی کشته شد.

25-حبیب اللە گلکار، پدر«شورش گلکار» روزنامەنگار تحت تعقیب قرارداد که بر اثر تهدیدات و فشارهای طاقت‌فرسای مأموران امنیتی جهت استرداد فرزندش و همچنین مصادرە منزل مسکونی‌اش دچار سکتە قلبی شدە و در بیمارستان بعثت شهر سنه بستری شدە است.

26-کوردانه:فرید حدادیان: کشیش روبرت آسریان،فرهاد سبکروح و همسرشان،بانو شهناز؛از مسئولین کلیسای جماعت ربانی تهران و ناصر ضامن دزفولی،شماس این کلیسا در اهواز در هفته اول خردادماه توسط نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شدند. کلیسای جماعت ربانی از مجموعه فعالیت های دینی مسیحیان و نوکیشان ایرانی است که در مناطق مختلف منتشر بوده و فعالیت های این کلیسا بارها توسط نیروهای امنیتی ایران مورد آزار و محدودت قرار گرفته است.
27-فرات: حبیب الله افشاری ، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، روز گذشته در زندان مرکزی ارومیه به سوئیت انفرادی زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

28-به گزارش هرانا، چند روز پیش “نامق محمودی” زندانی سیاسی کُرد، که از مشکلات شدید بینایی رنج می‌برد، پس از چندین بار تاخیرهای مکرر برای انجام آزمایشات قبل از عمل جراحی روانه بیمارستان شد، از سوی یکی از مامورین اعزام مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت.

29-نا به گزاش کُردپا، روز جمعه سوم خردادماه، دختری نوجوان به نام “بفرین معروفی” در جاده‌ی” بوکان ـ کوسه” توسط پدرش کشته می‌شود.

30-به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، هفتم خردادماه ٩٢ نیروهای انتظامی رژیم ایران در محلەی استادیوم ورزشی مریوان چندین آنتن ماهوارە شهروندان این محلە را ضبظ نمودەاند.

31-آژانس کُردپا: یک فعال فرهنگی کُرد اهل سردشت پس از آزاد شدن از زندان اداره‌ی اطلاعات این شهر، بالاجبار ایران را ترک کرد. “محمد افندی” فعال فرهنگی و یکی از اعضای انجمن ادبی شهرستان سردشت در گفتگویی تلفنی به خبرنگار کُردپا گفت: چند روز پیش توسط نیروهای اطلاعات شهرستان سردشت بازداشت شدم که پس از آزاد شدن از زندان اطلاعات، به دلیل احساس خطر جانی، مجبور به پناهندگی در یکی از کشورهای همسایه شدم.

32-“بختیار چتانی” یکی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر جهت ارائه آخرین دفاعیات خود در شعبه 4 دادیاری سنندج حضور یافت.

33-کوردستان میدیا: نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی ارومیه، کولبران و کاسبکاران کُرد را هدف گلوله قرار دادە و در نتیجه چندین رأس اسب کاسبکاران کشتە شده و وسایل آنان نیز از سوی نیروهای رژیم ضبط شدند.

34-به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه سیزدهم خردادماه معلم درس پرورشی دبستان پسرانه‌ی “رازی” کرمانشاه، به پیروان آیین یارسان توهین و بی‌احترامی کرده و آنان را “نجس” خوانده است.

35-بنا به گزارش کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، رانندگان تاکسی در شهر کامیاران در روز شنبه ۱۱ خرداد دست به اعتصاب زدند. رانندگان اعتصابی خواهان افزایش کرایه تاکسی از ۲۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان شدند.

36-به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، در خیابان‌ها و محلات شهرهای دهگلان و سنندج نیروهای انتظامی رژیم به صورت مستمر مشغول گشت‌زنی بوده و در حالت آماده‌باش بەسر می‌برند.این نیروها، روزانه به بهانه‌ی “بی‌حجابی” و طریقه‌ی پوشیدن لباس، دختران و پسران این شهرها را تحت فشار قرار داده‌اند و در معرض دید عموم مورد بازجویی قرار می‌دهند.
37-کوردستان میدیا: باشگاه خبرنگاران از تمامی خبرنگاران کُرد درخواست نموده است که در اسرع وقت نام و نام‌خانوادگی کُردی خود را تغییر دادە و اسامی اسلامی را جایگزین آن نمایند.به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، باشگاه خبرنگاران طی نامەای به تمامی خبرنگاران کُرد این مرکز اعلام نموده است که دیگر اجازه ندارند با نام‌های کُردی گزارش تهیه کنند.
38-آسو نیوز: بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، روز یکشنبه هفته گذشته که برای بار سوم در طول یک ماه گذشته در دادگاه انقلاب شهر سنندج جلسهٔ رسیدگی به پرونده سیروان حسین‌پناهی و شیرزاد حسین‌پناهی دو فعال مدنی کرد برگزار شد. در این دادگاه به ریاست قاضی بابائی مجدداً سیروان حسین پناهی به 6 ماه زندان و دستور آزادی برای شیرزاد حسین پناهی هم صادر شده بودکه بعد از یک هفته از صدور این حکم دو روز پیش شیرزاد حسین پناهی از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.
39-آژانس کُردپا: یکروزنامه‌نگار زن در شهرستان “کنگاور” استان کرمانشاه، مجدداً به مراکز امنیتی حکومت اسلامی ایران احضار گردید. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “آذر طاهر‌آبادی” روزنامه‌نگار، روز گذشته از سوی حفاظت اطلاعات سپاه کرمانشاه احضار و امروز، پنجشنبه خود را به این نهاد نظامی ـ امنیتی معرفی کرد.

40-آژانس کُردپا: نمایندگی ایران خودرو در سنندج به دلیل کمبود اعتبار و نبود مواد خام اولیه، به تعطیلی کشیده شد. به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش یکی از شعب نمایندگی ایران خودرو در سنندج، تعطیل و کلیه‌ی کارگران خود را از کار اخراج کرد.

41-در جنایتی فجیع و دردناک، جواد سرشار خبرنگار و نماینده پیشکسوت و دوست‌داشتنی مطبوعات کشور در شهر کوچک رامشیر (خلف‌آباد) خوزستان به قتل رسید.

42-کوردستان میدیا: شرکت‌های پیمانکاری “معتبر” و “ژیان” که پروژەی ساخت سد ژاوه در منطقەی “ژاورود” سنندج را به عهده دارند مدت چهار ماه است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده‌اند. به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، بیش از ٣٠٠ کارگر سد “ژاوه” سنندج که هم‌ اکنون در این پروژه مشغول به کار هستند بیش از چهار ماه است که حقوق خود را دریافت نکردەاند و این مشکل باعث شدە است که کارگران کار خود را رها کنند.

43- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۴خرداد ماه یکی از پیروان دین یاری (اهل حق) بنام حسن رضوی ساکن همدان در اعتراض به تراشیدن سبیل یکی از همکیشانش بنام کیومرث تمناک توسط مسولین زندان همدان در برابر فرمانداری همدان خود را به آتش کشید.

44- کوردستان میدیا: بیش از ١٧٠ شهروند اهل تسنن ایرانی که ٢٠ نفر از آنان با حکم محاربه به اعدام محکوم شدەاند در زندان‌رجایی شهر محبوس هستند و در وضعیتی نامناسب به سر می‌برند.

45- به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران و به نقل از یک منبع مطلع، ٢٠ تن از زندانیان اهل سنت در زندان رجایی‌شهر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدەاند و این افراد روزانه به دلیل اعتقاد دینی خود مورد آزار و اذیت ماموران زندان قرار می‌گیرند.

46- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، به دنبال پخش یک برنامه‌ی مستند تلویزیونی به نام “کُردهای تبعیدی” از یک شبکه‌ی ماهواره‌ای متعلق به احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران که به چگونگی تبعید کُردها از کُردستان به استان قزوین می‌پردازد، فشار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بر کُردهای ساکن این استان را به دنبال داشت.
47- آژانس کُردپا: مأموران امنیتی حکومت ایران، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه‌های “پیام‌نور” و “آزاد” ارومیه را از زندان مرکزی این شهر به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.گزارشگر آژانس موکریان در تماس تلفنی ضمن تأیید خبر مزبور به خبرنگار کُردپا گفت: نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران اتهام همکاری و تبلیغ برای احزاب کُرد اپوزسیون را به مسعود شمس‌نژاد نسبت داده‌اند.
48- کوردستان میدیا: دو کودک کُرد در مناطق کوهستانی “حاجی عمران” توسط نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران هدف گلوله قرار گرفتند. به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، این دو کودک کُرد به نام‌های “نادر” و “مصطفی” در حالی که مشغول چرای دام‌هایشان بودند از سوی نیروهای نظامی رژیم ایران هدف گلوله قرار گرفتند.
در نتیجه‌ی این اقدام نظامیان، این دو کودک ١٢ تا ١٤ ساله دچار رعب و وحشت شدند

49- در ادامه حملات خونبار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به شهروندان کردستان یک شهروند در سردشت زخمی شده است . حمله این نیروها به شهروندان به بهانه کولبری و کاسبکاری است . به گزارش منابع خبری ، نیروهای مسلح دولتی شامگاه دوشنبه سیزدهم خردادماه گروهی از کولبران را در منطقه “چه‌ کو و سی تپه‌ کان ” در کمین انداخته و به گلوله بسته اند. در این حمله‌ یکی از کولبران به‌ نام کمال کودلی به‌ شدت زخمی شده است .
50- آژانس کُردپا: بخش چشمگیری از مراتع و جنگل‌های اطراف شهرستان مریوان در آتش سوختند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه پانزدهم خردادماه بخش چشمگیری از مراتع و جنگل‌های روستای “ره‌شه‌‌دی”، ( سوورکه‌له)، از توایع مرایوان، طعمه‌ی حریق شدند.
51- به گزارش رسیده به وب‌سایت کُردستان میدیا، مردم با تجمع در مقایل استانداری کرمانشاه پشتیبانی خود را از مردم یارسان ابراز کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین رژیم ایران نسبت به بی‌احترامی‌ها به آیین یاری شدند.
52- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، رژیم ایران نیروهای نظامی زیادی را با تجهیزات نظامی سنگین و توپخانه، به نقاط مرزی شهرهای پیرانشهر و سردشت منتقل نموده است.
به گفتەی یکی از شهرواندان ساکن این منطقه: “این نیروها از سوی سپاه پاسداران و با هلی‌کوپتر به مناطق مرزی کُردستان فرستادە شدەاند و هلی‌کوپترها نیز مدام در حال گشت‌زنی هستند.”
53- خبرگزاری هرانا – مهدی رحمانی از پیروان آئین یاری ( اهل حق) به جرم فیلم برداری از خودسوزی یکی از هم کیشان خود در برابر فرمانداری همدان، بازداشت شد.
54- آژانس کُردپا: نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به پدر و مادر دو فعال سیاسی کٌرد اهل بوکان توهین و آنان را مورد بی‌احترامی قرار دادند.
“کاوه کانبی” فعال سیاسی کُرد در گفتگویی تلفنی به خبرنگار کُردپا گفت: ” پدر و مادرم بیش از یک سال است که به دلیل فعالیت‌های سیاسی من و خواهرم تحت فشار نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران قرار دارند”.
55- بە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز شنبە ١٨ خرداد‌ماه، مهدی جعفرزادە فرزند جعفر، از فعالین فرهنگی شهرستان درگز در استان خراسان شمالی، پس از گذشت ٦٠ روز از بازداشت در ادارە اطلاعات شهر مشهد، با تودیع وثیقە ٢٠٠ میلیون تومانی و بە طور موقت آزاد شد.

 

56- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، “حسن رضوی” و “نیک‌مرد طاهری” که چهاردهم و پانزدهم خردادماه به نشانەی اعتراض نسبت به توهین و بی‌حرمتی مسئولان رژیم ایران به آیین یاری اقدام به خودسوزی نمودند.
57- کمال حسینی، گزارشگر آژانس موکریان؛
از حدود ٢٠ روز قبل آقای شمس‌نژاد از زندان مرکزی ارومیه توسط مأموران اطلاعاتی به مکان نامعلومی انتقال یافته است.
علی‌رغم مراجعه‌ی خانواده‌ی شمس‌نژاد به نهادهای امنیتی، ولی از سرنوشت مسعود هیچ خبر موثقی دریافت نکرده‌اند.
58- آسو نیوز: براساس خبری که به آسو نیوز رسیده است، از چند ماه پیش بحران کمبود آرد و نان در شهر سنندج، مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است، به گونه ایی که نایاب شدن آرد در سنندج موجب تعطیلی شدن اکثر نانوایی ها شده و نارضایتی مردم شده است.
59- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، نیروهای لباس شخصی اداره‌ی اماکن با همکاری نیروهای یگان ویژه‌ی نیروی انتظامی شهرستان سلماس و شهرک تازه شهر، طی روزهای اخیر به جمع آوری آنتن‌های ماهواره پرداختند.
60- به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، عصر روز یکشنبه نوزدهم خردادماه میثم حیدری و رسول کرمی ٢ نفر از شهروندان کرمانشاهی در منازل شخصی خود، توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات بازداشت شدند.
61- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، روز یکشنبه نوزدهم خردادماه یک جوان بیست ساله در پل مردوخ شهر سنندج خود را به پایین پرت کرده و به شدت آسیب دیده است. این جوان بیست ساله هم اکنون در بیمارستان شهر سنندج بستری می‌باشد.
62- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، پنجاه تن از ساکنین محله‌ی “فرهنگیان نایسر” به نمایندگی مردم این محله، در مقابل استانداری شهر سنندج تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان در رابطه با مشکلات آب آشامیدنی شدند.
63- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، امروز صبح بیست و هشتم خردادماه پلیس نروژ “یوسف حسینی ” فعال سیاسی کُرد را به منظور دیپورت به ایران در منزلش بازداشت کردند.
64- آژانس کُردپا: “عبداالله عبداالهی” هنرمند کُرد اهل شهرستان سردشت به علت فشار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی، بالاجبار از ایران خارج شد. این هنرمند کُردستانی در گفتگویی تلفنی با خبرنگار آژانس کُردپا گفت: به دلیل برگزاری و شرکت در مراسم‌ عید نوروز سال‌های ١٣٨٧ تا١٣٩٢ در شهر ربط و روستاهای اطراف، به صورت مستمر از سوی نهادهای امنیتی حکومت احضار و بازداشت شده‌ام.
65- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک زندانی سیاسی کُرد به نام “جلال ناصری” که در زندان مرکزی مهاباد محبوس است از سوی مسئولان زندان جهت انتقال به مراکز درمانی خارج زندان، مانع‌تراشی می‌شود.
66- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، افراد ناشناسی در روز بیست و ششم خردادماه با شلیک تیر به یک شهروند کُرد به نام “کامبیز حسینی”، او را به شدت زخمی کردند.
یک شهروند کُرد در شهر سرپل‌ذهاب در تماسی تلفنی، محل وقوع حادثه را در خیابان عباسی و در داخل یک رستوران اعلام کرد.
67- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه پانزده خرداد ماه، امیر چمنی فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تبریز، در حالی که بیش از ۵ ماه از دوران محکومیت ۹ ماهه‌اش را گذرانده است، بنا بر حکم شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه کیفری تبریز، به اتهام “توهین به رئیس جمهور” متحمل ۴۰ ضربه ی شلاق تعزیری شد
68- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه بیستم خردادماه، نظامیان حکومتی با شلیک مستقیم به یک کولبر کُرد به نام “رسول بالویز” فرزند علی، زخمی‌شدن وی را درپی داشت.
69- به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، “محمد حسین رضایی” با دوختن لبهای خود در زندان میناب، از روز سه‌شنبه چهاردهم خردادماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.
70- کوردستان میدیا: سه کوهنورد اهل دهستان “شمشیر” از توابع پاوه توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران رژیم ایران بازداشت شدند. به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، “عزت شریفی” ، “هدی شریفی” و “شهرام امیرخانی” سه کوهنوردی بودند که بیست و چهارم خردادماه سال جاری از سوی نیروهای رژیم ایران بازداشت شدند.

 

71- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز بیست و سوم خردادماه، “مسعود شمس‌نژاد” از شهروندان کُرد ارومیه با تودیع وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی از زندان این شهر آزاد گردید.
72- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مأموران امنیتی حکومت ایران در شهرستان سردشت در روز سه‌شنبه‌ی گذشته یک شهروند کُرد به نام ” ابراهیم جنتیان” را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.
این شهروند ساکن سردشت پس سه روز بازجویی، آزاد گردید.

 

73- کوردستان میدیا: مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کُردستان گفت: بیشتر کارگران زنی که در کارگاه‌های این استان مشغول کارند از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی خود محروم‌اند. “سید شاکر ابراهیمی” مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان کُردستان عنوان کرد: “بیشتر زنانی که در استان کُردستان به عنوان کارگر کار‌می‌کنند، زنان سرپرست خانواری هستند که تنها محل درآمد آن‌ها همین دستمزد است”.
74- به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، روز شنبه بيست و پنجم خردادماه، یک شهروند ساکن در محله “شهرک بهاران” به نام “هیوا غریبی” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مكان نامعلومی منتقل گردید.
75- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته دانش‌آموزی ١٧ ساله به نام “سیروان احمدی” فرزند علی به هنگام کار در یک ساختمان در حال احداث، دچار حادثه شد و جان سپرد.

 

76- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه روز گذشته در یک حادثه‌ی ناگوار و نادر شهروندی ٥٢ ساله در روستای کلاه کبود روانسر، خودکُشی کرد. فیض‌الله ویسی فرزند عبدالله به دلیل فقر معیشتی اقدام به خودکُشی کرده است.
77- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و سرازیر شدن مردم تبریز به خیابان‌ها، نیروهای لباس شخصی با حمله به بخشی از تجمع‌کنندگان اقدام به ضرب و جرح شدید و بازداشت عده‌ای از جوانان تجمع کننده کردند.
78- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، بازپرس “احمدی”، یكی از قضات دادگاه انقلاب اهواز، برای چهار تن از بازداشت‌شدگان منطقه ملاشیه شهر اهواز، وثیقه‌های سنگین یك میلیاردی صادر نموده است. “عباس بدوی” فرزند رحیم، ٢١ ساله، دانشجوی رشته كامپیوتر – “احمد حیدری” فرزند محمد، ٢٥ ساله – “چاسب عفراوی” فرزند حسین، ٢١ ساله – “ولید مسعودی” فرزند خلف، ٢٢ ساله، اسامی چهار تن از بازداشت‌شدگانی هستند که دی‌ماه سال گذشته بازداشت شدند.
79- هاشم شعبانی، شهروند عرب اهوازی و شاعر، وبلاگ نویس و معلم محکوم به اعدام در نامه ای از فعالیت های خود قبل از دستگیری و فشارهای وارده در زندان سخن می گوید. وی بدون تفهیم اتهام مشخصی در حوالی سالگرد اعتراضات خوزستان در فروردین 1391 دستگیر و در 17 تیرماه همان سال همراه با 4 فعال مدنی عرب دیگر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. خبرگزاری هرانا – هاشم شعبانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام می‌گوید که تحت شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شده است. شعبانی، که از فعالان عرب اهوازی است، در نامه خود، که اصل آن به زبان عربی منتشر شده، می‌گوید که به دنبال حمل سلاح و مبارزه مسلحانه نبوده و تحت هیچ شرایط و انگیزه‌ای عملکرد مسلحانه نداشته است.

 

80- کوردستان میدیا: در نتیجه‌ی جنگ و درگیری میان نیروهای انتظامی شهر میاندوآب و ساکنین روستای “سوگلی تپه” دو تن از نیروهای رژیم زخمی شدند. مورخه‌ی بیست و هفتم خردادماه نیروهای انتظامی رژیم در شهر میاندوآب، به ساکنین روستای “سوگلی تپه” یورش برده و در نتیجه جنگ و درگیری میان آنها روی داد.
در نتیجه‌ی این جنگ و درگیری، دو تن از نیروهای رژیم به علت شلیک گلوله‌ی یکی از ساکنین “سوگلی تپه” زخمی شدند.
81- خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در بازنگری حکم صادره از سوی دادگاه مراغه برای دو تن از فعالین سیاسی ، رای به نقض حکم یک تن از ایشان داد.
نقی محمودی، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت: “شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، پس از رسیدگی به اعتراض عباس ولی زاده و مهدی کوخیان، اعتراض وکلای عباس ولی زاده را در دو مورد از موارد محکومیت، وارد تشخیص و حکم دادگاه بدوی(انقلاب مراغه) را در این موارد، نقض کرد.
82- آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر
دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی حکم اعدام یک شهروند مریوانی را تأیید کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان، روز دوشنبه 20خردادماه سال جاری شعبه 2 دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی حکم اعدام سامان نسیم فرزند فایق اهل مریوان را مجددا تأیید کرد.

 

83- برپایه‌ی گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته بر اثر تیراندازی مأموران وابسته به سپاه پاسداران در یک کمین نظامی، بیش از 80 رأس اسب‌بارکش کشته شدند.
یک منبع مطلع به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: نظامیان سپاه علاوه بر کشتن احشام‌بارکش، کالاها و اجناس متعلق به کاسبکاران کُرد را نیز توقیف و مصادر کردند.

 

84- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی تجمع مردم تبریز و سر دادن شعارهایی مانند “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” نیروهای انتظامی با هجوم به این تجمع بیش از ۹۰ تن را بازداشت کرده‌اند.
85- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، روز چهارشنبه بیست و نهم خردادماه ١٣٩٢، دو ماشین باربر شهروندان کُرد در منطقه‌ی سردشت در کمین نیروهای رژیم افتاده و هدف گلوله‌ نیروهای رژیم قرار می‌گیرند.
در نتیجه‌ی این یورش یک شهروند به نام “پیمان” فرزند احمد سوری اهل روستای “زووران” کشته می‌شود و یک شهروند دیگر به نام “جلال” فرزند “صالح دوم” اهل روستای “خری آغل” و “عثمان” فرزند “استاد خدر” ساکن شهرستان سردشت زخمی شدند و به بیمارستان سردشت منتقل شدند
86- به گزارش آژانس خبرسانی کُردپا، هفدهم اسفندماه سال گذشته هریک از “فاروق رحیم زاده” فرزند عارف اهل روستای “در‌‌وه‌ران”، “خلیل شیرزاد” فرزند عثمان اهل روستای “کیکن”، “عبدالله گلشن زاده، فرزند محمد امین، اهل روستای “قُلقُله”، هیمن رحیم زاده”، ساکن “کانی دینار” که از روستاهای تابع شهرستان مریوان می‌باشند توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند.

 

87- بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ” دکتر موسی احمدی” دارای بورد تخصّصی بیماری های داخلی، در آزمون پذیرش دستیار فوق تخصّصی بهمن ماه ۹۱، در رشته ی “غدد و متابولیسم” در دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به کسب نمره قبولی می شود؛ اما پس از مدتی اسم ومشخصات وی از سایت سازمان سنجش و آموزش پزشکی، به عنوان قبولی آزمون فوق تخصص حذف می شود.

 

88- به گزارش وب‌سايت کُردستان میدیا و با استناد به آماری که از سوی این وب‌سایت به ثبت رسیده است، حوادث کار در کُردستان ایران در خردادماه سال جاری افزایشی سرسام‌آور داشته و طی خردادماه ١٣٩٢، دوازده کاگر کُرد زخمی و يا جان خود را از دست دادەاند.
89- آسو نیوز: براساس خبرگزاری ایلنا، سعید مصطفی نژاد دبیر خانه کارگر مهاباد با اعلام این خبر گفت: طبق قانون تامین اجتماعی، شهرستانهایی که بیش از 26 هزار نفر بیمه شده اصلی و 80 هزار نفر بیمه شده تبعی دارند، باید دارای بیمارستانی با حداقل 32 تخت بستری باشند، ولی هنوز پیگیری‌های نمایندگان کارگری این شهرستان و سایر مسئولان محلی در این مورد بی نتیجه بوده است.

 

90- به گزارش آژانس خبرسانی کُردپا، عصر روز بیست و هشتم خردادماه یک زن میانسال به نام “بَسی گلناز” در یکی از محله‌های شهر مهاباد به دلیل اختلافات خانوادگی، اقدام به خودسوزی کرده و جان سپرد.
این مادر ٤٥ ساله دارای چهار فرزند است.

 

91- به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، عصر روز پنج‌شنبه سی‌ام خردادماه یک کاسبکار کُرد به نام ” مریوان کامران” در مرز باشماخ و در خودروی خویش هدف شلیک نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران قرار گرفته و به شدت زخمی می‌شود.

 

92- برپایه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، حدود ٢٠ تن از شهروندان پیرو اهل سنت که دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران حکم اعدام آنان را صادر نموده در انتظار نقض و یا تأیید حکم اعدام می‌باشند.

 

93- به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، و با استناد به آمار ثبت شده ، طی یک ماه گذشته، شش شهروند در استان کرمانشاه، سه شهروند در استان کُردستان و دو شهروند نیز در استان ارومیه بە اتهام واهی عضویت در احزاب کُردی، فعالیت مدنی و “امنیتی” بازداشت شده‌اند.
کابوس فقر در خلوت شهر، کودکانی که در زباله و معتادان بزرگ می‌شوند.
گزارشی از یکی از سکونت‌گاه‌های حاشیه‌ای در استان آذربایجان غربی کودکانی که در ارومیه با زباله و معتادان بزرگ می‌شوند
سایت «اروم نیوز» گزارشی همراه با تصویر از فقر در یکی از محلات حاشیه‌نشین شهر ارومیه منتشر کرده است.این سایت روز چهارشنبه (هشتم خرداد) درباره محله «وکیل‌آباد» شهر ارومیه نوشته که ساکنان این محله «از حیاتی‌ترین امکانات رفاهی و شهری بهره‌مند نیستند.»آن طور که این سایت گزارش کرده است: «بسیاری از شهروندان اینجا آب و برق و گاز و فاضلاب ندارند و کودکان در کنار زباله‌ها بزرگ می‌شوند.»

«اروم نیوز» اضافه کرده که «این محل پر است از خانه‌های متروکه و یا مخروبه‌هایی در میان خانه‌های مسکونی که هیچ نشانی از بهداشت را نمی‌توان در آن‌ها دید.»
«وکیل آباد» یکی از ۷۰۰ سکونت‌گاهی در ایران است که بر اساس آمارهای رسمی پنج میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند.
از ساکنان این محلات به عنوان گروه‌های «بی‌طبقه» نیز یاد می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش تلاش‌ها برای پیوند زدن منافع آن‌ها با منافع خود را آغاز کرده‌اند.
دادخواهی یک زندانی سیاسی کُرد از محافل حقوق‌بشری جهان.
آژانس کُردپا: یک زندانی ٧٢ ساله درپی نوبت پزشکی و ممانعت خشونت‌آمیز افسرنگهبان زندان رجایی‌شهر کرج، دادخواهی خود را به محافل حقوق‌بشری جهان اعلام کرد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نامیق محمود در روز چهارم خردادماه هنگام اعزام به بیمارستان توسط یکی از مأمورین زندان به نام”م.م” پس از آنکه در جیب لباسش ١ عدد کارت تلفن عمومی پیدا کرد، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه‌ی شکم زخمی و سپس بیهوش شد. این مأمورضارب از سوی مسئولان زندان برای چنین برخوردی با آقای محمودی، مورد تشویق قرار گرفت و به مرخصی فرستاد شد.این زندانی سیاسی کُرد مدت ١٤ ماه است برای معالجه‌ی چشم در رفت و آمد به مراکز درمانی می‌باشد و چند روز قبل نیز با زدن دستبند، پابند و لباس مخصوص در حال اعزام به بیمارستان بود. دادستان تهران به منظور التیام اثرات ضرب و جرح بر بدن نامیق و جلوگیری از اعتراض هم‌بندی‌هایش، او را به مدت ١٢ ساعت راهی قرنطینه‌ی زندان می‌کند.

یک منبع مطلع از داخل زندان رجایی‌شهر کرج به خبرنگار کُردپا گفت: نامیق شکایت‌نامەای را با همکاری همبندیان خود تنظیم و برای پیگیری بە مراجع قضایی فرستاد و بدین وسیلە از همەی محافل حقوق‌بشری جهان و انسان‌های آزادەی دنیا استدعا دارد بە هر شیوەای ممکن از تکرار این “جنایات” علیە زندانیان سیاسی و عادی کە هر روز بەطور معمول توسط برخی از مامورین زندان انجام می‌شود و با سکوت و بایکوت همراە است، جلوگیری نمایند.

“نامق محمودی” ٧٢ ساله، اهل روستای “ایرانخواه” از توابع شهرستان سقز بوده که همراه با سه پسرش و فرد دیگری اهل همین روستا در سال ١٣٩١ توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت شده است، اما تاکنون و علی‌رغم گذشت یک سال از بازداشت این زندانی کُرد، پرونده‌ی وی همچنان نامعلوم است.
بیشترین آمار بی سوادی در اختیار سیستان و بلوچستان.
براساس اعلام مرکز آمار و سرشماری در سال 1390، تعداد 9 میلیون و 719 هزار و 712 نفر بی سواد مطلق در کشور داریم. از این تعداد بی سواد، سه میلیون و 456 هزار و 181 نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال که گروه هدف ما برای سوادآموزی هستند، بی سواد مطلق اعلام شده اند.البته در این آمار اعلام شده است که 600 هزار نفر میزان سوادشان را اظهار نکرده اند که ممکن است 10 تا 15 درصد از این 600 هزار نفر هم بی سواد باشند.

در آمار اعلام شده، تعداد بی سوادان عشایری نیز احتساب شده است؟
بیشترین آمار بی سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال متعلق به استان سیستان و بلوچستان‌است. در همین رده سنی استان‌های مازندران و سمنان بهترین وضعیت را دارند. کمترین آمار بی سوادی از سن شش سال به بالا برای شهر تهران است. اما همچنان شهر تهران 100 هزار شهروند تهرانی بی‌سواد دارد. یکی از دلایل وجود این تعداد بی‌سواد هم مربوط به مشکلات شناسایی و جذب افراد بی سواد در تهران است، چرا که اکثر افراد بی‌سواد در حاشیه شهرها به صورت اجاره نشینی زندگی می‌کنند و با توجه به تغییر پی‌در پی خانه‌هایشان، امکان شناسایی و جذب آنها بسیار سخت است.اما دغدغه امروز من به عنوان کسی‌که بیشتر از 30 سال است که در سازمان نهضت سوادآموزی کار و تلاش می‌کند، مربوط به آینده سوادآموزان است. امروز ترس از بازگشت
بی سوادی برای افرادی که سواد اولیه را فرا گرفته اند ذهن من را مشغول کرده است و اگر فکر چاره ای برای محتوای کتاب‌های موجود در بازار برای این افراد نکنیم ،قطعاً در آینده با چالش بزرگی به اسم بی سوادان کارنامه به دست مواجه خواهیم شد. هم اکنون هیچ انتشاراتی در جامعه وجود ندارد که برای این افراد با این میزان سواد کتاب منتشر کند تا آنها با تکراري خواندن مانع از فراموشی آموخته‌هایشان شوند. امروز در سوادآموزی مشکل پول و نیروی انسانی وجود ندارد. از یک سو ابتدا باید انگیزه افراد را برای سوادآموزی بالا ببریم و از سوی دیگر راهکارهایی اندیشیده شود تا مانع از فراموشی سواد این افراد شویم.
میزان بی سوادی در میان زن‌ها بیشتر است یا در مردان؟
هم اکنون زنان چه در روستا و چه در شهرها بیشتر تمایل به سوادآموزی دارند اما مردان با توجه به اشتغال و کمبود وقت از باسواد شدن فراری هستند. امیدواریم بتوانیم که این مشکلات را تا پایان برنامه پنجم توسعه برطرف کنیم. البته فاصله باسواد کردن افراد نسبت به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی آمار بسیار خوبی است. در اوایل انقلاب مردان 4/23 بیشتر از زنان سواد داشتند که با تلاش‌های آموزشیاران سوادآموزی این فاصله تا سال 1385 به 3/8 درصد رسیده است. همچنین در اوایل انقلاب اختلاف باسوادی بین مناطق شهری و روستایی 35 درصد بوده است، اما اکنون این آمار به 7/13 درصد کاهش یافته است که این به نوع خود موفقیت بزرگی در باسواد کردن افراد روستایی به حساب می‌آید..

حبس در تبعید خشونتی مضاعف بر زندانی و خانواده ، گزارشی از علی مرادی زندانی سیاسی کرد.
در ادامه ی شدت بخشی به فشار بر زندانیان سیاسی ،زندان توام با تبعید رنج مضاعفی را بر زندانی و خانواده اش وارد می کند
تبعید زندانیان سیاسی برای گذراندن دوران محکومیت به شهرهای دور از محل زندگی شان همچنین دشواری های زیادی را برای خانواده ها بوجود می آورد.خانواده ها به دلیل دوری راه ناگزیز از ملاقات هفتگی با عزیزان شان صرف نظر می کنند و با فاصله زمانی بیشتری فرزندان خود را ملاقات خواهند کرد که این اتفاق هم بر زندانی فشار روحی وارد می کند و هم بر خانواده ها.علی مرادی یکی از زندانیان سیاسی کرد است که سال گذشته از زندان میناب به زندان بندر عباس منتقل شده و باید دوران محکومیتش را در زندانی در این شهر و دور از خانواده اش بگذاراند. علی مرادی که در اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ در روستای کانی‌دینار از توابع مریوان |( استان کردستان ) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد به ۳۰ سال حبس و تبعید به زندان میناب محکوم شد.
این زندانی سیاسی کرد ، در بهمن‌ماه سال دو سال پیش بعد از حضور یکی از بازرسان سازمان زندان‌های کشور به نام شمس در زندان میناب، به دلیل نیاز به رسیدگی پزشکی نسبت به وضعیت بهداشتی و رسیدگی پزشکی زندان با این بازرس گفت‌وگو کرده بود و نسبت به وضعیت بهداشتی و رسیدگی پزشکی زندانیان در زندان اعتراض کرده بود که بعد از آن به‌دستور رئیس زندان میناب به بهانه‌ واهی این زندانی مورد ضرب و شتم قرار میگیرد و به سلول انفرادی انتقال داده میشود.که مسئولان زندان بعد از حدود ۱۵ روز از انتقال وی به سلول‌های انفرادی در یک روند غیر قانونی وی را به زندان بندرعباس تبعید کرده‌اند.
این زندانی سیاسی در ۱۶ فروردین‌ماه سال گذشته به دلیل انتقال غیره قانونی به زندان بندر عباس بیش از یک ماه را در اعتصاب غذا بسر برد.
یکی از نزدیکان علی مرادی در گفت‌وگو با ” کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ” در مورد آخرین وضعیت این زندانی سیاسی کرد گفت که وی هم اکنون در زندان بندر عباس زندانی می باشد و همواره تحت کنترل و بیشتر اوقات هم مورد آزار و اذیت مسئولان زندان قرار می گیرد. از طرفی دیگر بیشتر مواقع مسوولان زندان از ارتباط او با سایر زندانیان جلوگیری می کنند و شرایط رفاهی و بهداشتی این زندان نیز بسیار نامناسب است.
وی ضمن اشاره به اینکه رفتن به بندرعباس و ملاقات با وی یکی دیگر مشکلاتی هستش که روی دوش خانواده این زندانی سیاسی سنگینی می کنند و هر چند پدر وی بیش از 20 ساله که از دنیا رفته و مادرش هم چهار سال یکبار نمیتواند به ملاقاتش برود و خصوصاً اگر هم پیش بیاد و یکی از برداران وی به ملاقاتش بروند و متحمل هزینه راه سفر شوند باز هم مسوولان زندان موانعی برای اجازه ملاقات بوجود میاورند.
گفتنی است که نقل و انتقال زندانی ها همچنین به عنوان یک اهرم فشار همیشه بالای سر زندانی است که هرلحظه ممکن است چنین سرنوشتی نیز در انتظار دیگر زندانیان باشد و این تهدید مداوم ، دوران حبس را برای آنها و خانواده هایشان با اضطراب و دلهره همراه می کند.
هم اکنون هم تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی کرد که محل زندگی خانواده هایشان شهرهای کردستان می باشد به زندانهای دور دست تبعید شده اند که از جمله اخیر هم چهار زندانی سیاسی به زندانهای میناب ، مسجد سلیمان ، طب و کاشمر تبعید شدند.
بنا به گفته یک کارشناس حقوق بشری ، علاوه بر فشارهای روحی مضاعف برای زندانی و خانواده اش آثار دیگری نیز برای خانواده زندانیان دارد ،تحمیل هزینه های سنگین مادی برای انجام سفرهای مکرر به شهری که زندانی برای گذراندن دوران محکومیتش به آن منتقل شده، از جمله این آثار منفی است.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

 

اعدام یک زن زندانی با پیکر خونین در اثر ضربات شلاق
بنابه گزارشات رسیده به« فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» روز گذشته حداقل یک زن زندانی در زندان قرچک ورامین در حالی که بدن وی خونین بود به دار آویخته شد. بامداد روز چهارشنبه اول خرداد ماه حداقل یک زن زندانی بنام گیتی مرامی ۳۴ ساله متاهل و دارای یک دختر در محوطه زندان قرچک ورامین به دار آویخته شد. زندانبانان ولی فقیه قبل از اجرای حکم ضدبشری اعدام به او ۱۰۰ ضربه شلاق زدند و در حالی که خون از بدن وی جاری بود او را به دار آویختند.
خانواده این زندانی هنگامی که پیکر فرزندشان را از پزشکی قانونی تحویل گرفتند پیکر او در اثر ضربات شلاق غرق به خون بود . همسر وی نیز به نام عیسی امان پور ۱۳ سال است که در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برد. افرادی که تحت نام قاضی احکام ضد بشری اعدام را علیه زندانیان در تهران صادر می کنند عبارتند از تیرانی رئیس شعبه ۳۰، محمد مقیسه و احمد زاده می باشند. علیرغم گذشت ۲ روز هنوز قوه قضاییه ولی فقیه خبر این اعدام را منتشر نکرده است و همانند سایر اعدامها به صورت مخفیانه صورت گرفته است .
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،موج پیوسته اعدام ها در ایران را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای متوقف کردن اعدام ها خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت آخوند علی خامنه ای و آخوندهای همدست وی به مراجع قضایی بین المللی است..
خودکشی به عنوان یک اپیدمی اجتماعی در کُردستان روبه ‌افزایش است.
آژانس کُردپا: در چند روز اخیر دو دختر در دو نقطه‌ی مختلف کُردستان ایران به دلیل متفاوتی به زندگی خود پایان داده‌اند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، چند روز پیش دختری به نام ” رؤیا نوروزی” فرزند رضا، در شهر ایلام به دلیل فقر و مشکلات معیشتی خانواده، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.
استانداری ایلام اعلام کرده است که پس از هدفمندی یارانه‌ها، آمار خودکشی در استان ایلام ٢٠% کاهش یافته است، این درحالی است که طی چند هفته‌ی گذشته چندین زن و دختر و معلم و حتی دانش آموزی ١٥ ساله در این استان به دلیل فقر به زندگی خود پایان داده‌اند.
همچنین از شهر پیرانشهر نیز گزارش می‌رسد که دختری ١٠ ساله که اقدام به خودسوزی کرده بود در بیمارستان ارومیه جان باخت. منابع محلی مدعی هستند که علت خودکُشی “صفورا سعیده” در روستای پسوه، عکس‌المعل به سفارش معلمانش که گفته بودند در دروس مدرسه دقت بیشتر کند، عنوان کردند. مدتی پیش مسئول دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفته است، نسبت آمار خودکشی در کشور ایران ٦ نفر در ١٠٠ هزار نفر است، اما بر اساس آماری که نیروی انتظامی حكومت اسلامی ايران منتشر کرده است اقدام به خودکشی در ايلام بیش از ٧٠ نفر در هر ١٠٠ هزار نفر می‌باشد.
در تحقیقی که سازمان بهزستی استان ایلام با دانش‌آموزان شهر “آبدانان” در استان ایلام انجام داده است، دانش آموزان این شهر مشکل اقتصادی را عامل اصلی خودکشی عنوان کرده‌اند.
بر اساس نتایج این تحقیق که در بین ١٥٦ دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستانی انجام شده است، ٤٩% این دانش‌آموزان حداقل یک بار درباره‌ی اقدام به خودکشی فکر کرده‌اند.
در این رابطه مدتی پیش یک فیلمنامە‌نویس و کارگردان ایلامی به نام “جعفر نورمحمدی “در مصاحبە‌ای با خبرگزاری “ایسنا” نسبت بە افزایش آمار پدیدەی خودسوزی در استان ایلام از مسئولین استانی به شدت انتقاد و اعلام کرد بود: مسئولین و نهادهای ذیربط مانع از پژوهش و ساخت فیلم در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی به ویژه خودسوزی هستند.
در هر روز ١٣ مورد خودکُشی در ایران اتفاق می‌افتد که میانگین سنی آنان بین ٢٠ تا ٢٩ سال است.
گزارش/ طی یک ماه گذشته، بیش از ده شهروند کُرد در مناطق مختلف کُردستان ایران بازداشت شده‌اند.
کُردستان میدیا: طی خردادماه سال جاری، یازده شهروند کُرد در مناطق مختلف کُردستان ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، و با استناد به آمار ثبت شده ، طی یک ماه گذشته، شش شهروند در استان کرمانشاه، سه شهروند در استان کُردستان و دو شهروند نیز در استان ارومیه بە اتهام واهی عضویت در احزاب کُردی، فعالیت مدنی و “امنیتی” بازداشت شده‌اند.
پاوه
مورخه‌ی بیست و چهارم خردادماه، سه شهروند اهل دهستان “شمشیر” از توابع پاوه توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران رژیم ایران بازداشت شدند.
“عزت شریفی” ، “هدی شریفی” و “شهرام امیرخانی” سه کوهنوردی بودند که توسط نیروهای رژیم ایران بازداشت شدند.
به گفتەی یک منبع مطلع، این سه کوهنورد کُرد در حال بازگشت از کوه شاهو بودەاند که توسط نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران رژیم ایران در مکانی به نام “تپەی دوریشان” در نزدیکی دهستان شمشیر از توابع پاوه بازداشت شدەاند.
سنندج
نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سنندج مورخه‌ی بيست و پنجم خردادماه، یک شهروند کُرد ساکن در محله “شهرک بهاران” به نام “هیوا غریبی” را بازداشت و به مكان نامعلومی منتقل گردید.
“هیوا غریبی” از فعالان کارگری بوده است که از سوی نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شده است.
تاکنون اطلاعی از بازداشت این فعال کارگری در دست نیست ولی گفته میشود که وی به اتهام امنیتی بازداشت شده است.
در همین رابطه و در شهر سنندج مورخه‌ی چهاردهم خردادماه، یک شهروند سنندجی با ضرب و شتم و به صورت وحشیانه در میدان آزادی سنندج توسط نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شد.
دهگلان
در ادامه بازداشت‌در کُردستان مورخه‌ی هجدهم خردادماه یک شهروند دیگر به نام “خالد فتحی” توسط اداره اطلاعات دهگلان بازداشت شد.
خالد فتحی، ٢٠ ساله، فرزند “رشید”، شهروندیست که به گفته‌ی برخی منابع خبری وی به اتهام امنیتی بازداشت شده است.
کرمانشاه
مورخه‌ی نوزدهم خردادماه دو تن از شهروندان کُرد اهل کرمانشاه به نام‌های “میثم حیدری” و “رسول کرمی” در منزل شخصی خود، توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات بازداشت شدند.
مأموران امنیتی با مراجعه به درب منازل این دو شهروند در ابتدا عنوان کرده‌اند که از طرف اداره‌ی پست آمده‌اند که پس از بیرون آمدن دو شهروند از منازلشان آنها را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی منتقل دادند.
دلیل بازداشت این دو شهروند کُرد را در ارتباط با اعتراضات اخیر شهروندان کرمانشاهی و پیروان آیین یاری به بی حرمتی به این آیین عنوان کرده است.
تا لحظه‌ی انتشار این خبر، اطلاع دقیقی از سرنوشت این دو شهروند کرمانشاهی در دست نمی‌باشد.
روانسر
مورخه‌ی هجدهم خردادماه یک نامزد شورای شهر روانسر به نام “وهاب غلامی” بازداشت شد.“وهاب غلامی” فرزند علی، بیست و نه ساله، توسط نیروهای اطلاعات شهر روانسر بازداشت شد.
بوکان
در همین رابطه و در ادامه بازداشت‌ها بیست و یکم خردادماه “رسول چوپانی” نامزد شورای شهر بوکان بازداشت شد.
چوپانی که نویسنده و شاعر نیز بوده است به اتهام امنیتی بازداشت شده است.
سردشت
نیروهای امنیتی رژیم ایران در شهرستان سردشت مورخه‌ی بیست و یکم خردادماه، یک شهروند کُرد به نام ” ابراهیم جنتیان” 47 ساله را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.
“ابراهيم جنتیان” به بهانه‌ی همکاری و ارتباط با یک فرد وابسته به اپوزیسیون مخالف رژیم ایران، احضار و بازداشت شده بود.

این گزارش با استناد به آمار ثبت‌شده در وب‌سایت کُردستان میدیا منتشر شده است و احتمال دارد آمار بازداشت‌شدگان از این نیز بیشتر باشد..
این موارد نقض حقوق بشراقوام در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 – انتظامی 3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.
حکم اعدام و اجرای ان توسط دادگاه انقلاب و اجرای ان توسط اداره کل زندانها و اجرای احکام صورت می گیرد
شکنجه زندانیان ودستگیر شدگان در پاسگاهای نیروی انتظامی و اداره اگاهی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات و مسئولین زندان و بازجویان صورت می گیرد
قتل و مجروح شدن شهروندان و کولبر ها توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و سپاه پاسداران صورت می گیرد
اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد
ناپدید شدن فعالین سیاسی و مدنی . کارگری .دانشجوئی . زنان . و خانواده های زندانیان سیاسی توسط نیروهای اطلاعاتی بدونه اخذ دستگیری از دادسراو یا دادگاه انقلاب و بصورت خود سر دستگیر و به مکانهای نامعلومی برده میشوند و حتی خانواده های ناپدید شدگان از محل انها هیچگونه اطلاعی ندارند

مسئول کمیته اقوام و ملل کانون دفاع از حقوق بشر در ایران .. شهریار ایاز ی