دکان مراكز مذهبی با خريد و فروش نماز و روزه ميت !

.

 ارسال توسط مصطفی خدا کرمی Mostafa Khoda Karami

مراكز مرتبط با مراجع تقليد شيعه، نرخ نماز و روزه ميت را تعيين كرده اند.نرخ “خرید و فروش نماز و روزه میت” در برخی شهرها ارزان‌تر است. به گزارش « محبت نیوز» این مراکز که خود را مرتبط با مراجع تقلید شیعه می دانند نماز قضا براي يكسال را  ٧٠٠ هزار تومان و يك ماه روزه قضا را  ٥٠٠ هزار تومان اعلام نمودند. در این ارتباط سايت اقتصاد نيوز از گردش مالي ٣٧٠ ميليارد توماني در اين بخش خبر داد. خبرگزاری آلمان به نقل از سایت “اقتصادنیوز”، در گزارشی نوشت مراکز مرتبط با مراجع تقلید، نرخ واجباتی که “به گردن اموات” است را چنین تعیین کرده‌اند: نرخ “نماز قضا” برای هر یک سال حداقل حدود ۷۰۰ هزار تومان و نرخ هر یک ماه روزه قضا، حداقل ۵۰۰ هزار تومان است.در این گزارش به تورم ۲۵۰ درصدی “اجرت واجبات میت” در ۴ سال اخیر اشاره شده و آمده در سال ۸۹ “اجرت یک سال نماز قضا” در حدود ۲۵۰ هزار تومان و یک ماه روزه ۱۵۰ هزار تومان بود که اکنون این نرخ در برخی مناطق به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین در ادامه این گزارش آمده که نرخ “خرید و فروش نماز و روزه میت”البته در برخی شهرها ارزان‌تر است. در این گزارش به عنوان نمونه به شهر قم اشاره شده که یک مرکز مذهبی “اجرت یکسال نماز میت” را ۹۰۰ هزار تومان و یک ماه روزه را ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

این گزارش برآورد کرده است که “گردش مالی سالانه واجبات میت از جمله نماز و روزه” در ایران ۳۷۰ میلیارد تومان است.

البته این برآورد چنین صورت گرفته که بستگان تمام فوت شدگان در یک سال برای “ادای تکالیف ادا نشده آن‌ها”، اقدام کرده و برای “نماز و روزه” هر مرده حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازند.

آن‌طور که از استفتائات انجام شده از مراجع تقلید شیعه در ایران همچون آیت‌الله خامنه‌ای، مکارم شیرازی و… برمی‌آید خرید و فروش “نماز و روزه استیجاری” و “نماز و روزه میت” در ایران امری مرسوم است