انتقاد خانواده‌ها از وعده‌های تکراری بایکوت خبری دراویش و مهلت

خانواده‌های دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی ایران در مصاحبه با روز می‌گویند پس از پایان مهلتی که برای برآورده‌شدن مطالبات خود به مسئولان داده بودند روز یکشنبه بار دگیر مقابل ساختمان وزارت دادگستری در تهران دست به “تجمعی آرام” زده و به دنبال آن با نماینده وزیر ملاقات کرده‌اند. همزمان با این تجمع که ویدیوهایی از آن نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، وبسایت “مجذوبان نور” که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد از دسترس خارج شد. فرهاد نوری، سردبیر این سایت به روز می‌گوید دراویش در بایکوت خبری هستند و حاکمیت تلاش می‌کند از انتشار گزارش نقض حقوق آنها جلوگیری کند. فیس‌بوک مجذوبان نور، روز یکشنبه، ۶ مهرماه خبر داد که در پی تجمع دراویش گنابادی مقابل ساختمان وزارت دادگستری، نماینده وزیر دادگستری در نشستی فوری به خانواده و وکلای دراویش زندانی گفت: “یک هفته به ما فرصت بدهید مسائل شما را در جلسه‌ای با قوه قضاییه مطرح می‌کنیم.”

بر اساس گزارش‌ها در این تجمع دست کم هزار نفر شرکت کرده بودند.

صدیقه خلیلی،‌ همسر حمیدرضا نوری از دراویش زندانی که خود در این تجمع شرکت داشته به روز می‌گوید: “با اینکه پیش از رسیدن ما به مقابل ساختمان، نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها تدابیر امنیتی شدیدی تدارک دیده بودند اما در نهایت، تجمع با وعده‌های سید کاظم موسوی، که خود را نماینده وزیر دادگستری معرفی کرد، به پایان رسید.”

خانم خلیلی در عین حال با یادآوری وعده‌های تکراری مسئولان به آنها و انتقاد از این وضعیت، تاکید می‌کند که دراویش بعد از پایان مهلت یک‌هفته‌ای، در صورت برآورده نشدن مطالبات بار دیگر در محل ساختمان دادگستری دست به تجمع خواهند زد.

این درویشان که از نقاط مختلف ایران به تهران آمده‌اند هفته گذشته نیز مقابل ساختمان وزارت دادگستری دست به تجمع اعتراضی زده بودند. این تجمع به خشونت کشیده شد و به دنبال آن صدها نفر به صورت موقت بازداشت شدند.

اعتراضات هفته گذشته هم با وعده مسئولان برای رسیدگی به مطالبات دراویش پایان یافته بود.

این تجمع‌ها در حمایت از اعتصاب ۹ درویش در زندان‌های مختلف ایران صورت می گیرد. دراویش زندانی از روز ۹ شهریور ماه در اعتراض به “وضعیت نامناسب نگهداری در زندان” و همچنین “نگاه امنیتی اعمال شده بر جامعه دراویش” دست به اعتصاب غذا زده بودند.

سایت مجذوبان نور از جمله محدود ارگان‌های خبری پیروان سلسله نعمت اللهی گنابادی ایران روز یکشنبه همزمان با آغاز دور دیگری از اعتراضات پیروان این اقلیت مذهبی از دسترس خارج شد.

این سایت به گفته سردبیر آن از سال ۲۰۰۷ تا کنون بیش از ۴۰ بار فیلتر شده است.

فرهاد نوری می‌گوید: “از سپتامبر سال ۲۰۱۱ نیز به دفعات به سرورهای مجذوبان نور حمله سایبری شده که در ۳ مورد از این حملات سایت برای ساعت‌ها از دسترس خارج شده بود و مجددا با تلاش و کمک دوستان وضعیت سایت به حالت عادی بازگشت.”

از حدود یک دهه گذشته فشار بر جامعه دراویش گنابادی ایران شدت گرفته است و شمار زیادی از آن با احکام سنگین قضایی رو به رو و تعدادی نیززندانی شده اند.