گزارش‪ نقض حقوق پیروان ادیان مرداد 1393

0کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانg

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان مرداد 1393‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: فرشيد شهيدی كاويانی و مصطفی خداکرمی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان مردادماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱ مارس/ ۲۲ اسفند در جریان بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع این کشور را ارائه کرد. در این گزارش آمده که موارد اعدام در سال 2013 در ایران نسبت به سال 2012 میلادی، ۳۶۱ درصد افزایش داشته است. در گزارش احمد شهید تأکید شده که بازداشت‌های خودسرانه در سال 2013 در ایران ادامه داشته‌اند. احمد شهید نسبت به اوضاع اقلیت‌های دینی و قومی، وضعیت زنان و کنشگران مدنی نیز ابراز نگرانی کرده و طرح جرم سیاسی» را موجب محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان و آزادی گردهمایی دانسته است. از سوی دیگر احمد شهید، نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار می‌دهد.

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه 2014، دستکم ۱۱۳ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر می‌بردند که در میانشان ۳۱۶ بهایی، ۳۱ درویش، ۱۱ مسیحی، ۱۱ سنی و 2 زرتشتی وجود دارند.گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از سرنوشت ۱ شهروند عرب محکوم‌به اعدام ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او از نادیده گرفتن قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های دینی چون بهاییان انتقاد شده است. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با موافقت اکثریت اعضای شورا به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

حکومت جمهوری اسلامی برخوردی عصبی و از سر ضعف نسبت به گزارش احمد شهید از خود نشان داده است.

درحالی‌که تمرکز جهان بر برنامه هسته‌ای ایران است، اتحادیه و پارلمان اروپا دستور کار خود را توسعه داد و سابقه حقوق بشر این کشور را در آن گنجانده‌اند بطوریکه باعث ایجاد بحث‌هایی در جمهوری اسلامی شد.

پارلمان اروپا ضمن تأکید بر اینکه حقوق بشر برای اتحادیه اروپا اولویت است، در تاریخ ٣ آوریل 2014 قطعنامه‌ای راهبردی درباره مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٥٢ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به خواست مردم و جامعه بین‌الملل در خصوص حقوق بشر، نسبت به موضع‌گیری متقابل اقدام کرد و مسئولان حکومتی به ادبیات تهدید آوردند به‌گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در نیروی «قدس» سپاه هشدار داده، هر حرکتی که منجر به تضعیف نظام جمهوری اسلامی، دین و اعتقادات مردم شود، در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم.  از سوی دیگر امام‌جمعه تهران ضمن تهدید اروپا به گروگان‌گیری، اضافه کرد که از باز شدن لانه جاسوسی دیگری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

دولت آمریکا، روز دوشنبه، ششم مرداد، گزارش سالانه مربوط به آزادی‌های مذهبی در کشورهای گوناگون جهان را منتشر کرد و در آن در مورد ایران از تشدید محدودیت‌ها بر مذاهب تا نحوه مجازات‌ها، فرایند دادگاهی و دادرسی، وجود انبوه زندانیان سیاسی و دیگر موارد انتقاد شده است. به نقل از رادیو اروپای آزاد رادیو فردا، جان کری وزیر خارجه آمریکا، در سخنانی با اشاره به نادیده گرفتن آزادی‌های مذهبی در بسیاری از کشور‌ها گفت: در سال گذشته میلادی میلیون‌ها تن از مردمان باورمند به مذاهب مختلف، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و به ویژه، آوارگی جنگ‌زدگان، به «هنجاری ویرانگر» تبدیل شد. وزیر خارجه آمریکا، ایران را در کنار کشورهای میانمار (برمه)، چین، اریتره، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، ترکمنستان و ازبکستان، در فهرست «نگرانی ویژه» (سی‌پی‌سی) قرار داده است. وزارت خارجه آمریکا هر سال نام کشورهایی را که در مورد آنها «نگرانی ویژه» یا «جدی» وجود دارد اعلام می‌کند که ایران از سال ۱۹۹۹ در میان این کشورها بوده است. وزیر خارجه آمریکا، درمورد ایران بار دیگر بر تشدید محدودیت‌ها در عرصه‌های گوناگون و از جمله در باره اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان و بهاییان تاکید کرده است.

آقای کری ازجمله به وضعیت شهروند ایرانی–آمریکایی، شبان سعید عابدینی، فعال مسیحی تبشیری، اشاره کرد که همچنان در زندان است. او گفت «مقام‌های دولت ایران، سعید عابدینی را صرفن به خاطر باورهای دینی او به هشت سال زندان محکوم کرده‌اند و دولت آمریکا همچنان بر آزادی او تلاش خواهد کرد.»

نقض موارد متعددی از حقوق اولیه ایرانیان، از جمله حق برخورداری از آزادی مذهبی و مواردی دیگر ۴۴ صفحه از گزارش سالیانه را به خود اختصاص داده است. این گزارش سالیانه با اشاره مختصر به پیشینه قانونی حقوق افراد و سیستم حکومتی می‌گوید که دشواری‌های مربوط به حقوق بشر در ایران شامل زمینه‌هایی مانند ناپدید شدن‌ها، رفتار غیر انسانی، ستمگرانه، تحقیرآمیز و یا مجازات‌هایی که قوه قضاییه برای قطع اعضای بدن و یا مجازات شلاق و ده‌ها مورد آزار و حبس‌های انفرادی طولانی مدت و مرگ‌هایی که در زمان زندان شامل زندانیان می‌شود، محدود نیست؛ دستگیری‌های خودسرانه، بدون آنکه به زندانیان اجازه تماس با دنیای خارج داده شود، نبود دادگستری مستقل و دادگاه‌های صالح و نبود محاکمه‌های عادلانه که در مواقعی به مجازات اعدام متهمان منتهی می‌شود؛ وجود انبوه زندانیان سیاسی، دستگیری روزنامه نگاران، دخالت‌های عامدانه در امور شخصی و خصوصی و حتی ورود به خانه‌های آنان، محدود کردن شدید آزادی‌های بیان و قلم و آزادی آکادمیک و محدودیت در برگزاری گردهمآیی‌ها و آیین‌های مذهبی از جمله دشواری‌های دیگری است که در ارتباط با شرایط امروز ایران وجود دارد.

گزارش طولانی دولت آمریکا به طور مشروح، به موارد گوناگونی از آنچه «نقض» حقوق جهانشمول ایرانیان می‌نامد، مانند محروم ساختن اجباری و غیرقانونی افراد از حق زندگی که «به شکل کشتن و اعدام تجلی می‌یابد» پرداخته و «مرگ سوال‌برانگیز» افشین اسانلو را «به دنبال شکنجه‌های شدید» در زندان رجایی شهر کرج، به عنوان نمونه ذکر کرده است. این گزارش همچنین ناپدید شدن‌ها و شکنجه مخالفان و یا فعلان مدنی و نقش نیروهای انتظامی و ماموران امنیتی در این گونه موارد را مورد تاکید قرار داده و اضافه می‌کند که «آزادی مدنی در ایران امروز، از هیچگونه ارج و احترامی برخوردار نیست».

گزارش سالانه دولت آمریکادر مورد ایران، به محدودیت‌های استفاده از اینترنت هم پرداخته و گفته است که حکومت دستیابی به اینترنت را همچنان محدود نگاه داشته و براساس تخمین اتحادیه بین المللی مخابرات، تنها ۲۶ درصد افراد قادر به استفاده از اینترنت هستند.

این گزارش، از فساد و نبود شفافیت در سازمان‌های دولتی و حکومتی، و نیز در مورد کردار دولت جمهوری اسلامی در قبال پژوهش‌های بین‌المللی و غیردولتی در باره نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و به موضوع حقوق زنان و کودکان ایرانی و نادیده گرفتن شدن آنها هم به‌طور مشروحی پرداخته است.

در گزارش سال گذشته «آزادی مذاهب در جهان» نیز ایران به مواردی مانند «زیرپا گذاشتن پی‌درپی آزادی‌های اقلیت‌های مذهبی»، «بازداشت و آزار باورمندان و نوکیشان مذاهب و دین‌های گوناگون» و «ایجاد فضای ترس و هراس» متهم شده است. دولت ایران انتقادها به وضعیت آزادی عقیده، دین و مذهب را در ایران رد می‌کند. گزارش‌های سالیانه وزارت خارجه آمریکا نیز خود معمولا با انتقادهای تندی از سوی مقام‌های حکومتی ایران روبه‌رو می‌شود. پیشتر در مواردی وزارت خارجه ایران، این گزارش سالیانه را «نشانه اسلام‌هراسی» و «رفتار دوگانه» نامیده بود. گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد چگونگی محدودیت‌های مذهبی در سال ۲۰۱۳ میلادی، عرصه‌های گسترده‌ای از نقض حقوق انسان‌ها در کشورهای گوناگون را دربر می‌گیرد. به گفته وزیر خارجه آمریکا، تقریبن در تمام چهارگوشه گیتی، میلیون‌ها مسیحی، مسلمان، هندو و باورمندان سایر آیین‌ها، از ترس و وحشت، آواره، و مجبور به ترک شهر ودیار خود شده‌اند.

یک گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر حاکیست ده‌ها تن از زندانیانی که در شهر کرج در ایران در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، فقط به دلیل انجام اقداماتی که حق اساسی انسانی آن‌ها بوده به زندان افتاده‌اند. به گزارش بی‌بی سی فارسی، در این گزارشِ ۵۹ صفحه‌ای آمده، زندانیان سیاسی که در کرج دوران حبس خود را می‌گذرانند، شامل جمعی از مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان – یک وکیل و شماری از فعالان حقوق اقلیت‌های مذهبی و فعالان کارگری می‌شود. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید این افراد با اتهاماتی مبهم که در مواردی به صورت گروهی علیه آن‌ها مطرح شده، در زمینه‌ آنچه دستگاه قضایی ایران «تهدید امنیت ملی» می‌خواند، گناهکار شناخته شده و به زندان افتاده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های ایران خواسته که کلیه زندانیان سیاسی را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

رابرت جورج، رییس کمیسیون آمریکایی آزادی بین المللی مذاهب، نسبت به وضعیت دشوار آقای کاظمینی بروجردی ابراز نگرانی کرد. بیش از یک سال از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران می گذرد. و با وجود وعده های انتخاباتی او، وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر نشده است. صدها زندانی سیاسی همچنان در بازداشت هستند، اعدام ها در پی محاکمات مشکوک ادامه دارد، اینترنت هنوز سانسور می شود، و اقلیت های مذهبی و قومی هدف آزار قرار دارند. رابرت جورج، رییس کمیسیون آمریکایی آزادی بین المللی مذهب، طی توضیحاتی در کنگره گفت : سوابق حقوق بشری و آزادی مذهبی رژیم ایران باید در کانون هر ارزیابی از ایران در نظر گرفته شود، تصویر تیره ای است:وضعیت پیشتر وخیم آزادی مذهبی در ایران در دوره روحانی بدتر شده است؛ بویژه برای بهاییان، مسیحیان و مسلمانان متعلق به فرقه های سنی و درویشان. رابرت جورج همچنین وضعیت دشوار روحانی شیعه آیت الله بروجردی و کشیش های زندانی فرشید فتحی و سعید عابدینی را یادآور شد. دکتر جورج گفت ناراضیان و مدافعان حقوق بشر هر روز بیشتر به جرم جعلی “محاربه با خدا” هدف قرار می گیرند: اما این حاکمان مذهبی رژیم هستند که به محاربه با حقوق اساسی مردم ایران دست زده اند. دکتر جورج گفت این آزار ها اقدام و کنش ما را می طلبد. او با توجه به مذاکرات هسته ای در جریان ، از ایران خواست، “پایبندی خود را به مقاصد صلح جویانه در خارج از ایران، با متوقف ساختن جنگ در داخل علیه مردم خود و حقوق آنها نشان دهد.”

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس‌ازآنقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

بنا به گزارش هرانا، گزارشهایی از برخورد بد نیروی انتظامی در ورودی‌های شهر زاهدان با شهروندان اهل‌سنتی که طلبه مدارس دینی هستند یا افرادی که ظاهر مذهبی دارند گزارش شده است. این افراد بعضا تا چندین ساعت بدون ابلاغ دلیل و یا اتهامی خاص در بازداشت بسر برده و سپس آزاد شده‌اند. در چندین مورد نیز طلبه‌های اهل‌سنت مورد توهین و ضرب و شتم بی‌دلیل و بدون مقدمه قرار گرفته‌اند. همچنین در موارد بسیاری ماموران امنیتی مانع مسافرت شهروندان با ظاهر مذهبی شده و ایشان را مجبور کرده‌اند تا به شهرهای خود بازگردند. در همین رابطه و به گزارش کمپین فعالین بلوچ مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه با اشاره به گزارشات مردمی مبنی بر وجود برخودهای سلیقه ای در ایست بازرسیهای ورودی شهر زاهدان اظهار داشت: شکایاتی دریافت شده که در ایست بازرسیهای شهر زاهدان برای کسانی که از مناطق بلوچستان، شمال استان سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان، گلستان و سایر نقاط کشور قصد ورود به شهر زاهدان را دارند، سختگیری بعمل آمده مانع ورود مردم به زاهدان می شوند. مدیر دارالعلوم زاهدان در واکنش به این موضوع خاطرنشان کردند: زاهدان متعلق به همه ملت ایران است. لذا ورود به شهر زاهدان حق همه ایرانیان است و نیاز به گذرنامه ندارد. وی با اشاره به برخورد نیروهای نظامی و امنیتی با افراد دارای محاسن و چهره مذهبی، افزود: این در حالی است که کشور ما یک کشور دینی و اسلامی است و بخش بزرگی از مسئولین کشور ما، در رأس آنها رهبر معظم انقلاب، چهره مذهبی داشته و دارای محاسن هستند.

بنا به گزارش خبرگزاری هرانا، مولانا محمدحسین گرگیج، خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در فرازی از بیانات خود در نماز عید سعید فطر (۷ مرداد ۹۳) این شهرستان با بیان اینکه هر انسانی در هر جای دنیا زندگی می‌کند باید آزادی اندیشه، بیان و مذهب داشته باشد و کسی حق ندارد این آزادی‌ها را از وی سلب کند، اشاره به آزادی‌های مذهبی اهل سنت داشت و ضمن تأکید برهمکاری مسئولین طراز و دولت برای برگزاری نمازهای عید و دیگر مراسمات مذهبی، از آن‌ها خواست تا با افرادی که در برخی نقاط در قبال اهل سنت که در آنجا اقلیت هستند سلیقه‌ای عمل می‌کنند و از برگزاری نماز جلوگیری می‌کنند برخورد جدی و قاطع داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی در دیدار مولانا عبدالحمید و جمعی از بزرگان اهل سنّت سراسر کشور ضمن بیان اینکه “کینه توزی با اهل سنّت، سیاست نظام نیست”، تاکید کرد: دامن زدن به اختلافات مذهبی ناشی از جهالت سیاسی است.

بنا به گزارش کمپین فعالین بلوچ روز جمعه 17 مردادماه سارقین مبلغ یکصد و سی میلیون ریال از مدرسه دینی اهل سنت دهستان رمشک به سرقت بردند.

به گزارش ایرنا، ائمه جمعه اهل سنت گنبدکاووس با صدور بیانیه ای از اقدام وزارت اطلاعات در تعطیلی دفاتر شبکه های تفرقه افکن ماهواره ای قدردانی کردند.

خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه (۲۳ مرداد/ ۱۴ اوت) صحبت‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی را منتشر کرد که گفته است: «اخیرا مهاجرت‌های مشکوکی از سیستان و بلوچستان به حاشیه شهر مشهد شده؛ عده زیادی از نقاط مختلف جمع شده‌اند که اگر گسترش پیدا کند، تبدیل به یک خطر بزرگ می‌شود. بسیجیان در حاشیه شهر مشهد باید حضور داشته باشند. وی اشاره‌ای دقیق و واضح به تعداد و ماهیت این “مهاجرت‌های مشکوک” نکرده است. اما با توجه به اشاره ذکر نام استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان‌های سنی‌نشین کشور است و همچنین با در نظر گرفتن موضع‌گیری‌های قبلی او در قبال افزایش تعداد جمعیت اهل سنت ایران، انتظار می‌رود نگرانی‌ علما و روحانیان سنی مذهب ایران از این اظهارات بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی درهمایش مقدماتی کنگره جریانهای انحرافی تکفیری اظهار کرد: امروز مهمترین مسئله ای که جهان اسلام را تهدید می کند سلفی گری و خروج از اعتدال است. امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار کرد: اعتدال راه مستقیم است و قرآن نیز مسلمانان را به این امر مهم توصیه کرده است. وی تاکید کرد: خروج از راه اعتدال سرپیچی از قرآن و سنت پیامبر است و همین امر باعث اختلافات قومی، مذهبی و دینی می شود و عملا در مسیر منافع غربیان گام برمی دارد. وی تصریح کرد: تحکیم پایه های اسلام تنها با وحدت کلمه ایجاد خواهد شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ در پی انتشار خبری مبنی بر تهدید سعید عابدینی توسط طرفداران داعش در زندان و از آنجا که گمان ها به سوی اهل سنت رفت این زندانیان با انتشار بیانیه ای این اظهارات را تکذیب کردند و تهدید كشیش سعید عابدینی را ساخته و پرداخته مهره های حكومت می داند و از آن اعلام برائت می كند.

بنا به گزارش هرانا، پنج‌شنبه ۲ مرداد ماه سعید حیدری در منزل شخصی خود واقع در شهرک طالقانی (کوره‌آ) در نزدیکی ماهشهر بازداشت شد. یک منبع مطلع در خصوص علت بازداشت وی به گزارشگر هرانا گفت: «سعید حیدری ۳۵ ساله، فرزند جراد که به تازگی از تشیع به تسنن تغییر مذهب داده و علت بازداشت وی نیز همین بوده است. معمولا به اینگونه متهمین در سیستم قضایی ایران اتهام تبلیغ علیه نظام را وارد می‌کنند.

به گزارش هرانا، روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد ماه  نیروهای اطلاعاتی سقز با مراجعه به منزل دکتر عبدالهادی صالحی، یک روحانی اهل سنت ، وی را بازداشت کردند. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: ماموران امنیتی هنگام بازداشت برخورد بسیار غیر محترمانه‌ای با وی داشتند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، سید جلال الدین رحیمی معاون دبستان کسری واقع در منطقه دلبری درگهان – قشم توسط ماموران وزارت اطلاعات قشم بازداشت شد و تاکنون علت دقیق بازداشت وی خبری در دست نیست اما عده ای می گویند وی سایت طراحی می کرده است و برای فردی قالب سایت طراحی کرده و آن فرد در سایت مطالب سیاسی درج کرده همین مساله باعث بازداشت وی شده است. تاکنون نام برده هیچ تماس با خانواده و دوستان خود نداشته و اطلاعی از وی در دست نیست.

به گزارش هرانا، ماموستا «ناصر پیری» اهل سنندج که برای طلب علوم دینی به زاهدان سفر کرده بود، روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه جاری، در ایست بازرسی ورودی زاهدان بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج تحویل داده شد این شهروند اهل سنت هم اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهر سنندج به سر می‌برد. گفتنی است، تا لحظه تنظیم این خبر از اتهامات و یا علت بازداشت این روحانی اهل‌سنت اطلاع دقیقی بدست نیامده است.

بنابه گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در طی مردادماه گذشته، یورشهای گسترده ای به منازل اهل سنت در تهران که در آن نماز جماعت  برگزار می شد توسط مامورین وزارت اطلاعات ولی فقیه صورت گرفت، از برگزاری نماز جماعت آنها جلوگیری و شرکت کنندگان در آن را با تهدید و اذیت و آزار از آن نقاط دور کرده اند و تهدید کردند که با هرگونه برگزاری مجدد نماز جماعت در منازل  خود در تهران با شدت برخورد خواهند کرد  و حتی نمازگزاران را دستگیر خواهند نمود .لازم به یادآوری است علیرغم اینکه تعداد زیادی از هموطنان اهل سنت در تهران زندگی می کنند هنوز رژیم ولی فقیه به آنها  اجازه داشتن مسجد را نمی دهد و اهل سنت از داشتن مسجد در پایتخت محروم می باشند. بدستور شخص ولی فقیه رژیم آخوند علی خامنه ای  فشارها و اذیت و آزارها، دستگیریها و اعدام هموطنان اهل سنت ادامه دارد و در حال حاضر ده ها نفر از آنها در انتظار اجرای حکم اعدام در زندانهای ولی فقیه بسر می برند.

به گزارش « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»، روز سه شنبه ۷ مرداد ماه،  زندانیان اهل سنت در بندهای مختلف زندان مرکزی زاهدان اعتراضات گسترده ای را نسبت به توهین به اعتقادات اهل سنت توسط آخوندهای اعزامی از قم به زندان مرکزی زاهدان (روز دوشنبه ۶ مرداد ماه) و جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر در بند ۱ «بند جوانان» این زندان  (روز سه شنبه ۷ مرداد ماه)  ترتیب دادندلازم به توضیح است که زندانیان  وقتی که با ممانعت زندانبانان مواجه شدند اقدام به فراری دادن پاسداربند ها نمودند و بند را برای مدتی به کنترل خود در آوردند.زندانبانان ولی فقیه برای تحت فشار قرار دادن زندانیان اقدام به قطع ارتباطات تلفنی  و منع تردد در درون بند نمودند. در پاسخ به این اقدام، آخوند سلیمانی (نماینده آخوند علی خامنه ای) و جنایتکار علیه بشریت محمد مرزیه (دادستان زاهدان) ضمن ترتیب جلسه ای اجباری و در طی سخنرانی خودشان  به تهدید و توهین  زندانیان پرداختند و بر اعدام بیشتر در زندان تاکید کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مورخ نوزدهم مردادماه، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران ٥ زندانی عقیدتی کُرد سنی مذهب با اسامی قاسم آبسته، انور خضری، خسرو بشارت‌فر، کامران شیخه و فرهاد سلیمی  را که چهار سال و نیم اخیر را در بلاتکلیفی بسر برده‌اند، احضار کرد.  قاضی مقیسه که ریاست دادگاه را برعهده داشته، این متهمان را به صدور احکام سنگین تهدید کرده است. محاکمه ٢ تن دیگر از زندانیان عقیدتی کُرد به نام‌های داود عبدالهی و ایوب کریمی در روزهای آینده خواهند بود. این ٧ شهروند کُرد از روحانیون اهل سنت بوده و اتهام آنها فعالیت های مذهبی غیردولتی و اقدام علیه امنیت است.

بنا به گزارش هرانا، صدیق محمدی زندانی اهل‌سنت محکوم به اعدام که در زندان قزلحصار کرج نگهداری می‌شود توسط زندانبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مکان نامعلومی منتقل شد. «صدیق محمدی زندانی عقیدتی اهل سنت، به دلیل بیماری از لحاظ جسمی وضعیت بسیار نامناسبی دارد و نیاز مبرم به مراقبت‌های پزشکی دارد. وی با توجه به اینکه محکوم به اعدام است، دچار مشکلات روحی و روانی شدیدی نیز می‌باشد.

به گزارش هرانا، جابر صخراوی جوان ٣٠ ساله اهوازی و فارغ التحصیل رشته که در روز چهارشنبه ۶ فروردین ماه سال‌جاری بدلیل تغییر مذهب از تشیع به تسنن و فعالیتهای مذهبی بازداشت شده بود، هم اکنون در زندان کارون اهواز است و محروم از درمان می باشد.  جابر صخراوی در اثر شکنجه شدید پاهایش فلج شده و بینایی‌اش به شدت کاهش یافته بطوری که نمی تواند فاصله یک متری خود را ببیند. همچنین از تومور مغزی رنج می برد و نیازمند درمان فوری در بیمارستان است.

به گزارش هرانا، قاسم آبسته متولد ۱۳۵۸ در شهر مهاباد از مدتی پیش به بیماری کلیوی مبتلا شده و بهداری زندان رجایی شهر برای درمان وی اقدامی صورت نمی‌دهد. یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «درد کلیه‌های قاسم آبسته به قدری زیاد است که دیگر قادر به انجام کارهای روزمره خود نیست و همیشه در بستر است. بهداری زندان باوجود این درد شدید تنها به تجویز قرص استامینوفن اکتفا کرده».

به گزارش هرانا، کیخسرو شرفی‌پور زندانی ۶۴ ساله سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج در وضعیت جسمی وخیمی بسر می‌برد و مسئولان زندان هیچ اقدامی برای درمان وی صورت نداده‌اند. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: «کیخسرو شرفی‌پور زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت کرد ۱۵ روز است که نتوانسته هیچ نوع غذایی بخورد و اکنون ۳ روز است که نمی‌تواند حتی آب هم بخورد.»

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالله آبادیان معروف به (فواد) روز جمعه 17 مرداد ماه 93 پس از گذراندن بیش از 2 سال و 5 ماه بلاتکلیفی که 4 ماه از آن را در تک سلولی بازداشتگاه وزارت اطلاعات بوده است، با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی و بدون تفهیم اتهام آزاد شد. عبدالله 5 ماه پیش از این قرار بود آزاد شود اما با تعلل نیروهای امنیتی وبا هدف ایجاد فشار بر پدر بازداشت شده وی اجازه آزادی به وی داده نمی شد. منابع نزدیک به خانواده وی به گزارشگر کمپین گفتند: عبدالله ، عبدالهادی و جابر سه فرزند ملک محمد ابادیان برای تحت فشار قرار دادن پدرشان (ملک محمد آبادیان) مدتی بعد از وی، پدر بازداشت شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 7 مورد
بازداشت و بی‌خبری 4 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 2 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 2 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 2 مورد
محاکمه 7 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 4 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 2 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس‌ازآنقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در خردادماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

گزارشی از ژنو حاکی است که دست‌گیری پنج بهائی در یک فروشگاه (علاءالدین (نیکی) خانجانی و بابک مباشر، همراه با سه کارمند، ناصر عرشی مقدّم، عطاءالله اشرفی، و روح‌الله منزوی. آقای خانجانی پسر جمال‌الدین خانجانی، یکی از هفت نفر رهبران جامعۀ بهائی است که در حال حاضر با اتّهامات کاملاً ناروا از جمله جاسوسی به بیست سال زندان محکوم و در زندان به سر می‌برد) وا قع در تهران در مردادماه گذشته نشانۀ افزایش موارد بازداشت و زندانی نمودن بهائیان در ایران در ماه‌های اخیر است. علی‌رغم ادّعای حکومت ایران که موازین بین‌المللی حقوق بشر را رعایت می‌کند، از ماه ژوئن حدّ اقل ۱۴ بهائی دست‌گیر شده‌اند که نمایان‌گر روندی سیستماتیک برای سرکوبی بهائیان ایران است. در یزد ۲۰ نفر بهائی که در مرحلۀ اوّل از اتّهاماتی که در سال ۲۰۱۲ به آنان وارد شده بود تبرئه شده بودند، در اوت ۲۰۱۳ مطّلع شدند که پرونده‌های آنان مجدّداً به جریان افتاده و با وجود اذعان قاضی به اینکه با آنها ناعادلانه رفتار شده بود، همۀ 20 نفر به زندان محکوم شدند. این بهائیان درخواست استیناف نمودند، که با زیر پا گذاشتن وقیحانۀ عدالت احکام علیه همۀ آن 20 نفر تأیید شد. معاون دادگستری استان یزد به وکلای بهائیان گفت که آنها “اعضای فرقه‌ای معاند” هستند که “فاقد هرگونه حقوق شهروندی می‌باشند”.

این گزارش خاطر نشان می نماید که بیش از ۱۰۰ نفر بهائی در حال حاضر با اتّهامات واهی و صرفاً به خاطر اعتقادات مذهبی خود در زندان هستند، در حالی‌ که هزاران نفر دیگر در معرض انواع تبعیضات و آزار و اذیّت، از جمله محرومیّت از ورود به دانشگاه و سرکوب‌گری شدید اقتصادی قرار دارند.

اؤیرنجی سسی تشکیلات دیرنیش طی بیانیه بازداشت چندین شهروند بهایی آزربایجانی را محکوم نمود . در بخشی از بیانیه آمده است “تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی با محکوم نمودن برخورد های غیر قانونی با شهروندان بهایی آزربایجان جنوبی خواهان پایان یافتن درجه بندی شهروندان جامعه آزربایجانی با توجه به عقاید دینی و مذهبی آنها می باشد.”

به گزارش هرانا، فریبرز باغی ساکن شهر یزد با نگارش نامه ای، توضیحاتی در خصوص ماجرای بازداشت خود به همراه همسرش و 15 تن دیگر در  رمضان سال ۱۳۹۱ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام توسط اداره اطلاعات یزد ارائه کرد.

به گزارش هرانا، مورخ ۱۴ مردادماه نیروهای امنیتی شهر شیراز به دلایل نامعلومی اقدام به بازداشت چهار شهروند بهایی ساکن این شهر به نامهای آقایان ادیب حق پژوه، سعید عابدی، وحید دانا و خانم بهیه معنوی‌پور نمودند؛ نیروهای مورد اشاره شهروندان بازداشت شده را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه روحیه قوامی نیک شهروند بهایی ساکن کرج در پی احضار تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در کرج بازداشت و هنگام ظهر به زندان اوین منتقل شد. وی که دارای یک دختر ۴ ساله است تا لحظه تنظیم این خبر موفق به تماس با بستگان خود نشده است.

به گزارش استان وایر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تخریب گورستان تاریخی «گلستان جاوید» متعلق به بهاییان در شیراز را از سر گرفته است. گفتنی است که پیش از این تخریب این گورستان به علت فشارهای بین‌المللی و هم‌چنین ابراز انزجار گروه‌ها و قشرهای مختلف ایرانیان، برای ماه‌ها متوقف شده‌ بود. «دیان علایی»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل در ژنو در این خصوص می‌گوید: روش سپاه پاسدارن برای خراب کردن این مکان مقدس و جشنی که برای انجام این ویرانی گرفته اند، لایق مقام انسانی نیست و صرفا تلاشی در جهت توجیه افکار عمومی حاکی از خشم مردم از هتک حرمتی است که بر این گورستان و بهاییان بوده است.

بنا به گزارش هرانا، سه شهروند بهایی ساکن مشهد (دری امری، می‌ خلوصی و شایان تفضلی) پس از دو ماه بازداشت موقت در اداره اطلاعات شهر مذکور به بند قرنطینه زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند. این شهروندان بهایی احتمالا در طی روزهای آینده به بند عمومی (سالن نگهداری زندانیان عقیدتی) منتقل خواهند شد. قابل ذکر است تاکنون از طرف مسئولان پرونده در دادسرای انقلاب مشهد یا اداره اطلاعات، پاسخ روشن و مشخص در رابطه با دلیل دستگیری یا اتهام افراد مزبور به خانواده‌های ایشان ارائه نشده است.

بنا به گزارش هرانا، شهرام چینیان می‌اندوآب شهروند بهایی که پیش از این از بند زندانیان سیاسی و عقیدتی رجایی شهر کرج ، به بند ۱ سالن ۲ این زندان در میان زندانیان خطرناک منتقل شده بود. روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه این زندانی به نگهبانی احضار و از آنجا به سلول‌ انفرادی منتقل گردید. یکی از زندانیان این بند گفت: «شهرام چینیان توسط امیریان و چندتن از زندانبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و لباس‌هایش پاره شده بود. رئیس زندان مردانی هم بدون اجازه شورا دستور انتقال شهرام چینیان به سلول انفرادی را صادر کرده است.

به گزارش جرس، در مردادماه گذشته، دو زندانی سیاسی و عقیدتی بهایی، عفیف نعیمی ۵۳ ساله و امان الله مستقیم۶۴ ساله ،  بدون تکمیل درمان٬ با نقض مقررات بیمارستان و بنا به دستور مقامات قضایی به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شدند. گفتنی است که هر دو زندانی مبتلا به بیماری های حاد قلبی هستند و نیاز مبرم به مراقبت پزشکی ویژه دارند و پیش از حکم عدم تحمل کیفر از سوی کمیسیون عالی پزشکی قانونی کشور (زیر نظر قوه قضاییه) در مورد عفیف نعیمی احراز شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مسولان مدرسه شاهد «خوانساری» شهر شیراز بصورت غیرقانونی حاضر به ثبت نام فرزندان «بهروز فرزندی اردکانی» ایثارگر و جانباز ۲۵% بهایی نشدند و دلیل این عدم ثبت نام را اعتقادات و دیانت این خانواده ذکر کردند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
بازداشت و بی‌خبری 10 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده 3 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 1 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 8 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 2 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

محبت نیوز طی گزارشی از موج جدید گرایش نوکیشان به دین مسیحیت علیرغم مقابله جمهوری اسلامی با آنها خبر داد و افزود این مبارزه سران جمهوری اسلامی تا به امروز موفق نبوده است و با وجود جفای شدید بر کلیسای ایران، هر روز بر تعداد نوکیشان مسیحی افزوده می گردد، به گونه ای که جمعیت آنان از صد هزار نفر در سال 1373 به 3 میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین این گزارش از افزایش تعداد کلیسای خانگی و کلیسا های اینترنتی خبر داده است.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان، نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی که مدت دو سال است تنها به خاطر ایمان مسیحی خودش در ایران زندانی است، در برنامه فاکس نیوز حاضر شده و با نمایش ویدویی از دو فرزند سعید عابدینی که با اندوه و نا امیدی بسیار از باراک اوباما کمک میخواهند تا پدر آن ها را به خانه بازگرداند، تلاش جدیدی برای آزادی همسر خود کرد. شایان ذکر است که تلاش های نغمه عابدینی و جوامع بین المللی تا کنون نتیجه خاصی در بر نداشته است.

به گزارش رادیو زمانه، دور تازه ای از دستگیری مسیحیان در مردادماه گذشته آغاز شده که مسیحیان جنبش «کلیساهای خانگی» و به‌خصوص رهبران این جنبش را هدف قرار داده است و این امر به افزایش مهاجرت اجباری (فرار)  نوکیشان مسیحی و در خواست پناهندگی از کشورهای اروپایی منجر شده است. نیکلای چیرپانلیف، رئیس آژانس دولتی پناهجویان دولت بلغارستان، به فاکس‌نیوز گفته  که جامعه مسیحیان ایرانی در صوفیه، پایتخت این کشور رو به افزایش گذاشته است. او افزوده است: «اکنون ۱۰۰ تا ۲۰۰ پناهجوی ایرانی اینجا هستند. آنها به خاطر رژیم موجود در ایران در حال فرارند، زیرا در ایران به خاطر دین‌شان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.»

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان، کلیسای جماعت ربانی ایران مورد حمله ماموران قرار گرفته است. خیلی از کلیساهای آن، من جمله کلیسای مرکز بسته شده است.

به گزارش هرانا، سعید عابدینی طی نامه ای در ارتباط با اظهارات همسرش در خصوص تهدید وی به مرگ در زندان رجایی شهر توسط هواداران گروه داعش که به سرعت اذهان را متوجه زندانیان اهل سنت این زندان کرده بود، ارائه کرد و این امر را تکذیب نمود. در همین رابطه به گزارش کمپین فعالین بلوچ، زندانیان اهل سنت با انتشار بیانیه ای این اظهارات را تکذیب کردند و تهدید كشیش سعید عابدینی را ساخته و پرداخته مهره های حكومت می داند و از آن اعلام برائت می كند.

به گزارش رادیو فردا، با وجود گذشته دو هفته ازبازداشت سه نوکيش مسيحی، سيد عليرضا علی‌حق‌نژاد معروف به «ماتياس»، محمد روغنگير معروف به وحيد و سروش سرايی، که در انزلی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند، اطلاعی از وضعيت آنان در دست نبوده است.

به گزارش هرانا، در مردادماه گذشته، مسئولان ندامتگاه مرکزی کرج برای قطع ارتباط بین نوکیشان مسیحی زندانی (بهنام ایرانی، حسین ساکتی آرامسری، رضا ربانی و عبدالرضا حق‌نژاد ) در این زندان ایشان را در سالنهای مختلف متفرق کرده‌اند. گزارش ها حاکی از آن است که این زندانیان در شرایط بد محیطی در این زندان به سر می‌برند. تنها بعنوان نمونه، زندانیان مذکور ناچارند برای دریافت بسیاری از جیره‌های مشخص زندان حتی دریافت آب نیز هزینه پرداخت کنند، این موضوع باعث فشار بر افراد و خانواده‌های آنان شده است. همچنین امین خاکی، محمد بهرامی، حسین بارون‌زاده (دانیل) نوکشیان مسیحی بازداشت شده کلیسای اهواز که اکنون در زندانهای کارون اهواز و شوش نگهداری می‌شوند بدلیل عدم اجرای اصل تفکیک جرایم در شرایط نامناسب محیطی قرار دارند.

به گزارش محبت نیوز، در حالی که سکونت اقلیت‌های مذهبی در اهواز و خوزستان ریشه تاریخی داشته و این قبرستان نیز در محور فرهنگی تاریخی این شهر قرار دارد پس از اعتراض نسبت به سرقت صلیب‌ها نه‌ تنها اقدامی از سوی نهادهای مرتبط صورت نگرفت که در ورودی این قبرستان‌ نیز از جا کنده و ربوده شد. بر اساس خبرهای دریافتی،  در پی تعرض شهرداری اهواز به این گورستان، صلیب‌های قبرستان ارامنه و لهستانی‌های اهواز به سرقت رفت.

بنا بر گزارش هرانا، بهنام ایرانی که از مشکلات دستگاه گوارشی و روده در رنج است و حتی در این رابطه تاییدیه مراجع پزشکی زندان را نیز دارد از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. همچنین آقای امین خاکی که به عارضه نارسایی قلبی و بیماری دیسک کمر دچار هستند و نیز رضا ربانی که از بیماری کبدی و ناراحتی شدید پوستی در رنج هستند بصورت مشابهی از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند.

به گزارش هرانا، فرشید فتحی شهروند مسیحی و رهبر یکی از کلیساهای خانگی در ایران، از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 3 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 7 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 11 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 3 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد
تبعید 1 مورد

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند.

همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

به گزارش مجذوبان نور، تنها دو هفته پس از آغاز به کار کمپین موسوم به کوچ دراویش از ایران به اوین،  بیش از ۱۵۰۰ نفر درویش گنابادی فرم مربوط به این کمپین را امضا کرده اند که ۹۰ درصد آنها از داخل کشور هستند.

به گزارش مجذوبان نور، آقای حمیدرضا مرادی که مدت سه سال از حکم حبس ده و نیم سال را در زندان سپری کرده است، در کمتر از ۴ ماه، پدر و پدرهمسرش را از دست داد. به همین منظور دراویش زندانی محبوس در بند ۳۵۰، بند هفت و هشت زندان اوین و زندان نظام شیراز، هریک جداگانه مراسم یادبودی را نیز برای آن مرحوم برگزار کردند. آنها همچنین پیامی را خطاب به ایشان منتشر کردند و ابراز همدردی و عرض تسلیت نمودند.

به گزارش مجذوبان نور، در ادامه تصرف و دست اندازی در اموال و موقوفات سلسله نعمت اللهی گنابادی، نخستین بهداری شهرستان بیدخت که توسط بزرگان این سلسله بنیاد گذاشته شده بود مورد تخریب قرار گرفت. شایان ذکر است که زمین این بهداری در زمان حضرت آقای صالح علیشاه گنابادی و توسط این قطب سلسله نعمت اللهی گنابادی برای انجام امور درمانی واگزار شده و تجهیزات درمانی آن نیز توسط دراویش تامین شده بود. اما با وجود نیت و قصد واگذار کننده مبنی بر تخصیص زمین و ساختمان به امور درمانی، بنای این بهداری که نخستین بهداری شهرستان بیدخت بوده است، برای احداث ساختمان تجاری توسط شهرداری تخریب شده است.

به گزارش مجذوبان نور،دادگاه رسیدگی به اعتراض خانواده مرحوم وحید بنانی که پیش از این حکم به شبه عمد بودن قتل این مهندس جوان داده بود، به دلیل عدم حضور قاضی پرونده در جلسه رسیدگی، برگزار نشد. جمعی از دراویش گنابادی استان فارس، که پیش از این با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان کوار، خواستار محاکمه و مجازات آمرین و مباشرین قتل این مهندس جوان شده بودند، در این روز نیز برای حضور در جلسه محاکمه گرد هم آمده بودند اما این گردهمایی به امنیتی شدن جو اطراف دادگاه منجر شد و به قرق ماموران انتظامی و امنیتی در آمد. همچین قرار بود در این جلسه از رسیدگی به پرونده مرحوم بنانی، نماینده اداره اطلاعات شیراز و دادستان کوار حضور داشته باشند.

به گزارش مجذوبان نور؛ در پی شکایت صالح الدین مرادی، کسری نوری و جمعی ۴۰ نفره از دراویش این طریقت عرفانی از آخوند‌ها شهبازی، قائمی نسب، قنبری و اکبری که نقشی اساسی در تحریک قشریون علیه دراویش گنابادی شهرستان کوار در سال ۹۰ داشتند، سر انجام پس از گذشت بیش از دو سال از طرح شکایت، اولین جلسه رسیدگی به این پرونده صبح روز پنج شنبه ۳۰ مرداد در دادگاه ویژه روحانیت شیراز برگزار شد. آخوندهای طرف شکایت دراویش، در این جلسه که به دلیل حضور کسری نوری از زندان نظام شیراز جوی نسبتا امنیتی پیدا کرده بود، با ارایه دفاعیه‌ای متناقض، در ابتدا منکر حضور خود در درگیری قشریون با دراویش کوار شدند اما در خلال جلسه، با اظهاراتی که در دادگاه ایراد کردند، ادعای عدم حضور خود در آن غائله را نقض کردند. دادگاه یاد شده در حالی برگزار شد که از حضور چهل درویش شاکی پرونده در جلسه دادگاه جلوگیری به عمل آمد و تنها آقای داوود منتظری که از وکلای دراویش گنابادی است به نمایندگی از دراویش در جلسه محاکمه حاضر شد.

مجذوبان نور با افشای سندی یکی از بارز‌ترین تخلفات قاضی صلواتی که تغییر عنوان اتهامی دراویش (امید بهروزی)  از «عضویت در گروهای غیرقانونی» به «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت ملی» است را آشکار ساخت. این در حالی است که  این قاضی دادگاه انقلاب چندی پیش توسط دادگاه انتظامی قضات از تخلفاتش تبرئه شد.

به گزارش مجذوبان نور، رضا انتصاری بار دیگر به خاطر اعمال فشار غیرقانونی مسوولان زندان اوین در خصوص اجبار این درویش زندانی به پوشیدن لباس زندان، از ملاقات با خانواده‌اش به دلیل آنچه این زندانی رعایت کرامت و نگه داشتن حرمت زندانیان سیاسی توصیف می‌کند خودداری کرد.

به گزارش مجذوبان نور، در پی دستور معاون دادستانی تهران و نامه کتبی وی خطاب به سازمان زندان‌ها برای بازگشت هرچه سریع‌تر افشین کرم‌پور از وکلا و فعالین حقوق دراویش گنابادی، درمان این درویش گنابادی متوقف و بدون ترخیص پزشک، این درویش زندانی به زندان بازگردانده شد. وی درحالی به زندان اوین بازگشت که دوره فیزیوتراپی مربوط به تنگی کانال نخاع و دیسک کمر وی به طور کامل انجام نشده بود.

به گزارش مجذوبان نور؛ به دنبال اقدام غیرقانونی و قهری دادستانی در انتقال آقای کرم‌پور به زندان، آقایان مرادی و دانشجو با ارسال پیامی، ضمن تشکر از پرسنل و کادر درمانی بیمارستان شهدای تجریش، اعلام کردند: ترجیح می‌دهیم در همراهی و همدلی با عزیزان دربند، بیمارستان را به مقصد زندان ترک کنیم. این دو زندانی که در اعتراض به دخالت دادستانی در امور درمانی زندانیان، با رضایت شخصی خواهان ترخیص از بیمارستان و انتقال به زندان شده بودند در حالی از بیمارستان مرخص شدند که پزشکان آن‌ها بر ضرورت استمرار مراقبت‌های پزشکی و ادامه درمان در مراکز تخصصی توصیه اکید کرده بودند. گفتنی است؛ ماموران قوه قضاییه در سازمان زندان‌ها، آقایان مرادی و دانشجو را روز سه شنبه ۲۸ مرداد با یک ماشین شخصی از بیمارستان خارج کردند.  شایان ذکر است هنوز هیچ اطلاعی از محل بازداشت و حبس آنان در دست نیست. یادآور می‌شود در پی برنامه ریزی مسوولان قضایی و امنیتی برای انحلال تدریجی بند ۳۵۰ اوین، ماموران دادستانی به دستور خدابخشی دادیار ناظر زندان، دراویش را به بندهای مختلف مالی و کارگری انتقال داده‌اند.

به گزارش هرانا، به دلایل نامعلومی حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو دو تن از دراویش محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به ترتیب به بندهای ۴ و ۸ این زندان و به میان زندانیان عادی برخلاف اصل تفکیک جرایم منتقل شدند. پیش‌تر آقای افشین کرم‌پور، دیگر درویش زندانی پس از بازگردانده شدن از بیمارستان، روز ۲۸ مردادماه به بند ۴ زندان اوین و در شرایط مشابهی منتقل شده بود.

 در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 2 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت و یا صدور قرار وثیقه 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 3 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 3 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

بنا به گزارش هرانا، آرش هنرورشجاعی روحانی منتقد زندانی که دست به اعتصاب غذا زده بود در پی حمله قلبی در بهداری زندان اوین بستری شد. یکی از نزدیکان وی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: نماینده دادستان کل ویژه روحانیت با حضور بر بالین او در بهداری اوین پیشنهاد داده که ادامه حکم زندانش را به صورت حصر در خانه ایکه دادگاه ویژه روحانیت تعیین می‌نماید و بدون تلفن و اینترنت و امکان تردد به خارج از منزل سپری سازد.

دکتر احمد شهید،  گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، با یکی از هواداران اقای کاظمینی بروجردی به نام  خانم نورا که مدرس دانشگاه بود و در تاسیس یک مرکز تحقیقات پزشکی شیمیایی بسیار موفق بوده ، صحبت نمود. وی که در سال 2006 درحمله به منزل آقای کاظمینی بروجردی دستگیر و روانه زندان شد وسپس از کشور خارج شد. خام نورا در خصوص وضعیت آقای بروجردی بعنوان شاهد عینی به گزارشگر سازمان ملل گفت: رهبری دستور عدم رسیدگی دارویی و درمانی برای اقای بروجردی صادرکرده و  وی را تحت فشار قرار دادند که اگر یک نامه به منظور انکار عقاید و اندیشه هایش منتشر نکند هرگز آزاد نخواهد شد.  خانم نورا ادامه داد که از پاییز گذشته وضعیت آقای بروجردی بیشتر نگران کننده شده بطوریکه مقامات زندان وی را تحت فشار قرارداده اند که توبه نامه ای را نوشته و خانواده  وفرزندان وی را تحت فشار قرار دادنده تا امضاءنماید. حامیان او از هیئت پارلمان اروپا  درخواست  مداخله برای وضعیت  اقای بروجردی نمودند.

رابرت جورج، رییس کمیسیون آمریکایی آزادی بین المللی مذاهب، نسبت به وضعیت دشوار آقای کاظمینی بروجردی ابراز نگرانی کرد.

وزارت اطلاعات ادعا کرد که دفا‌تر چندین شبکه ماهواره‌ای را در چهار استان کشور تعطیل کرده است. علت تعطیلی این دفا‌تر، «اختلاف افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی» عنوان شده است. وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده، گفته است که «این دفا‌تر تولید به طور مخفیانه و غیرقانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه شیعه» فعالیت می‌کردند که پس از شناسایی، با حکم قضایی تعطیل و عوامل آن‌ها بازداشت شدند. این وزارتخانه، مرکز پخش برنامه‌های شبکه‌های یاد شده را «انگلیس» و آمریکا» عنوان کرده و گفته که دفا‌تر تولید آن‌ها در ایران، در استان‌های قم، اصفهان، تهران و خراسان رضوی بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوين، سه شنبه ۱۴ مرداد ماه از دستگيری ۴۰۰ نفر و اجرای ۲۰۰ مورد حکم شلاق به اتهام «روزه خواری در ملاءعام» در ماه رمضان خبر داد. این در حالی است که آئین روزه داری در رمضان مختص مسلمانان است و نه پیروان سایر ادیان و به نظر اجرای چنین مجازات سنگینی به جرم روزه خواری تنها به جهت ایجاد  رعب و وحشت از عواقب نا فرمانی صورت می پذیرد.

به گزارش مجذوبان نور، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات طی سخنانی در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور با تاکید بر «ضرورت توجه به رفتار دانش آموزان» گفت: ما نباید فقط به درس خواندن توجه کنیم و بگوییم از نظر فکری به هرجا که می‌خواهند، بروند بروند. به اینکه درویش می‌شوند، صوفی می‌شوند، بی‌دین می‌شوند و به سمت اباهیگری می‌روند کاری نداشته باشیم.

ریاست شورای ملی ایران، رضا پهلوی، در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل بانکی مون و در حمایت از کارزار آزادی فوری آیت الله بروجردی از زندان نوشت: من نیز به هموطنانم می پیوندم، و از جامعه جهانی می خواهم تا از کارزار ما، برای آزادی فوری آیت الله بروجردی از زندان، حمایت کنند، آقای بروجردی یک روحانی کاملا مورد احترام است که برای مدت زیادی، مبلغ سکولاریسم از داخل زندان بوده است. ما از شما می خواهیم که بدون درنگ، دخالت کنید، چرا که زندگی آقای بروجردی که از سال ٢٠٠٦ در زندان به سر می برد، در خطر قرار دارد، و وضع جسمی او به دلیل شکنجه های جسمی و روحی و نبود خدمات درمانی، رو به وخامت گذاشته است.

جناب هاراو حاخام یدیدیا اذراحیان، رهبربزرگ یهودیان ایرانی مقیم آمریکا، که به مناسبت زادروز آقای کاظمینی بروجردی و با نگارش نامه ای به حمایت از ایشان، اقدام نمودند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روحانی زندانی آقای کاظمینی بروجردی به کمیسر عالی حقوق بشر، خانم دکتر ناوی پیلای، ضمن تشریح جنایتهای رژیم ولی فقیه پرداخت و با اشاره به به اینکه در مدت اسارتش اسارتش در چنگال مدعیان دیانت و معنویت، همواره از دارو و درمان و وکیل و دادگاه علنی و باز، محروم بوده است و صرفا به خاطر مخالفت با اسلام سیاسی که منبع قساوت و خباثت و خیانت است، مورد انواع شکنجه های روحی و جسمی و خانوادگی، قرار داشته است، یاد آور شد که با وجود ارسال صدها نامه و اعلامیه به دوایر مختلف سازمان ملل و نیز ارگانهای گوناگون جهانی که عهده دار عدالت خواهی می باشند و مسئولیت دادخواهی از مظلومین و محرومین را به عهده دارند، هیچگاه کمک مهم و موثری  از این زندانی سیاسی اعتقادی به عمل نیامده است و از ایشان خواست تا با این رهبر دیانت منهای سیاست، دیدار کند و یا نماینده ای را جهت خبرگیری از وضعیت اسفبارش، بفرستد. همچنین ایشان طی نامه‌ای دیگر به مجامع بین المللی می‌نویسد: نهمین سال است که محروم از آزادی و درمان و دارو و وکیل و محکمه باز و علنی شده‌ام، جوانیم نابود شده و صحتم از بین رفته و خانواده‌ام به تعرض و تعدی عناصر حکومتی مبتلا شده‌اند.

آقای کاظمینی بروجردی در نامه ای که خطاب به شرکت کنندگان در دومین کنگره سکولار دموکراتها ارسال کردند که دراین پیام آمده است: تجربه تلخ سی و چند ساله حکومت دینی، به روشنی اهمیت جدایی دین از حکومت را نشان می دهد و مردم لزوم برقراری یک حکومت غیر دینی و مبتنی بر قوانین دموکراتیک را با پوست و گوشت خود احساس کرده اند.

بنا به گزارش جرس ،  مسعود بهنام وحامد تقی پور از روحانیون نزدیک به بیت سید صادق شیرازی هستند که در موج حمله به شبکه های تلویزیونی نزدیک به بیت سید صادق شیرازی بازداشت شدند و از روز یکشنبه 12 مرداد سال جاری تا لحظه تنظیم خبر، اطلاعی از آنان در دسترس نبوده است.  مسعود بهنام صبح روز یکشنبه در حالیکه در بیمارستان مشغول معالجه بیماری تنفسی خود بود، توسط مأموران امنیتی دستبند زده شده واز تخت بیمارستان به زندان دستگرد اصفهان انتقال داده شد.

بنابه گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز چهارشنبه ۲ مرداد ماه، روحانی زندانی آقای سید حسین کاظمینی بروجردی به همراه سایر همبندیانش از بندویژه  روحانیت به منظور تحت فشار قرار دادن آنها  به انباری مخروبه ای  منتقل شدندشایان ذکر است که آقای بروجردی پیش از آن در سلولی نگه داری می شدند که در اثر  آتش سوزی دهم تیرماه در بند روحانیت، و عدم رسیدگی مقامات زندان در شرایط بسیار خطرناکی قرار گرفته بود و به گفته خود مسئولین زندان، سقف آن در حال ریزش بوده است. مسئولین زندان، زندانیان بند را به یک انباری مخروبه، تنگ و تاریک بردند که پر از وسایل اسقاطی و خاک آلود بوده است، و آنها را مجبور کردند که این وسایل را خالی کنند و به حدی انباری کثیف بوده که تمیز کردن آن مدتی طولانی انجامیده است.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه مورخه 15 مرداد، ساعت 8 صبح آقای کاظمینی بروجردی هنگام راه رفتن بیهوش شد و بعد از 45 دقیقه، در بهداری زندان اوین به هوش آمد، وخامت وضعیت جسمی ایشان منجر به حضور 5 پزشک می شود که در میان آنها، رئیس بهداری اوین و پزشک داخلی بهداری بوده است. هنگامی که آقای بروجردی نتیجه وضعیت خود را جویا می شود،آنها در پاسخ تنها اظهار داشتند که باید توسط دکتر متخصص ویزیت شود و با حال وخیمی که داشتند بدون هیچ درمانی ایشان را به سلولشان برگرداندند. همچنین خانواده آقای بروجردی در ملاقات با ایشان ( روز شنبه مورخ ۲۵ مردادماه) وضعیت وی را بسیار نامناسب مشاهده کرده‌اند، بطوریکه نامبرده تنها با کمک دو زندانی دیگر قادر به راه رفتن بوده است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 2 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

1 2 3 4 5 6