اقلیت دینی یارسان و اعتراض‌های مدنی

ahle-hagh-2

در روزهای گذشته، «بی‌حرمتی» به عقاید اقلیت دینی یارسان، اعتراض‌هایی در کرمانشاه و خودسوزی دو تن از پیروان این آئین در همدان را به دنبال داشت.

« محبت نیوز» – این رویدادها پس از آن صورت گرفت که مسئولان زندان همدان به زور سبیل یک زندانی را تراشیدند و این اقدام از طرف پیروان دین یارسان «بی‌حرمتی» محسوب شد. به همین خاطر حسن رضوی، پیرو آئین یاری در مقابل فرمانداری همدان دست به خودسوزی ‌زد و پس از مدتی در بیمارستان جان خود را از دست داد. به دنبال آن نیکمرد طاهری یکی دیگر از پیروان دین یاری در همان مکان خود را به آتش کشید و او هم به زندگی خودش پایان داد.

بهروز طاهری پسر عموی نیکمرد طاهری به رادیو زمانه می‌گوید، نیکمرد با شنیدن خبر بی‌حرمتی به آئین یارسان از ساوه به طرف همدان به راه‌ می‌افتد. دوستش برای تصویربرداری همراه او بود. نیکمرد در مقابل فرمانداری خود را به آتش کشید. دوستش هم که از او فیلم می‌گرفت، بازداشت شد.

همزمان تجمعاتی در شهرهای کرمانشاه و صحنه برگزار شد. تجمع‌کنندگان ضمن اینکه خواستار آزادی شهروندی بودند که از صحنه خودسوزی فیلمبرداری کرده است،‌ خواهان پایان دادن به بی‌حرمتی و تبعیض علیه این اقلیت دینی بودند.

اقلیت دینی یارسان در قانون اساسی ایران به عنوان اقلیت دینی به رسمیت شناخته نشده است.

پیروان این اقلیت دینی در استان‌هایی مانند کرمانشاه،‌ همدان،‌ آذربایجان شرقی، لرستان، مازندران و تهران سکونت دارند. به گفته بهروز طاهری، این آئین ریشه در آئین زروانیسم، میترائیسم و زرتشتی دارد که حدود هشتصدسال پیش توسط سلطان اسحاق اورامانی تاسیس شده و مانند دیگر دین‌ها یکسری اصول، شاخص‌ و نماد دارد که نمایانگر هویت‌ آن است. یکی از این اصول کوتاه نکردن سبیل است.

در سال‌های اخیر برخی از رسانه‌های دولتی از این اقلیت دینی به‌عنوان «فرقه» یاد کرده‌اند که موجب اعتراض پیروان آن شده است. فشار بر این دسته از شهروندان واکنش برخی از نهادها و مدافعان حقوق بشر ازجمله احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران را در پی داشته است.

آنچه «توهین به اعتقادات آئین یارسان»‌ خوانده شد و همچنین دو خودسوزی‌ اخیر باعث واکنش‌هایی در داخل و خارج از کشور شده است.

m.farshadfard