گفتگوی رادیو فردا با دکتر سیدمصطفی آزمایش درخصوص اظهارات اخیــر وزیر اطلاعات

ارسال توسط مرجان تابع بردبار Marjan  Tabe BordbarMostafa azmayesh

رادیو فردا – محمود علوی وزیر اطلاعات ایران، در نشستنی که اخیرا بین رؤسای آموزش و پرورش مناطق مختلف ایران برگزار شده؛ گفته است: «این تفکر که دانش آموزان از لحاظ فکری به هرکجا که می‌خواهند بروند، موجب می‌شود که درویش یا صوفی شوند، یا بی‌دین بشوند یا بگفته وی به سمت اباحیگری بروند…». در این باره شهرام میران (از رادیو فردا) با دکتر سیدمصطفی آزمایش سخنگوی انجمن جهانی پاسداشت به گفت‌و‌گو پرداخت: دکتر سیدمصطفی آزمایش: مطلبی که سیدمحمود علوی بعنوان عضو مجلس خبرگان رهبری و وزیر اطلاعات کابینه آقای روحانی گفته بسیار خطرناک است؛ به این دلیل که آقای علوی راجع به رفتار و عمل دانش آموزان صحبت نمی‌کند بلکه راجع به عقیده دانش آموزان صحبت می‌کند. یعنی اینجا بحث تفتیش عقاید است. این اقا نظرشان این است که «آن اسلامی!» که ما در مملکت می‌خواهیم پیاده بکنیم «آن دین حکومتی» را. آقای علوی نقطه مقابل اعتقاد به ایدئولوژی حاکم در ایران را شیطان پرستی و اباحیگری گرفته. این نشانۀ عمق ایدئولوژیک (حاکمیت) است، که در اصطلاح امروز به آن «فاشیسم مذهبی» می‌گویند.

شهرام میریان: آقای وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی همانطور که شما اشاره کردید از یک طرف می‌گوید: «ما نباید بگذاریم دانش آموزان درویش و صوفی و بی‌دین بشوند…» از طرف دیگر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و قومی از همکاری و همیاری و تساهل و مدارا با اینگونه اقلیت‌ها صحبت می‌کند؛ نظر شما درباره این دو دیدگاه چه است؟

دکتر سیدمصطفی آزمایش: اگر حرف آقای یونسی را ما پایه قرار دهیم در تناقض آشکار با حرف محمود علوی قرار می‌گیرد که داشتن هرگونه عقیده‌ای را خارج از چهارچوب ایدئولوژی ولایت فقیه مسلط بر ایران اباحیگری و نهایتا شیطان پرستی می‌داند. یعنی مسیری را که آقای یونسی دارد بعنوان مدافع حقوق اقلیتهای قومی – دینی در ایران پیشنهاد می‌کند و این را وابسته می‌کند به حقوق شهروندی کاملا در تناقض و تباین اشکار با آن تک بعدی دیدن و ایدئولوژیک نگاه کردن اقای محمود علوی دارد. و نشان می‌دهد که کابینه آقای روحانی بر سر مسئله اقلیت‌ها دارای دوپارچگی و انشعاب در درون خودش است.

شهرام میریان: وضعیت درویشان زندانی در زندان اوین و دیگر زندانهای جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

دکتر سیدمصطفی آزمایش: فشار‌ها از زمانیکه کابینه آقای حسن روحانی روی کار آمده بر روی درویش‌ها به هیچ وجه کاسته نشده، خانواده‌ها همچنان از سرنوشت عزیزان خودشان بی‌خبر هستند. هفت روز پیش بود که درمان آقای افشین کرمپور که زندانی زندان اوین بود و به بیمارستان شهدای تجریش فرستاده شده بودند معالجاتشان معوق شد و ایشان را بدون ترخیص پزشک برگرداندند زندان در نتیجه هم بندی‌هایشان یعنی آقای مصطفی دانشجو و آقای مرادی سروستانی هم گفتند ما هم حاضر نیستیم در بیمارستان شهدای تجریش بمانیم و رضایت نامه دادند که خودشان برگردند به زندان ولی یک ماشین شخصی آمد و این‌ها را با خودش برد؛ معلوم نیست که الآن این‌ها کجا هستند وسرکوب‌های امنیتی روی دراویش همچنان اعمال می‌شود.