گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان تیر 1393

g0کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان تیر 1393‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: فاطمه تابع بردبار، حسین حقیقی، مرجان تابع بردبار،مهدی سرحدی و مصطفی خداکرمی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان تیرماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱ مارس/ ۲۲ اسفند در جریان بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع این کشور را ارائه کرد. در این گزارش آمده که موارد اعدام در سال 2013 در ایران نسبت به سال 2012 میلادی، ۳۶۱ درصد افزایش داشته است. در گزارش احمد شهید تأکید شده که بازداشت‌های خودسرانه در سال 2013 در ایران ادامه داشته‌اند. احمد شهید نسبت به اوضاع اقلیت‌های دینی و قومی، وضعیت زنان و کنشگران مدنی نیز ابراز نگرانی کرده و طرح جرم سیاسی» را موجب محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان و آزادی گردهمایی دانسته است. از سوی دیگر احمد شهید، نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار می‌دهد.

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه 2014، دستکم ۱۱۳ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر می‌بردند که در میانشان ۳۱۶ بهایی، ۳۱ درویش، ۱۱ مسیحی، ۱۱ سنی و 2 زرتشتی وجود دارند.گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از سرنوشت ۱ شهروند عرب محکوم‌به اعدام ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او از نادیده گرفتن قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های دینی چون بهاییان انتقاد شده است. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با موافقت اکثریت اعضای شورا به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

حکومت جمهوری اسلامی برخوردی عصبی و از سر ضعف نسبت به گزارش احمد شهید از خود نشان داده است.

درحالی‌که تمرکز جهان بر برنامه هسته‌ای ایران است، اتحادیه و پارلمان اروپا دستور کار خود را توسعه داد و سابقه حقوق بشر این کشور را در آن گنجانده‌اند بطوریکه باعث ایجاد بحث‌هایی در جمهوری اسلامی شد.

پارلمان اروپا ضمن تأکید بر اینکه حقوق بشر برای اتحادیه اروپا اولویت است، در تاریخ ٣ آوریل 2014 قطعنامه‌ای راهبردی درباره مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٥٢ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به خواست مردم و جامعه بین‌الملل در خصوص حقوق بشر، نسبت به موضع‌گیری متقابل اقدام کرد و مسئولان حکومتی به ادبیات تهدید آوردند به‌گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در نیروی «قدس» سپاه هشدار داده «هر حرکتی که منجر به تضعیف نظام جمهوری اسلامی، دین و اعتقادات مردم شود، در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم.» از سوی دیگر امام‌جمعه تهران ضمن تهدید اروپا به گروگان‌گیری، اضافه کرد که از باز شدن لانه جاسوسی دیگری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

در ادامه چنین موضع‌گیری‌هایی محمدجواد لاریجانی- دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، بار دیگر با حمله به احمد شهید- گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر ایران، مدعی شد که آمدن احمد شهید به ایران برای بررسی نیست برای تبلیغات است». جواد لاریجانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره درخواست سفر به ایران از سوی احمد شهید اضافه کرد: احمد شهید مرتب می‌گوید چرا من را به ایران راه نمی‌دهید درحالی‌که بیرون از ایران و در گزارش‌هایش حدود 3 هزار اتهام به ایران زده است؛ وی چگونه می‌خواهد 3 هزار اتهام را طی 3 روز بررسی کند.لاریجانی اضافه کرده: منابع احمد شهید سایت‌های ضد نظام است و او بر اساس اخبار منتشرشده در این سایت‌ها اقدام به تهیه گزارش می‌کند که این کار او غیرموجه بوده و ازنظر حرفه‌ای موردقبول نیست. همچنین مدیر حقوق بشری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱۴ تیرماه، در نام‌های رسمی به سازمان ملل گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران را به غرض‌ورزی، جانب‌داری و رفتار غیرحرفه‌ای متهم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در نامه خود خطاب به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، به موضع‌گیری «مغرضانه» احمد شهید اعتراض کرده است.آقای لاریجانی که پیش‌تر نیز احمد شهید را «آدم بی‌ربط و بی تعهدی» خوانده در این نامه او را متهم کرده است که کمترین معیارهای استقلال، بی‌طرفی و عدالت را رعایت نمی‌کند. او در بخشی از این نامه می‌گوید که مسیری که احمد شهید در پیش‌گرفته کاملاً با مسئولیت وی به‌عنوان گزارشگر بی‌طرف، حرفه‌ای و مستقل در تناقض است.

پیش‌تر وزارت امور خارجه ایران نیز با سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای اطلاع از وضعیت حقوق بشر در ایران مخالفت کرده و دلیل رد درخواست احمد شهید را «ناعادلانه بودن گزارش‌های وی در رابطه با ایران» عنوان کرده بود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران نیز امروز گفته است: احمد شهید در گزارشات خود به افرادی اشاره می‌کند که هیچ دلیلی برای اثبات حضور آن‌ها وجود ندارد.

موسسه بین‌المللی و غیرانتفاعی Small Media، که در سایت خود اهداف فعالیت‌هایش را کمک به گردش آزاد جریان اطلاعات در جوامع بسته معرفی می‌کند و تحقیق و تحلیل و انتشار گزارشات را راهی برای ارتقاء آن می‌داند، اخیراً در گزارشی با موضوع اقلیت‌های مذهبی در ایران، فعالیت آنلاین آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد. این موسسه که به قابلیت فنّاوری برای ایجاد تغییر معتقد است، فعالیت‌های آنلاین گروه‌های تحت عنوان اقلیت مذهبی را نمود عملی این تغییر می‌داند.. اندکی پس‌ازآنتشار این گزارش سایت اروپای آزاد نیز مقاله‌ای را با استناد مفاد آن، با عنوان «اینترنت راهی برای تمرین ایمان و انجام فرایض مذهبی» منتشر کرد.

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس‌ازآنقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه این شهر بابیان اینکه جهان اسلام در شرایط کنونی نیاز به استراتژی و موقف جدیدی دارد از سران کشورهای اسلامی خواست تا در مواضع خویش برای حل مشکلات جهان اسلام تجدیدنظر کنند.

به گزارش هرانا :مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح اعتدال و عقل سالم عازم ترکیه بود پیش از سفر از سوی نهادهای امنیتی ممنوع‌الخروج شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در پی ممانعت نیروهای امنیتی از سفر مولانا عبدالحمید برای شرکت در کنفرانس “توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم” تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت بلوچستان به این اقدام اعتراض کردند و خواستار عمل به قانون اساسی در حوزه آزادی‌های مدنی و مذهبی شدند.

در پی ممانعت نیروهای امنیتی از سفر مولانا عبدالحمید برای شرکت در کنفرانس توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت بلوچستان به این اقدام اعتراض کردند.به گزارش کمپین فعالین بلوچ مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان از سوی برگزارکنندگان کنفرانس توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم برای شرکت دعوت‌شده بود که با ممانعت نیروهای امنیتی نتوانستند در این کنفرانس که به‌منظور بررسی راه‌کارهای برون‌رفت جامعه بشری از خشونت برگزارشده بود شرکت کند. این مسئله باعث واکنش امامان جمعه بلوچستان شد و تعدادی از ائمه جمعه ضمن محکوم کردن ممانعت مولانا عبدالحمید از سفر خواستار عمل به قانون اساسی در حوزه آزادی‌های مدنی و مذهبی شدند.

مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه‌های جمعه شهرستان آزادشهر با اشاره به اوضاع کنونی در برخی کشورهای اسلامی نسبت به اختلافات فرقه‌ای و مذهبی هشدار داد و خواستار تشکیل ارتش واحد اسلامی و حفظ وحدت برای نابودی و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام شد.

به گزارش هرانا، به دنبال پخش اعترافات اجباری 4 زندانی عقیدتی اهل سنت حامد احمدی  کمال ملایی  جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی   از شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه برخی از فعالان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده‌اند که این برنامه تلویزیونی سناریویی برای زمینه‌سازی اعدام این افراد است . گفتنی است که این افراد به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی در طی دادگاهی بدون حق داشتن وکیل تعیینی در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه ای به اعدام محکوم‌شده‌اند.

جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج برای نجات جان 4 زندانی سیاسی اهل سنت در قزل‌حصار کرج فراخوان دادند.

جمشید و جهانگیر دهقانی٬ کمال ملایی٬ حامد احمدی چهار زندانی کرد سنی در نام‌های خطاب به مسئولین نظام جمهوری اسلام نوشتند: سالروز شهادت امام علی (ع) نزدیک است بنگرید که امام علی(ع) با قاتلش چطور برخورد کرد و با مخالفین حکومتش چطور سازش و تعامل کرد. شما هم قدری به خود بیایید و دست از اعدام‌های ظالمانه و سرکوب‌های ناروا بردارید و با ملت و مردم خود با عطوفت برخورد کنید.

به گزارش هرانا، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی اهل سنت محکوم‌به اعدام طی نام‌های نوشتند: می‌خواهیم شرح‌حال و دل‌تنگی خود را توسط این مظلومیت نامه به آگاهی تمام دنیا برسانیم بله در کشوری که خود را مدعی اسلام و زمامدار حکومت امام علی (ع) می‌داند و در ماهی که همه مسلمانان دنیا روزه می‌گیرند و به روزه‌داران احترام می‌گذارند و برای آن‌ها سحری و افطاری آماده می‌کنند؛ ما ۴ زندانی سنی کرد در زندان قزل‌حصار با آب سحری و افطاری می‌کنیم و تابه‌حال هیچ مسئولی برای پیگیری مشکل ما یا علت چهارمین بار اعتصاب غذا در طول یک سال گذشته پیش ما نیامده است.

بستگان حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی طی نام‌های به ریاست قوه قضائیه ضمن اشاره به انتقال فرزندانشان برای اجرای ﺣﮑﻢ اعدام به زندان قزل‌حصار و تحصن خانواده‌ها در ﻣﻘﺎﺑﻞ زندان قزل‌حصار خواهان آن شدند که فرزندانشان بر اساس ﻗﺎﻧون مجازات اسلامی ﺟﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺼوب ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱/۲/۹۲ می‌باشد مجدداً مورد محاکمه قرار بگیرند چراکه ﻃﺒﻖ ﻣادﻩ ۲۷۹ ﻗﺎﻧون مجازات اسلامی ﺟﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺼوب ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱/۲/۹۲ می‌باشد،  تعریف قانون از محارب تغییریافته و بر اساس بند “ب” ماده 10 قانون لاحق به جهت خفیف شدن مجازات می‌باید پرونده‌ها در شعب قطعی کننده مجازات مجدد موردبررسی قرار گیرند.

بنا به گزارش هرانا، محمد کریمی، منصور قادر مرزی، پوریا مردوخ روحانی و کاکه احمد قریشی از شهروندان اهل سنت و از اعضای مکتب قرآن، مورخ 16 تا 19 تیرماه، توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی در خصوص فعالیت‌های مذهبی مکتب قرآن  قرار گرفتند.

بنا به گزارش هرانا، روز پنج‌شنبه ۵تیرماه ماموستا ﻋﺒداﻟسلام ﮔﻮﻟﻨواز امام‌جمعه و جماعت شهرستان سردشت از سوی دادگاه ویژه روحانیت تبریز مورد بازجویی قرار ﮔﺮﻓﺖ و پس از ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ حکم زندان وی صادر و این روحانی دستگیر گردید.

بنا به گزارش هرانا، حسین صعبوری 24 ساله از ماهشهر، فعال مذهبی اهل سنت، 29 تیرماه بدون ارائه هیچ حکمی در خیابان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل‌شده است. او از فعالین و مبلغین اهل سنت بوده و به تدریس  زبان عربی و قرآن مشغول بوده است.

بنا به گزارش هرانا، محمد دارابی معروف به مهاجر و وحید دارابی معروف به عبدالواحد از یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی زاهدان بازداشت و تاکنون موفق به تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگان خود نشده‌اند این دو شهروند اهل سنت فعالیت مذهبی ودینی می‌کنند.

بنا به گزارش هرانا، ۴ شهرونداهل سنت سنندجی بنام‌های ﺧﺎﻟﺪ ﻣﻠﮑﯽ، ﻋﺒﺪﺍﻟﮑﺮﯾﻢ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﻋلی و عبدالهادی توسط نیروهای وزارت اطلاعات سنندج بازداشت شدند. شایان‌ذکر است که نامبردگان از حق تماس با خانواده خود محروم بوده‌اند و از علت بازداشت و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نمی‌باشد.

روزنامه جمهوری  اسلامی روز پنج‌شنبه 26 تیرماه خبر بازداشت پنج نفر به اتهام به آتش کشیدن تکیه درویشان عنبران و زیارتگاه پیر جماد و برخی امکان مذهبی اهل سنت در استان اردبیل را منتشر کرد.

بنا به گزارش هرانا، دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم 6 سال زندان فؤاد رضازاده را تائید کرد. فوادرضازاده فعال مذهبی اهل سنت که پس از تحمل 18 ماه حبس از زندان رجایی شهر کرج آزادشده بود. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت : تنها جرم فؤاد رضازاده این بود که پس از آزادی از زندان و در پی فشارهای نهادهای امنیتی قصد خروج از کشور را داشت و هنگام خروج بازداشت شد.

بنا به گزارش هرانا، خانواده‌ی عبدالغنی وحید جوان ۲۱ ساله اهل سنت روز یک‌شنبه ۴خردادماه در روستای تنبلان بخش زرآباد توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت‌شده بود پس از مراجعات پی‌درپی به نهادهای امنیتی واداری سرانجام متوجه شدند وی در زندان بازداشت است اما بعد از سفری ۸۰۰ کیلومتری موفق به ملاقات نشدند. شایان‌ذکر است که تا لحظه تنظیم خبر از اتهامات و علت بازداشت این جوان اهل سنت هیچ‌گونه اطلاعی در دست نبوده است.

بنا به گزارش هرانا، لایق کردپور شهروند اهل سنت جوانرودی که هم‌اکنون در دیزل آباد کرمانشاه بسر می‌برد، با دوختن لب‌های خود را است به اعتصاب غذا زد. لازم به توضیح است که  دادگاه به لایق کردپور اعلام کرد که 1 سال و 8 ماه از محکومیت 5 ساله‌اش مورد عفو قرارگرفته است ولی بعداً این عفو در محکومیت وی لحاظ نشد.

به گزارش هرانا ،پزشک زندان قزل‌حصار نسبت به وضعیت حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی که در اعتراض به‌حکم اعدام خود در اعتصاب بسر می‌برند اعلام‌خطر کرده است. وضعیت جسمی این زندانیان به وخامت گراییده اما مسئولین زندان هیچ اعتنایی به وضعیت آن‌ها نمی‌کنند. شایان‌ذکر است که وﺿﻌﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ ﻫﺮ 4 زندانی ﺑﺴﯿار وﺧﯿم است؛ همگی دچار ﮐﺎﻫﺶ ﺷﺪﯾد وزن و افت فشارخون شده‌اند. همچنین این ۴ زندانی تاکنون ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﺮﺗﺒﻪ بی‌هوش ﺷﺪﻩ و مدت ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ آنان ﻧﯿﺰ افزایش‌یافته است وبه‌شدت از ناحیه کمر و کلیه احساس درد می‌کنند و دیدشان نیز تا حدی تار شده است و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم بوده‌اند. سایت ملی – مذهبی نیز در گزارشی جداگانه می‌نویسد این چهار زندانی، پس از حدود ۴۰ روز که جهت اجرای حکم اعدام در قرنطینه زندان قزل‌حصار زندانی بودند و به دنبال اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری و پوشش آن در رسانه‌های خبری، حکم اعدام آن‌ها متوقف شد؛ به زندان رجایی شهر بازگردانده شدند و هم‌اکنون در قرنطینه این زندان هستند. شایان‌ذکر است که از آن زمان تاکنون این ۴ نفر در اعتصاب غذا بوده‌اند و در شرایط بسیار بدی در بخش قرنطینه مواد مخدر زندان قزل‌حصار نگهداری شده‌اند.

کمپین فعال بلوچ:مأموران امنیتی دست‌کم هفت شهروند اهوازی را به دلیل برپایی نماز تراویح  که شیعیان برگزاری آن به‌صورت جماعت را بدعتی در اسلام می‌دانند، در شمال شهر اهواز بازداشت کردند . خضیر شرهانی و حسین زرگانی و محسن زرگانی محمد زرگانی و حمید زرگانی و سالم زرگانی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

عبدالرحمان سنگابی زندانی معلول اهل سنت که به اعدام محکوم‌شده وبر اثر یک سانحه رانندگی نیمی از بدنش معلول است در زندان د ر شرایط سختی به سر می‌برد و از رسیدگی پزشکی محروم است.

به گزارش هرانا، صابر ملک رئیسی و امین ایرانشهری دو زندانی بلوچ اهل سنت در زندان اردبیل توسط زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بستگان ایشان معتقدند این ضرب و شتم به تحریک نگهبانی صورت گرفته است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز دوشنبه ۲۳تیرماه مأموران گارد زندان رجایی شهر کرج سالن ۱۰ زندان مزبور را مورد بازرسی قراردادند. یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: مأمورین گارد که حدود ۸۰، ۹۰ نفر بودند به بند ۱۰ یورش برده و زندانیان را که روزه بودند با شیوه توهین‌آمیزی به هواخوری فرستاده و وسایل ایشان را مورد بازرسی قراردادند.وی در ادامه بیان داشت: مأموران وسایل ورزشی و کتب دینی زندانیان را با خود بردند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 5 مورد
بازداشت و بی‌خبری 15 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 3 مورد
ممنوعیت خروج از کشور یا توقیف گذرنامه 1 مورد
محاکمه 2 مورد
محکومیت به زندان 2 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 6 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 5 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 4 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 5 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 3 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس‌ازآنقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در خردادماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

آیت‌الله فاضل لنکرانی در فتوایی نابخردانه و ظالمانه، هم‌وطنان بهایی را غیرمسلمان، کافر و نجس خواند. سلام ابتدایی، لمس کردن و دست دادن به آنان را جایز ندانست. غذای آنان را نجس و خوردن آن را حرام دانست اما معامله با آنان را به‌شرط آنکه باعث تبلیغ مذهبی آنان یا تضعیف مسلمانان نگردد بدون مشکل دانست.

خبرگزاری هرانا طی گزارشی از بند 5 نسوان زندان مرکزی وکیل‌آباد مشهد که یک‌بند اختصاصی برای زندانیان عقیدتی است نوشت، این بند شامل یک اتاق به مساحت 30 مترمربع با احتساب سرویس بهداشتی و حمام است و صرفاً به زندانیان زن بهایی اختصاص یافت که تعداد آن‌ها در حال حاضر 6 نفر می‌باشد.برای این بند شرایط تبعیض‌آمیزی از طرف مسئولین زندان اعمال می‌شود زندانیان تنها یک ساعت صبح زود برای استفاده از سالن ورزش و یک ساعت ونیم بعدازظهرها حق خروج از اتاق رادارند و بقیه ساعت شبانه‌روز درب اتاق بسته است این زندانیان از حقوق سایر زندانیان مانند حضور در کلاس‌های فرهنگی زبان‌آموزی، مهارت‌آموزی کامپیوتر و غیره محروم‌اند.

به گزارش هرانا، فرهاد صدقی از اساتید دانشگاه آنلاین بهایی در پی عدم تمدید مرخصی به زندان بازگشت.

به گزارش هرانا، شبنم عیسی خانی شهروند بهایی ساکن تبریز، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. گفتنی است مأموران بدون اطلاع قبلی و با اعلام اینکه نامه دارید، وارد منزل شده و ضمن فیلم‌برداری و تفتیش منزل، کلیه کتاب‌های مذهبی و وسایل الکترونیکی شخصی ایشان را ضبط و اقدام به بازداشت وی نمودند. نامبرده به سلول انفرادی منتقل‌شده و از حق ملاقات با خانواده‌اش محروم است. شایان‌ذکر است، همزمان با بازداشت شبنم عیسی خانی مأموران امنیتی منزل راشین صابری را نیز بازرسی و وی را به اداره اطلاعات تبریز احضار کردند.

به گزارش هرانا، روز یکشنبه 8 تیرماه دو تن از شهروندان بهایی ساکن یزد به نام‌های طناز محمدی و ایرج لهراسپ به‌طور جداگانه در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش هرانا، ساقی فدایی روز سه‌شنبه 17 تیرماه توسط مأموران اداره اطلاعات مشهد در منزلش بازداشت شد.

به گزارش هرانا، مورخ 21تیرماه،مأموران وزارت اطلاعات تبریز، بدون ارائه هیچ‌گونه حکم قضایی، با ورود به خانه فرزاد بهادری، ضمن تنفیش منزل و ضبط تمام آلات موسیقی و کتاب‌های آن‌ها، همه اعضای خانواده (فرزاد بهادری، همسر ایشان خانم سیمین رسولی و دو دخترش نسیم و سحر بهادری)  را به جرم بهایی بودن و تدریس موسیقی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال دادند. لازم به ذکر است پیش از بازداشت آقای بهادری، ایشان را به محل کارش بردند و کامپیوترهای محل کار ایشان را نیز توقیف کردند. گفتنی است فرزندان خانواده پس از مدتی با سپردن وثیقه‌ای معادل 20 میلیون تومان بابت هر یک، موقتاً آزاد شدند.

به گزارش هرانا، شُمِیس مهاجر، شهروند بهایی ساکن تهران که پیش‌ازاین به یک سال حبس محکوم‌شده بود، روز هفتم تیرماه به زندان اوین و بندزنان سیاسی و عقیدتی این زندان منتقل شد.گفتنی است، همسر این شهروند بهایی، شهاب دهقانی نام دارد که هم‌اکنون در زندان رجایی شهر کرج در حال سپری کردن محکومیت ۴ ساله خود است.

به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه ۱۷ تیر، منوچهر خلوصی شهروند بهایی ساکن مشهد در دادسرای انقلاب مشهد، به اتهام اقدام علیه امنیت کشور محاکمه شد که به دلیل عدم ارائه مدرک کافی در محکومیت وی جلسه دادگاه به بعد موکول شد. نامبرده متهم به «اقدام علیه امنیت کشور از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور» می‌باشد. این اتهام در حالی به وی نسبت داده‌شده که هیچ مصاحبه‌ای از این شهروند بهایی در رسانه‌ها پخش نشده است.

به گزارش حامیان حقوق بشر، شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه، فردین اعضایی (اغصانی)، فرحناز مقدم و گیسو شیخ‌حسن‌آبادی را به اتهام فعالیت تبلیغی به نفع دیانت بهایی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تشکیل کلاس‌های تبلیغی در منازل خود به‌صورت دوره‌ای و تبلیغ برای افراد از سن کودکی و جذب مسلمانان به شش سال زندان و ندا فرصتی‌پور، امیر معبودی، نوشین میثاقی و سهیلا اقدسی را با اتهام فعالیت تبلیغی به نفع دیانت بهایی به شش ماه زندان محکوم نمود.

به گزارش ایلنا، دادگاه انقلاب شیراز 15 شهروند بهایی را به اتهام جرائم امنیتی محکوم‌به زندان‌های تعلیقی و تعزیری کرد که کمترین این احکام یک سال و نیم حبس تعلیقی و بیشترین آن‌ها سه سال و نیم حبس تعزیری است.

بنا به گزارش هرانا، دادگاه انقلاب اهواز یک شهروند بهایی به نام «شمیم روحانی» را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در تشکیلات مذهبی بهایی» به یک سال حبس تعزیری و پس‌ازآن تبعید از استان خوزستان محکوم کرده است. گفتنی است، در حکم صادره مدت تبعید ذکر نشده و معلوم نیست این شهروند بهایی خوزستانی برای چه مدت باید نفی بلد را تحمل نماید.

بنا به گزارش هرانا،شهرام چینیان میاندوآب که روز چهارشنبه 4 تیرماه به دلیل اعتراض به برخورد توهین‌آمیز نگهبانان با زندانیان عادی زندان به سلول انفرادی منتقل‌شده بود، به بند قبلی خود بازگشت. این زندانی عقیدتی طی روز چهارشنبه ۷خردادماه از سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که به زندانیان سیاسی و عقیدتی اختصاص دارد به بند ۱ که مختص جرائم خطرناک همچون قتل، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه است، منتقل‌شده بود.

بنا به گزارش هرانا،لوا خانجانی شهروند بهایی محروم از تحصیل پس از دو سال حبس از زندان اوین آزاد شد. لوا خانجانی نوه جمالدین خانجانی یکی از رهبران جامعه جهانی بهایی در ایران است، وی در طول دوران بازداشت تنها یک‌بار موفق به استفاده از مرخصی شده بود، برادر وی هم‌اکنون در زندان رجایی شهر تحمل حبس می‌کند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
بازداشت و بی‌خبری 9 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 2 مورد
رفتار خشونت‌آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
محاکمه 24 مورد
محکومیت به زندان 23 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
تبعید 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

به گزارش محبت نیوز، در جریان پخش مستقیم بازی فینال جام جهانی تلویزیون ایران علاوه بر همسران و دوست‌دختران آلمانی‌ها و آرژانتینی‌ها، صداوسیمای جمهوری اسلامی، برخی از تصاویر مجسمه معروف مسیح را سانسور کرد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت هراس از گسترش مسیحیت در ایران است که باعث هراس آنان از نشان دادن مجسمه مسیح گردیده است.

بنا به گزارش هرانا،بهنام ایرانی روز یک‌شنبه ۱۸خردادماه از سالن ۷ زندان ندامتگاه مرکزی کرج به مکان نامعلومی منتقل شد. وی روز دوشنبه ۲تیرماه به زندان ندامتگاه مرکزی کرج بازگردانده شد و پس از گذراندن یک‌شب در قرنطینه این زندان طی روز سه‌شنبه به سالن قبلی خود (سالن ۷) بازگشت. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: “بهنام ایرانی را در این مدت به بازداشتگاه اطلاعات استان البرز منتقل کردند، وی در این مدت دست‌کم ۲۰ ساعت بازجویی شد و همچنین تهدید شد که اگر به فعالیت‌های خود در زندان ادامه دهد محکومیت مجدد برایش در پی خواهد داشت.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در ادامه بر فشار نوکیشان مسیحی خبر دستگیری چند تن در کلیسای خانگی در شیراز خبر داد که با ورود به منزل آقای فضلی و همسر ایشان بانو فرخنده ،خانم‌ها میترا ستوده ،پرستو شهابی و آقای محمدرضا معروف به برادر یوسف و یک نفر دیگر با هویت نامشخص بازداشت شدند.بنا به گزارش معموران لباس شخصی با بی‌سیم و سلاح کمری و ضبط جزوات و کامپیوترهای حاضرین کرده‌اند .

بنا به گزارش هرانا، مورخ 14 تیرماه، مأموران امنیتی سه نو کیش مسیحی(علیرضا علی حق نژاد معروف به ماتیاس، محمد روغنگیر  معروف وحید و سروش سرایی) از اعضای گروه موسوم به ‌کلیسای ایرانیان را در انزلی دستگیر کردند. گفتنی است در جریان این یورش ، منزل ماتیاس مورد تفتیش قرار گرفت و جزوات، کتب آموزشی، کتاب‌های مقدس، کامپیوتر شخصی متعلق به ایشان ضبط گردید.

وحید حکانی زندانی نو کیش مسیحی در زندان عادل‌آباد شیراز، برای بار دوم از روز دوشنبه دوم تیرماه 1393 اعتصاب غذای خود را از سر گرفت. این زندانی اعتصاب غذای خود را در به دلیل اینکه دادگاه با عفو مشروط وی و دو تن دیگر از زندانیان هم بند مسیحی‌اش موافقت نکرد در اعتراض به این موضوع  دست به اعتصاب غذای مجدد زده است. اخبار رسیده از این زندان حاکی است، سلول‌های زندانیان مسیحی ” مجتبی سیدعلاالدین حسین، همایون شکوهی و وحید حکانی” از یکدیگر جداشده  و نگهداری از آن‌ها دربندهای مختلف آن زندان می‌باشد.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز دوشنبه ۲۰تیرماه مأمورین وزارت اطلاعات کرج به خانه پدری خادم کلیسا امین خاکی در کرج یورش بردند و قصد ورود به منزل آن‌ها را داشتند اما به دلیل اینکه خانواده در مسافرت بودند، یورش و احتمالاً دستگیری‌های آن‌ها ناکام ماند.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
بازداشت و بی‌خبری 9 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 7 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 3 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند.

همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

به گزارش مجذوبان نور، سرانجام و به‌رغم دخالت دستگاه قضائی و مسئولان زندان اوین در مسائل درمانی دراویش زندانی حمیدرضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو بعد از مدت‌ها انتظار و تحمل بیماری در مراکز تخصصی به ترتیب تحت عمل جراحی و آنژیوگرافی قرار گرفتند. افشین کرمپور دیگر درویش و وکیل زندانی که او نیز با حکم غیابی به هفت سال و نیم حبس محکوم‌شده اکنون تحت طب فیزیکی قرار دارد.

سایت خبری مجذوبان نور، مرتبط با دراویش گنابادی، با تشکیل کمپین کوچ دراویش از ایران به اوین اقدام به نام‌نویسی از داوطلبان کوچ به زندان اوین باهدف پایان بخشیدن به رفتارهای غیرقانونی امران و مأموران کرده است.

به گزارش مجذوبان نور، رضا انتصاری فعال حقوق دراویش و از زندانیان سیاسی عقیدتی که در موج جدید خروج زندانیان سیاسی از بند 350 زندان اوین هم‌اکنون دربند زندانیان جرائم عمومی محبوس است برای چندمین بار به دلیل اجبار مسئولین زندان مبنی به استفاده از لباس فرم زندان از حضور در سالن ملاقات خودداری کرد.

به گزارش مجذوبان نور، رضا انتصاری در نام‌های به خانواده در ارتباط با خودداری از حضور در سالن ملاقات، با اشاره به غیرقانونی بودن لباس زندان برای زندانی سیاسی علت مقاومت خود را این‌طور بیان می‌کند نپوشیدن لباس زندان و سرباززدن از ملاقات نه مسئله ایست از سر غرور شخصی خودم بلکه برای احترام به شأن زندانی است که برای دفاع از عقیده تلاش می‌کند. شاید در این مقطع این وظیفه بر عهده ماست تا حفظ حریم قانون را به دستگاه قضا که روزانه هزاران بار قوانین خود را هم به مسلخ می‌برد متذکر شویم و پاسبان حقوق تعریف‌شده اما عمل نشده زندانیان عقیده باشیم.

در پی اقدام مأموران قوه قضاییه بر انتقال غیرقانونی دراویش گنابادی محبوس دربند 350 به بندهای جرائم غیرسیاسیسایت خبری مجذوبان نور،  با انتشار یادداشتی از ایستادگی دراویش بر حقوق قانونی شأن خبر داد در این یادداشت، با اشاره به اینکه واقعه حمله نظامیان و مسئولان قضایی به بند ۳۵۰ زندان اوین در ۲۸فروردین‌ماه ۹۳ نتیجه سیاست‌بازی آمران و مأموران این حمله بوده و هیئت‌های رسیدگی‌کننده قصد مشمول مرور زمان کردن این فاجعه رادارند تا اذهان عمومی نسبت به آن دچار فراموشی شود و تأکید شده‌ آنچه ظالم را بر ظلم بیشتر ترغیب می‌کند صبر و تبعیت مظلوم از ظالم است.

روزنامه جمهوری  اسلامی روز پنج‌شنبه 26 تیرماه خبر بازداشت پنج نفر به اتهام به آتش کشیدن تکیه درویشان عنبران و زیارتگاه پیر جماد و برخی امکان مذهبی اهل سنت در استان اردبیل را منتشر کرد.

صبح روز سه‌شنبه 24 تیر 93 چند تن از مأموران لباس شخصی با ورود به منزل شخصی یک درویش گنابادی در نهاوند بنام عبدالله یعقوبی بدون در دست داشتن حکم معتبر اقدام به تفتیش وسایل شخصی و ضبط بعضی اقلام ازجمله کتاب‌های عرفانی نمودند.

به گزارش مجذوبان نور، آقای محمد نوری، از دراویش گنابادی ساکن ساری، که چندی پیش تحت عناوین اتهامی «ورود به فرقه دراویش بالباس روحانیت» و «شرکت در مجالس درویشی در تهران و شهرستان‌ها» در دادگاه ویژه روحانیت ساری محاکمه شد بود، به خلع دائم لباس روحانیت و قطع کامل مزایای حوزوی محکوم شد.

به گزارش مجذوبان نور، در جهت انجام پروژه انحلال بند 350 امید بهروزی وکیل زندانی دراویش با دستور غیرقانونی خدابخشی معاون دادستان تهران به بند 7 زندانیان عادی اوین منتقل شد. گفتنی است نامبرده ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن این حکم که مغایر آیین‌نامه سازمان زندان‌ها (تفکیک جرائم) است، از رفتن به بند مذکور خودداری کرده بود. اما در پی تهدید مؤمنی، معاون زندان، مبنی بر ورود گارد ضد شورش و اعمال زور , به بند۷ زندان اوین رفت.

به گزارش مجذوبان نور، عبدالغفور قلندری نژاد فعال حقوق دراویش گنابادی که بارأی بدوی دادگاه انقلاب بندرعباس به دو سال حبس تعزیری محکوم‌شده بود، با صدور رأی دادگاه تجدیدنظر و کاهش مدت محکومیت وی به چهار ماه بیست روز با پایان دوره محکومیتش از زندان آزاد شد.

در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
پلمپ محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 1 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 3 مورد
رفتار خشونت‌آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی  جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است.می‌توان از خودسوزی یارسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یارسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به دنبال بی‌حرمتی مداوم فرماندهان نظامی به شهروندان یارسانی، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  تداوم فشارها و بی حقوقی‌های جاری منجر به فاجعه انسانی خواهد شد.

به گزارش آژانس کردپا، علی‌اشرف رحمانی شهروند یارسانی اهل شهر ساوه در استان همدان که بیست و هشتم مهرماه سال گذشته در مقابل مجلس بازداشت‌شده بود، درحالی‌که برای پیگیری پرونده بازداشت خود به مجلس مراجعه نموده بود از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد.  شایان‌ذکر است که برادر علی ،مهرداد رحمانی هنگام خودسوزی نیکمرد طاهری اقدام به فیلم‌برداری کرده بود که او نیز در بازداشت است.

به گزارش آژانس کردپا، اسحاق اسفندیاری یک پزشک (داروساز)،  پیرو یارسان که مشغول به خدمت در بهداری پشتیبانی منطقه یک ارتش کرمانشاه مشغول سربازی بوده است تحدید شده که دین خود را به شیعه تغییر دهد. وی که حاضر به  این کار نشده است و مورد ضرب و شتم و تحدید به منتقل شدن به مناطق مرزی شده است.

در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 1 مورد
رفتار خشونت‌آمیز با شهروندان (ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی، دبیر کل کانون تربیت اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: دامن زدن به اختلافات بین شیعه و سنی و رواج فرقه تکفیری در کشور از سیاست‌های دشمنان است، وی خاطرنشان کرد که از 3000 فرقه نوپای دینی در جهان، 1000 فرقه در کشور فعالیت می‌کنند و شبکه‌های سازماندهی‌شده‌ای برای ترویج بدحجابی در جامعه فعالیت می‌کند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روحانی آزادیخواه زندانی آقای کاظمینی بروجردی طی پیامی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان به دین‌فروشان و دیکتاتورهای عمامه بسر حاکم بر ایران و آخوندهای حامی آن‌ها و سکوت کنندگان در مقابل جرم و جنایت و جور ولی‌فقیه که بستره جنایت‌های خود را به عراق ، سوریه و لبنان و سایر نقاط جهان گسترش داده است هشدار داد و تأکید کرد که  ایستاده است تا پژواک ناله‌های معصومانه هم‌وطنانش باشد .

محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار عرفان کیهانی (حلقه) و دو طب مکمل فرادرمانی و سایمنتولوژی که با اتهامات ساختگی ارتداد، محاربه باخدا و رسول خدا، توهین به مقدسات، مفسد فی‌الارض و سب النبی هم‌اکنون در زندان اوین بسر می‌برد طی نام‌های به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران با اشاره به تخلفات و جرائمی از سوی بازپرس شعبه پنجم دادسرای اوین (آقای اسدی) و ۶ نفر از بازجو‌ها در خلال بازپرسی و بازجویی از وی اعمال گردیده است، آمادگی خود را جهت شهادت حضوری اعلام داشت.

به گزارش  راديو فردا، زيبا محمديان، همسر محمدعلی طاهری، ‌بنیان‌گذار آنچه «عرفانِ حلقه» ناميده می‌شود،‌ توسط مأموران امنيتی در منزل خود در تهران بازداشت‌شده است. شایان‌ذکر است که دستگیری ایشان پس از نامه همسرش به احمد شهید رخ‌داده است.

به گزارش هرانا، فرمانده سپاه شهرستان فیروزکوه از دستگیری یک گروه هشت‌نفره به جرم شیطان‌پرستی در ۲۶تیرماه در این شهرستان خبر داد و افزود: این گروه در دو شب در یک‌منزل کارگری و در فاصله پنج کیلومتری از کوه به‌صورت عریان به رقص و پای‌کوبی، مصرف مواد توهم‌زا و اعمال غیرانسانی مشغول بودند.

بنا به گزارش هرانا، آرش هنرور شجاعی که به سبب اتهاماتی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و نقض حکم لباس روحانیت در زندان اوین به سر می‌برد و از سوی پزشکی قانونی جمهوری اسلامی دارای نامه تائید عدم تحمل کیفر می‌باشد، پس‌ازآنکه قرار وثیقه یک‌میلیاردی از سوی دادگاه صادر شد دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به گزارش هرانا، سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۳، بند ۳۲۵ زندان اوین (ویژه روحانیت) آتش گرفت، وسایل زندان و زندانیان، خسارت دید و در آتش سوخت، شایان‌ذکر است که  زندانیان محبوس در این بند ازجمله آقای کاظمینی بروجردی که مبتلابه مشکلات قلبی و تنفسی می‌باشد، به علت تنفس دود حاصل از آتش‌سوزی، دچار ناراحتی‌های تنفسی گردیدند. در همین رابطه، خانم “مریم مؤذن‌زاده” ، نماینده آقای کاظمینی بروجردی، درباره تهدیدات جانی و خسارت‌های واردشده به او طی این حادثه به محبت نیوز ،  توضیحاتی داد و گفت؛ که به‌زعم ما طرفداران و پیروان آقای کاظمینی بروجردی، آتش‌سوزی مذکور عمدی بوده است و باهدف خاصی علیه ایشان برنامه‌ریزی‌شده بود و از قطع آیفون ارتباطی بند ویژه با خارج، قفل‌کردن درب‌های بند، عدم حضور نگهبانان و سابقه سوءقصد به ایشان را به‌عنوان دلایل عمدی بودن این آتش‌سوزی یادکرد و از این بابت ابراز نگرانی نمود.شایان‌ذکر است که به دنبال این آتش‌سوزی، دو نفر از مقامات دادگاه ویژه روحانیت، بنام‌های محمد موحدی و مرتضی بختیاری به سلول آقای کاظمینی بروجردی رفته و ابتدا سعی نمودند ایشان را از ادامه مخالفت با ولی‌فقیه منصرف کنند، آن‌ها از آقای بروجردی خواستند که مصاحبه‌ای تلویزیونی را بپذیرد و طی آن اعلام کند که ولایت‌فقیه حق است و رسماً از خامنه‌ای عذرخواهی کرده و در ضمن تعهد بدهد که با مردم ملاقات و ارتباطی نداشته باشد و در این صورت آزاد می‌گردد. اما وقتی با مخالفت آقای کاظمینی بروجردی روبرو شدند اقدام به تهدید وی کردند و گفتند در صورت ادامه دادن اطلاع‌رسانی از زندان وی را به انفرادی سپاه منتقل می‌کنند و وی را تهدید به شکنجه و حذف فیزیکی نمودند.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 9 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 2 مورد

Untitled

Untitled2 Untitled1Untitled3 Untitled4 Untitled5