تجمع دراویش یارسانی‌ در اعتراض به خودسوزی دو درویش

khodsouzi12

خبرگزاری هرانا – در پی خودسوزی دو درویش اهل حق مشهور به درویشان یارسانی در اعتراض به تراشیدن سبیل یکی از آنها در زندان همدان، عده‌ای از دراویش در اعتراض به این شرایط در کرمانشاه دست به تجمع زدند.

بنا به گزارش تارنمای جرس، هفته گذشته سبیل یک زندانی در زندان همدان که از دراویش یارسانی است “به زور” تراشیده می‌شود. در اعتراض به این روند دو نفر از دراویش در محل فرمانداری همدان حاضر شده و خود را به آتش می‌شکند. یکی از این افراد به نام نیکمرد طاهری در اثر شدت سوختگی جانش را از دست می‌دهد.

بهروز طاهری، پسرعمو نیکمرد طاهری در گفت و گو با بی‌بی‌سی ضمن تائید این خبر گفت: “هر آئینی برای خود شاخصی دارد، در آئین مهر یارسانی هم سبیل یا شارب، جزو هویت فرد است. وقتی کیومرث ناکات از دراویش یارسانی در زندان به زور سبیلش زده می‌شود، این اعتراض‌ها شکل می‌گیرد.”

آقای طاهری با انتقاد ار برخوردهای صورت گرفته با این دروایش اعلام کرد: “این نخستین بار نیست که چنین رفتاری با دروایش یارسانی می‌شود، مسئله مو و سبیل نیست، مسئله هویت آیینی یک مردم است که اصلا این هویت به رسمیت شناخته نمی‌شود. به ویژه پس از انقلاب به این افراد انگ کافر، علی‌اللهی و شیطان پرست چسبانده شده است.”

گزارش شده ماموران وزارت اطلاعات در شهر صحنه عده ای از این درویشان را بازداشت کرده اند و در حمایت از افراد بازداشت شده تظاهراتی در برابر استانداری کرمانشاه برپا شد.

m.farshadfard