گزارش‪ نقض حقوق پیروان ادیان خرداد 1393‬

g0کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان خرداد  1393‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: فاطمه تابع بردبار، حسین حقیقی، مرجان تابع بردبار

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان خردادماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱ مارس/ ۲۲ اسفند در جریان بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع این کشور را ارائه کرد. در این گزارش آمده که موارد اعدام در سال 2013 در ایران نسبت به سال 2012 میلادی، ۳۶۱ درصد افزایش داشته است. در گزارش احمد شهید تأکید شده که بازداشت‌های خودسرانه در سال 2013 در ایران ادامه داشته‌اند. احمد شهید نسبت به اوضاع اقلیت‌های دینی و قومی، وضعیت زنان و کنشگران مدنی نیز ابراز نگرانی کرده و طرح جرم سیاسی» را موجب محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان و آزادی گردهمایی دانسته است. از سوی دیگر احمد شهید، نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار می‌دهد.

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه 2014، دستکم ۱۱۳ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر می‌بردند که در میانشان ۳۱۶ بهایی، ۳۱ درویش، ۱۱ مسیحی، ۱۱ سنی و 2 زرتشتی وجود دارند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از سرنوشت ۱ شهروند عرب محکوم‌به اعدام ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او از نادیده گرفتن قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های دینی چون بهاییان انتقاد شده است. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با موافقت اکثریت اعضای شورا به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

حکومت جمهوری اسلامی برخوردی عصبی و از سر ضعف نسبت به گزارش احمد شهید از خود نشان داده است.

درحالی‌که تمرکز جهان بر برنامه هسته‌ای ایران است، اتحادیه و پارلمان اروپا دستور کار خود را توسعه داد و سابقه حقوق بشر این کشور را در آن گنجانده‌اند بطوریکه باعث ایجاد بحث‌هایی در جمهوری اسلامی شد.

پارلمان اروپا ضمن تأکید بر اینکه حقوق بشر برای اتحادیه اروپا اولویت است، در تاریخ ٣ آوریل 2014 قطعنامه‌ای راهبردی درباره مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٥٢ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در مورد راهبرد روابط با ایران و تمرکز بر وضعیت حقوق بشر به‌شدت انتقاد کردند. مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز جمعه پانزدهم خرداد‌ماه قطعنامه «راهبرد» اتحاديه اروپا در قبال ايران را «بی‌پایه، مردود و غیرقابل‌پذیرش» دانسته است. همزمان شمار ديگری از مقامات سياسی و ائمه جمعه در ايران از اين قطعنامه انتقاد کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به خواست مردم و جامعه بین‌الملل در خصوص حقوق بشر، نسبت به موضع‌گیری متقابل اقدام کرد و مسئولان حکومتی به ادبیات تهدید آوردند به‌گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در نیروی «قدس» سپاه هشدار داده «هر حرکتی که منجر به تضعیف نظام جمهوری اسلامی، دین و اعتقادات مردم شود، در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم.» از سوی دیگر امام‌جمعه تهران ضمن تهدید اروپا به گروگان‌گیری، اضافه کرد که از باز شدن لانه جاسوسی دیگری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه گفت «اسلامی شدن برخی دستگاه‌های نظام در آن به‌کندی پیش می‌رود» و اسلامی کردن سپاه مهم‌تر از مأموریت‌های آن است. وی افزوده «همه دستگاه‌های نظام اسلامی باید همه‌چیزشان و همه روش‌ها نظام‌ها و آیین‌ها و فرهنگ سازمانی‌شان مبتنی بر مبانی دینی اسلامی باشد.» این فرمانده سپاه همچنین گفته «سپاه در راستای مأموریت خطیر خود باید در همه عرصه‌های مأموریتی و سازمانی خود الگوسازی کند و این موضوع شامل همه عرصه‌های فرهنگی امنیتی و سازمانی می‌شود.»

سایت کلمه از انتشار شعری به‌غایت توهین‌آمیز از مفتون همدانی که حاوی نسبت‌های سخیف به پیامبران و ائمه اطهار است، بر روی خروجی خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران وابسته است، پرده برداشت. اشعاری که در آن به همه‌ پیامبران مرسل از آدم تا نوح تا عیسی و پیامبر اسلام (ص) و همچنین حضرت زرتشت توهین شده و همچنین نام امام علی و امام حسین (علیهم‌السلام) نیز با عبارات زشتی آورده شده است. این در حالی است که تاکنون در رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور، حتی از دشمن‌ترین مخالفان اسلام و شیعه نیز چنین عبارات وقیحی درباره مقدسات دین و مذهب منتشرنشده بود و دلواپسان و کفن‌پوشان نیز که بارها به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش کشیده و به خاطر اشتباهاتی به‌مراتب کوچک‌تر و حتی سوءبرداشت خود، چندین روزنامه و مجله و سایت را به تعطیلی کشانده‌اند، در مقابل این توهین غیرقابل‌باور از رسانه‌ای که منتسب به سپاه و به‌ظاهر مدعی ارزش‌ها و اصول است، سکوت کرده‌اند. شایان‌ذکر است که فارس پس‌ازاین رسوایی نسبت به تغییر شعر مذکور در سایت خود اقدام نمود بدون آنکه با مجازاتی مواجه گردد.

تصویر فریز شده‌ این شعر در صفحه‌ مذکور نیز در این آدرس ذخیره‌شده است: http://www.freezepage.com/1400963494LGRSEHYLGV

آدرس این شعر در خبرگزاری فارس پس از اصلاح:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920709001413

جمعی از زندانیان سیاسی و عقیدتی رجایی شهر کرج با انتشار نامه‌‌ای سرگشاده، خود را از هرگونه ارتکاب به “گناه” و “بزه” مبرا دانستند. در این نامه که به امضای ٤٦ زندانی سیاسی و عقیدتی رسیده، دلایل و ادله‌ی خود را با استناد به “مواد قانونی” ارائه کرده و خواستار “اعاده‌ی دادرسی و محاکمه” شدند.

درحالی‌که ایران به اولین سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود، وضعیت پرونده حقوق بشر جمهوری اسلامی، خصوصاً بدرفتاری با اقلیت‌های مذهبی در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد. این موضوع به‌طور ویژه برای بهاییان که بزرگ‌ترین اقلیت غیرمسلمان این کشور را تشکیل می‌دهند صادق است. رژیم تهران، همانند پرونده کشیشان زندانی، مثل سعید عابدینی و فرشید فتحی، هیچ نشانی از تصمیم برای آزادی هفت رهبر بهایی و توقف تعقیب بهاییان، که تعدادشان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد، بروز نمی‌دهد. نمایندگان هر دو مجلس آمریکا در مورد بهاییان و اقلیت‌های دیگر مذهبی در ایران سخن گفته‌اند.

مدیر حقوق بشری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱۴ تیرماه، در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران را به غرض‌ورزی، جانب‌داری و رفتار غیرحرفه‌ای متهم کرد.

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس‌ازآنقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

در این میان عده‌ای از دولتمردان نیز در ظاهر از خود واکنش نشان داده و فریاد دادخواهی سر داده یا با واگذار کردن پست‌های نه‌چندان بااهمیت به اهل سنت سعی در آرام کردن اوضاع داشته‌اند که از شاخص‌ترین این‌گونه اقدامات در ماه گذشته، می‌توان به تشکر روحانی رئیس‌جمهور ایران از کمک مردم و رهبران سیستان و بلوچستان در آزادی مرزبانان ایرانی پس‌ازآنکه تعدادی از مطبوعات وابسته به جناح راست تندرو، صراحتاً امام‌جمعه اهل تسنن را متهم به همکاری با گروهک تروریستی جیش العدل نمودند و برخلاف سایر مطبوعات که حتی با مواردی بسیار ساده‌تر از افترا به یک مرجع دینی با احکام سنگین مواجه شده بودند، به جهت برخورداری از حمایت نظام با هیچ‌گونه بازخواستی از سوی مسئولین مواجه نشدند یا اظهارات محمود علوی وزیر اطلاعات در جمع علمای اهل سنت که اذعان کرد که افراط‌وتفریط، نتیجه‌ای جز آسیب به ایران اسلامی نخواهد داشت و بر اهمیت حفظ اتحاد و دوری از تفرقه در میان امت اسلامی را تأکید کرد و انتخاب یک زن اهل سنت به نام حمیرا ریگی را به‌عنوان فرماندار قصر قند توسط استاندار سیستان و بلوچستان اشاره داشت.

به نظر می‌رسد که اتخاذ چنین سیاست‌هایی در جهت فرونشاندن خشم اهل سنت پس از عدم موفقیت حسن روحانی در برآورده نمودن وعده‌های انتخاباتی خود در حوزه  اقلیت‌ها، صدور احکام سنگین و غیرمنصفانه در مورد برخی از اهل تسنن و هجمه زنی‌های پس از ماجرای آزادی مرزبانان ایرانی اتخاذشده باشد.

در این ماه:

در ادامه روند ستیز با اهل سنت، آیت‌الله حسین وحید خراسانی مدعی شد جریانات خزنده فرهنگی و اختلاف افکن بین شیعه و سنی در  بلوچستان وجود دارد و گفت: مسئولان اجرایی مراقب دیدگاه و عملکرد خود در این زمینه باشند، حتی توصیه می‌کنم در دیدگاه و عملکردشان تجدیدنظر کنند.  آیت‌الله مکارم شیرازی نیز خواستار تقویت وضعیت فرهنگی منطقه با اعزام روحانیان حوزه علمیه قم به این منطقه شد و در این زمینه قول مساعد برای همکاری داد. آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از دیگر مراجع تقلید قم گفت: هر چه در توان داریم برای ارتقاء سطح کیفی و کمی امورات مخصوص به ایرانشهر اقدام کرده و جماعتی از روحانیون را برای تبلیغ تشیع به این شهر و منطقه اعزام خواهیم کرد.  وی همچنین بلوچستان را خط مقدم دانسته و درزمینهٔ فعالیت در این منطقه ابراز خرسندی کرد. آیت‌الله مرتضی مقتدایی قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار امام‌جمعه اهل تشیع ایرانشهر گفت: توجه ویژه به حوزه‌های علمیه استان سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی از دغدغه‌های ما است. همچنین امام‌جمعه موقت تهران با مخاطب قرار دادن علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: علمای سیستان و بلوچستان که سر سفره امنیت جمهوری اسلامی ایران نشسته‌اند و باید این امنیت را قدر بدانند ضروری است در افشای این شجره خبیثه به صحنه بیایند تا این آتش هر چه زودتر خاموش شود.

به گزارش شفقنا،آیت‌الله جوادی آملی در درس خارج فقه خود بیان کرد: اگر یک عالمی بخواهد به همین آسانی کسی را خارج از دین بداند مقلدین او دست به اسلحه خواهند برد. عالم و فقیه باید بداند چه می‌گوید و باادب و احترام سخن بگوید و اگر کسی مخالف حرفش را زد به‌راحتی حکم به تکفیر او ندهد. اگر کسانی مانند شیخ وحید بهبهانی و امثال او نبودند بعید نبود که شیعه هم دچار سلفیت و تکفیریت می‌شد. عالم و فقیه باید بداند که چگونه و کجا چه حرفی بزند.

مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان و از علمای پرنفوذ سنی ایران در بخشی از سخنان خود در همایش باشکوه دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان بابیان اینکه ما برای احقاق حقوق خود به زندان هم می‌رویم خواستار تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب شدند. ویبابیان اینکه “رأی به دکتر روحانی، رأی به اجرای قانون اساسی و رفع تبعیض بود” اظهار داشت: خواسته جامعه اهل سنت از دکتر روحانی آن است که تبعیض را برطرف کرده و آزادی‎های مذهبی، سیاسی، آزادی بیان و قلم و انواع آزادی‎های قانونی را اجرا نموده و از اهل سنت در امور استخدام‎های کشور استفاده کرده و آن‌ها را در اداره کشور مشارکت دهند.مولانا عبدالحمید بر لزوم “پیگیری مطالبات از راه گفتمان” تأکید کرد و گفت: جامعه اهل سنت ایران برای رسیدن به حقوق قانونی خویش با قتل، ترور، راه‎بندانی، خشونت و تکفیر مخالف بوده و آن را مردود می‌داند.

به گزارش سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید٬ از هشدار شماری از روحانیون شیعه در مورد افزایش جمعیت اهل سنت در ایران، ابراز نگرانی کرد و گفت: این سخنان تعصبات مذهبی را بالا می‌برد. وی با تأکید بر اینکه اهل سنت ۲۰ درصد شهروندان ایرانی را تشکیل می‌دهند گفت: اهل سنت تاکنون هیچ مشکلی برای شیعه و نظام ایجاد نکرده‌اند. واکنش وی به اظهارات جنجالی برخی از مراجع شیعه در مورد افزایش جمعیت اهل سنت کشور، از سوی رسانه‌های اصولگرا “وحدت‌شکن، توهین‌آمیز و گستاخانه” تعبیر شده است. در ماه‌های گذشته و به دنبال گروگان‌گیری پنج مرزبان ایرانی توسط جیش العدل و مداخله مؤثر مولوی عبدالحمید در آزادی آن‌ها، رسانه‌های اصولگرا و برخی از مراجع تقلید شیعه حملات کم‌سابقه‌ای را علیه او آغاز کرده‌اند؛حملاتی که با سخنان اخیر وی در واکنش به سخنان برخی از مراجع شیعه در مورد افزایش جمعیت سنی‌های کشور شدت بیشتری گرفته است.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تحولات جهان اسلام و تشدید ناامنی در برخی کشورهای منطقه، بر لزوم مبارزه با “علت اصلی” افراط‌گرایی تأکید و “گفتمان” و “رعایت حقوق یکدیگر” را تنها راه‌حل منازعات اخیر دانست. مولوی عبدالحمید با اشاره به نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار پیش‌قدم شدن کشورمان در حل منازعات منطقه شد.

امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه‌های جمعه شهرستان آزادشهر با انتقاد از بی‌تفاوتی مسلمانان در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشتند: تأسف‌آور است که مسلمانان برای نابود کردن یکدیگر از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند ولی در مقابل کفار که همه یک ملت هستند سکوت کرده‌اند و واکنشی ندارند.

مولوی محمدحسین گرگیج امام با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم نماز تراویح نسبت به ممانعت برخی ارگان‌های امنیتی برای برگزاری نماز و مراسم مذهبی اهل سنت هشدار داد.وی برگزاری مراسم مذهبی را در سراسر کشور حق مسلم اهل سنت دانست.

عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایرانی باید به‌سرعت حکم چهار ایرانی را که در صف اعدام هستند و در یک دادگاه به‌شدت غیرعادلانه محاکمه شده‌اند را متوقف کنند. اجرای حکم اعدام این چهار نفر حامد احمدی، جمشید و جهانگیر دهقانی و کمال مولایی به اتهام محاربه باخدا برای ٢۵ خرداد برنامه‌ریزی‌شده بود.

ده‌ها نفر از فعالان حقوق بشری و نهادهای حقوقی با ایجاد کمپین جمع‌آوری امضا برای جلوگیری از اعدام زندانیان عقیدتی اهل سنت خواهان برگزاری دادگاهی مجدد و عادلانه برای ۳۳ زندانی کرد محکوم‌به اعدام شدند. این زندانیان به اتهام فعالیت‌های دینی و تبلیغی توسط قاضی محمد مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم‌شده‌اند.

تعدادی از شخصیت‌های مدنی و سیاسی من‌جمله خانم نرگس محمدی ،آقایان محمد ملکی، فریبرز رییس دانا، علیرضا جباری، محمد نوری زاد، حشمت‌الله طبرزدی و شاهرخ زمانی با صدور بیانیه و یا حضور در بین خانواده چهار زندانی اهل سنت که در آستانه اعدام قرار دارند خواستار توقف اجرای حکم ایشان شدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و چندین نهاد دیگر حقوق بشری با امضای بیانیه‌ای از ایران خواسته‌اند اجرای حکم اعدام ۳۳ نفر از زندانیان اهل سنت را متوقف کند. بنابراین بیانیه، جرم اکثر این افراد تبلیغ علیه نظام، افساد فی‌الارض و محاربه اعلام‌شده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران با صدور فراخوانی ،از هم‌وطنان در ایران و جهان خواستار اعتراضات گسترده علیه  اجرای حکم ضد بشری  اعدام  هم‌وطنان اهل سنت است و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین‌المللی خواستار اقدامات عاجل برای نجات جان ۴ هم‌وطن اهل سنت که در انتظار اجرای حکم اعدام هستند شدند.

بنا به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران خانواده‌های ۴ زندانی عقیدتی  اهل تسنن  در مقابل زندان‌های اوین، گوهردشت کرج و قزل‌حصار برای نجات جان فرزندانشان دست به تجمع اعتراضی  زدند.خانواده‌های زندانیان عقیدتی از مردم ایران و سازمان‌های حقوق بشری خواستار  فشار آوردند بر رژیم ولی‌فقیه برای پایان داده به اعدام جوانان در ایران هستند .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد منتظری از رئیس قوه قضائیه خواست که در احکام اعدام ۴ زندانی اهل سنت تجدیدنظر کند. فرزند آیت‌الله منتظری با یادآوری تلاش‌های پدر بزرگوارشان در کاهش احکام اعدام رئیس قوه قضائیه را به احتیاط در صدور و اجرای چنین احکامی فراخواند. و خواست که این احکام برای تجدیدنظر به دادگاهی عالی در حوزه علمیه قم و یا شعبه دیگری از دیوان عالی کشور که به‌اعتدال نزدیک باشد فرستاده شود.

در پی تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری حکم اعدام حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی به اجرا درنیامد و به تعویق افتاد. برادر حامد احمدی در گفتگو با ملی مذهبی اظهار داشت مسئولین زندان قزل‌حصار به آن‌ها اعلام کردند این حکم در روزهای آینده اجرا خواهد شد و این چهار نفر در قرنطینه زندان نگهداری می‌شوند.

هرانا، زندانیان عقیدتی اهل سنت رجایی شهر با صدور اعلامیه‌ای ضمن تشکر از تلاش‌های اخیر که منجر به تعویق اجرای حکم اعدام ۴ زندانی عقیدتی اهل سنت شد؛ خواستار تداوم تلاش‌ها تا لغو کامل این احکام شدند.

در پی احضار کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان به دادگاه ویژه روحانیت، مكتب قرآن كردستان اطلاعیه‌ای به همین منظور و جهت تنویر افکار عمومی منتشر ساخت.

پسر مولوی نقش‌بندی در نامه‌ای از زندان زاهدان به حسن روحانی، در خصوص عدم استقلال قوه قضاییه، احکام غیرمنصفانه و رفتارهای غیرانسانی با خود و پدرش متذکر گردید.

پدر لقمان امنیتی زندانی اهل سنت که بیش از پنج سال است در سلول‌های انفرادی قرار دارد و تاکنون تحت بازجوی و شکنجه‌های اداره اطلاعات شهر سنندج قرار داشته است که طی نامه‌ای به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌نویسد: آیا کجای دنیادیده‌اید که یک زندانی را پنج سال و یک ماه در سلول انفرادی نگهداری کنند.

پدر محمد کیوان کریمی زندانی محکوم‌به اعدام اهل سنت طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی می‌نویسد:آقای رییس‌جمهور از شما می‌خواهم که مانع ظلم به جامعه اهل سنت شوید و خواسته مرا که دادگاهی مستقل عادلانه برای فرزندم و دوستانش است قبول کنید.

بنا به گزارش هرانا، محمد کریمی و منصور قادر مرزی از ده گلان و پوریا مردوخ روحانی و کاکه احمد قریشی توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند .این چهار تن از شهروندان اهل سنت و از اعضای مکتب قران هستند.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، پنج‌شنبه ۵تیرماه ماموستا ﻋﺒداﻟﺴلام ﮔﻮﻟﻨواز امام‌جمعه و جماعت شهرستان سردشت که از ﺳوی دادگاه ویژه روحانیت ﺗﺒﺮﯾز مورد بازجویی قرار ﮔﺮﻓت و پس‌ازآن بازداشت شد، امروز پس از اعتراض مردم شهرستان سردشت ، آزاد شد.

بنا به گزارش هرانا، حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی محکوم‌به اعدام اهل سنت اطلاع داده شد که برای اعزام به دادگاه باید به نگهبانی مراجعه کنند. ازآن‌رو که حکم اعدام این چهار زندانی در دیوان عالی کشور نیز به تأیید رسیده و با توجه به تَحولات منطقه بستگان ایشان و فعالان حقوق بشر نگران اجرای حکم ایشان هستند.

بنا به گزارش هرانا، عبدالغنی وحید، جوان ۲۱ ساله اهل سنت روز یک‌شنبه ۴ خردادماه در روستای تنبلان توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. مأموران وزارت اطلاعات به منزل پدر وی هجوم آوردند و وی را که در منزل پدرش زندگی می‌کند بازداشت کردند و تاکنون وی تماسی با بستگان خود نداشته است.

بنا به گزارش هرانا، محمد دارابی معروف به مهاجر و وحید دارابی معروف به عبدالواحد از حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی زاهدان بازداشت و تاکنون موفق به تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگان خود نشده‌اند«محمد دارابی و وحید دارابی فعالیت مذهبی می‌کنند و بیشتر درزمینهٔ مسائل دینی کار می‌کنند و سفرشان به زاهدان برای دیدار با علمای اهل سنت منطقه بوده است.

باوجود گذشت بیش از دو ماه از بازداشت ۱۰ فعال اهل سنت به نام‌های مسعود جوادی، نامق دلدل، محمد رسولی زاده، محمد محمدی، ابراهیم رسولی، عبدالرحیم چانا، سوران فاتحی، عبدالهادی آذرم، جعفر غفوری معروف به هاوکار، ابراهیم قدری فر  در بوکان و مهاباد از سرنوشت ایشان هیچ اطلاعی در دست نیست. اﮐﺜﺮ این افراد از زندانیان اهل سنت هستند که قبلاً در زندان رجایی شهر ارومیه و سنندج محکومیتشان را به اتمام رسانیده و مجدداً دستگیرشده‌اند.

به گزارش کُردپا، یک شهروند کُرد به نام حاج شفیق نعمتی فرزند صدیق از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در ارومیه بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال‌یافته است.  وی روز جمعه، نهم خردادماه بازداشت‌شده است. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به آژانس کُردپا گفت: حاج شفیق یک فرد مذهبی اهل تسنن بوده و احتمالاً به سبب مسائل عقیدتی بازداشت گردیده.

بنا به گزارش هرانا، دانیال بابایانی، حبیب‌الله بیگ‌زاده و نعمت‌الله کمی به دلیل فعالیت در فضای مجازی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب گنبد هرکدام به ۲۳ ماه زندان محکوم‌شده بودند، طی روز سه‌شنبه ۲۷ خردادماه جهت اجرای حکم بازداشت و ابتدا به دادسرای گنبدکاووس و سپس به زندان گنبد واقع در جاده مینودشت تحویل داده شدند.

هفت نفر به نام‌های (ایوب کریمی و انور خضری و داود عبداللهی و قاسم آبسته و کامران شیخه و خسرو بشارت و فرهاد سلیمی توسط مأموران اطلاعات دستگیر و به بازداشتگاه ارومیه منتقل‌شده و تابه‌حال 5 سال بلاتکلیف در زندان‌های کشور به سر می‌برند.

یک مسجد اهل سنت در تالش، مسجد رضوانشهر، پس از ۶ سال از فعالیت توسط نیروهای امنیتی پلمپ شد.

بنا به گزارش هرانا، شورش مصطفی‌زاده با ۱۲ سال سابقه، ابراهیم رستمی با ۱۰ سال سابقه و فریدون علی پور با ۴ سال سابقه به دلیل اعتقادات مذهبی از اداره آموزش‌وپرورش اخراج شدند. همچنین یک شهروند اهل سنت در بوکان بنام محمد سرایی از تدریس محروم شد.

فؤاد رضازاده فعال مذهبی اهل سنت که پس از تحمل ۱۸ ماه حبس از زندان رجایی شهر کرج آزادشده بود، هنگامی‌که قصد خروج از کشور را داشت در شهرستان «پلدشت» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۴۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه مستقیماً به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد. همچنین دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۶ سال زندان فؤاد رضازاده را تأیید کرد. وی دی‌ماه سال گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش هرانا، ملک محمدآبادیان که به همراه سه فرزند خود در پرونده امام‌جمعه راسک بازداشت‌شده بود با پرونده‌سازی مجدد از سوی نهادهای امنیتی مواجه شده است.

طی حکم شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان گلستان عبدالناصر خرمالی به دلیل فعالیت در فضای مجازی به تحمل دو ضربه شلاق و همچنین سه میلیون هفتاد هزار ریال جریمه نقدی محکوم شد.

بنا به گزارش هرانا، سید هادی حسینی و صدیق محمدی دو زندانی اهل سنت کرد در زندان قزل‌حصار که قبلاً حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بدون دادگاهی مجدد به اعدام محکوم و حکم قطعی به اجرای احکام فرستاده‌شده است. لازم به توضیح است که هم‌اکنون ۳۳ زندانی اهل سنت محکوم‌به اعدام در زندان‌های قزل‌حصار کرج، رجایی شهر کرج و زندان سنندج نگهداری می‌شوند که حکم اعدام ۷ تن از ایشان در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است.

بنا به گزارش هرانا، دانیال بابایانی، حبیب‌الله بیگ‌زاده و نعمت‌الله کمی به دلیل فعالیت در فضای مجازی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب گنبد هرکدام به ۲۳ ماه زندان محکوم‌شده بودند اتهامی که این افراد به خاطر آن محاکمه و محکوم شدند توهین به رهبری، اهانت به رهبر انقلاب، نگهداری ماهواره، اهانت به امامان شیعه و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی عنوان‌شده است.

بنا به گزارش هرانا، جلسه رسیدگی به اتهامات ، خسرو بشارت، کامران شیخه، انور خضری، سید داوود عبدالهی، ایوب کریمی، سید قاسم آبسته و ماموستا فرهاد سلیمی که از چهار سال و نیم پیش به‌صورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برند و قرار بود در روز یکشنبه ۴ خردادماه مورد دادگاهی قرار بگیرد به علت غیبت نماینده وزارت اطلاعات و وکلای تسخیری لغو شد و جلسه دادگاه این ۷ زندانی اهل سنت به زمان دیگری موکول شد. این تأخیر درروند رسیدگی به اتهامات این هفت زندانی عقیدتی کاملاً تعمدی است و مسئولان امنیتی چون هیچ مدرکی در محکوم کردن این ۷ نفر ندارند، هر بار به دلیلی دادگاه را به تعویق می‌اندازند.

به گزارش کُردپا، لایق کُردپور زندانی عقیدتی که نزدیک به چهار سال است در زندان‌های حکومت اسلامی ایران در بازداشت بسر می‌برد، مدتی است که لبانش را دوخته و دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش هرانا، حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از نیمه‌شب جمعه ۲۳ خردادماه در اعتراض به اجرای حکم ضد بشری اعدام دست به اعتصاب غذا زده‌اند و اعلام کرده‌اند تا زمانی که رسماً اعلام نکنند که حکم اعدام آن‌ها لغو شده است و به زندان گوهردشت کرج کنار دوستانشان برگردانده نشوند به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

به گزارش هرانا، در پی انتقال حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی به سلول انفرادی زندان قزل‌حصار و خطر اجرای حکم اعدام در مورد ایشان، ۸۰ تن از زندانیان اهل سنت در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج در حمایت از آنان دست به اعتصاب غذا زدند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز شنبه ۲۴خردادماه حوالی ساعت ۱۳:۰۰  زندانیان عقیدتی حامد احمدی ، جهانگیر دهقان ، جمشید دهقان و کمال مولایی که در سالن ۱۱ بند ۴ زندان گوهردشت کرج زندانی بودند تحت عنوان اینکه  با آن‌ها صحبتی دارند آن‌ها را فراخواندند و به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم ضد بشری اعدام منتقل نمودند.

به گزارش هرانا، چهار زندانی اهل سنت که به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام منتقل‌شده بودند، به زندان قزل‌حصار منتقل شدند. برادر یکی از این زندانیان در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد که سرانجام و پس از پیگیری‌های بسیار مسئولان به خانواده‌ها گفته‌اند که احکام اعدام سحرگاه امروز به اجرا درنیامده است و این چهار زندانی فعلاً به زندان قزل‌حصار منتقل‌شده‌اند.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۲۱خردادماه ماموستا علی کرمی از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالرحمن سنگانی زندانی معلول اهل سنت که به اعدام محکوم‌شده، از رسیدگی‌های پزشکی مناسب محروم است. عبدالرحمن سنگانی که پیش از بازداشت براثر یک سانحه رانندگی نیمی از بدنش معلول شده در زندان در شرایط سختی بسر می‌برد و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است.

به گزارش هرانا، حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار  زندانی عقیدتی اهل سنت وضعیت جسمی وخیمی دارند. این افراد که از جمعه هفته گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برند. دچار خون‌ریزی معده شده و فشارخون بسیار پائینی دارند.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۰ خردادماه سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج مورد بازرسی ماهانه قرار گرفت که طی آن ۷۰ تن از مأموران امنیتی زندان به این سالن حمله کردند و پس از بازرسی کل اتاق‌ها و حسینیه وسایل زندانیان را به‌هم‌ریخته و به آن‌ها بی‌احترامی کردند. این سالن که به زندانیان اهل سنت اختصاص دارد و اغلب ایشان را شهروندان کرد تشکیل می‌دهند هم‌اکنون نزدیک ۱۰۰ زندانی را در خود جای‌داده است.

خانواده‌های حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی چهار زندانی سنی می‌گویند که ۴ بار فرزندانشان را پای چوبه دار برده و بازگردانده‌اند.

در خرداد‌ماه گذشته نیز روند جفا بر اهل سنت ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان سنی مذهب در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 8 مورد
بازداشت و بی‌خبری 18 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت‌شده 14 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد
پلمپ محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 4 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
ممنوعیت خروج از کشور یا توقیف گذرنامه 1 مورد
شلاق و جریمه نقدی 1 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 4 مورد
محاکمه 7 مورد
محکومیت به اعدام 2 مورد
محکومیت به زندان 4 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 7 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 85 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 9 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 5 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 116 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

در این ماه:

پس از سه دهه بهایی ستیزی، خامنه‌ای این آزار و سرکوب را رسمیت حکومتی بخشید: همه مؤمنين بايد با حيله‏‌ها و مفاسد فرقه گمراه بهاییت مقابله …و از هرگونه معاشرت با اين فرقه ضاله مضلّه، اجتناب نمایید. حال سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است که هولوکاست بهاییان: چرا، چگونه و در کدام سطح؟

وال‌استریت ژورنال طی گزارشی از شرایط بهاییان، آنان را زندانیان فراموش‌شده ایران خواند و یادآور شد که مجلس سنا آمریکا ماه دسامبر گذشته قطعنامه‌ای را تصویب و طی آن تحت تعقیب قرار دادن بهاییان را محکوم کرد. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا در گزارش سالانه خود عنوان کرده که تعداد زندانیان بهایی در دولت روحانی افزایش‌یافته است. از تاریخ فوریه ۲۰۱۴ حداقل ۱۳۵ بهایی به خاطر اعتقاداتشان در زندان باقی‌مانده‌اند و پرونده صد‌ها تن دیگر در صف انتظارند و تأکید داشت واشنگتن باید معانی تعقیب بهاییان را درک کند. بهاییان هیچ‌کس را تهدید نمی‌کنند. سرکوب آنان نشان می‌دهد که تغییر به این سادگی‌ها رخ نخواهد داد. این‌که آمریکا باید خواستار آزادی دینی و حقوق مربوطه در ایران باشد و درحالی‌که به شناسایی عوامل و مقامات مسئول این آزار و اذیت‌ها ادامه می‌دهد، باید اموال آن‌ها را مسدود کند و نگذارد وارد خاک آمریکا شوند در آخر این‌که کنگره آمریکا باید از طریق قطعنامه‌ها و اقدامات دیگر توجه خود را به بهاییان و دیگر مسائل ایران ادامه دهد. همچنین باید در مورد نام‌ها، چهره‌ها و داستان‌های پشت این آزارها روشنگری کند.

اعتراضات جهانی نسبت به ادامۀ مسجونیت رهبران بهایی در ایران

نیویورک — مقامات دولتی، رسانه‌های گروهی و فعّالان حقوق بشر در سراسر جهان بار دیگر بانگ اعتراض خود را نسبت به ادامۀ زندانی بودن هفت رهبر بهایی ایرانی بلند کردند. این اعتراضات در ششمین سالگرد زندانی بودن بی‌دلیل آنان صورت گرفت.

هم‌چنین قابل توجّه است که تعدادی مقاله و گزارش در نشریه‌های خبری معتبر ازجمله وال‌استریت ژورنال (The Wall Street Journal)، گاردین (the Guardian)، نشنال پست (National Post) و هافینگتن پست (the Huffington Post) انتشاریافته است. چندین تفسیر خبری نیز در رسانه‌های گروهی فارسی‌زبان منتشرشده است. عملاً تمام این مقالات و گزارش‌ها خواستار آزادی این هفت نفر شده‌اند. اکنون این هفت نفر در حال تحمّل شرایطی طاقت‌فرسا در دو زندان مشهور به بدترین شرایط در ایران زندانی هستند. پنج مرد عضو گروه در زندان گوهردشت کرج و دو عضوِ زن در زندان اوین محبوس‌اند. همۀ آن‌ها دربند مخصوص زندانیان عقیدتی بسر می‌برند که در معرض محدودیت‌های بیشتر و تحت نظارت شدیدتر می‌باشند.

شهرام چینیان زندانی بهایی ، از سالن ۲ بند ۱ زندان رجایی شهر کرج طی نامه‌ای به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای می‌نویسد: “چندهفته‌ای می‌باشد که مسئولین بنده و یکی از دوستان سیاسی را در اینجا نگه‌داشته‌اند. شرایط غیرانسانی که با هیچ‌یک از استانداردها و موازین حقوقی که در آیین‌نامه سازمان زندان‌ها آمده هم‌خوانی ندارد. موارد بهداشتی و غذایی، تأمین امنیت جانی، آسایشی و آموزشی کوچک‌ترین توجهی نمی‌شود.

جوانی بهایی در نامه‌ای به خبرگزاری هرانا، از رنج‌های خود به‌عنوان یک بهایی نوشت و گفت: من یک شهروند بهایی، عاشق خدمت به وطن و ساکن تبریز هستم. مثل همه شهروندان دیگر به خدمت سربازی رفته‌ام و برای عمران و آبادانی کشورم مالیات می‌دهم. اما متأسفانه از هیچ حقوق شهروندی بهره‌مند نیستم. علت بی‌نام نگاشتن این نامه نیز، مشکلات و عواقبی هست که در آینده امکان دارد گریبان گیر خود و خانواده‌ام شود. او از محرومیت تحصیلی بهاییان، مشکلات در خصوص تدفین هم‌کیشان متوفی خود، مشکلات شغلی بهاییان ناشی از ابطال پروانه کسب و پلمپ محل کسب آنان به بهانه بهایی بودنشان به‌عنوان شواهدی از نقض حقوق شهروندان بهایی در جمهوری اسلامی یادکرده است.

فرهود باغی در نامه‌ای با اشاره به پاک‌سازی دانشگاه‌ها از اساتید و دانشجویان بهایی پس‌ازآن قلاب فرهنگی در سال 1359، بر نقش پراهمیت دانشگاه بهاییان تأکید کرد و خطاب به اساتید زندانی این دانشگاه نوشت: به‌عنوان یک دانشجو بهایی ضمن تشکر اساتید و استادیاران در این موسسه کمال امتنان و تشکر رادارم و اگر توفیق یار باشد و درس خود را به پایان برسانم سهم عظیم این عزیزان را در این جریان فراموش نمی‌کنم. آرزویم آن است که ثمرات این خدمت را در زندگی خویش به اضعاف مضاعف به چشم ظاهر مشاهده نمایند و این چند کلمه را نیز به‌عنوان تقدیری نارسا بپذیرند.

به گزارش جرس، مهشان کارگر، همسر سیامک صدری، یکی از بهاییان محبوس در ایران، طی نامه‌ای به محمدجواد لاریجانی، مقام ارشد قضایی کشور که اخیراً مدعی شده بود در ایران زندانی بهایی و مرحوم از تحصیل معتقد به بهاییت نداریم، ضمن اشاره به خاطرات تلخ اخراج پدر خود از محل کار، دستگیری پدرش توسط سپاه پاسداران و بار سنگینی که بر دوش مادرش به این واسطه قرار گرفت، ملاقات پدر خود در زندان در دوران کودکی و نوجوانی، محرومیت از تحصیل به دلیل داشتن مذهب بهایی و سپس دستگیری و حبس همسرش، می‌نویسد: از خودم می‌پرسم، آیا فرزندانم تجربه‌های ما را تکرار خواهند کرد؟ آیا آن‌ها نیز به خاطر بهایی بودن از ورود به دانشگاه منع خواهند شد؟ با خودم می‌گویم چه خوب می‌شد اگر فرزندانم بدون نگرانی از آینده با برخورداری از حقوق برابر شهروندی بتوانند تحصیل، کار وزندگی کنند و در کنار سایر ایرانیان آنچه در توان دارند برای آبادانی کشور عزیزمان ایران صرف نمایند. آقای لاریجانی شما اعلام نمودید «ما در ایران زندانی بهایی نداریم و بهایی محروم از تحصیل نداریم» بیایید به‌واقع این ادعا را عملی کنید بیایید تاریخ را جور دیگر رقم زنید. تا خاطرات کودکانمان پر باشد از شادی و برابری، تا این سر آغازی باشد برای برخورداری همه ایرانیان از حقوق برابر شهروندی فارغ از نژاد، دین و مذهب.

بنا به گزارش هرانا، غروب روز دوشنبه ۱۲ خردادماه مأموران اداره اطلاعات مشهد به یک جلسه مذهبی شهروندان بهایی مراجعه کرده و پس از تعطیل کردن جلسه مزبور، به تفتیش منزل و ضبط کتب مذهبی پرداختند. مأموران هنگام خروج از محل، سه تن از شهروندان بهایی بهنام‌های “دری امری”، “می خلوصی” و “شایان تفضلی” را هم بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند. مأموران سپس به منازل بازداشت‌شدگان مراجعه کرده و تا حوالی نیمه‌شب به بازرسی منازل بازداشت‌شدگان پرداختند و پس از ضبط کامپیوتر، کتب و عکس‌های مذهبی، محل را ترک نمودند.

بنا به گزارش هرانا، روز شنبه، ۱۰ خردادماه حوالی ساعت ۷ بعدازظهر، مأموران وزارت اطلاعات در شهر سمنان با مراجعه به منزل سوسن تبیانیان شهروند بهایی ساکن شهر مزبور، وی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. مأموران پس از تفتیش منزل و ضبط کیس کامپیو‌تر، عکس‌ها و کتب مذهبی، خانم تبیانیان را بازداشت کردند. وی در زندان مرکزی این شهر به‌دوراز سایر زنان زندانی، به‌صورت بلاتکلیف بسر می‌برد. یک منبع مطلع که در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “سوسن تبیانیان با یک حکم ۷ روزه بازداشت‌شده، ولی باوجوداینکه اکنون ۱۷ روز از بازداشت وی می‌گذرد با آزادی وی موافقت نمی‌شود.”یک منبع دیگر از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: “اتهام سوسن تبیانیان تبلیغ علیه نظام عنوان‌شده و تنها سه روز پس از بازداشت به وی گفته‌اند که بازجویی‌هایش به پایان رسیده است.

بنا به گزارش هرانا، شامگاه پنجشنبه ۲۲ خردادماه، در شهر یزد اعلامیه‌ای تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه بهاییان شهر پخش شد. این اعلامیه بر درب منازل، بعضی خودروهای متعلق به شهروندان بهایی و دیوارهای بعضی اماکن و کوچه‌ها نصب‌شده بود.تاکنون مشخص نشده چه گروه یا اشخاصی مسئول تهیه و پخش این بیانیه در شهر بوده‌اند.هم‌چنین در همین روز بعضی از دیوارهای منازل شهروندان بهایی توسط افرادی ناشناس با عبارات توهین‌آمیز شعارنویسی شد.

بنا به گزارش هرانا، شهرام چینیان زندانی بهایی زندان رجایی شهر کرج که به میان زندانیان خطرناک تبعیدشده در شرایط نگران‌کننده‌ای بسر می‌برد. شهرام چینیان میاندوآب شهروند بهایی زندانی در زندان رجایی شهر کرج طی روز چهارشنبه ۷ خردادماه از سالن ۱۲ این زندان که به زندانیان سیاسی و عقیدتی اختصاص دارد به بند ۱ که به جرائم خطرناک همچون قتل، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه اختصاص دارد منتقل شد. وی هم‌اکنون در «حسینیه» سالن ۲ بند ۱ در شرایط نگران‌کننده‌ای نگهداری می‌شود و مسئولین زندانیان عادی را از تماس و صحبت با وی منع کرده‌اند.

درحالی‌که قرار بود سعید رضایی یکی از اعضاء هیئت‌مدیره جامعه بهاییان ایران که به ناراحتی قلبی دچار است به بیمارستان پارس اعزام گردد به جهت اجبار در پوشاندن لباس زندان و زدن پابند از طرف مسئولین زندان رجایی شهر و نپذیرفتن وی از اعزام او جلوگیری به عمل آمد. این عضو ۵۷ ساله که چندی پیش عمل قلب انجام داده است عواقب ناشی از این مسئله را متوجه مسئولین زندان دانسته و در صورت‌جلسه‌ای که در شعبه اعزام رسماً تنظیم‌شده خواستار رسیدگی به این موضوع شده است. لازم به ذکر است دربند زندانیان سیاسی، عقیدتی زندان رجایی شهر تاکنون ۵ نفر به خاطر مسائل مشابهی جان خود را ازدست‌داده‌اند

در خرداد‌ماه گذشته نیز روند جفا بر بهاییان ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 4 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت‌شده 1 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 4 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

در این ماه:

به گزارش “محبت نیوز”، یک سازمان مسیحی دفاع از حقوق مسیحیان ایران در پی ملاقات خصوصی با تنی چند از  ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی در خارج از ایران، توانسته گزارشی نزدیک از مسیحیان ایرانی، که سخت درگیر تلاش برای حفاظت از خویش هستند، تهیه کند. این نوکیشان اغلب از کردهای مسلمان ایرانی هستند که به مسیحیت گرویده‌اند٬ لذا در صورت فاش شدن هویتشان و محل زندگی‌شان برای نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود. این گزارش می‌افزاید که نیروهای امنیتی ایران با ادعای اینکه این افراد ( مسلمانانی که به مسیحیت می‌پیوندند) جاسوسان کشورهای غربی هستند اقدام به دستگیری آن‌ها کرده و به جرم خیانت به مملکت و اقدام علیه امنیت ملی به مرگ محکوم می‌شوند.

برخی رسانه‌ها ازجمله خبرگزاری رویترز ضمن تأکید بر اینکه شهروندان زندانی ایرانی-آمریکایی ازجمله کشیش سعید عابدینی قربانیان دعوای «تهران-واشنگتن» شده‌اند، خواستار توجه بیشتر جمهوری اسلامی نسبت به حقوق شهروندان و همین‌طور آزادی این افراد شدند.

طبق گزارش BBC فارسی جوئل هانتر، مشاور معنوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که در صدر هیئتی از چهره‌های مذهبی آمریکا به ایران سفرکرده بود تا در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی» شرکت کنند. مدعی شد که در سفر به ایران درباره سعید عابدینی حرف زدم و حامل پیام باراک اوباما برای حسن روحانی بوده است، اگرچه این موضوع توسط مقامات تکذیب شده است.

به گزارش هرانا، احسان صادقی، نازی ایرانی، مریم اسدی، علی ارفع، وحید صافی و امین مظلومی، همچنین دو تن دیگر که  روز جمعه ۲۹ فروردین‌ماه ۹۳ در جریان یورش مأموران امنیتی به یک کلیسای خانگی در جنوب تهران بازداشت‌شده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات رسیده،لازم به توضیح است که افراد مذکور توسط بخش اطلاعاتی یکی از نهادهای نظامی بازداشت‌شده و در اختیار‌‌‌‌ همان نهاد هستند و تاکنون هیچ‌گونه تماسی با خانواده خود نداشته‌اند و به خانواده‌های آنان تأکید شده است که از هرگونه رسانه‌ای کردن و «مصاحبه با افراد نا‌شناس» پیرامون موضوع خودداری کنند.

به گزارش هرانا، در پی امتناع بهنام ایرانی کشیش نوکیش مسیحی زندانی در سالن ۷ زندان ندامتگاه مرکزی کرج از مراجعه به بازپرسی شعبه ۶ دادگاه انقلاب به دلیل احضار ناگهانی و اینکه خروج وی و درخواست آن‌ها باید با ابلاغ قبلی همراه می‌بود، وی به مکان نامعلومی منتقل شد. شایان‌ذکر است که پیش‌ازاین انتقال این زندانی با تنظیم صورت‌جلسه‌ای اعتراض خود را به معاون زندان اعلام کرده بود و وی نیز در ابتدا موافقت خود را اعلام نموده بود.

در خرداد‌ماه گذشته نیز روند جفا بر مسیحیان ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 6 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت‌شده 6 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد

دراویش

دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در این ماه:

به گزارش مجذوبان نور، در پی آزادی آقای بهزاد نبوی، خانواده‌های دراویش زندانی با حضور در منزل وی با او دیدار کرده و از آزادی وی ابراز خوشحالی کردند.

به گزارش مجذوبان نور، جعفر سهرابی از دراویش گنابادی و از مسئولین مددکاری رضا که به‌وسیله جمعی از دراویش گنابادی در تهران و سایر شهرستان‌ها اداره می‌شود، توسط پلیس امنیت تهران احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در این بازجویی که در ابتدا با لحنی تند صورت گرفت، از مدت‌زمان فعالیت این درویش و همچنین نحوه فعالیت‌های مددکاری سؤالاتی مطرح‌شده است.

به گزارش مجذوبان نور، در پی شدت پیدا کردن احضار و بازجویی غیرقانونی دراویش استان خوزستان، تعدادی از دراویش گنابادی ساکن بندر امام خمینی، بانام‌های امین بندری، غلام همتی، حسین نظری و سعید شایگان، عمدتاً از محل کارشان به اداره اطلاعات فراخوانده شدند و برای ساعاتی مورد بازجویی و تفتیش عقاید قرار گرفتند. گفتنی است مأمورین امنیتی، آقای بندری که مسئول برگزاری مجالس درویشی در این شهر است را در ارتباط با تعداد و آمار دراویش گنابادی این ناحیه تحت‌فشار قرار داده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، منبریان مسجد شهرستان دشتی که از توابع استان اصفهان است، به بهانه یادبود شهدا، با گریزهای بی‌ربط به پیروان متصوفه و عرفان، دراویش گنابادی را گاهی وهابی و گاهی بی‌دین معرفی کرده و با پخش تصاویر تدوین‌شده‌ای از سخنرانی‌های مشایخ و بزرگان این طریقت عرفانی، مبادرت به عوام‌فریبی به‌قصد شوراندن مردم آن منطقه علیه دراویش گنابادی نمودند تا از این طریق مقدمات درگیری دوباره تندروها با دراویش آن منطقه را فراهم کنند. یادآور می‌شود پیش‌ازاین، واکنش‌های متعصبانه و دور از عقل و قانون قشریون مذهبی علیه مسائل عرفانی و پیروان متصوفه که به تحریک برخی آخوندها و نیروهای امنیتی صورت گرفته بود به تخریب حسینیه دراویش گنابادی در اصفهان انجامید و خیل کثیری از دراویش را روانه بیمارستان و زندان کرد.

به گزارش مجذوبان نور، آقای عباس صالحیان از دراویش گنابادی ساکن گلپایگان در دادسرای ویژه روحانیت به اتهام ارتکاب فعل حرام از طریق ترویج عقاید صوفیه گنابادی به شش ماه حبس تعزیری محکوم گردید. این در حالی است که این مرجع که صلاحیت ذاتی رسیدگی به اتهام افراد غیرروحانی را دارا نمی‌باشد.

به گزارش مجذوبان نور، ۳۵ نفر از دراویش ساکن شهرستان کوار از توابع استان فارس٬ با اتهاماتی دایر بر “مشارکت در درگیری و ایراد ضرب‌وجرح” و “اخلال در نظم عمومی” با شکایت ۱۱۳ نفر از کارکنان بسیج و روحانیون استان فارس در شعبه اول دادگاه عمومی کوار به مجموع ۸۵ سال حبس تعزیری زندان محکوم شدند. گفتنی است که این احکام در پی درگیری ایجادشده در شهریور سال ۱۳۹۰ در شهر کوار می‌باشد که طی آن عده‌ای طلاب و بسیجیان و نیروهای خودسر همراه با تحریک چهار تن از آخوندهای این شهرستان بهنام‌های علی‌رضا شهبازی٬ محمدرضا قنبری٬ علی‌اکبر آبادی و علی قائمی تظاهراتی توهین‌آمیزی را علیه دراویش گنابادی برپا کردند که منجر به شهادت وحید بنانی٬ درویش گنابادی شد.

اسامی درویشان محکوم‌شده و محکومیت آن‌ها به این شرح است:

حمیدرضا آرایش؛ ۴ سال حبس، تبعید مادام‌العمر، محمدعلی شمشیرزن؛ ۴ سال حبس تبعید، مادام‌العمر، کاظم دهقان؛ ۴ سال حبس، تبعید مادام‌العمر، سید ابراهیم بهرامی؛ ۴ سال حبس، محمدعلی دهقان؛ ۴ سال حبس، امید علی‌اکبری؛ ۳ سال حبس، مهرداد کشاورز؛ ۳ سال حبس، محمدعلی صادقی؛ ۳ سال حبس،امیر حمزه دهقان؛ ۳ سال حبس، منوچهر زارع؛ ۳ سال حبس،ابوذر ملک پور؛ ۳ سال حبس،بهیار رجبی؛ ۳ سال حبس، رضا پیشکار؛ ۲ سال حبس، مهدی قنبری؛ ۲ سال حبس، علی دهقان؛ ۲ سال حبس،عیسی دهقان؛ ۲ سال حبس،مهدی دهقان؛ ۲ سال حبس،مهدی مرند؛ ۲ سال حبس،قاسم داغ تن؛ ۲ سال حبس، شهرام دهقان؛ ۲ سال حبس،نصرالله گلشن؛ ۲ سال حبس، خورشید دشتکی؛ ۲ سال حبس،ذبیح‌الله کردپور؛ ۲ سال حبس، حمید مهدی زاده؛ ۲ سال حبس، احمدرضا کوهی؛ ۲ سال حبس،محمدرضا زاهدیان کیش؛ ۲ سال حبس،علی اژدری؛ ۲ سال حبس، سهراب دهقان؛ ۲ سال حبس، اسماعیل دهقان؛ ۲ سال حبس، امان‌الله چراغی؛ ۲ سال حبس،محمد آرایش؛ ۲ سال حبس، عبدالرضا آرایش؛ ۲ سال حبس،کرامت مرادی؛ ۲ سال حبس،محسن اسماعیلی؛ یک سال حبس، غلام علی بیرمی؛ سه ماه و یک روز حبس

لازم به توضیح است که تمامی محکومین علاوه بر موارد فوق‌الذکر به پرداخت دیه نیز محکوم گردیدند.

به گزارش مجذوبان نور؛ پس از انتقال مجدد کسری نوری به زندان عادل‌آباد٬ خانواده این درویش زندانی پس انتقال وی برای ملاقات، راهی زندان عادل‌آباد شدند که مسئولان بخش ملاقات زندان بابیان اینکه حضور کسری نوری به‌صورت “تحت‌الحفظی” بوده است بدون توضیح بیشتر اجازه انجام ملاقات کابینی را به آن‌ها نداند.

به گزارش مجذوبان نور؛ امیر اسلامی، امید بهروزی، مصطفی عبدی اعلام کردند به دلیل رویه غیرقانونی مسئولان زندان در برخوردهای سخیف با دو درویش محبوس دربندهای ۷ و ۸ اوین (رضا انتصاری و فرشید یداللهی) و عدم رسیدگی پزشکی به هم‌کیشان زندانی ، آن‌ها نیز در همدلی با برادرانشان و به نشانه اعتراض به کارشکنی‌های مسئولان، از حق قانونی ملاقات با اعضای خانواده‌های خود انصراف خواهند داد.

به گزارش مجذوبان نور، رضا انتصاری فعال حقوق دراویش و خبرنگار اخراجی صداوسیما که بیش از یک ماه است که از بند سیاسی به بند عمومی زندان اوین منتقل‌شده، برای بار دوم از استفاده از حق ملاقات با خانواده‌اش انصراف داد. این درویش و زندانی سیاسی که نزدیک به سه هفته است که از دیدار با خانواده‌ی خود بازمانده، اجبار مسئولین زندان اوین مبنی بر پوشیدن لباس فرم زندانیان، را خلاف قوانین و آیین‌نامه‌های زندان دانسته، و از حضور در سالن ملاقات امتناع کرد.

به گزارش مجذوبان نور، فرشید یداللهی که بیش از یک ماه است به همراه رضا انتصاری از دیگر دراویش زندانی به بند زندانیان عمومی منتقل‌شده است، به علت اجبار مسئولین زندان اوین بر پوشیدن لباس فرم زندانیان برای حضور در سالن ملاقات، این اقدام را خلاف قوانین و آیین‌نامه‌های زندان دانست، و از پوشیدن لباس فرم زندان امتناع کرد که اقدام وی به محرومیت از ملاقات با خانواده‌اش منجر شد.

به گزارش مجذوبان نور، فرشید یداللهی، وکیل دراویش گنابادی که توسط دادگاه انقلاب تهران به هفت سال و نیم زندان محکوم‌شده است به همراه رضا انتصاری از دراویش زندانی، بیش از یک ماه است که علی‌رغم وعده مسئولین برای بازگشت آن‌ها به بند ۳۵۰ اوین، به‌طور غیرقانونی به بندهای هفت و هشت زندان اوین، بند جرائم عمومی، منتقل‌شده‌اند. گفتنی است این اقدام با آیین‌نامه سازمان زندان‌ها مبنی بر تفکیک زندانیان بر اساس جرائم نیز سازگار نیست. به گزارش‌های رسیده، عدم تناسب تعداد زندانیان با فضای بند، ضعیف بودن امکانات رفاهی، قطعی مکرر برق و تلفن ازجمله مشکلات رفاهی این بند‌ها به شمار می‌رود. همچنین موارد نگران‌کننده‌ای نیز در ارتباط عدم امنیت حریم شخصی از سرقت اموال تا جاسازی مواد مخدر و تشکیل پرونده برای افراد نیز در این بند‌ها گزارش‌شده است.

به گزارش مجذوبان نور، کسری نوری٬ فعال حقوق دراویش صبح امروز از زندان نظام شیراز به زندان عادل‌آباد منتقل شد، علت این انتقال برگزاری امتحانات دانشگاه عنوان‌شده است. انتقال کسری نوری به زندان عادل‌آباد، به‌عنوان محل برگزاری امتحانات دانشگاه در حالی است که طبق ضوابط محل برگزاری امتحانات بایستی در محل تحمل حبس زندانی انجام شود. گفتنی است، این درویش ۲۳ ساله که پیش از بازداشت در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل بود، هم‌اکنون در زندان در رشته حقوق دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل می‌باشد

به گزارش مجذوبان نور، کسری نوری٬ فعال حقوق دراویش مجدداً از زندان عادل‌آباد به زندان نظام شیراز برگردانده شد. این درویش زندانی، در ماه گذشته باوجوداینکه پیش‌ازاین قاضی پرونده، محل گذراندن دوره محکومیت وی را زندان تعیین کرده بود، به زندان عادل‌آباد منتقل شد. گفتنی است وی در این مدت حتی از حق ملاقات با خانواده خود نیز برخوردار نبود. کسری نوری، فعال حقوق دراویش در دادگاه عمومی شیراز به یک سال حبس تعلیقی و در دادگاه انقلاب شیراز به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش مجذوبان نور، حمیدرضا مرادی که از مشکلات انسداد شدید عروق ناحیه پا رنج می‌برد و مصطفی دانشجو که از بیماری تنفسی و قلبی رنج می‌برد، از دراویش زندانی در محبوس دربند ۳۵۰ زندان اوین که مدت‌ها درمان آن‌ها در بیمارستان شهدای تجریش متوقف‌شده بود، پس از سه ماه برای رسیدگی تخصصی درمانی به ترتیب به بیمارستان سینا و مرکز قلب تهران منتقل شدند. اعزام آن‌ها در حالی صورت گرفت که توقف طولانی‌مدت درمان سبب تشدید علائم بیماری آن‌ها شده بود. در این مدت پزشکان طی گزارش‌های متعدد به ناکافی بودن امکانات درمانی بیمارستان شهدای تجریش برای درمان آن‌ها تأکید کرده بودند.

به گزارش مجذوبان نور، امید بهروزی، وکیل زندانی دراویش دربند ۳۵۰ اوین است که باوجود بیماری‌های متعدد ازجمله درد گردن، آرتروز و کاهش شدید شنوایی گوش چپ، مدت‌هاست از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت به عمل می‌آید. اعزام‌های این درویش زندانی که به دلیل امتناع وی از استفاده از لباس زندان و دستبند که توسط دستور قاضی صلواتی برای دراویش زندانی الزامی شد، مدت‌ها صورت نمی‌گرفت. هفته گذشته نیز باوجود تعیین وقت‌های ام آر آی و معاینه، مسئولین زندان بدون هیچ توضیحی اعزام وی را لغو کردند. گفتنی است شنوایی گوش چپ امید بهروزی به علت ضربه‌ای که در جریان دستگیری وی توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی در فلکه گل سرخ شیراز به سر و گردنش وارد آمد دچار کاهش شدیدی شده است. همچنین آرتروز مهر‌های ۴ و ۵ گردن وی نیز درنتیجه درد گوش به وجود آمده است که این آسیب در شرایط نامناسب سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین و سرمای بیش‌ازحد آنجا، رو به وخامت گرایید.

به گزارش مجذوبان نور، چهار درویش گنابادی بهنام‌های محمدعلی دهقان بورکی، محسن اسماعیلی، محمدعلی صادقی و ابراهیم بهرامی که نزدیک به یک سال را در حالت بازداشت موقت در زندان عادل‌آباد شیراز سپری کردند، طی حکم صادره از شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام «محاربه باخدا» و « فساد فی‌الارض» هر یک به مدت هفت سال به ترتیب به شهرهای زابل، دزفول، مراغه، سردشت تبعید شدند گفتنی است علاوه بر این حکم، طی احکام محکومیت ۳۵ درویش گنابادی در دادگاه عمومی کوار که هفته گذشته منتشر شد نیز این چهار درویش به یک تا چهار سال زندان محکوم شدند.

در خرداد‌ماه گذشته نیز روند جفا بر دراویش ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق آنان در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 5 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 2 مورد
محاکمه 40 مورد
محکومیت به زندان 36 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 5 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 4 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 3 مورد
تبعید 4 مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبردهە شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی  جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است.

در این ماه:

روز پنجشنبه مورخ ۱۵/۳/۱۳۹۳ مراسم اولین سالگرد درگذشت نیکمرد طاهری، با حضور جمعی‌ از پیروان آیین یارسان، در شهرستان کردنشین صحنه کرمانشاه برگزار شد. در این مراسم بار دیگر پیروان این آیین، خواهان به رسمیت شناخته شدن در قانون اساسی‌ و پایان یافتن تبعیض ها،ظلم‌ها و توهین‌های سیستماتیک اعمال‌شده  توسط حکومت اسلامی ایران شدند.

در خرداد‌ماه گذشته نیز روند جفا بر دراویش ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق اهل حق در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد

 سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش خبر آنلاین، حمید شیرانی، وهابی شیعه شده، در  برنامه شب آسمانی شبکه قرآن به چگونگی تغییر مذهب و عقاید وهابیت پرداخت. وی مدعی شد کهوهابیان هدفشان این است که جمعیت را به سمت خودشان بکشند و بیشترین کسانی که مستعد هستند به سمت وهابیت کشیده شوند اهل سنت هستند برای همین است که وهابیان اهل سنت را به‌ظاهر برادر خود می‌دانند تا جمعیت عظیمی را با خود متحد کنند درحالی‌که در باطن نسبت به اهل سنت نیز کینه‌ زیادی دارند و خون آن‌ها را مباح می‌دانند، حتی وهابیت زن‌های اهل سنت را حلال می‌دانستند.آن‌ها معتقدند که می‌خواهیم اسلام را مانند نانی پاک به جهان عرضه کنیم اما در حقیقت وهابیت قسمت ناپاک اسلام است وهابی‌ها نیز چون نان باکیفیت و اسلام ناب ندیده‌اند وقتی وهابیت‌ را می‌بینند می‌پذیرند و چون شیعه در ذهن آن‌ها بد ترسیم‌شده می‌ترسند به سمت عقاید شیعه بروند زیرا آن‌ها اسلام ناب را ندیده‌اند.

خبرگزاری قدس آنلاین با انتشار مطلبی مدعی شد: بنا به گواهی متون تاریخی، صوفیان یکی از گروه‌های منحرف در درون جامعه اسلامی، از زمان پیامبر (ص) بوده‌اند که تحت پوشش زهد و کناره‌گیری از دنیا به گمراه کردن مردم و منحرف ساختن آنان از خط امامت می‌پرداخته‌اند! حسین بن ابی الخطاب می‌گوید: روزی با امام هادی (ع) در «مسجدالنبی» بودم، گروهی از یاران آن حضرت ازجمله «ابوهاشم جعفری» نیز به ما پیوستند. در این هنگام جمعی از صوفیه وارد مسجد شده، در گوشه‌ای دایره‌وار نشستند و مشغول ذکر لا اله الا الله شدند. امام (ع) رو به اصحاب کرده و فرمودند:به این نیرنگ‌بازان توجه نکنید، زیرا آنان هم‌نشینان شیاطین و ویران کنندگان پایه‌های دین هستند.

به گزارش جرس،مورخ 10 خرداد ۹۳ ، اعضای بسیج به‌سوی نوه مرحوم گیاهی و کارگرانی که قصد داشتند محل انباری مسجد گیاهی از مساجد قدیمی تهران را به‌منظور توسعه شبستان و بهسازی خراب کنند، تیراندازی کردند که خوشبختانه این حادثه تلفاتی در پی نداشت. بر اساس این گزارش، هیئت‌امنا اصرار دارند که بسیج باید پس از بیش از بیست سال، مکان اشغال‌شده کتابخانه را تخلیه کند، تا در راستای مصالح وقف و نیت واقف مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اما متأسفانه بجای تشکر و قدردانی از بیست سال میزبانی امروز با تیراندازی پاسخ محبت‌ها را می‌دهند.ناظران تیراندازی دیروز به جرس گفتند؛ گویا قدردانی سلاح به دستان، جز این نیست! سپاه و بسیج در تهران ساختمان‌های بسیاری را در اختیاردارند، که اختصاص دادن یک اتاق به این گروه سایبری کار دشواری نیست! اما اصرار دارند بر ادامه اشغال کتابخانه مسجد که قرار است جزء شبستان زنانه شود!

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی، دبیر کل کانون تربیت اسلامی طی سخنانی در سیزدهمین هم‌اندیشی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور اظهار داشت: کانون تربیت اسلامی بر اساس رهنمودهای رهبری فعالیت‌ خود را آغاز کرد و نگاه ما ادای واجب امربه‌معروف و نهی از منکر است. فرشیدی به مسئله بدحجابی اشاره کرد و گفت: شبکه‌هایی در سطح شهر در خصوص بدحجابی فعالیت می‌کنند و مثلاً از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر با گرفتن پول در قبح زدایی فعالیت دارند. دبیر کل کانون تربیت اسلامی با یادآوری این نکته که دامن زدن به اختلافات بین شیعه و سنی و رواج فرقه تکفیری در کشور از سیاست‌های دشمنان است، خاطرنشان کرد: از 3000 فرقه نوپای دینی در جهان، 1000 فرقه در کشور فعالیت می‌کنند.

روحانی زندانی  آزادیخواه آقای سید حسن کاظمینی بروجردی طی نامه‌ای خطاب به آقای پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تحت عنوان  آیندگان در مورد شما قضاوت خواهد کرد نوشت،در طول عمر انقلاب اسلامی، قاطبه رعیت ایرانی روز خوش نداشتند و شب آرامی را سپری نکردند. همواره خواسته سلطنت فقیه، صدور انقلاب و سنگر سازی در کشورهای دیگر و تأمین ابزار تهاجمی و تکثیر تسلیحات کشتارجمعی بوده و در این راستا، سرمایه ملی و ثروت طبیعی و اندوخته‌های هزاران ساله کشورمان هزینه گردید و امروز مملکتی فقیر و ورشکسته، و مردمی بیمار، علیل، ستمدیده و درمانده برجای‌مانده است. باکمال تأسف تمام معضلات و مشکلات را از ناحیه حمایت‌های دائمی شما از هیئت حاکمه زورگو می‌دانیم و دیکتاتوری دینی را منبعث(بر خواسته) از حضور روسیه در پشت‌صحنه مدیریت داخلی می‌یابیم. اکنون نگاه هم‌میهنانم به دولت شما، بسی اسفناک و شکوه بار و خشمگینانه است. ما در اخبار می‌شنویم که مخالفینتان، علیه سیستم حاکم بر روسیه، تظاهرات می‌کنند و آزادانه حقوق خویش را مطالبه می‌نمایند اما در اینجا، زبان متعرض را می‌برند و دست‌های خبرنگاران مستقل را قطع می‌کنند و از مراحم استبداد مذهبی تمام وطنمان آرام و ساکت و خاموش می‌باشد.

در خرداد‌ماه گذشته نیز روند جفا بر سایر اقلیت‌های دینی ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق آنان در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد

Untitled10

Untitled11

Untitled14 Untitled12 Untitled13