از صدور فتواهایی که باعث تشدید جنگ‎های فرقه‎ای می‎شوند اجتناب کنید

شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه‎های امروز نماز جمعه اهل‎سنت زاهدان ضمن تاکید بر بیداری و هوشیاری مسلمانان در مقابل “طرح‎ها و برنامه‏های دشمنان اسلام”، از علمای شیعه و سنی خواستند از صدور فتواهایی که باعث تشدید جنگ‎های فرقه‎ای می‎شوند اجتناب کنند. به گزارش سایت شخصی عبدالحمید امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه (۶ خرداد ۱۳۹۳) با اشاره به اوضاع کنونی جهان اسلام، ضمن درخواست دعا از همگان در ماه مبارک رمضان برای حل بحران‎ها و مشکلات عالم اسلام، گفت: دشمنان اسلام، استکبار جهانی و صهیونیسم بین‎الملل برای نابودی جهان اسلام طرح و برنامه دارند؛ آنها می‎خواهند مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند و احزاب و جناح‎ها و گرایش‎های مختلف اسلامی را علیه همدیگر تحریک کنند. اینها طرح‎های خطرناکی است که جهان اسلام شاهد آنهاست. خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه با اشاره به اوضاع بحرانی سوریه، مصر و عراق خاطرنشان کرد: هدف استکبار جهانی از این طرح‎ها و برنامه‎ها، که امروزه در شام و مصرو عراق شاهد آن هستیم، تامین امنیت اسرائیل و رژیم صیونیستی است. دشمنان می‎خواهند در حلقه اطراف اسرائیل مشکلات فرقه‎ای ایجاد نمایند تا امنیت رژیم غاصب اسرائیل حفظ شود.

وی ادامه داد: دشمنان می‎خواهند بیداری اسلامی را، که مسلمانان جهان امید بسیار زیادی به آن داشتند، به انحراف بکشانند. به عنوان مثال در مصر دیدیم که نظامیان وابسته به قدرت‎ها از طریق کودتای نظامی چه وضعیتی در مصر ایجاد کرده و اسلام‎گرایان را سرکوب نمودند و اکنون نیز قصد اعدام دسته‎جمعی اسلام‎گرایان را دارند. درحالی‎که در مصر، که همانند ایران دارای تاریخ و تمدنی کهن می‎باشد، این امید وجود داشت که با موج بیداری اسلامی در این کشور (مصر) کمک بزرگی به مردم فلسطین بشود تا بتوانند به آزادی کامل دست یابند.
امام جمعه اهل ‏سنت زاهدان تاکید کرد: دشمنان سعی داشته و دارند که در سوریه و عراق و سایر حلقه‎هایی که با فلسطین مرتبط هستند نیز مشکلاتی ایجاد نمایند؛ آنها به منظور تامین امنیت اسرائیل و رسیدن به منافع خویش از شعار معروف «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده کرده و مسلمانان را به جان یکدیگر می‎اندازند. لذا مسلمانان باید بیدار باشند و یکدیگر را دریابند و وحدت و اخوت اسلامی خویش را حفظ کنند.
مولانا عبدالحمید خطاب به دولتمردان کشورهای اسلامی گفت: دولتمردان کشورهای اسلامی باید سعی کنند تا به منظور جلوگیری از درگیری و سوءاستفاده افراطیون و قدرت‎ها، مخالفان، به ویژه مخالفان در کشور عراق، را بر سر میز گفتمان و مذاکره بکشانند و دولت‎های ملی و فراجناحی تشکیل دهند.
وی  علما و اندیشمندان جهان اسلام را نیز مورد خطاب قرار داده و خاطرنشان کرد: علما و اندیشمندان شیعه و سنی سعی کنند تا از صدور فتواهایی که باعث تشدید جنگ‎های فرقه‎ای می‎شوند اجتناب کنند، بلکه همه طرف‎ها را به رعایت تمامیت ارضی و امنیت ملی عراق توصیه نمایند. ما نیز بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید داشته و با تجزیه عراق و درگیری ملت عراق مخالفیم.

بهترین امنیت آن است که مردم در تامین امنیت دخالت داشته باشند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خویش در مراسم نماز جمعه اهل‎سنت زاهدان، که محمد مرزیه دادستان دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان نیز در این مراسم حضور داشت، با اشاره به مناسبت هفته قوه قضائیه و ضمن تبریک این هفته به همه کسانی که در دستگاه قوه قضائیه مشغول کار هستند، گفت: به مناسبت شهادت دکتر بهشتی و سایر همکاران ایشان که در حادثه ناگوار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند، هفته‎ای با عنوان هفته قوه قضائیه تعیین شده است. یاد و خاطره آنها را گرامی داشته و امیدواریم که خداوند متعال به دستگاه قضایی و قوه قضائیه توفیق عنایت فرماید تا بتواند به رسالتی که در اسلام و در نظام جمهوری اسلام دارد عمل نماید.
خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه اهمیت نقش مردم در تامین امنیت را مورد تاکید قرار داده و گفت: بهترین امنیت آن است که خودِ مردم در تامین امنیت دخیل باشند. اگر چه تنبیه مجرمین و کسانی که مرتکب جرمی می‎شوند باید باشد، اما امنیت واقعی آن است که به جای آنکه با پلیس و مجازات و تنبیه مجرمین برقرار شود، خودِ مردم به جایی برسند که خودشان در مسایل امنیت دست داشته باشند و در مسیر اصلاح افراد ناهنجار و مجرم تلاش نمایند. جامعه ما باید به برکت قرآن و مردم بیدار به جایی برسد که هر مجرمی توبه کرده و از گناه و خطا دست بکشد. علما، اندیشمندان، ریش سفیدان، معتمدان و همه مردم باید تلاش کنند که در استان ما جرم وجود نداشته باشد.
ایشان در ادامه از گروگان‎گیری به عنوان “زشت‎ترین پدیده” یاد کرد و گفت: گروگان‎گیری و آدم‎ربایی یکی از زشت‎ترین پدیده‎هاست که برای هر هدف و مقصدی انجام شود، زشت است، به‎ویژه زمانی که به منظور باج‎خواهی صورت گیرد. حتی گروگان‎گیری برای طلبکاری نیز خلاف شرع و قانون و عرف است، بلکه کسانی که طلبی دارند باید آن را از طریق شریعت و قانون پیگیری نموده و مطالبه نمایند. لذا ما گروگان‎گیری را به شدت تقبیح نموده و به کسانی که دست به چنین اقداماتی می‎زنند هشدار می‎دهیم که از گروگان‎گیری دست بردارند. البته الحمدلله اخیرا استان ما امنیت و آرامش بیشتری پیدا کرده است. لذا امنیت برای استان ما بسیار مهم و حیاتی است و همه ما باید در زمینه تامین امنیت همکاری داشته باشیم.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‎شان درخواست مردمی از دادستان دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان مبنی بر “فراهم نمودن زمینه به‎کارگیری اهل سنت در دستگاه قضایی” مطرح نموده و آن را در راستای تقویت و استحکام وحدت بین شیعه و سنی دانست.
همچنین “سؤال کردن از مذهب افراد در زمان تشکیل پرونده برای متهمان را” از دیگر مواردی عنوان کردند که “ممکن است باعث ایجاد ابهام در اذهان عمومی” ‎شود.