گزارش‪ نقض حقوق پیروان ادیان اردیبهشت 1393‬

g0کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان اردیبهشت  1393‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: فاطمه تابع بردبار،حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی،مصطفی خدا کرمی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان اردیبهشت ماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱ مارس/ ۲۲ اسفند در جریان بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع این کشور را ارائه کرد. در این گزارش آمده که موارد اعدام در سال 2013 در ایران نسبت به سال 2012 میلادی، ۳۶۱ درصد افزایش داشته است. در گزارش احمد شهید تأکید شده که بازداشت‌های خودسرانه در سال 2013 در ایران ادامه داشته‌اند. احمد شهید نسبت به اوضاع اقلیت‌های دینی و قومی، وضعیت زنان و کنشگران مدنی نیز ابراز نگرانی کرده و طرح جرم سیاسی» را موجب محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان و آزادی گردهمایی دانسته است. از سوی دیگر احمد شهید، نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار می‌دهد.

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه 2014، دستکم ۱۱۳ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر می‌بردند که در میانشان ۳۱۶ بهایی، ۳۱ درویش، ۱۱ مسیحی، ۱۱ سنی و 2 زرتشتی وجود دارند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از سرنوشت ۱ شهروند عرب محکوم‌به اعدام ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او از نادیده گرفتن قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های دینی چون بهاییان انتقاد شده است. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با موافقت اکثریت اعضای شورا به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

حکومت جمهوری اسلامی برخوردی عصبی و از سر ضعف نسبت به گزارش احمد شهید از خود نشان داده است.

درحالی‌که تمرکز جهان بر برنامه هسته‌ای ایران است، اتحادیه و پارلمان اروپا دستور کار خود را توسعه داد و سابقه حقوق بشر این کشور را در آن گنجانده‌اند بطوریکه باعث ایجاد بحث‌هایی در جمهوری اسلامی شد.

پارلمان اروپا ضمن تأکید بر اینکه حقوق بشر برای اتحادیه اروپا اولویت است، در تاریخ ٣ آوریل 2014 قطعنامه‌ای راهبردی درباره مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٥٢ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در مورد راهبرد روابط با ایران و تمرکز بر وضعیت حقوق بشر به‌شدت انتقاد کردند. مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه قطعنامه «راهبرد» اتحاديه اروپا در قبال ايران را «بی‌پایه، مردود و غیرقابل‌پذیرش» دانسته است. همزمان شمار ديگری از مقامات سياسی و ائمه جمعه در ايران از اين قطعنامه انتقاد کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به خواست مردم و جامعه بین‌الملل در خصوص حقوق بشر، نسبت به موضع‌گیری متقابل اقدام کرد و مسئولان حکومتی به ادبیات تهدید آوردند به‌گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در نیروی «قدس» سپاه هشدار داده «هر حرکتی که منجر به تضعیف نظام جمهوری اسلامی، دین و اعتقادات مردم شود، در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم.» از سوی دیگر امام‌جمعه تهران ضمن تهدید اروپا به گروگان‌گیری، اضافه کرد که از باز شدن لانه جاسوسی دیگری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه گفت «اسلامی شدن برخی دستگاه‌های نظام در آن به‌کندی پیش می‌رود» و اسلامی کردن سپاه مهم‌تر از مأموریت‌های آن است. وی افزوده «همه دستگاه‌های نظام اسلامی باید همه‌چیزشان و همه روش‌ها نظام‌ها و آیین‌ها و فرهنگ سازمانی‌شان مبتنی بر مبانی دینی اسلامی باشد.» این فرمانده سپاه همچنین گفته «سپاه در راستای مأموریت خطیر خود باید در همه عرصه‌های مأموریتی و سازمانی خود الگوسازی کند و این موضوع شامل همه عرصه‌های فرهنگی امنیتی و سازمانی می‌شود.»

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

«مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.»

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

در این میان عده‌ای از دولتمردان نیز در ظاهر از خود واکنش نشان داده و فریاد دادخواهی سر داده یا با واگذار کردن پست‌های نه‌چندان بااهمیت به اهل سنت سعی در آرام کردن اوضاع داشته‌اند که از شاخص‌ترین این‌گونه اقدامات در ماه گذشته، می‌توان به تشکر روحانی رئیس‌جمهور ایران از کمک مردم و رهبران سیستان و بلوچستان در آزادی مرزبانان ایرانی پس‌ازآنکه تعدادی از مطبوعات وابسته به جناح راست تندرو، صراحتاً امام‌جمعه اهل تسنن را متهم به همکاری با گروهک تروریستی جیش العدل نمودند و برخلاف سایر مطبوعات که حتی با مواردی بسیار ساده‌تر از افترا به یک مرجع دینی با احکام سنگین مواجه شده بودند، به جهت برخورداری از حمایت نظام با هیچ‌گونه بازخواستی از سوی مسئولین مواجه نشدند یا اظهارات محمود علوی وزیر اطلاعات در جمع علمای اهل سنت که اذعان کرد که افراط‌وتفریط، نتیجه‌ای جز آسیب به ایران اسلامی نخواهد داشت و بر اهمیت حفظ اتحاد و دوری از تفرقه در میان امت اسلامی را تأکید کرد و انتخاب یک زن اهل سنت به نام حمیرا ریگی را به‌عنوان فرماندار قصر قند توسط استاندار سیستان و بلوچستان اشاره داشت.

به نظر می‌رسد که اتخاذ چنین سیایت هایی در جهت فرونشاندن خشم اهل سنت پس از عدم موفقیت حسن روحانی در برآورده نمودن وعده‌های انتخاباتی خود در حوزه  اقلیت‌ها، صدور احکام سنگین و غیرمنصفانه در مورد برخی از اهل تسنن و هجمه زنی‌های پس از ماجرای آزادی مرزبانان ایرانی اتخاذشده باشد.

در این ماه:

به گزارش خبرگزاری رسا، که توسط طلاب حوزه علمیه قم اداره می‌شود، مصباح یزدی،  رئیس موسسه “امام خمینی” نه‌تنها برای غیرمسلمانان حقوق شهروندی برابر قائل نیست، که اهل سنت را نیز معتقدان به “دین ناحق” می‌داند. عضو مجلس خبرگان در روزهای پایانی سال گذشته بابیان این‌که مسلمانان به‌طور یکسان از نعمت دین بهره‌مند نیستند خواستار ترویج کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن شد تا “کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند.”

مولوی فتحی محمد نقشبندی امام‌جمعه اهل سنت راسک که به 15 سال زندان محکوم‌شده است، طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران می‌نویسد: جهت قبولاندن اتهام فوق به دستگاه‌های قضائی و دیگر دولت‌مردان تعدادی از افراد منطقی و پسرم را با شکنجه‌های فرا طاقت بشری وادار به اعترافات کذب و تهمت‌های تلقینی کرده که خوشبختانه همه در هر سه جلسات دادگاه انقلاب اسلامی شعبه یک زاهدان اعترافات را کذب و رد نموده‌اند.

طبق گزارش آژانس خبررسانی کردپا ، تا پایان اردیبهشت‌ماه بیش از یک‌صد زندانی اهل سنت در زندان‌های حکومت اسلامی ایران محبوس بوده‌اند و از دسترسی به وکیل و حق دادرسی عادلانه محروم هستند.

طبق گزارش مرکز حامیان حقوق بشر 30 زندانی فعال کرد اهل سنت در زندان‌های رجایی شهر قزل‌حصار و سنندج با حکم قطعی

شده اعدام به سر می‌برند.همگی این افراد ماه‌ها در بازداشت موقت اداره اطلاعات تحت بازجویی و شکنجه قرار داشتند و به‌علاوه طبق گزارش آژانس خبررسانی کردپا سه جوان کرد بهنام‌های امید پیوند، امجد صالحی و کیوان کریمی نیز در زندان رجایی شهر کرج به اعدام محکوم شدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کردپا، گرایش به اهل تسنن کردستان بیست عرب را راهی زندان اهواز کرد و دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان نیز حکم یک سال حبس تعزیری برای بیست شهروند عرب را تائید کرد.

حداقل ١٤ شهروند کُرد پیرو اهل سنت در شهرهای مهاباد، بوکان، سقز و بانه بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال‌یافته‌اند ضمناً سید فرزاد حسینی زندانی اهل سنت کرد رجایی شهر کرج به مکان نامعلومی منتقل‌شده است. اسامی برخی از بازداشت‌شدگان بدین قرار است: ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺟﻮﺍﺩﯼ، ﻧﺎﻣﻖ دﻟﺪل، ﻣﺤﻤﺪ ﺳﻮﻟﯽزادﻩ، ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪی و ابراهیم رﺳﻮﻟﯽ، ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﯿﻢ ﭼﺎﻧﺎ ۳۷ ﺳﺎﻟﻪ، ﺳﻮران ﻓﺎﺗﺤﯽ ۳۲ ﺳﺎﻟﻪ، ﻋﺒﺪاﻟﻬﺎدی آذرم ۲۷ ﺳﺎﻟﻪ، ﺟﻌﻔﺮ ﻏﻔﻮری (ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﻫﺎوکار) و اﺑﺮاﻫﯿﻢ ﻗﺪریﻓﺮ. لازم به ذکر است که ۱۰ تن از این زندانیان اهل سنت تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و هیچ اطلاعی از محل نگهداری ایشان در دست نیست. اﮐﺜﺮ این اﻓراد از زندانیان اهل سنت هستند که قبلا در زندان رجایی شهر ارومیه و سنندج محکومیتشان را به اتمام رسانیده و مجددا دست گیر شده اند.

بنا به گزارش هرانا از رسیدگی پزشکی به هادی حسینی و صدیق محمدی ، دو زندانی عقیدتی اهل سنت، ممانعت به عمل آمد پس از اعتراض به کارشکنی‌ها وعدم اعزام آن‌ها به بهداری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. لازم به توضیح است که زندانیان یادشده علی‌رغم شرایط نامساعد جسمی و روحی، مدت شانزده ماه است که درمان محروم مانده‌اند.

بنا به گزارش هرانا، دادگاه تجدیدنظر استان اهواز حکم یک سال زندان و شرکت اجباری در مراسم مذهبی تشیع را برای چهار نوکیش اهل سنت صادر کرد ، حیدر سیاحی، حامد سیاحی، جعفر سیاحی و توفیق مگطاعیزاده نام چهار شهروند عرب اهوازی هستند که روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه پس از اعلام تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان بازداشت و روانه زندان کارون اهواز شدند.

بنا به گزارش هرانا، سه تن از معلمان کرد اهل سنت و از اعضای مکتب قرآن در شهرهای سردشت و بوکان از آموزش‌وپرورش اخراج شدند ، شورش مصطفی‌زاده با ۱۲ سال سابقه، ابراهیم رستمی با ۱۰ سال سابقه و فریدون علیپور با ۴ سال سابقه به دلیل اعتقادات مذهبی از اداره آموزش‌وپرورش اخراج شدند.

به گزارش ابشار سنه، مورخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه یک فعال اهل سنت بنام آرش مهدی خانی برادر یک زندانی اهل سنت که چند سال پیش اعدام‌شده بود، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سنندج بازداشت شد بنا بر گفتهٔ یکی از نزدیکان وی ، نامبرده به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل و هم‌اکنون در آنجا بسر می‌برد.

در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز روند جفا بر اهل سنت ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان سنی مذهب در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 53 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 3 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
محکومیت به اعدام 33 مورد
محکومیت به زندان 20 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 15 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 2 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 2 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

در این ماه:

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت که مقامات ایرانی باید محکومیت زندان را برای ۲۰ نفر بهایی که به‌صورت غیرقانونی به جرائمی تحت عنوان امنیت ملی متهم‌اند، لغو کنند. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یک گروه ۲۰ نفره از بهاییان را در ژوئیه ۲۰۱۲ دستگیر کردند. مقامات همچنین باید سپاه پاسداران را که به تخریب قبرستان بهاییان در شیراز پرداخته از ادامه بازدارند.حکم دادگاه تجدیدنظر که در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ صادر شد، محکومیت‌های این گروه را که در سال ۲۰۱۳ به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» متهم شده بودند، تأیید کرد. چند تن از متهمان به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفتند که محکومیت‌ها در پی دوره‌های طولانی حبس در سلول‌های انفرادی و بازجویی توسط مأموران وزارت اطلاعات بوده‌ است که بازداشت‌شدگان را تحت‌فشارهای فیزیکی و روانی قراردادند.جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «این اتهامات سیاسی به نحو دردناکی آشکار می‌سازد که مقامات، بهاییان را تنها به دلیل اعتقادات مذهبی‌شان، و نه به دلیل هیچ جرمی دیگر، آماج قرار داده‌اند. به‌دشواری می‌توان دریافت که اعضای قوه قضائیه چگونه می‌توانند چنین عدم تحمل مذهبی را توجیه ‌کنند.»حکم صادره توسط شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر یزد، با میانگین ۲ تا ۳ سال زندان برای هر متهم، از کارزاری که بهاییان را در مرکز ایران هدف گرفته ‌است، منشأ می‌گیرد. استورک گفت: «آماج قرار دادن و آزار بهاییان، چه زندگان و چه مردگان، نشان می‌دهد که تا چه حد عدم تحمل مذهبی علیه جامعه بهایی ایران، در دولت عمیقاً ریشه دارد. آنان که بناست جامعه بهایی را حمایت کنند، باید این کارزار سرکوب را به توقف فرا‌خوانند.»

مصباح یزدی، رئیس “موسسه امام خمینی” مدعی شد که نباید به بهانه حقوق شهروندی منکر فرق میان پیروان ادیان مختلف شد. مصباح یزدی می‌گوید غرب از آزادی بتی ساخته که باید آن را “شکست و قدم درراه صحیح گذاشت. مصباح یزدی مدعی شد: «نباید با بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان‌شده است.» منظور از”اهل ذمه” غیرمسلمانان اهل کتاب (یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان) هستند که از میان سه گزینه “”پذیرش اسلام، جنگ یا التزام به شرایط ذمه” راه سوم را انتخاب کرده‌اند و به دولت اسلامی جزیه می‌پردازند.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه سپاه پاسداران با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان بهاییان شیراز (گلستان جاوید یا باغ ابدی) را جهت ساخت مجموعه فرهنگی داشتند.گفتنی است، این قبرستان به قربانیان بهایی که در دهه ۶۰ اعدام شدند اختصاص دارد. اقدام سپاه پاسداران به «تخریب» گورستان بهاییان در شیراز که به «گلستان جاوید» معروف است، بهاییان این شهر را به اعتراض واداشته است. «گلستان جاوید» از اوایل دهه ۱۹۲۰ متعلق به بهاییان شیراز بوده، اما دولت وقت ایران در سال ۱۳۶۳ آن را مصادره کرد تا درنهایت بعدها به مالکیت سپاه پاسداران دربیاید و اکنون سپاه نیز چنانچه اعلام کرده درصدد ساخت یک ساختمان فرهنگی – ورزشی در این مکان است. به گفته جامعه جهانی بهایی، این گورستان آرامگاه حدود ۹۵۰ بهایی است ازجمله ۱۰ بانوی بهایی که سال ۱۳۶۲ و در اوج برخوردهای جمهوری اسلامی با بهاییان به دار آویخته شدند.

جامعه جهانی بهایی از اقدام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تخریب گورستان تاریخی بهاییان در شیراز خبر داده و خواستار توقف این اقدام شده است. به گفته بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، بهاییان شیراز از سپاه پاسداران درخواست کرده‌اند که قبر مردگان را خراب نکنند و ساختمان موردنظر خود را در بخشی از این گورستان بسازند که قبری در آن موجود نیست وی همچنین خواستار واکنش‌های جهانی نسبت به موضوع شده است.

جامعۀ بهاییان ایران در بیانیه‌ای از رییس جمهوری اسلامی، حسن روحانی، خواسته است که این اقدام ننگین را هر چه سریع‌تر متوقف کند. جامعۀ بهاییان ایران در بیانیه افزوده است که در ده سال گذشته دست‌کم 40 گورستان بهاییان ایران به سرنوشتی مشابه دچار شده و همانند گورستان شیراز مقامات پس از نبش قبور باقی‌ماندۀ اجساد گورها را از خاک خارج و به محل‌ها نامعلوم منتقل کرده‌اند. گفتنی است، نماینده شهروندان بهایی موفق به کسب دستور توقف تخریب گورستان شیراز از اداره اماکن شده بود. اما گروهی که قصد تخریب این گورستان را داشته دست از کار نکشیده و به گودبرداری خود ادامه دادند. ایشان حتی یک مأمور مسلح را نیز بر سر این زمین گذاشته بودند و به دستور اداره اماکن هیچ توجهی نکردند. در همین راستا و در اقدامی مشابه ورودی قبرستان بهاییان اهواز با بلوک‌های سیمانی مسدود شده و از دفن مردگان بهایی جلوگیری می‌شود.

در پی ادعاهای اخیر محمدجواد اردشیر لاریجانی پیرامون وضعیت بهاییان در ایران و اینکه “هیچ‌کس به خاطر بهایی بودن در زندان به سر نمی‌برد و اگر بهاییان عملی خلاف قانون انجام ندهند حقوق شهروندی آنان محفوظ خواهد بود”، اعضای هیئت‌مدیره سابق جامعه بهاییان ایران طی نامه‌ای به این مقام ارشد قضایی جمهوری اسلامی، گوشه‌های از مظالم، تبعیض‌ها، برخوردهای امنیتی و همچنین نقض حقوق انسانی وارده بر این گروه از شهروندان را بازگو کرده و خواستار تغییر نگاه مسئولین نظام به شهروندان و اقلیت‌ها شدند و تأکید کردند حتی مردگان بهایی هم از حقوق خود محروم‌اند. در همین خصوص 104 تن از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی در طی نامه‌ای برای محمدجواد لاریجانی از محرومیت خود از تحصیل گفته‌اند.

علیرضا روزبهانی مدیر گروه فرق انحرافی مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: حسین‌علی نوری بزرگ فرقه بهاییت در ابتدا ادعای پیغمبری در عصر جدید را دارد و پس از مدتی علی‌رغم این‌که می‌گوید من ادعای خدایی ندارم در تمامی رفتار، آثار و احکامش ادعای خدایی او کاملاً به چشم می‌خورد. وی افزود: حسین‌علی نوری آن‌چنان در گفتارش تشتت وجود دارد که نمی‌توان با قاطعیت گفت که این شخص درنهایت چه می‌خواهد بگوید.

رسانه‌های دواتی ازجمله سایت حکومتی صراط نیوز مدعی شد سران فرقه ضاله بهاییت دور جدیدی از فعالیت‌های خود را جهت جذب افغانی‌های مقیم ایران آغاز کرده‌اند. اعضای فرقه با سوءاستفاده از فقر پناهندگان افغانی و با بهانه‌هایی چون سوادآموزی، مددکاری معلولان، درمان مریضان و جمع‌آوری جهیزیه اقدام به جذب افغان‌ها می‌نمایند.

به گزارش هرانا، شایان مقیمی فیروزآباد شهروند بهایی ساکن یزد که علی‌رغم کسب رتبه قابل‌قبول در کنکور دانشگاهی از حق تحصیل محروم شده بود؛ با اعلام شکایت از وزارت علوم به دیوان عدالت اداری خواهان رسیدگی به پرونده شده بود. دیوان عدالت اداری پس از بررسی این شکایت با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دادخواهی این شهروند معتقد به آئین بهایی را مردود دانسته است.

به گزارش خبرگزاری ایران شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به پرونده ۱۵ بهایی که در سال ۱۳۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت با قرار وثیقه آزاد بودند رسیدگی کرد.

بنا به گزارش هرانا، مأموران امنیتی روز یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه یک مادر و پسر بهایی ساکن تهران را به نام‌های الهام فراهانی (نعیمی) و شمیم نعیمی را جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.قابل‌ذکر است الهام فراهانی به چهار سال حبس و شمیم نعیمی به سه سال حبس تعزیری محکوم می‌باشند.

بنا به گزارش هرانا، یک شهروند بهایی ساکن مشهد به نام «سونیا احمدی» پس از سه ماه مرخصی موقت، جهت ادامه محکومیت، خویش را به زندان وکیل‌آباد مشهد معرفی کرد.

بنا به گزارش هرانا، روز یک‌شنبه ۷ اردیبهشت چهار نفر از مأموران وزارت اطلاعات با در دست داشتن حکم تفتیش منزل و بازداشت نسیم باقری شهروند بهایی ساکن تهران، به منزل نامبرده یورش بردند. نسیم باقری را از خواب بیدار کرده و خواستار آن شدند که سریع جهت انتقال به زندان اوین برای گذراندن دوران محکومیت آماده شود. خانم باقری فقط توانست چند تا از داروهای ضروری را بردارد و سپس همراه مأموران به زندان اوین برده شد.

به گزارش هرانا، درحالی‌که قرار بود سعید رضایی یکی از اعضاء هیئت‌مدیره جامعه بهاییان ایران که به ناراحتی قلبی دچار است به بیمارستان پارس اعزام گردد، به جهت اجبار در پوشاندن لباس زندان و زدن پابند از طرف مسئولین زندان رجایی شهر و نپذیرفتن وی از اعزام او جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش کُردپا، در تاریخ بیست و هفتم  این ماه، مسئولین زندان رجایی شهر به بهانه اینکه کامران رحیمیان و فؤاد خانجانی  دو زندانی بهایی از پوشیدن لباس فرم زندان امتناع کردند از اعزام به زندان اوین خودداری کردند.

در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز روند جفا بر بهاییان ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 5 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 1 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 2 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 3 مورد
محاکمه 15 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 2 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند.

در این ماه:

به گزارش خبرگزاری رسا، که توسط طلاب حوزه علمیه قم اداره می‌شود، مصباح یزدی مدعی شد: «نباید با بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان‌شده است.» منظور از”اهل ذمه” غیرمسلمانان اهل کتاب (یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان) هستند که از میان سه گزینه “”پذیرش اسلام، جنگ یا التزام به شرایط ذمه” راه سوم را انتخاب کرده‌اند و به دولت اسلامی جزیه می‌پردازند.

تنی چند از « زندانیان مسیحی » به همراه دیگر زندانیان سیاسی) که شاهد ماجرا از نزدیک بوده‌اند ، در شهادت‌نامه‌ای درباره پنجشنبه سیاه اوین (پنجشنبه ۲۸ فروردین با تائید اخبار منتشرشده، ، به روایت روز پنج‌شنبه پرداخته و تأکید می‌کنند که حاضرند در محاکم قضایی ادای شهادت نمایند. در شهادت‌نامه این ۷۴ زندانی خطاب به دادستان تهران اسامی برخی از زندانیان مسیحی عبارت‌اند از؛ فرشید فتحی ، ابراهیم فیروزی ، رسول عبداللهی و علیرضا سیدیان  نیز ذکرشده است. گفتنی است پیش از نیز زندانی مسیحی کشیش «فرشید فتحی» به همراه 25 تن از زندانیان بند 350 زندان اوین که در حادثه ۲۸ فروردین ماه مضروب یا مجروح شده بودند، ضمن تنظیم شکایت‌نامه‌ای با استناد به برخی از مواد قانونی خواستار مجازات مسببان حادثه شده بودند.

بنا به گزارش هرانا، همزمان با عید پاک مسیحیان، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی با ورود به یکی از کلیساهای خانگی در جنوب تهران، چند تن از نوکیشان مسیحی را بازداشت کردند. تاکنون اسامی پنج‌تن از بازداشت‌شدگان به نامه‌ای احسان صادقی، نازی، مریم اسدی، وحید صافی و امین مظلومی مشخص‌شده است. مأموران امنیتی لباس شخصی، مجهز به بی‌سیم و سلاح کمری، با یورش به منزل خانم اسدی که میزبان مراسم دینی عید پاک و نیایش نوکیشان مسیحی بود، اقدام به ارعاب ساکنین و تفتیش محل نموده و افراد فوق‌الذکر را با دو دستگاه خودروی ون سفیدرنگ به محل نامعلومی منتقل کردند.

بنا به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، از وضعیت و شرایط یکی از خادمین کلیسا، آقای خاکی ،که بیش از ۲ ماه در بازداشت اداره اطلاعات خوزستان می‌باشد هیچ خبری در دست نیست. زندانیانی که در سلول کناری او بودند از شکنجه‌های وحشیانه این خادم کلیسا خبر می‌دهند آن‌ها به مدت چند روز فریادهای او را که  تحت شکنجه‌های جسمی بازجویان اداره اطلاعات قرار داشت، می‌شنیدند. بازجویان وزارت اطلاعات معمولاً کسانی را که مورد شکنجه‌های جسمی شدید قرار می‌دهد تا زمانی که آثار شکنجه تا حدی برطرف نشود از دادن ملاقات به خانواده‌های آن‌ها خودداری می‌کنند .خادم کلیسا آقای امین خاکی تنها به‌صرف داشتن اعتقادات مذهبی مسیحیت دستگیر و تحت شکنجه‌های وحشیانه قرارگرفته است .همزمان بازجویان وزارت اطلاعات با پرونده‌سازی دروغین قصد دارند که ۲ نوکیش مسیحی دیگر که همراه ایشان دستگیرشده بودند را در دادگاه انقلاب دزفول مورد محاکمه قرار دهد اسامی آن‌ها خسرو بارون زاده معروف به دانیال و رحمان بهمن  معروف به ضیا می‌باشد. آن‌ها روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه  در دادگاه انقلاب دزفول مورد محاکمه قرار گرفتند.

به گزارش صدای مسیحیان ایران، یکی از خادمین کلیسای ایران به نام  رضا ربانی معروف به سیلاس از طرف عوامل وزارت اطلاعات تحت‌فشار بوده و همچنین از طرف مأمورین حکومتی مورد تهدید قرار می‌گرفت در روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت با هجوم ۳ نفر از نیروهای وزارت اطلاعات به منزل شخصی وی و همچنین تفتیش منزل رضا ربانی او را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. در میان مأموران شخصی به نام «خلج» حضورداشته است ، نامبرده در بازداشت و تهدید بسیاری نوکیشان مسیحی ساکن کرج  نقش داشته است.

به گزارش محبت نیوز، اعتصاب غذای وحيد حکانی، زندانی نوکيش مسيحی، همچنان ادامه داشت. آقای حکانی در اعتراض به احکام صادره از سوی مراجع قضايی عليه خود و ديگر همبندان مسيحی‌اش دست به اين اقدام اعتراضی زده است. مسئولان زندان عادل‌آباد شيراز در واکنش به اعتصاب غذای اين نوکيش مسيحی ابتدا او را به سلول انفرادی منتقل کردند، اما پس از بازگرداندن مجدد وی به سلول، از دسترسی وی به تلفن و نيز تماس و ملاقات با خانواده جلوگيری کردند.

به گزارش محبت نیوز، روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 (برابر با 13 می 2014) محمدرضا پرتویی بانام (کوروش) از زندانیان مسیحی به‌طور مشروط از زندان آزاد شد. به دنبال آزادی کوروش از زندان عادل‌آباد شیراز، « وحید حکانی » دیگر زندانی مسیحی که از ماه گذشته در اعتراض به احکام صادره از سوی دادگاه برای خود و دیگر دوستان هم بند مسیحی‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود، اعتصاب خود را شکست.

به گزارش کُردپا، سی‌ام اردیبهشت‌ماه، افسرنگهبان زندان رجایی شهر کرج یکی از زندانیان سیاسی بند ٤ سالن ١٢ به نام سعید عابدینی را مورد ضرب و شتم قرارداد. این زندانی در روزهای اخیر بیمار بوده و خواستار انتقال به بیمارستان شده که بازور او را بار دیگر به زندان بازگرداندند. یک منبع مطلع از داخل زندان رجایی شهر کرج با تأیید حادثه گفت: متأسفانه افسرنگهبان زندان با امتناع سعید در پوشیدن لباس فرم، وی را مورد ضرب و شتم قرارداد.به گفته‌ی این منبع خبری، مسئولان زندان درصدد زدن دستبند بر دستان سعید عابدینی جهت انتقال به بیمارستان بودند که ایشان مانع از این کار شد و به زندان بازگردانده شد.

بنا به گزارش هرانا، سعید عابدینی، کشیش زندانی که به بیمارستان دی منتقل‌شده بود و مادرش، مورخ 30 اردیبهشت‌ماه توسط مأموران اعزام مورد ضرب و شتم قرارگرفته و به زندان عودت داده شد.

در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز روند جفا بر مسیحیان ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 3 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
محاکمه 2 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 6 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 2 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 7 مورد

دراویش

دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است.

در این ماه:

به گزارش مجذوبان نور، به دنبال بازگشت مصطفی عبدی و ۹ تن دیگر از زندانیان اوین از سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ به بند ۳۵۰ با سر و بدن کبود و مو‌ها و ریش و سبیل به‌اجبار تراشیده شده‌شان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی، دراویش زندانی در زندان‌های سراسر کشور در اقدامی هماهنگ برای ابراز همدردی با زندانیان بند ۳۵۰ اوین، موی سر خود را تراشیدند.

به گزارش مجذوبان نور، منازل چهار درویش گنابادی ساکن شهرستان کوار در کمتر از یک ماه، مورد سرقت سازمان‌یافته عده‌ای سارق مشکوک قرارگرفته است. به نقل از دراویشی که منازل آن‌ها مورد دستبرد قرارگرفته است، در این دستبرد‌ها علاوه به یغما رفتن مقادیر قابل‌توجهی طلا و پول نقد که به نظر برای رد گم کردن می‌باشد، کتاب‌های عرفانی، سی‌دی‌های حاوی مقالات، جزوات طریقت نعمت اللهی گنابادی، رایانه‌ها و هارددیسک‌های شخصی افراد نیز به سرقت رفته است.

به گزارش مجذوبان نور، نیروهای اطلاعات استان خوزستان، بیش از ۴۰  تن از دراویش شهر ماهشهر را به اداره اطلاعات فراخواندند. بیشتر این احضار‌ها به‌صورت تلفنی بوده که به علت عدم وجاهت قانونی دراویش از مراجعه خودداری کردند و در ادامه این فشارها، مأمورین امنیتی این دراویش را تهدید به اشکال‌تراشی‌های شغلی و اخراج از مشاغل خودکرده‌اند. از این میان یک درویش گنابادی نیز برای چندین ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. در اقدامی مشابه تعدادی از دراویش گنابادی ساکن بندر امام خمینی، بانام‌های امین بندری، غلام همتی، حسین نظری و سعید شایگان به اداره اطلاعات فراخوانده شدند و برای ساعاتی مورد بازجویی و تفتیش عقاید قرار گرفتند. گفتنی است مأمورین امنیتی، آقای بندری که مسئول برگزاری مجالس درویشی در این شهر است را در ارتباط با تعداد و آمار دراویش گنابادی این ناحیه تحت‌فشار قرار داده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، مأموران امنیتی روز دوشنبه با مراجعه به بیمارستان شهدای تجریش، اقدام به بازجویی از سه درویش زندانی (مصطفی دانشجو، حمیدرضا مرادی سروستانی و افشین کرم پور) که در این بیمارستان بودند کردند. آن‌ها از سربازان نگهبان این دراویش و همچنین برخی از کارکنان و گروه‌درمانی این بیمارستان نیز بازجویی کرده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، آقای نوری زاد به همراه پوریا نوری، برادر کسری نوری از دراویش زندانی در زندان نظام شیراز پس از خروج از حافظیه در نزدیکی بلوار پیرنیا توسط مأموران بازداشت‌شده تا این لحظه خبری محل انتقال آن‌ها در دسترس نیست.همچنین این گزارش حاکی است سه تن دیگر دراویش بانام‌های فرشاد حاتمی، هاشم پرهیزکار و همسر وی نیز به‌طور جداگانه پس از خروج از حافظیه شیراز توسط مأمورین دستگیر و برای ساعاتی مورد بازجویی قرار می‌گیرند، در این بازجویی که همراه با کنترل تماس‌های تلفنی اخیر آن‌ها بوده، در مورد علت و انگیزه حضور آن‌ها در حافظیه شیراز سؤالاتی شده بود.

به گزارش مجذوبان نور،علی کرمی یکی از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  به اتهام اجتماع و تبانی به‌قصد بر هم زدن امنیت ملی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) در دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین عبدالغفور قلندری نژاد، درویش گنابادی، با حکم بدوی دادگاه انقلاب بندرعباس به اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه‌های معاند نظام به‌قصد بر هم زدن امنیت ملی به دو سال حبس محکوم شد.

فرشید یداللهی وکیل دادگستری (یکی از دراویش گنابادی) که چندی پیش به همراه رضا انتصاری از بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر منتقل‌شده بودند به بند ۷  زندان اوین انتقال یافت. همچنین رضا انتصاری دیگر درویش زندانی، از رجایی شهر به اندرزگاه هشت که از بندهای زندانیان عادی است منتقل شد.

مصطفی عبدی از فعالان حقوق دراویش گنابادی و امید بهروزی در جریان حمله روز 5 شنبه سیاه زندان اوین مضروب و به سلول انفرادی منتقل شدند.

حمله کادر امنیتی زندان اوین به بیمارستان تجرش باعث شد مصطفی دانشجو وکیل زندانی دراویش به سی‌سی‌یو منتقل شود.

به گزارش مجذوبان نور؛ مصطفی عبدی صبح روز دوشنبه نهم اردیبهشت‌ماه برای رسیدگی به اتهام اجتماع و تبانی به‌قصد بر هم زدن امنیت ملی از زندان اوین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران منتقل شد و به دلیل عدم اجازه‌ حضور تمامی وکلای مدافع این زندانی عقیدتی از طرف قاضی صلواتی، وی به همین دلیل حاضر به دفاع از خود نشد و به قاضی صلواتی اعلام کرد: تمام وکلای من باید قادر به مطالعه پرونده اتهامی من باشند و ازآنجاکه این مهم تحقق‌نیافته و سایر وکلای من در این جلسه حضور ندارند، بنابراین شرایط دادرسی قانونی نیست و دفاعی از خودم ندارم.

به گزارش مجذوبان نور، عده‌ای نیروی لباس شخصی با حمله به کوچه محل سکونت خانواده مرحوم خلیل مرادی در شیراز، بنرهای تسلیت دراویش زندانی به خانواده آن مرحوم را از روی دیوارهای منزل ایشان امحاء کردند.

در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز روند جفا بر دراویش ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق آنان در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
احضار و بازجویی 50 مورد
بازداشت و بی‌خبری 5 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 4 مورد
محاکمه 3 مورد
محکومیت به زندان 2 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 4 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 4 مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبردهە شدە است.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی  جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است.

در این ماه:

بنا به گزارش هرانا، مأموران اطلاعات سپاه شهر «گهواره» سنگ‌قبر حکمت صفری سرباز وظیفه یارسانی را مصادره کردند و اجازه ندادند سنگ‌قبری که خانواده این سرباز تهیه‌کرده بود بر مزارش قرار گیرد. حکمت صفری روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه سال جاری در پی آزار و اذیت مذهبی مسئولان و فرماندهان پادگان (مالک اشتر) پدافند سپاه شهرستان بیجار (استان کردستان) با اسلحه سازمانی‌اش دست به خودکشی زد.

در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز روند جفا بر دراویش ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق اهل حق در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

روحانی زندانی  آزادیخواه آقای سید حسن کاظمینی بروجردی طی پیامی به مراجع تقلید از آنان درخواست نمود که در برابر خودکامگی دینی ولی‌فقیه سکوت پیشه نکنند و در صف مردم ایران قرار گیرند. در قسمت‌هایی از این نامه وی خاطرنشان کرد که در این سی‌وپنج سال همواره اعیاد به‌جای شیرینی و شادمانی، برای قشر عظیم محرومین و مستضعفین، تازیانه‌های فکری و عصبی، به همراه داشته و خانه‌های نیازمندان و زمین‌خوردگان را به آواز رنج و اندوه و غصه، ترانه داده است. از برکت اسلام سیاسی روزبه‌روز سفره‌های رعیت خالی‌تر، جیب‌های خلایق تهی‌تر و پشتوانه‌ها خراب‌تر گردیده است، مقاومت اسد به هزینه گدائی ملت ایران شکل می‌گیرد و میدان‌داری حسن نصرالله، به بهای مرگ اجتماع ما صورت می‌یابد. عزت و شرف ایرانی به چائی سقوط کرده که چندی است جاروجنجال رسانه‌های حکومتی در محور یارانه خفت باری است که ارزش فرزندان ایران‌زمین را به مبلغ چهل هزار تومان نازل نموده که این اهانت در منظر تاریخ معاصر به‌سان به گور کشاندن شخصیت و هویت صاحبان اصلی مملکت می‌باشد که مالکان بزرگ‌ترین ذخایر زیرزمینی دنیا هستند و سرمایه‌داران بی‌همتای جهانند که چندین سال قبل بانک بین‌المللی پول اعلام نمود با توجه به ثروت طبیعی کشور به هر ایرانی دست‌کم ماهانه مبلغ پنج میلیون تومان از بیت‌المال شامل می‌شود.

ای مراجع تقلید، اگر با معیارهای شرعی و روایی و فقهی همراه هستید فریاد بزنید، مگر در مجوز مرجعیت در اسناد معرفی فقیه از ناحیه امام عصر چهاراصل اعتباری تدوین نگشته که باید حافظ دین باشد آیا اینک شاهد قربانی شدن مذهب به‌وسیله علمای درباری نیستید؟ آیا امروز دیانت در جایگاه اتهام و انزجار قرار نگرفته؟ آیا از معنویت و روحانیت چیزی باقی‌مانده است؟ هدیه بنیان‌گذار انقلاب به تقویم ما فقر و فلاکت و درد و رنج و استرس بود و آثار رژیم اسلامی جز جنگ و دخالت در سایر ممالک و حراج مایملک کشور و صدور انقلاب ایذائی و نفسانی نبود. من از تمامی مجتهدینی که متعهد به خداوند و معتقد به عدالت هستند می‌خواهم تا دیر نشده و خلق ایرانی به استحاله اعتقادی نرسیده به حکام خودکامه اعتراض کنند و از تداخل دیانت در سیاست تبری بجویند. همچنین این روحانی مبارز در نامه‌ای جداگانه خطاب به علی خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم، در مورد ظلم و ستمی که نظام تحت رهبری او بر شخص ایشان و مردم ایران روا داشته می‌شود و ثروت‌های ملی مردم ایران که صرف اعمال ضد بشری در سوریه، عراق ،لبنان و بحرین می‌گردد اشاره و تأکید کرد که او با سرکوب خونین و دیکتاتوری قرون‌وسطایی بر مردم حکومت می‌کند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در پی بی‌احترامی و هتاکی‌های فراوان مأمورین زندان اوین٬ آقای کاظمینی بروجردی روحانی آزادیخواه  از خانواده‌اش درخواست کرد که از ملاقات با وی خودداری کنند.در راستای افزایش فشارهای روحی و روانی بر آقای حسین کاظمینی بروجردی٬ در طی ملاقات خانواده ایشان،  زندانبانان جمهوری اسلامی به شکل تحقیرآمیزی به بازرسی بدنی خانواده پرداختند که اعتراض آنان پاسخی جز توهین و هتاکی بیشتر نداشت.

به دنبال پی گیری و پافشاری افراد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مبنی بر بحرانی بودن وضعیت جسمانی و سلامتی آقای کاظمینی بروجردی و لزوم درمان هر چه سریع‌تر ایشان، مقامات مسئول به‌جای توجه به وضعیت وی و اقدام برای درمان این زندانی عقیدتی، ایشان را تحت‌فشارهای غیرانسانی قرار داده‌اند.مأموران در صبح چهارشنبه دهم اردیبهشت 93 با انتقال آقای کاظمینی بروجردی را به دادگاه ویژه روحانیت، وی را تحت‌فشار قراردادند که در پاسخ به بیانیه اخیر سازمان‌های حقوق بشری، نامه‌ای بنویسد و اعلام کند که سلامت است و مشکل جسمی ندارد.

مهرداد مهرگان، رئیس پلیس امنیت عمومی گیلان از دستگیری خال‌کوب علائم شیطان‌پرستی در رشت خبر داد و گفت: مأموران امنیت عمومی بااطلاع از تبلیغات علائم شیطان‌پرستی توسط فردی در شهرستان رشت، شناسایی و دستگیری این فرد را در دستور کار خود قراردادند. او گفت: متهم پس از خال‌کوبی علائم شیطان‌پرستی روی بدن افراد مختلف، آن را در معرض دید مشترکان فیس‌بوک قرار می‌داد.

به گزارش ایسنا، علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها تصریح کرد: ایرانیان سال‌های سال است که با بزرگواری و بافرهنگ بردباری دینی که دارند و باهم خوب زندگی می‌کنند. اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب باهم زندگی می‌کنند. مردم بلد هستند باهم خوب زندگی کنند. وی در جمع یهودیان در شیراز گفت: البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک گرا، اما روح ایرانیان این‌گونه است. وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آن‌ها گفت: شخصاً هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شمارا هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند بازبمانند، عبادتگاه هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است. یونسی ادامه داد: عبادت، ارتباط فرد با خدا است؛ با هر زبان و بیان که باشد مهم نیست.

به گزارش کُردپا، روز جمعه دوازدهم اردیبهشت‌ماه در بخش اورامانات تخت از توابع شهرستان سروآباد قبل از شروع مراسم کومسای، امام‌جمعه اورامانات تخت طی سخنانی در خیابان پشت آرامگاه پیرشالیار گفت: هرگونه انتساب پیرشالیار به زرتشتیان یا دیگر ادیان غیرواقعی و تحریف تاریخ است و بدین گونه، مانع برگزاری باشکوه هرساله این مراسم گردید، این در حالی است که خبرگزاری ایرنا، “فراهم نبودن فضای روحانی و معنوی در مکان مراسم” را دلیل امتناع در برگزاری جشن کومسای پیرشالیار عنوان کرد. لازم به توضیح است که به دلیل اینکه سالانه شمار چشمگیری از زرتشتیان از سراسر کُردستان، ایران و دیگر کشورهای منطقه برای برپایی مراسم کومسای به اورامانات سفر و خود را برای این آیین باستانی آماده می‌کنند، حکومت ایران درصدد کم‌رنگ نمودن این مراسم و به انحراف کشیدن افکار عمومی از تبار و ریشه‌ی فرهنگ منطقه می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، که توسط طلاب حوزه علمیه قم اداره می‌شود، مصباح یزدی مدعی شد: «نباید با بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان‌شده است.» منظور از”اهل ذمه” غیرمسلمانان اهل کتاب (یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان) هستند که از میان سه گزینه “”پذیرش اسلام، جنگ یا التزام به شرایط ذمه” راه سوم را انتخاب کرده‌اند و به دولت اسلامی جزیه می‌پردازند.

به گزارش پارسینه، حاج مهدی سلحشور؛ مداح مشهور درسخنانی بی‌سابقه مدعی شد دولت انگلیس با چند واسطه در هیئت‌های مذهبی پول خرج می‌کند.وی گفت: دشمن دارد میلیاردی خرج می‌کند در هیئت که من و تو روح حسینی نداشته باشیم، فقط گریه کنیم و سینه بزنیم، به تو چه ربطی دارد ظالم و مظلوم کیست؟ حق چه کسی است؟ استکبار دیگر چیست؟ می‌خواهند این تفکر را جا بی اندازند.

در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز روند جفا بر سایر اقلیت‌های دینی ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق آنان در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 1 مورد
فرافکنی و حاشیه‌سازی 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد
تفتیش بدنی با دست و به‌صورت نامتعارف و توهین‌آمیز 1 مورد

hoghoogh

bazdashtetesab