(بدون عنوان)

71E31DE0-AB9F-42B0-92ED-C49D20C0369C_w268_r1شورای کلیساهای همگام «بازداشت یک کشیش ایرانی» را محکوم کرد

شورای کلیساهای همگام، که بر مجموعه‌ای از کلیساهای ایرانی در خارج از این کشور نظارت دارد، با انتشار بیانیه‌ای «بازداشت کشیش روبرت آسریان» را محکوم کرده است.


این بیانیه که روز اول خرداد منتشر شده است، با «محکوم کردن نقض مستمر حقوق اقلیت‌های دینی و آزادی دین» از بازداشت روبرت آسریان به عنوان «بخش کوچکی از این رفتارهای ناقض قانون و حقوق انسانی» نام برده است.

روز ۳۱ اردیبهشت ماه یک منبع خبری به رادیو فردا از «بازداشت کشیش روبرت آسریان به دست نیروهای امنیتی» در کلیسایی در تهران خبر دادند.

کشیش آسریان از رهبران کلیسای مرکزی جماعت ربانی‌ست.

این کلیسا روز اول خرداد از طریق منابعی خارج از ایران اعلام کرده بود که «به دنبال فشار نیروهای امنیتی و خواست آنها برای تعطیلی کلیسا یا برگزاری مراسم دینی به زبان ارمنی (و نه فارسی) فعالیت‌های خود را از روز یک‌شنبه گذشته متوقف کرده و قرار است به زودی در مورد ادامه دادن یا ندادن آن تصمیم بگیرند.»

به نظر می‌رسد آنچه بازداشت کشیش آسریان عنوان شده نیز در راستای فشارهای اخیر بر این کلیسا انجام شده است. ضمن آنکه در بیانیه شورای کلیساهای همگام نیز آمده است «تهدید کلیسای جماعت ربانی مرکز به تعطیلی قریب‌الوقوع آن و نیز دستگیری چند تن از رهبران این کلیسا، نقطه اوجی تازه در اقداماتی است که محو کامل مسیحیت فارسی‌زبان را دنبال می‌کند».

این بیانیه علاوه بر بازداشت روبرت آسریان از «بازداشت فرهاد سبک‌روح، شهناز جیزان، ناصر ضامن دزفولی، و داود علیجانی» از فعالان کلیسایی ایران نیز به عنوان بخشی از «دستگیری‌های اخیر» سخن گفته است.

خبرهای تازه از بازداشت یک کشیش ایرانی همزمان با انتشار گزارش سالیانه وزرات خارجه آمریکا در مورد «آزادی مذاهب در جهان» است که در آن حکومت ایران به «سرکوب و آزار و اذیت باورمندان و اقلیت‌های مذهبی» متهم شده است.

در این گزارش نیز به بازداشت و زندانی کردن گروهی از روحانیون کلیساهای فارسی‌زبان ایران در سالی که گذشت اشاره شده است.

mohammadreza farshadfar