جنجال بر سر مستند “من روحانی هستم” در ایران

 

ارسال خبر توسط  مرجان تابع بردبار Marjan  Tabe Bordbar

این روز‌ها در ایران، مستندی با عنوان «من روحانی هستم» که به نظر می‌رسد علیه حسن روحانی رئیس جمهوری ساخته شده، جنجال برانگیز شده است.


ماجرا هنگامی، بیش از پیش خبری شد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، از سازندگان فیلم انتقاد کرد.

لاریجانی که یکشنبه ۲۷ آپریل در جمع تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه عوامل سی دی «من روحانی هستم» به تاریخ دروغ می‌گویند گفت: «برخی‌ها مشی مارکسیستی دارند و برای کوبیدن دولت به هر کاری دست می‌زنند و سی‌دی‌های خلاف واقع منتشر می‌کنند.»

در کنفرانس خبری دوشنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل ایران و رئیس قوه قضائیه، خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های رییس مجلس درباره فیلم «من روحانی هستم»، پرسید: «آیا قوه قضاییه قصد ورود به این موضوع را دارد؟» محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: «اگر چنانچه مطالب خلافی پخش شود و جنبه عمومی داشته باشد دادستان وارد می‌شود. اگر جنبه عمومی نداشته باشد ولی نسبت به مقامات توهین تلقی شود باز هم مدعی‌العموم وارد می‌شود. اگر جنبه عمومی نداشته باشد یا توهین به مقامات هم نباشد با شکایت خصوصی رسیدگی می‌شود.»

موسسه سازنده مجوز ندارد

مستند «من روحانی هستم» ساخته موسسه رسانه‌ای «شفق» است. پس از انتشار مستند یاد شده، مسئولان وزارت ارشاد تاکید کردند که این موسسه، مجوز فعالیت ندارد.

چهار مسئول بلند پایه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری‌های پیام نو تاکید کردند که موسسه رسانه‌ای «شفق» هیچ مجوزی برای فعالیت از وزارت ارشاد دریافت نکرده و در نتیجه محصولات تولیدی این موسسه از جمله «من روحانی هستم» نیز فاقد مجوز ساخت و پخش هستند.

گروه چند رسانه‌ای «شفق» که به نظر می‌رسد از ایام انتخابات سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، در سایت خود نیز از معرفی برنامه‌ها و سوابقش چشم پوشیده است.

«مجموعه چند رسانه‌ای شفق» پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، فیلم «دروغ یک کاندیدا» را علیه حسن روحانی ساخت و پس از انتخابات، فیلم‌هایی چون «تماس تلفنی روحانی» و «حمله گازانبری به منتقدان» یا انیمیشن‌هایی چون «هیس! بی‌سواد‌ها حرف نمی‌زنند» و «وقتی ظریف خواب است» را بر ضد دولت تولید کرد. تشکل‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و بسیج، در نمایش، تبلیغ و توزیع تمام این تولیدات نقش تعیین کننده‌ای داشتند.

مسئولیت توزیع و نمایش «من روحانی هستم» هم، با مرکز مستندسازی «سفیر فیلم» بوده که به «مجتمع رسانه‌ای اطلس» وابسته است. این مجتمع بزرگ پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران، تعداد زیادی از پروژه‌های رسانه‌ای منسوب به سپاه و بسیج، از جمله دو خبرگزاری نوظهور تسنیم و نسیم وابسته به سپاه را، راه اندازی کرده است.

مستند «من روحانی هستم» چه می‌گوید؟

مستند «من روحانی هستم» ابتدا به صورت محرمانه دست به دست در محافل سیاسی می‌چرخید. این فیلم فعالیت‌های مبارزاتی، سیاسی و اجتماعی حسن روحانی در ۵ دهه گذشته را روایت می‌کند.

تا اواسط فیلم، حسن روحانی دارای یک چهره انقلابی و مخالف جریان اصلاح‌طلب است. در همین نیمه اول با وجود اینکه او در بسیاری از مواقع یک چهره حزب‌اللهی نشان داده شده به یک‌باره و به صورت واضح حضور او در ماجرای «۹۹ نفر» به مخاطب یادآوری می‌شود.

لازم به ذکر است ماجرای این ۹۹ نفر به انتخاب و معرفی میرحسین موسوی برای بار دوم به مجلس برای تصدی پست نخست وزیری باز می‌گردد.

در ادامه این فیلم یکبار دیگر چنین روایتی از حسن روحانی به مخاطب عرضه می‌شود. سکانس‌هایی از فیلم به ماجرای برکناری محمد هاشمی از ریاست صداو سیما اختصاص یافته، ماجرایی که با مخالفت امام خمینی مواجه شده و توصیه برکناری رییس شورای نظارت را مطرح می‌کنند.

این فیلم در ادامه ماجراهای مک فارلین و مسایل تاریخی دیگری را هم روایت می‌کند. از جمله اینکه اختلافات محسن رضایی و حسن روحانی در مورد ادامه جنگ را توضیح می‌دهد.

بخشی از این فیلم، حسن روحانی را شخصی به تصویر می‌کشد که در دوره جنگ ایران و عراق به همراه شماری دیگر که نامشان یاد نمی‌شود و بر خلاف نظر آیت الله خمینی رهبر ایران، به دنبال صلح با بغداد بود.

این فیلم با بازخوانی موافقتنامه هسته‌ای سعدآباد به مخاطب می‌گوید که حسن روحانی در توافق با سه کشور اروپایی اشتباه کرده و آن‌ها روحانی را فریب داده‌اند.

این فیلم با سکانس‌هایی از سخنان یوشکا فیشر علیه مقامات ایرانی هم همراه است.

بنابر آنچه در عنوان بندی پایان این فیلم آمده گروه چند رسانه‌ای شفق مسئول ساخت این مستند است. معصومه نبوی، در این فیلم تصویری که مشخص است به صورت پنهانی از محمد جواد ظریف فیلمبرداری شده، پخش می‌شود.

منابع ساخت مستند از زبان سازندگانش

بنابراعلام «گروه چندرسانه‌ای شفق»، کتاب خاطرات حسن روحانی ۴۴درصد، کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی ۲۰درصد، مصاحبه با فعالان سیاسی ۱۲درصد، منابع مکتوب شامل کتاب‌های «مک‌فارلین با چشم باز» و «چهل تدبیر» ۸درصد، مصاحبه با مسئولان وقت ۷درصد، مصاحبه با سران اروپایی ۵ درصد و جراید ۴ درصد منابع مورد استفاده در ساخت مستند «من روحانی هستم» را تشکیل می‌دهند.

معصومه نبوی، کارگردان مستند «من روحانی هستم» درباره این فیلم به خبرگزاری مهر می‌گوید: «مستند من روحانی هستم روایتی منصفانه از زندگی آقای رییس جمهور از بدو تولد تا سال ۹۲ است. این فیلم به بازگویی مبارزات آقای روحانی قبل از انقلاب و فعالیت‌های ایشان پس از انقلاب در ارتش، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و نقش ایشان در پرونده‌های مهم و حساس نظام پرداخته است.»

نبوی تاکید می‌کند که تمامی‌منابع این مستند از دوستان و وابستگان رییس جمهور است که شخص روحانی تاکنون واکنشی به آن منابع نداشته‌ است.

همچنین این کارگردان یادآور شد آن‌ها برای ساخت «من روحانی هستم» ملاک‌هایی برای خودشان داشته‌اند که مصلحت نظام و انقلاب و شان رییس جمهور از جمله ملاک‌های اعمال شده در کار بوده است.