آیت الله مکارم شیرازی:اگر به توقعات دامن بزنیم، فردا به دنبال وکیل و وزیر و رئیس جمهور هم خواهند بود

 ارسال خبر توسط فاطمه تابع بردبار    Fatemeh Tabe Bordbar     

جرس: آیت الله مکارم شیرازی گفت:شنیده ام در برخی از شعب دانشگاهها رفته اند سراغ افراد غیر شیعه واستادانی از علی اللهی ها گذاشته اند و اصرار کرده اند که اهل سنت باید باشند و روشی هم که اخیراً دولت در برخی امور به دنبال آن است راهی است که به مقصد نمی‌رسد و تجربه نشان داده اگر در حدود معمول کار کنیم توقعات هم محدود می‌شوند ولی اگر به توقعات دامن بزنیم، بیشتر می‌شوند و فردا وکیل و وزیر و رییس جمهور هم خواهند خواست.

 به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید صبح روز پنجشنبه در جمع اعضای هیات رییسه دانشگاه پیام نور با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقشی اساسی در اداره کشور دارند اظهار کرد: آینده کشور تا حد زیادی به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بستگی دارد.

او افزود: هرگونه اصلاح در دانشگاه‌ها به اصلاح جامعه می‌انجامد همانطور که هرگونه ناهنجاری در این مکان موجب تاثیر نامطلوب بر جامعه می‌شود..

مکارم شیرازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بر روی دانشگاه‌ها بجا و شایسته است عنوان داشت: توسعه علمی دانشگاه‌های داخلی امری ضروری است و لازم است تا رسیدن به تراز دانشگاه‌های سطح اول جهان با عزمی راسخ و تلاشی مستمر به کار خود ادامه دهیم.

او با اشاره به آثار منفی و ضررهایی که علم فاقد ایمان به دنبال دارد خاطرنشان کرد: تعهد باطنی و ایمانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در مسیر علم و دانش به شمار می‌رود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سابق بر این مراکز علمی معتبر جهان در جوامع اسلامی وجود داشت گفت: به تدریج مسلمانان رو به انحطاط نهادند و کار برعکس شد و امروزه شاهد هستیم دانشگاه‌های ما از غرب وارد شده‌اند و همراه خود فرهنگ و ساختار غربی را هم آورده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند زیرا در حکومت اسلامی باید بتوانیم دانشگاه‌های خود را از فرهنگ فاسد غربی جدا کنیم؛ غربی‌ها در همه امور فرهنگ خود را جاسازی می‌کنند و در حالیکه دم از حقوق بشر می‌زنند ولی جاسوسی، یکی از کارهای همیشگی آنهاست.

او با تاکید بر تاسی به اخلاق نبوی در همه امور زندگی خاطرنشان کرد: دانشجویان که عمدتا در سنین جوانی هستند به اقتضای سنشان بیشتر در معرض تهدید و آسیب‌های اخلاقی قرار دارند بنابراین توجه به اخلاق حسنه اسلامی مورد تاکید قرآن در مورد آنها ضروری است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه خواستار توجه بیشتر دانشگاه‌ها به استعدادهای درخشان و زمینه‌سازی برای تحصیل رایگان آنها شد و افزود: در مورد برنامه‌های قرآنی هم باید سعی کنید اینگونه برنامه‌ها با محتوای قرآن که نسخه شفابخش بشریت است آمیخته باشد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: شنیده ام در برخی از شعب دانشگاهها رفته اند سراغ افراد غیر شیعه واستادانی از علی اللهی ها گذاشته اند و اصرار کرده اند که اهل سنت باید باشند و روشی هم که اخیراً دولت در برخی امور به دنبال آن است راه به مقصد نمی‌رساند و تجربه نشان داده اگر در حد معمول کار کنیم توقعات هم محدود می‌شوند ولی اگر به توقعات دامن بزنیم، بیشتر می‌شوند و فردا به دنبال وکیل و وزیر و رئیس جمهور هم خواهند بود.

او تصریح کرد: در زمان رژیم گذشته طوری رفتار می‌شد که اقلیت‌های مذهبی هم قانع بودند ولی الان در حال افزایش توقعات هستیم؛ باید بدانیم این امر موجب جذب بیشتر نمی‌شود بلکه توقعات آنها را افزون‌تر می‌کند