بی اعتنایی به تایید حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کرد و احتمال اجرای حکمشان

g

لحظه ای تصور کنید که این چهار زندانی سیاسی کرد که در این هفته حکم اعدامشان تایید و هر لحظه امکان اجرای حکمشان وجود دارد کرد نبودند، و اهل شهرهای مرکز بودند،  تردیدی نیست که تلویزیون ها و رادیو ها با شتاب علیه نقض حقوق بشر در ایران بسیج شده و عنوان نخست برنامه های خبری خود را به آن اختصاص می دهند و با نکوهش نقض حقوق ابتدائی بشر، از مقامات ایران خواهند خواست که نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند یا حتی مداخله کرده و علیه مقامات قضایی و مسئولان ، مجازات هائی اعمال کنند. و فوری خواهان لغو حکم اعدام این چهار زندانی می شدند.

اما، واقعیت چیست؟ دو زندانی سیاسی کرد در زندان ارومیه به دلیل اینکه هر لحظه امکان داره حکم اعدامشان اجرا شود واقعا اعتصاب غذا کرده اند، دو تن دیگر حکم اجرای حکمشان به مسئولان زندانها ابلاغ شده و هر لحظه امکان اجرای حکم آنها نیز وجود دارد.  اما متاسفانه از جنبش های سبز و بنفش نیستند و از همه بدتر کورد و خواهان تغییر بنیادی در ایران ! این رویداد ظاهرا توجهی به خود جلب نکرده است. مدت هاست که می دانیم، در ایران کرد ها، بلوچ ها ، عرب ها ، آذریها و .. انسان هایی مساوی با دیگران نیستند.

ولی آیا واقعا اگر این نگاه دولت حاکم است که این طور مابین مردم ایران فرق گذاری می کند، باید فعالان حقوق بشری هم اخبار زندانیان غیره فارس را نادیده بگیرنند؟

نقض حقوق بشر و برخورد غیر انسانی با فعالین کرد و یا زندانیان سیاسی غیره فارس تنها به‌ این موارد ختم نمی شود و نمونه‌ های فراوانی از این دست داریم. ترور دولتی ، اعدام ، حبس های سنگین و… مواردی هستند که‌ همواره‌ در قبال ملتهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود.

ولی متاسفانه آنچه‌ در این بین مشهود بوده است و تعجب و گمان ماها را را سبب شده‌ است، سکوت مجامع بین المللی ، نهادهای حقوق بشری ، سازمان ها و جریان های سیاسی در رابطه‌ با این موضوع است. دهشتناک تر از آن سکوت رسانه‌ای و سانسور خبری شبکه‌ های خبری در این رابطه‌ است. شبکه‌ ها و کانال های خبری دررابطه‌ با کوچکترین برخوردی با زندانیان سیاسی غیر کرد و بلوچ و غیره واکنش نشان داده‌ و آن را جهانی می کنند ولی در رابطه‌ با اخبار مرتبط با فعالین و سیاسیون غیره فارس را که‌ با بدترین وضعیت در زندان ها مواجه‌ هستند سکوت اختیار کرده‌ و آن را نادیده‌ می گیرند.

بر این اساس همه ما انتظار داریم که شما دوستان حقوق بشری که مسئولیت نهادهای حقوق بشری را بهده داری و یا در رسانه های فارسی فعالیت دارید، برای احقاق حقوق زندانیان سیاسی باید در اصلاح خط مشی در رابطه‌ با موضوع زندانیان و فعالین سیاسی تغییری ایجاد کنید. به‌ شکلی که‌ از برخوردهای سلیقه‌ای و ابزارگونه‌ نسبت به‌ زندانیان سیاسی و تقسیم آنها به‌ خودی و غیر خودی جلوگیری شود. همچنین در رابطه‌ با فعالین و زندانیان سیاسی ارزشهای والای حقوق بشر و حفظ کرامت انسان ها مد نظر قرار گیرد.

خبر کامل مربوط به این چهار زندانی سیاسی کرد که هر لحظه امکان داره حکم اعدامشان اجرا شود:

 به دنبال تأیید حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد به نام‌های محمد عبدالهی، مصطفی سلیمی ، علی و حبیب افشاری در دیوان عالی کشور، و نگرانی‌ سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر را نسبت به اجرای حکم اعدام وی، تشدید کرده است.

  در طول هفته گذشته حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کرد از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. و هر لحظه امکان اعدام این چهار زندانی وجود دارد.

 در گزارشی ” سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ” اعلام کرد که  حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد به نام‌های علی و حبیب (رزگار) افشاری که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه صادر شده بود و با اعتراض آنها، پرونده جهت تجدید نظر خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور مجددا تایید شده و دیروز سه‌شنبه دوم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه این حکم به صورت رسمی به آنها ابلاغ شده است.

از سوی دیگر این نهاد حقوق بشری در هفته گذشته از قطعی شدن حکم اعدام دو زندانی سیاسی کرد خبر داده بود. این دو زندانی سیاسی مصطفی سلیمی (ایلوبی) و محمد عبدالهی نام دارند.

بنابه این گزارش مصطفی سلیمی (ایلویی) زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام که از 18 فروردین‌ماه 1393، در اعتراض به تایید حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور، دست به اعتصاب غذا زده بود، روز پنج‌شنبه 28 فرودین‌ماه 1393، به اعتصاب غذای خود پایان داد و بعد از آن از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شد. که حکم اجرای این زندانی سیاسی کُرد چند روز پیش به مسوول زندان سقز اعلام شده، و احتمال اجرای حکم اعدام وی افزایش یافته است.

از طرفی دیگر محمد عبدالهی اهل شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، در ۴ فروردین‌ماه ۱۳۸۹، در منزل شخصی خود بازداشت و در ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۲، به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد محکوم به اعدام شد. در روزهای اخیر این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.

این سازمان در چند روز گذشته طی بیانیه اعلام کرده بود که موج جدید صدور احکام اعدام برای فعالان کرد با اتهام محاربه از طریق ارتباط و همکاری با احزاب کرد،هیچگونه مبنای قانونی ،حقوقی وانسانی ندارد

گفتنی است که با تایید حکم اعدام این فعال سیاسی کرد، تعداد زندانیان سیاسی و مذهبی کُرد که از سوی دادگاه‌های انقلاب جمهوری اسلامی ایران به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده اندبه ۶۰ تن رسید.

  فعالانی که در چند سال اخیر اعدام شده اند:

١.احسان فتاحیان ٢.فصیح یاسمنی ٣.فرزاد کمانگر ٤.علی حیدریان ٥.فرهاد وکیلی ٦.شیرین علم‌هولی ٧.حسین خضری ٨.فرهاد تارم ٩.حکمت دمیر ١٠.کیومرث محمدی ١١.اسماعیل محمدی ١٢.ساسان آل‌کنعان ١٣.رضا اسماعیلی ١٤.حبیب‌الله گلپری‌پور ١٥.شیرکو معارفی  ١٦. سمكو خورشيدي

 فعالان سیاسی و مدنی کُرد محکوم به اعدام :

١.حبيب الله لطيفی ،  ۲.  هوشنگ رضایی ، ۳. مصطفی سليمی ، ۴. علی احمد سلیمان ، ۵. محمد عبدالهی  ، ۶. سيروان نژاوی ، ۷. ابراهيم عيسي‌پور ، ۸. رزگار (حبيب) افشاری ، ۹. علی افشاری ، ۱۰. سامان نسيم ، ۱۱. زانيار مرادی ، ۱۲. لقمان مرادی ، ۱۳. عبدالله سروریان ، ۱۴. انور رستمی ، ۱۵. بهروز آلخانی ، ۱۶. سيد سامی حسينی ، ۱۷ . سيد جمال محمدی ، ۱۸. بختيار معماری ، ۱۹ رضا ملازاده ، ۲۰ ، صابر مخلد موانه .

 زندانیان عقیدتی اهل سنت کُرد محکوم به اعدام:

١.احمد نصیری   ۲.ادریس نعمتی  ۳.فرزاد هنرجو  ۴.فرزاد شاه‌نظری  ۵.تیمور نادری‌زاده ۶.آرش شریفی ۷.شهرام احمدی ۸.وریا قادری‌فرد ۹.وریا محمدی ۱۰.فرشید ناصری ۱۱.عبدالرحمن سنگانی ۱۲.کاوه ویسی ۱۳.فرزاد نصرالله‌زاده ۱۴.حکمت نایسری ۱۵.کیوان مومنی‌فرد ۱6.ادریس محمدی ۱۷.امید شاه‌مرادی ۱۸.علی مجاهدی ۱۹.امجد صالحی ۲۰.بهمن رحیمی ۲۱.مختار رحیمی ۲۲.یاور رحیمی ۲۳.محمد غریبی ۲۴.امید پیوند ۲۵.فواد یوسفی ۲۶.کیوان کریمی ۲۷.طالب ملکی ۲۸.بهروز شاه‌نظری ۲۹.جهانگیر دهقانی ۳۰.جمشید دهقانی ۳۱.کمال ملایی ۳۲.حامد احمدی ۳۳.شاهو ابراهیمی ۳۴.حمزه عمری ۳۵.کاوه شریفی ۳۶.عالم برماشقی ۳۷.جمال سید موسی ۳۸.بشیر شاه‌نظری ۳۹.لقمان امیری

با تشکر

امجد حسین پناهی