حمله طلاب بسیجی به دراویش با حمایت علمای قم


daravish_02

فرهاد نوری، روزنامه‌نگار و مسئول سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی ایران را منتشر می‌کند در مصاحبه با روز با اشاره به اینکه دست کم ۱۳ تن از دراویش در شهرهای مختلف ایران زندانی هستند می‌گوید برخورد با دراویش در زمان محمود احمدی نژاد به وسیله طلاب بسیجی و با حمایت علمای قم کلید خوردو هنوز هم ادامه دارد.

همزمان با نامه نه وکیل زندانی دراویش گنابادی به حسن روحانی جهت رسیدگی به وضعیت آنان، نیروهای امنیتی با حمله به چایخانه ای در شهر اهواز دو تن از کارکنان آن را بازداشت و حدود ۵۰۰ جلد تقویم و پوستر مربوط به بزرگان دراویش گنابادی را توقیف کردند.

به گزارش سایت مجذوبان نور، نه تن از وکلای دراویش گنابادی در نامه خود به حسن روحانی نوشته‌اند: “به بایکوت خبری دراویش پایان ببخشید. فریاد، آخرین واکنش ستمدیده در برابر ستم است. محروم کردن او ‌‌نهایت جنایت است. فریاد‌ها را در گلو، به بغض و کینه مبدل نکنید.”

امضا کنندگان این نامه با اشاره به خواست روحانی مبنی بر اظهار نظر جامعه علمی در مورد مذاکرات هسته‌ای و حقوق شهروندی، به وی پیشنهاد کرده اند که “به عنوان رئیس قوه مجریه و پاسدار قانون اساسی، در راستای صیانت از حقوق ملت، در یک فراخوان عمومی، از دانش آموختگان علم حقوق، جامعه وکلا و نخبگان و روشنفکران” بخواهد “تا عملکرد دستگاه قضا را مورد نقد و بررسی قرار دهند.”

حمیدرضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو، فرشید یداللهی، امیر اسلامی، افشین کرم‌پور، امید بهروزی، مصطفی عبدی، رضا انتصاری و کسری نوری از امضا کنندگان این نامه هستند.

آنها در ادامه نامه خود خواسته اند که “زندانیان سیاسی، در برابر افکار عمومی و در یک فضای عادلانه و منصفانه با رعایت کلیه تشریفات و اصول دادرسی، مورد محاکمه مجدد قرار گیرند، تا عدم استقلال و تحت نفوذ متنفذین قرار داشتنِ برخی قضات در نظام قضایی و مظلومت و برائت زندانیان سیاسی و عقیدتی بر همگان روشن شود.”

دراویش زندانی؛ از ۳۵۰ تا بند عبرت

نهادهای امنیتی و قضایی از حدود دو سال پیش، تعداد زیادی از دراویش گنابادی و وکلای مدافع آنها را دستگیر کرده و در موارد زیادی آنها را بدون محاکمه در زندان نگاه داشته‌اند.

در بهمن ماه،‌ همزمان با سفر حسن روحانی به استان خوزستان، ۳۵۰ نفر از پیروان دراویش گنابادی این استان با ارسال نامه‌ای به علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رسیدگی به وضعیت درمانی دراویش زندانی در زندان‌های اوین تهران و عادل‌آباد شیراز و پایان دادن به حبس و محکومیت غیرقانونی آنها شدند.

اما سایت‌های اصولگرا این نامه را “سیاه نمایی” خواندند ومدعی شدند در سالهای گذشته برخی از خانقاه‌های دراویش به محل فتنه‌گری و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تبدیل شده است.

فرهاد نوری، روزنامه‌نگار و مسئول سایت مجذوبان نور، در مورد تعداد زندانیان دراویش به روز می‌گوید: “هشت نفر در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند. چهار تن دیگر در بند عبرت زندان عادل آباد و یک نفر هم زندان شماره دو شیراز که به اسم زندان نظام معروف است،‌ نگهداری می‌شوند… بند عبرت اتاق کوچکی است که بهاییان و دراویش زندان عادل آباد را آنجا نگهداری می‌کردند. بعدا به علت کبمود فضا زندانیان دیگری هم به این برد افزوده شدند.”

به گفته این روزنامه‌نگار پرونده تعداد دیگری از این دراویش در شهرهای تهران، شیراز و کوار نیز همچنان باز و در انتظار تجدید نظر و نهایی شدن احکام است.

آتشی که طلاب بسیجی به پا کردند

برخوردها با دراویش، آنطور که آقای نوری می‌گوید از سال ۸۴ و همزمان با سر کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد شدت گرفت: “این برخوردها همزمان با طرح موضوع مبارزه با عرفانهای کاذب در دولت احمدی‌نژاد و با پشتیبانی علمای قم آغاز شد.‌ هر سال یک سری طلبه‌های بسیجی را به شهرهای مختلف ایران می فرستادند و هنوز هم می‌فرستند. این افراد در استان فارس ابتدا در شهرستان سروستان نمایشگاهی برپا کردند با عنوان مبارزه با عرفان‌های کاذب و شیطان پرستی که در آن عکس بزرگان دراویش را کنار بقیه موارد گذاشته بودند. به اضافه اضافه یک سری سی دی و کتاب که در آنها به دروایش وبزرگان توهین شده بود.”

پس از این اقدام در شهریورماه سال ۹۰ گزارش هایی در مورد وقوع درگیری میان دراویش گنابادی و “لباس شخصی” ها در شهر کوار در جنوب استان فارس گزارش شد و پس از آن برخی از مدیران سایت مجذوبان نور در کوار و تهران بازداشت شدند.

اتهامات دراویشی که در ارتباط با حادثه کوار بازداشت شدند عمدتا “اقدام علیه امنیت ملی تشویش اذهان عمومی” بوده است. این در حالیست که به گفته فعالان دراویش هیچ فرد یا گروهی که طرف مقابل دراویش در درگیری‌های کوار بودند بازداشت و محاکمه نشدند.

حصر مشایخ و بزرگان دراویش ظلم فاحش است

بهمن ماه امسال ۵ وکیل دادگستری و دو فعال حقوق دراویش زندانی در سومین سال حبس خود علیه قاضیصلواتی به دادسرای انتظامی قضات شکایت کردند.

فرهاد نوری می‌گوید این شکایت‌ها معمولا مسکوت می‌مانند و تنها اهمیت نمادین و تاریخی دارند: “دادگاه انتظامی قضات هیچ وقت پاسخی به شکایت‌های علنی نمی‌ دهد. آنها به هیچ‌کس جواب گو نیستند.”

با این همه فعالان دراویش گنابادی در مناسبت‌های مختلف با ارسال نامه به مسئولان خواهان رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.

نه وکیل زندانی که اخیرا نامه‌ای به حسن روحانی نوشته‌اند در بخشی از نامه خود با اشاره به موضوع حصر آورده‌اند: “آنچه مردم از حصر دیده و شنیده‌اند، حصر پیداست، مانند حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد. اما حصر پنهانی نیز وجود دارد که سال‌هاست بر مشایخ و بزرگان این طریقت تحمیل شده است. هر چند اساسا مجازات حصر بدون برگزاری دادگاه و حکم محکمه ظلمی فاحش است. اما فاجعه بار‌تر آن است که با ترفندهای اطلاعاتی و تهدید و زور، مخفی نگه داشته شود.”

همزمان با انتشار این نامه، سایت مجذوبان نور گزارش کرده که روز شنبه، سوم اسفندماه دو نفر دیگر از دراویش در یک چایخانه در شهر اهواز بازداشت شدند. در جریان این دستگیری حدود ۵۰۰ جلد تقویم و پوستر مربوط به بزرگان دراویش گنابادی ضبط و توقیف شد.

سایت مجذوبان نور روز یکشنبه، چهارم اسفند ماه خبر داد که تعدادی از دراویش برای پیگیری و استرداد تقویم‌ها و پوستر‌های توقیف شده به اداره اماکن نیروی انتظامی شهر اهواز مراجعه کردند اما نهاد‌های مربوط نه تنها پاسخگوی آن‌ها نبودند بلکه خبر از تشکیل پرونده برای اموال توقیفی و ارجاع آن به قاضی دادند.

به نوشته این سایت این گونه پرونده سازی‌ها و احضار مکرر دراویش و تحت فشار قرار دادن و آزار و اذیت آنها با نزدیک شدن به روز سوم اسفند، روز همبستگی دراویش، افزایش یافته است و همچنان ادامه دارد.

حسن روحانی، رئیس قوه مجریه که اینک مخاطب نامه نه تن از وکلای دراویش زندانی قرار گرفته، در کارزار انتخاباتی خود و پس از آنها بارها تاکید کرده بود که وضعیت اقلیت های‌دینی و قومی در دوران زمامداری وی بهبود پیدا خواهد کرد.