آزادی ناگهانی شهناز جیزان آخرین رهبر دربند کلیسای جماعت ربانی اهواز

 

آزادی این زن مسیحی در حالی اتفاق می افتد که با احتساب دوران بازداشت، او بخش اعظم دوران محکومیت بی دلیل خود را گذراند و هنوز پس از گذشت بیش از دو سال درهای کلیسای جماعت ربانی اهواز بدون ذکر دلیل بسته مانده است.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع مسیحی در شهرستان اهواز ، مرکز استان خوزستان، خانم “شهناز جیزان” همسر فرهاد سبک روح رهبر کلیسای جماعت ربانی اهواز، عاقبت  امروز سه شنبه 8 بهمن ماه نود ودو (28 ژانویه 2014) پس از گذراندن 273 روز حبس از زندان کارون اهواز واقع در منطقه سپیدار آن شهر آزاد شد.

مطابق این گزارش، آزادی شهناز جیزان بدون اطلاع قبلی و در حالی اتفاق افتاد که نه خود او نه خانواده اش از این موضوع اطلاعی نداشتند.  صبح روز سه شنبه (امروز)  دختر زندانی مذکور مطابق معمول چند ماه گذشته، برای ملاقات هفتگی مادرش به زندان کارون اهواز  مراجعه می نماید. پس از پایان ملاقات و زمانی که وی قصد خروج از محوطه زندان را داشت به او اطلاع داده می شود که مادرش امروز آزاد می شود. از دختر این زندانی مسیحی خواسته می شود تا بماند و با مادرش به خانه برگردد.

این خبر خوشحال کننده در حالی منتشر می شود که  پیش از آن ” فرهاد سبک روح” كشیش كلیسای جماعت ربانی اهواز و همسر خانم جیزان ،  صبح روز چهارشنبه 13 آذر (4 دسامبر 2013) پس از گذراندن  214 روز حبس در زندان کارون  اهواز آزاد شده بود. البته او پس از آزادی  اجازه ورود به خانه خود که همان محل کلیسای جماعت ربانی اهواز  واقع در محله کیانپارس  آن شهر می باشد را نیافت.  در عکس منتشر شده از او این کشیش  به شدت لاغر شده و ضعیف به نظر می رسد.

چند روز بعد از آن اعلام شد که ناصر ضامن دزفولی از شماسان کلیسای جماعت ربانی اهواز نیز هم زمان با فرهاد سبک روح آزاد شده است. به فاصله چند هفته نیز خبر آزادی داود علیجانی (دیوید) دیگر خادم کلیسای مذکور نیز منتشر گردید.

بازداشت غیر قانونی و حکم ناعادلانه برای زورگیری!

 کشیش فرهاد سبک روح و همسرش  به همراه خادمان نامبرده، برای نخستین بار در پی حمله روز جمعه 2 دی ماه 1390 (23 دسامبر 2011) ماموران نقاب پوش اطلاعات به جلسه سرویس کریسمس کلیسای جماعت ربانی اهواز واقع در منطقه کیانپارس آن شهر بازداشت شدند. در آن حمله ماموران نقاب پوش حدود صد نفر حاضران در کلیسا حتی بچه ها  را نیز با خود از کلیسا خارج نمودند. همه بازداشت شدگان به جز این چهار نفر همان روز پس از بازجوئی آزاد شدند.

خانم شهناز جیزان مدت کوتاهی پس از آن حمله با سپردن وثیقه آزاد شد. کشیش فرهاد و ناصر مدت 2 ماه و داوود نزدیک سه ماه در بازداشت بودند. مشخص نیست که ایام آن بازداشت از مدت زندان آنها کم شده است  یا نه.

دادگاه انقلاب اسلامی اهواز در ماههای بعد همه آنها را به تحمل یک سال حبس به جرم تبلیغ مسیحیت  محکوم نمود. حکمی که در دادگاه تجدید نظر استان خوزستان تائید شد.

بعد از طی  این مراحل، عاقبت در روز 14 اردیبهشت (4 می 2013) کشیش” فرهاد سبک روح”  به همراه همسرش خانم “شهناز جیزان” رهبران کلیسای جماعت ربانی اهواز به دادگاه انقلاب اهواز احضار و مجددا بازداشت شدند. همچنین آقایان “ناصر ضامن دزفولی” و “داود علیجانی” نیز که پیشتر احضار شده بودند همزمان باز داشت شدند.

هر چهار نفر آنها بلافاصله پس از معرفی خودشان  از دادگاه انقلاب  واقع در منطقه  کیانپارس مستقیم به زندان کارون  واقع در محله  سپیدار اهواز منتقل شدند. کلیسای جماعت ربانی اهواز از  تاریخ اولین بازداشت  تا کنون بیش از دو سال است که تعطیل می باشد.

در بهار سال جاری  برخی منابع خبری گزارش دادند که  ماموران اطلاعات سپاه در تهران ، پیش از یورش و تعطیل کردن کلیسای جماعت ربانی مرکز در روز سه شنبه  31 اردیبهشت ماه، به رهبران کلیسای جماعت ربانی پیشنهاد کرده بودند که اگر خودشان داوطلبانه ورود مسیحیان غیر ارمنی و آشوری را به کلیسا ممنوع نمایند و از موعظه و تعلیم به زبان فارسی در کلیسا دست بردارند، حکومت اسلامی از اجرای حکم   کشیش فرهاد سبک روح و همسرش چشم پوشی خواهد کرد و آنها آزاد خواهند شد.

این پیشنهاد که نوعی زورگیری محسوب می شد، به علت مغایر بودن با تعالیم مسیحی هیچ گاه از سوی شورای کلیسای جماعت ربانی پذیرفته نشد و از تاریخ  اول خرداد ماه 1392 تا کنون کلیسای مرکزکه دارای بزرگترین سرویس مسیحی فارسی زبان در ایران بود بسته مانده است.