وضعیت وخیم شش زندانی کُرد اهل سنت

وضعیت شش زندانی کُرد اهل سنت که از ۵۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌اند، وخیم گزارش شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی، هادی حسینی و صدیق از ۱۳ آبان‌ماه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند و با “خطر جدی مرگ” مواجه هستند.

در این گزارش آمده است، حامد احمدی به‌ دلیل اعتصاب غذای طولانی دچار خون‌ریزی کلیه شده و دیگر زندانیان نیز گذشته از صدمات جبران‌ناپذیر جسمی به ضعف بینایی و تشنج بدنی دچار شده‌اند.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفته است، با توجه‌ به‌ علایم خون‌ریزی کلیه‌ و مشکل بینایی اعتصاب این زندانیان به مرحله بسیار شکننده‌ای رسیده است و هر لحظه جان آن‌ها در خطر است.

این دسته از زندانیان در سال ۸۸ بازداشت شدند.

اتهام آن‌ها از جمله محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و ترور ماموستا شیخ الاسلام، نماینده مجلس خبرگان رهبری اعلام شده است.

این روحانی نزدیک به حکومت در شهریورماه ۱۳۸۸ به ضرب گلوله توسط افراد نا‌شناس در مسجد سیدقطب سنندج ترور شد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند، این افراد هنگام وقوع ترور در بازداشتگاه سنندج به‌سر می‌بردند.

چندی پیش این زندانیان اهل سنت از مردم و دولت خواسته‌ بودند: “تا به یاری آنان بشتابند و مسئولان قضائی را وادار کنند تا به خواسته‌های قانونی و انسانی آنان رسیدگی کنند تا در اثر ضعف جسمانی و بیماری‌های ناشی از آن، اعتصاب قبل از اعدام، جان‌شان را نگیرد.”

سازمان حقوق بشر نوشته است، تنها جلسه دادرسی این افراد بدون تأمین حق دفاع آزادانه آن‌ها برگزار شده است، به نحوی که شیوه نگهداری و شرایط بازداشت آن‌ها نشان می‌دهد، تمامی مراحل بازداشت و متهم‌سازی، و محاکمه آن‌ها فاقد مشروعیت قانونی است.

 خواسته این دسته از زندانیان، “تجدید دادرسی در یک دادگاه علنی و عادلانه و برگرداندن آن‌ها به بند سابق‌شان در زندان رجایی‌شهر است.”