آغاز «پنج سال بیدادگری»

1-bidadgari3--290x160

به مناسبت پنجمین سال‌گرد زندانی شدن غیرقانونی هفت مدیر بهائی در ایران، جامعۀ جهانی بهائی کمپینی را برای درخواست آزادی فوری آنها و جلب توجّه دنیا به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران آغاز می‌کند. بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد، گفت: «در ٢۴ اردیبهشت (١۴ مه)، هفت مدیر بی‌گناه بهائی پنجمین سال زندان خود را به پایان می‌رسانند، آنها ناعادلانه و صرفاً به خاطر باورهای دینی خود زندانی هستند.»

او افزود: «ما از مردم خیرخواه سراسر جهان می‌خواهیم که در تلاش برای آزادی آنها و دیگر زندانیان بی‌گناه عقیدتی در ایران صدای خود را بلند کنند.»

کمپین «پنج سال بیدادگری» از ۵ تا ٢۵ اردیبهشت (١۵ مه) ادامه خواهد داشت. در سراسر جهان، جوامع بهائی و گروه‌های دیگر در حال برنامه‌ریزی رویدادهای عمومی هستند که بر گرفتاری این هفت نفر تمرکز دارد. این هفت نفر ١۵ سال زندان دیگر پیش رو دارند و احکام ٢٠ سالۀ آنها در میان زندانیان عقیدتی کنونی در ایران طولانی‌ترین حکم‌ها است.

خانم دوگال گفت: «دستگیری هفت رهبر بهائی به اتهامات واهی، زندانی کردن غیرقانونی و بدرفتاری شدید حین بازداشت نمادی از رنج جامعۀ بهائی ایران به طور کلی و در حقیقت وضعیت صدها زندانی عقیدتی بی‌گناه دیگر است که به خاطر باورهای‌شان زندانی شده‌اند.»

«احکام طولانی آنها نشان‌دهندۂ عزم حکومت در سرکوب کامل جامعۀ بهائی ایران، بزرگ‌ترین اقلّیت دینی غیرمسلمان کشور، است.»

شش تن از هفت مدیر بهائی در ٢۴ اردیبهشت ١٣٨٧ (١۴ مه ٢٠٠٨) طیّ مجموعه‌ای از یورش‌های صبح‌گاهی در تهران دستگیر شدند. هفتمین نفر دو ماه پیش از آن در ١۵ اسفند ١٣٨۶ (۵ مارس ٢٠٠٨) بازداشت شده بود.

این هفت نفر به نام‌های بهروز توکلی، وحید تیزفهم، مهوش ثابت، جمال‌الدین خانجانی، سعید رضائی، فریبا کمال‌آبادی و عفیف نعیمی – از زمان دستگیری‌شان با یک روند قضائی نادرست مواجه بوده‌اند.

در اوّلین سال بازداشت، اتهامات وارده به ایشان اعلام نشد و تقریباً دسترسی به هیچ وکیلی نداشتند. محاکمۀ آنها که طی یک دورۀ چند ماهه در سال‌های ١٣٨٩ و ١٣٩٠ (٢٠١٠) انجام شد و در مجموع فقط شش روز طول کشید، به شکلی غیر قانونی به صورت غیرعلنی و بر اساس شواهدی که وجود خارجی نداشتند برگزار شد و حاکی از نهایت تعصب دادستان‌ها و قاضیان بود.

امروز این هفت نفر در دو زندان از بدنام‌ترین زندان‌های ایران شرایط سختی را تحمل می‌کنند. پنج مرد در زندان گوهردشت در کرج، که به شلوغی بیش از حد، نبود بهداشت و محیط خطرناکش مشهور است، زندانی هستند. دو زن هم‌چنان در زندان بدنام اوین تهران نگهداری می‌شوند.

جامعۀ جهانی بهائی بخش ویژه‌ای در وب‌سایت خود ایجاد کرده و به این کمپین اختصاص داده است. در این بخش مقالات و اسنادی پیرامون زندگی و وضعیت هفت مدیر بهائی منتشرشده که با وبلاگی از خبرها و گزارش‌های روزآمد کمپین همراه است.

1-bidadgari-

لینک آن سایت چنین است: http://www.bic.org/fiveyears

گزارش ارسال شده به پارس دیلی نیوز