گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , اردیبهشت ماه 1399

تهیه نمودار رضا عباسی زمان ابادی

گرد اوری گزارشات  سید شایان حسینی برزی  سام جباری  عباس رضایی سالاروند

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان  اردیبهشت   1399 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب به زندان لاکان رشت منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیروهای امنیتی دو فعال سنی مذهب را بازداشت به مکان نامعلومی منتقل کردند هویت این افراد، «محمد علی لشکری» و «سعید رشیدی» توسط کمپین تایید شده است

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شش شهروند عرب اهل سنت، توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شدند هویت این افراد، سید خلیل موسوى، جعفر صیاحى،قاسم نیسى، سید مجید هاشمى وسید على موسوى فرزند سید شبیب است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ عبدالغفار شهداد زهی، طلبه اهل سنت مدرسه دینی منبع العلوم کوه‌ون شهرستان سرباز به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد گزارش از علت احضار آقای شهدادزهی اطلاع مشخصی در دست نیست.

.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  مریوان کرکوکی (نجف عبدالرحمن)، زندانی سنی مذهب از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد آقای کروکی پس از آزادی توسط ماموران وزارت اطلاعات به مکان نامعلومی منتقل شده و خانواده وی از وضعیتش بی‌ اطلاع هستند “

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  مکتوم آسکانی، فعال اهل سنت به اطلاعات سپاه شهر زاهدان احضار شد تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار این شهروند به اطلاعات سپاه اطلاع دقیقی در دست نیست.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
1 انتقال زندانی 1
9 بازداشت و بیخبری 2
2 احضار و بازجویی 3
12 جمع کل 4

بهائیان:

به گزارش خبرگزاری هرانا شعبه دو دادگاه انقلاب کرج،روح الله زیبای نژاد،شهروند بهایی ساکن این شهر را احضار کرده است،بابت اتهام « فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع فرقه ضاله بهائیت» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،شهریار عطریان،نوید بازماندگان،بهاره قادری،نیلوفر حکیمی،نورا پورمرادیان،احسان الله محبوب راه وفا شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به 33 سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت شهروندان بهائی توسط دادگاه انقلاب شیراز مجموعا به 12 سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399،شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی،دو شهروند بهائی با وجود صدور و تودیع قرار های وثیقه200 میلیون تومانی در دادسرای خمینی شهر اصفهان،کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان در بازداشت بسر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز یکشنبه 14 اردیبهشت 1399،منازل سه تن از شهروندان بهائی در اصفهان مورد تفتیش نیروهای اطلاعات سپاه قرار گرفت.و هم زمان نیرو های  امنیتی اقدام به تفتیش و پلمپ محل کسب شه زاد حسینی یکی از این شهروندان کرده.افراد مورد اشاره این گزارش نسبت مادر بزرگ،فرزند و نوه با یکدیگر دارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،پیام ولی،شهروند بهائی است که محل کسب وی حدود 12 سال است که توسط ارگان های دولتی پلمپ شده است و کماکان پلمپ می باشد و پیگیری های ولی بی نتیجه مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا،دادگاه تجدید نظر استان البرز محکومیت ابولفضل انصاری،روح الله زیبای،روئین کهنسال و محمد صادق رضایی،چهار شهروند بهائی را عینا تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،صبح روز سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 1399،واحد خلوصی درخشان، فعال حقوق بشر و شهروند بهائی طی تماسی از دادسرای اوین از آزادی زود هنگام خود مطلع شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،9 تن از شهروندان بهائی به نام های رحمت الله دیمی،نسرین قدیری،بنفشه مختاری،آرزو محمدی،سعید ملاکی توسط دادگاه انقلاب بیرجند مجموعا به 51 سال و 8 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،دو شهرون بهائی به نام های سهیلا حقیقت و شهناز ثابت،ساکن شیراز طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به تحمیل12سال حبس تعزیری محکوم شدند.

روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهائی در موارد ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
1 آزادی زندانی 1
13 اجرای حکم حبس تعزیری 2
1 احضار و بازجویی 3
4 اجرای حکم محکومیت 4
2 محرومیت از حق دادرسی عادلانه 5
1 محرومیت از حقوق شهروندی 6
3 تفتیش منزل 7
2 پلمپ محل کسب 8
27 جمع کل 9

مسیحیان:

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز،روز پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه 1399،چهار نوکیش مسیحی بازداشتی به دلیل عدم توانایی در تودیع قرار وثیقه،به زندان لاکان در رشت منتقل شدند.هویت این شهروندان:مسلم رحیمی،رامین حسن پورو کاترین سجاد پور(همسر رامین حسن پور)عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میزان محکومیت تبعید ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان ۱۱ ماه دیگر به دلیل آنچه «غیبت» یا «ترک محل اقامت اجباری» عنوان شده، افزایش پیدا کرد.

اسماعیل مغربی‌نژاد،شهروند مسیحی برای سومین بار محکوم شد ، شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز حکم دو سال زندان برای اسماعیل مغربی‌نژاد را به اتهام عضویت در گروه‌های «معاند نظام (مسیحیت تبشیری صیهونیستی)» تأیید کرد و یک سال حبس نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به حکم این نوکیش مسیحی افزود.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
4 اجرای حکم حبس 1
1 تبعید 2
1 محکومیت به حبس 3
6 جمع کل 2

دراویش:

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از انتقال کسری نوری، درویش زندانی به یکی از زندان‌های تهران توسط مسئولان زندان عادل آباد شیراز ممانعت شده است

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۷ تن دیگر از دروایش گنابادی طی روزهای گذشته عازم تبعید شدنداسامی تبعید شدگان یه شرح زیر است  سخاوت سلیمی، احمد براکوهی، مجید رشیدی، مهدی مهدوی و مرتضی کنگرلو محمود براکوهی، علیرضا آزادروش ، سینا انتصاری و مجتبی بیرانوند ،رضا یاوری ، احمد ایرانی خواه و مهدی بختیاری ،محمد کریمایی ، بشیر ریاحی و رضا انتصاری ، علیرضا لک و مهدی ایزدپناه

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  ۱۲ تن از دروایش گنابادی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی تبعید شدند که اسامی انها به شرح ذیل است.

هادی شاهرضا، سعید دوراندیش و احسان الدین ملک محمدی ،رسول هویدا، سعید سلطان پور و کیانوش (اکبر) بیرانوند ، مهدی کیوانلو و بابک مرادی ، محمدرضا درویشی، سعید کریمایی و مصطفی میرمحمدی جعفر احمدی

به گزارش نه به اعدام و نه به زندان گارد زندان تهران بزرگ به چهار درویش زندانی یورش برده و آنها را با ضرب و شتم به تیپ۵ منتقل کرد این زندانیان به نامهای محمد شریفی‌مقدم، کیانوش عباس‌زاده، عباس دهقان و مصطفی عبدی در حال حاضر در تیپ۵ هستند

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از انتقال کسری نوری، درویش زندانی به یکی از زندان‌های تهران توسط مسئولان زندان عادل آباد شیراز ممانعت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا ،  روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، زینب طاهری، وکیل مدافع محمد ثلاث، از محاکمه مجدد او دو سال پس از اجرای حکم اعدام خبر داد. به گفته وی جلسه دادگاه جهت رسیدگی به شکایت هفت تن از مصدومان «حادثه گلستان هفتم» از موکلش و تعیین دیه برگزار شده است. پس از اعدام این درویش گنابادی، در خصوص اتهام «ضرب و جرح» مطروحه علیه وی، قرار توقف تعقیب صادر و پرونده جهت تعیین دیه شاکیان به دادگاه فرستاده شده بود.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با دراویش ، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
29 انتقال به تبعید گاه 1
4 ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز با زندانیان 2
2 انتقال زندانی 3
1 محاکمه 4
36 جمع کل 5

 

سایر ادیان:

به گزارش خبرگزاری هرانا،روز جمعه 20 اردیبهشت 1399 حسن هاشمی،از هواداران جریان یمانی جهت تحمل  حبس راهی زندان لنگرود قم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،یک شهروند 22 ساله در شهرستان لاهیجان توسط پلیس امنیت این شهر بازداشت شد. به گفته فرمانده انتظامی لاهیجان،بازداشت وی به دلیل “تبلیغ عرفان های نو ظهور”صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، یک شهروند در رشت توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

علی صداقت در این خصوص مدعی شد: “پلیس امنیت عمومی در پی رصد فضای مجازی، هویت و محل سکونت این شهروند ساکن رشت را به دلیل تبلیغ عرفان‌های نوظهور در شبکه اجتماعی اینستاگرام شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی متهم که زنی ۲۲ ساله است، بازداشت و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد.”

روند ستیز با سایر ادیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان سایر ادیان در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 اجرای حکم حبس 1
2 بی خبری از افراد بازداشت شده 2
3 جمع کل 2

  برای آگاهی بیشتر:   

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان دی ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ، عباس رضایی سالاروند .  اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:          

adian.bashariyat.org