گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , بهمن  ماه 1398

 

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, بهمن  ماه ۱۳۹۸

تهیه نمودار : رسول عباسی زمان ابادی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایانبهمن ماه 1398 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ شماری از شهروندان در زاهدان، در اعتراض به سانسور سخنرانی مولوی عبدالحمید، از علمای شناخته‌شده اهل سنت ایران در شبکه هامون دست به اعتراض زدند. بر اساس گزارش‌هایی شماری از معترضان در این اعتراضات که در خیابان دانشگاه شهرستان زاهدان برگزار شده، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. دکتر امید (نعیم) براهویی از جمله بازداشت‌شدگان امروز بوده اما تا لحظه تنظیم این گزارش موفق به کسب اطلاع از هویت سایر بازداشت شدگان نشده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دو روحانی اهل سنت به نام های «عبدالحی آرامش» و «سعید آرامش» طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب بندرعباس هریک به تحمل ۵ سال زندان محکوم شدند. این دو روحانی اهل سنت اصالتا از شهرستان سرباز و فارغ التحصیلان منبع العلوم کوه ون هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸، ابراهیم بلوچ، طلبه اهل سنت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی، ۷ زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج توسط دیوان عالی کشور تایید شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسماعیل رشیدی زندانی سنی مذهب دوره محکومیت خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می‌کند.آقای رشیدی پیشتر در تاریخ ۳ شهریورماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اداره اطلاعات بوشهر بازداشت و مدت ۴۰ را روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی در بوشهر سپری کرد. اسماعیل رشیدی نهایتا توسط دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “عضویت در یکی از جمعیت‌های معارض نظام” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این زندانی سنی مذهبی پس از ۴۰ روز برخلاف اصل تفکیک جرایم به بند زندانیان با جرایم خشن در زندان بوشهر منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۶ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
گفته می‌شود آقای رشیدی در زمان بازداشت به منظور جاسوسی برای اداره اطلاعات تحت فشار قرار داشت و با انتقال وی به زندان رجایی شهر کرج این فشارها کماکان ادامه دارد. از سوی دیگر مسئولان قضایی تا به امروز با درخواست‌های مرخصی، آزادی مشروط و عفو آقای رشیدی مخالفت کرده و شرط قبولی خواسته‌های وی را منوط به تاییدیه اداره اطلاعات بوشهر دانسته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالیت بلوچ، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۹۸، یک طلبه اهل سنت بلوچ توسط نیروهای امنیتی شهرستان سراوان بازداشت شد.هویت این روحانی اهل سنت «حبیب‌الله جمشیدی» عنوان شده است. در این گزارش، ارگان بازداشت کننده حبیب‌الله جمشیدی، اداره اطلاعات سراوان اعلام شده و علی‌رغم گذشت سه روز از بازداشت وی، پیگیری خانواده و نزدیکان این روحانی تاکنون به نتیجه نرسیده است.
به گزارش کمپین فعالی بلوچ، ماموران زندان مشهد برای انتقال ۷ تن از همراهان مولانا کوهی به زندان زاهدان ۷۰۰ هزارتومان هزینه کرایه راه دریافت کرده‌اند، گفته می‌شود این هفت نفر با خودروهای شخصی خود زندانیان به زاهدان منتقل شده‌اند.هویت این هفت نفر «مولوی عبدالرئوف دشتی، حبیب الله آسکانی علیا، حاج محمد نور آسکانی، خالد رسولی زاده، عبدالعزیز شیروزهی، حافظ اصغر کوهی، عبدل اربابی» توسط کمپین فعالین بلوچ تایید شده است.
در همین زمینه تارنگاه شبکه جهانی کلمه به نقل از مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوارالحرمین پشامگ گزارش داده که این روحانی در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن انتقاد از فشارها بر مولانا فضل الرحمن کوهی و حافظ اصغر گفته:” حداقل به آنها اجازه بدهید تا با خانواده خود تماس بگیرند و اگر مشکل هزینه تماس است بدون تعارف بگویید تا خانواده پرداخت کند، همانگونه که ۷ میلیون ریال بابت کرایه از {زندان} مشهد تا {زندان} زاهدان از همراهان مولانا کوهی دریافت کردید و آنها را از زندان مشهد به زندان زاهدان منتقل کردید”.
بر اساس گزارش منتشرشده در وب‌سایت کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالجلیل نعمانی، روحانی اهل سنت ساکن زاهدان و مدیر مدرسه دینی تعلیم القرآن “گران”شهر سرباز، به دفتر نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت در زاهدان، احضار شده است.

به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، ذاکر آسکانی، شهروند ساکن شهرستان راسک به اطلاعات سپاه این شهرستان احضار شد.
آقای آسکانی پس از احضار، توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته و در نهایت با اخذ تعهد کتبی آزاد شده است. گفته می‌شود احضار این شهروند در پی انتقاد از ادامه بازداشت “مولوی فضل الرحمن کوهی” طی سخنرانی در یکی از مساجد این شهرستان، عنوان شده است.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

مورد موضوع ردیف
2 محکومیت به حبس 1
1 آزادی موقت با قرار وثیقه 2
2 بازداشت و بیخبری 3
7 صدور حکم اعدام 4
1 مرخصی زندانی 5
8 محرومیت از حق تماس تلفنی فرد زندانی 6
8 محرومیت از سایر حقوق زندانیان 7
2 احضار و بازجویی 8
31 جمع کل 9

بهائیان:
خبرگزاری هرانا – شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان کرمان امرالله خالقیان، احسان الله امیری نیا، نیما رجب زاده و آرمان بندی امیر آباد چهار شهروند بهایی ساکن کرمان را مجموعا به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این افراد در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب کرمان هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.
خبرگزاری هرانا – مدر همدان پس از حدود ۸ سال همچنان پلمب است. پیشتر در سال ۹۱ اداره اماکن همدان ۳۲ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی در این شهر را پلمب کرد. طی سال‌های اخیر برخی از آنها مجبور به فروش واحد صنفی خود شده و ۲۱ واحد صنفی کماکان پلمب است. دادخواهی این شهروندان برای بازگشایی اماکن کسب خود تاکنون بی نتیجه مانده است. آنها صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت های مذهبی آیین بهایی از فعالیت اقتصادی محروم شده‌اند.
اسامی ۲۸ شهروند بهایی مالک این ۲۱ واحد صنفی در ادامه می‌آید:
۱.پرویز سیفی (عینک فروشی تماشا) ۲. مظفر ایوبی (عینک فروشی فرهاد) ۳. آقای بدیع پور (عینک فروشی) ۴. نورالدین جهانگیری و شجاع جهانگیری (عینک فروشی دیده) ۵. فردین روشن نهاد و سالار سیفی (عینک فروشی الوند) ۶. پرویز معبودی بینا، کامران معبودی بینا، سیروس معبودی بینا (واحد صنفی تاسیسات) ۷. پیمان بیاتی (واحد صنفی تاسیسات) ۸. فرشید رضایی (واحد صنفی تاسیسات) ۹. نعیم اقدسی یکتا (مالک واحد صنفی فروش برنج فروشی) ۱۰. کامران اقدسی یکتا، سمندر اقدسی یکتا (واحد صنفی تعمیرات وسایل نقلیه) ۱۱. نادر اقدسی یکتا (واحد صنفی تعمیرات وسایل نقلیه) ۱۲. بهنام ایوبی، منصور ایوبی (واحد صنفی تعمیرات وسایل نقلیه) ۱۳. پیمان اقدسی (واحد صنفی انژکتور ماشین) ۱۴. مرحوم بدیع اله خادمی (واحد صنفی فروش لوازم یدکی ماشین) ۱۵. منوچهر اقدسی یکتا (واحد صنفی فروش لوازم یدکی ماشین) ۱۶. بهروز راشدی و مرحوم یوسف راشدی (لوازم الکترونیکی) ۱۷. سامان خدایاری (مالک واحد صنفی نصب و تعمیر آسانسور) ۱۸. پیمان طبسی (واحد صنفی پارچه فروشی) ۱۹. شهلا عزیزی (واحد صنفی پارچه فروشی) ۲۰. مهران خاندل (واحد صنفی سیم پیچی) ۲۱. پریسا اقدسی (مدرس زبان انگلیسی).

علاوه بر افراد فوق، “۱. فرهنگ معبودی بینا (واحد صنفی فروش مواد غذایی) 2. رامین مقیمی (انژکتور) 3. علیرضا خاندل (واحد صنفی فروش لوازم یدکی ماشین) 4. مهران شناسا (واحد صنفی فروش لوازم یدکی ماشین) نیز پس از پلمب محل کسب بالاجبار واحد صنفی خود را فروختند.
همچنین تعدادی از شهروندان بهایی که در واحدهای صنفی پلمب شده اشتغال داشتند، بیکار شده و در این بین متضرر شده‌اند.
هویت این افراد “فرهاد روشن نهاد، حمید عزیزی، ناصر مبین، پرویز شریفی و کاوه و جمال (نام خانوادگی نامشخص) توسط هرانا احرار شده است.
روز پنجشنبه ۳بهمن‌۱۳۹۸، یک زن و شوهر بهایی ساکن شهرستان قائم‌شهر به نام‌های «سامان شیروانی» و «فرانه منصوری» که به دیدار دوستشان رفته بودند توسط ماموران اطلاعات سپاه، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند. تا زمان چاپ خبر، از این زوج بهایی هیچ اطلاعی در دست نیست. سامان شیروانی به دلیل بیماری معده نیاز به مراقبت پزشکی دارد و از آنجا که خانواده آقای شیروانی در این مدت ملاقاتی با او نداشته‌اند، نگران وضعیت سلامتی ایشان هستند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران در زمان بازداشت منزل این شهروندان را مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی آنها ازجمله تلفن‌های همراه و لپ تاپ آنها را ضبط کرده و با خود بردند. این دو شهروند تا به امروز از حق داشتن وکیل محروم بوده و کماکان توسط دادگاه انقلاب قائمشهر تفهیم اتهام نشده‌اند.
خبرگزاری هرانا – ابوالفضل انصاری، روح الله زیبایی، روئین کهنسال و محمدصادق رضایی، چهار شهروند بهایی، توسط دادگاه انقلاب کرج از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع بهائیت” مجموعا به ۴ سال حبس محکوم شدند.

خبرگزاری هرانا – محل کسب ۷ شهروند بهایی در نوشهر با گذشت بیش از ۳ سال همچنان پلمب است. پیشتر در سال ۹۵ اداره اماکن این شهرستان و به دستور دادستان کل مازندران ۶ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی در این شهر را پلمب کرد.
دادخواهی این شهروندان بهایی برای بازگشایی اماکن کسب خود تاکنون بی نتیجه مانده است. آنها صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت های مذهبی آیین بهایی از فعالیت اقتصادی محروم شده‌اند.
اسامی ۷ شهروند بهایی مالک ۶ واحد صنفی در ادامه می‌آید:
۱. ارسطو اسدی (واحد صنفی جوشکاری آرگون) ۲. شمس الله روحانی و بهشاد درخشانیان (واحد صنفی فروش دزدگیر، حفاظتی امید) ۳. آرش درخشانیان (واحد صنفی مکانیکی، تنظیم موتور آرش) ۴. راکی یوسفی (عینک فروشی “خانه عینک”) ۵. منیب(ناصر) منصور (عینک فروشی مرکزی نوشهر) ۶. ریاض هروی (ساعت فروشی “ساعت بشیر”)
چهار شهروند بهایی برای تحمل حبس راهی زندان بوشهر شدند. مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، چهار شهروند بهایی ساکن بوشهر روز شنبه ۵ بهمن ماه، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادگستری این شهر بازداشت و برای تحمل حبس به زندان بوشهر منتقل شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند.

خبرگزاری هرانا – محل کسب ۱۹ شهروند بهایی در ساری با گذشت بیش از ۳ سال و سه ماه کماکان پلمب است. پیشتر در سال ۹۵ اداره اماکن ساری به دستور دادستان کل مازندران ۴۲ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی در این شهر را پلمب کرد. اسامی این ۱۹ شهروند بهایی در ادامه می‌آید:۱. ذات الله دارابی (واحد صنفی نجاری) ۲. عادل صمیمی (واحد صنفی نصب ضد سرقت) ۳. کمال الدین اکبری (واحد صنفی خراطی) ۴. امان الله زاهدی (واحد صنفی نجاری) ۵. کوروش احمدی (واحد صنفی جلوبندی خودرو) ۶. کوروش مرادی (واحد صنفی نجاری) ۷. اصغر موفقی (واحد صنفی نجاری) ۸. حسین احمدی (واحد صنفی نجاری) ۹. مهریار قنبری (واحد صنفی نصب و فروش سیستم حفاظتی) ۱۰. ضیا الله خوشبین (واحد صنفی رنگ فروشی) ۱۱. اشکان خلیلی (واحد صنفی سین پیچی) ۱۲. بهزاد ذبیحی (واحد صنفی عینک فروشی) ۱۳. جهانبخش موفقی (واحد صنفی خراطی) ۱۴. محمد موفقی (واحد صنفی نجاری) ۱۵. قوام الدین ثابتیان (واحد صنفی نجاری) ۱۶. ضرغام زمانی (واحد صنفی فروش پوشاک) ۱۷. نیما مهین بخت (واحد صنفی نصب و فروش سیستم حفاظتی) ۱۸. پژمان روشنکوهی (واحد صنفی فروش ابزار) ۱۹. شهرام نوبخت (واحد صنفی فروش ابزار).
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیام ولی، شهروند بهایی است که محل کسب او مهرماه ۱۳۸۷ (نزدیک به ۱۲ سال پیش) توسط نهادهای امنیتی پلمب شد.آقای ولی در آخرین مرحله روز شنبه ۱۲ بهمن ماه طی نامه‌ای خطاب به دادستان شهرستان نظرآباد خواهان فک پلمب محل کسب خود شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸، فیروزه شفیع زاده، شهروند بهایی توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود در روستای خطبه‌سرا از توابع شهرستان تالش بازداشت شد.ماموران در زمان بازداشت منزل این شهروند را مورد بازرسی قرار داده و برخی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، کتاب‌ها و عکس‌های شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.خانم شفیع زاده از زمان بازداشت از حق ملاقات با وکیل محروم بوده و گفته می‌شود وکیل او نیز توسط ماموران امنیتی تهدید شده است.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
12 اجرای حکم حبس تعزیری 1
2 محرومیت از حق تماس تلفنی فرد زندانی 2
3 عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه 3
3 بازداشت و بیخبری 4
3 تفتیش منزل 5
3 ضبط وسائل 6
2 محرومیت از دسترسیبه خدمات پزشکی 7
59 پلمپ محل کسب 8
4 محرومیت از سفر 9
91 جمع کل 10

مسیحیان:
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از محبت نیوز، اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی ساکن شیراز توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۱ آبان ماه برگزار شده بود.
روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 صدور حکم حبس تعزیری 1
1 جمع کل 2

دراویش:
بی خبری مطلق از وضعیت دروایش زندانی که در اعتصاب غذا هستند.
پس از بازگشت بدون درمان۴ درویش زندانی پس از ۴۶ روز اعتصاب غذا، بنام های « رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه، مرتضی کنگرلو و محمد شریفی‌مقدم »از بیمارستان فیروزآبادی شهرری به زندان که از مشکلات عدیده ای مثل انسداد روده، خونریزی معده و کاهش سطح هوشیاری رنج می برند، هیچ اطلاعی از وضعیت جسمی آنها و سایر دراویشی که در اعتصاب غذا هستند، دردست نیست، پی گیری پرونده پزشکی، ارتباط و ملاقات با آنان نیز امکان پذیر نیست لذا مجموعه این بیخبری ها و بیماری ها همراه با عدم پاسخگوئی مسئولین موجب تشدید نگرانی خانواده ها ی آنان گردیده است، آخرین خبر دریافتی از وضعیت جسمی سینا انتصاری درویش محبوس در زندان تهران بزرگ، و شهرام مقدسی، درویش محبوس در زندان بروجرد هم حاکی ازوخامت حالشان است.

خبرگزاری هرانا – شهرام مقدسی، درویش گنابادی محبوس در زندان بروجرد، امروز سه شنبه ۸ بهمن ماه توسط زندانیان جرائم عمومی و با تحریک یکی از ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. آقای مقدسی نزدیک به دو ماه قبل از زندان تهران بزرگ به زندان بروجرد منتقل شده و از آن زمان در بند قرنطینه این زندان بسر می‌برد.
خبرگزاری هرانا – احمد براکوهی، درویش گنابادی روز سه شنبه ۸ بهمن ماه، با پایان دوره محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد. آقای براکوهی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری تقلیل یافت. پرونده آقای براکوهی به دلیل صدمات ناشی از وقایع گلستان هفتم و وجود ساچمه در چشم، صورت و قفسه سینه به کمیسیون پزشکی ارسال شده است. با رای این کمیسیون، دادگاه تجدید نظر در خصوص اجرای حکم تبعید وی تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، شکوفه یداللهی، سینا انتصاری و سپیده مرادی با پایان دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شدند.این شهروندان پیشتر در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم بازداشت شده بودند. سپیده مرادی پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیابی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و شکوفه یداللهی نیز توسط همین شعبه به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت اجتماعی و رسانه‌ای محکوم شد. سیما انتصاری نیز توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این احکام نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری تقلیل یافته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب دوشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، رضا سیگارچی، درویش گنابادی زندانی در زندان قزلحصار کرج در پی وخامت حال و افزایش فشار خون به بیمارستان لقمان اعزام شد.
یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت آقای سیگارچی گفت: “شب دوشنبه در پی افزایش فشار خون ایشان به ۲۰، او را به بیمارستان لقمان اعزام کردند اما تاکنون هیچ تلاشی جهت بهبود وی انجام نشده و مسئولان بیمارستان نیز پاسخگوی خانواده او نیستند”.
روند ستیز با دراویش در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان دراویش در موارد ذیل نقض گردید.

مورد موضوع ردیف
1 محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی 1
6 بی خبری از افراد بازداشت شده 2
6 اعتصاب غذا 3
1 ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز با شهروندان 4
1 انتقال زندانی به سلول انفرادی 5
3 آزادی زندانیان با توجه به اتمام دوران محکومیت 6
18 جمع کل 7

پیروان سایر ادیان
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی بسیج، باقر سلمانیان، مصطفی جلال، مهدی محمودی و محمد پاکدل، از اسفندماه ماه ۱۳۹۷ دوران محکومیت خود را در اندرزگاه ۸ زندان اوین سپری می‌کنند.
این شهروندان پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی از طریق اعتقاد و تبلیغ به مذهب یمانیه” هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
حکم صادره علیه چهار تن این زندانیان نهایتا توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران تقلیل یافت.
بر اساس رای صادره توسط شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، باقر سلمانیان به ۲ سال حبس تعزیری، مصطفی جلال به ۲ سال حبس تعزیری، مهدی محمودی به یک سال حبس و محمد پاکدل به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. حکم صادره در خصوص علی بسیج نیز به عنوان متهم ردیف اول این پرونده عینا تایید شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
براساس این حکم که توسط شعبه یک دادگاه کیفری استان تهران صادر شده، خانم داوری از بابت اتهام”معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف” به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود. مرجان داوری در خصوص پرونده دیگری که پیشتر از بابت اتهامات “افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار” به اعدام محکوم شده بود، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی شهمیرزادی از اعدام تبرئه و حکم برائت وی صادر شد.
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

مورد موضوع ردیف
6 محکومیت به حبس 1
6 جمع کل 2

تهیه گزارشات – سید شایان حسینی برزی

تهیه نمودار- رسول عباسی زمان آبادی

گزارش گران – سام جباری کرمانی – عاطفه خواجه نصیری یزدی -عباس رضایی سالاروند  

برای اگاهی بیشتر

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان بهمن ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید شایان حسینی برزی ، سام جباری کرمانی ، عاطفه خواجه نصیری یزدی ، عباس رضایی سالاروند . رسول عباسی زمان آبادی اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است: 

  adian.bashariyat.org