گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, آبان ماه ۱۳۹۸

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : هادی درتومی، محمدحسین ملائی برزی، محمد آفتابی،حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهر مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان آبان ماه ۱۳۹۸ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.

یادآوری مهم: گزارش پیش رو در بر دارنده ۲۰ تا ۳۰ درصد واقعیت از موارد نقض حقوق پیروان ادیان در ایران می باشد.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع می‌شوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران,  برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ مولوی ابراهیم حبشی، روحانی اهل سنت، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.وی امام جمعه “بازگر سیریک” ، فارغ التحصیل مدرسه علوم دینی منبع العلوم “کوه ون” شهرستان سرباز و همچنین از مدرسین دارالقرآن در این شهرستان در هنگام سفر به کشور امارات در فرودگاه بندرعباس پس از توقیف پاسپورت توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد 
۱ بازداشت و بیخبری ۱ مورد
۲ توقیف گذرنامه ۱ مورد
۳ ممنوعیت خروج از کشور ۱ مورد
۴ جمع موارد ۳ مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸, “ثمین مقصودی”, شهروند بهائی ساکن تهران, که پیش از این توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این شهروند بهائی در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه”, از بابت اتهام ” اداره و راه اندازی تشکیلات بهائی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیر محکوم شده بود که این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر تائید شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه تجدید نظر دو شهروند بهایی ساکن کرمان به نام های کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی برگزار شد.این جلسه دادگاه در شعبه ۷ دادگاه تجدید نظر استان کرمان با حضور این ۲ شهروند بهایی و محمدهادی عرفانیان کاسب به عنوان وکیل مدافع متهمین برگزار شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱ آبان ماه ۱۳۹۸, “اردشیر فنائیان”, “یلدا فیروزیان” و “بهنام اسکندریان”, سه شهروند بهائی ساکن سمنان محبوس در زندان این شهرستان که پیش از این توسط دادگاه انقلاب سمنان از بابت اتهامات “عضویت در گروههای غیرقانونی اقدام کننده علیه امنیت کشور”, “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغاتی و تشکیلاتی” مورد محاکمه قرار گرفته بودند به ترتیب اردشیر فنائیان, به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و تحمل ۱ سال محرومیت از حضور در سمنان و ۱ سال تبعید به شهرستان خاش و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و همچنین هر یک به تحمل به ۲ سال محرومیت از حضور در استان سمنان محکوم شدند. همچنین هر یک از این ۳ شهروند بهائی از بابت اتهام “مشارکت در اقدام علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” نیز به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، عصر روز پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۸, “کیانا شعاعی”, شهروند بهائی ساکن شیراز که در تاریخ ۲۹ مهر ماه سالجاری به همراه “سروش آبادی” و “فرزان معصومی”, دو تن دیگر از شهروندان بهائی توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده بود با توجه به اتمام مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۷ آبان ماه ۱۳۹۸, تعدادی از شهروندان بهائی ساکن شیراز که در جریان برگزاری مراسم سالگرد تولد پیامبر بهائیان حاضر شده بودند در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه استان فارس به آن مراسم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت ۲ تن از این شهروندان بازداشت شده “شهریار عطریان” و “پولاد کرمی” توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۸, محل کسب “بهروز غلامرضایی” « کاشی سرامیک », “شمیم توحیدی” و “حبیب الله توحیدی” « عینک سازی », “احمد علی شوکتی” « عینک سازی », بهزاد غلامرضایی « تاسیسات لوله کشی » و “بهمن غلامرضایی « مغازه الکتریکی » دستکم ۵ تن از شهروندان بهائی ساکن شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی پلمپ شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، در ساعات پایانی دوشنبه ۶ آبان ماه ۱۳۹۸, “جمال ثابت”, شهروند بهائی ساکن تهران در پی یورش ناگهانی ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی وی و در جریان مهمانی خانوادگی که در منزل شخصی وی برگزار شده بود پس از تفتیش و ضبط لوازمی از قبیل گوشی تلفن همراه, لب تاپ و چند قلم دیگر لوازم شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸, قبرستان شهروندان بهائی “گلستان جاوید” در پی حمله افراد ناشناس بوسیله سنگ و بلوک مورد تخریب قرار گرفت و سنگ قبرهای مردگان بهائی که در ایران قبرستان مدفون هستند شکسته شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸, “پونه ناشری”, مینو ریاضتی”, “اسدالله جابری”, “احترام شیخی « همسر اسدالله جابری »”, “عماد جابری”, “فریده جابری” و “فرخ لقا فرامرزی”, هفت تن از شهروندان بهائی ساکن در استان بوشهر که پیش از این و در مرحله بدوی از سوی دادگاه انقلاب بوشهر هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند احکام آنها در مرحله تجدیدنظرخواهی عینا مورد تائید قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸, “ناصر رجب”, شهروند بهائی ساکن گوهردشت کرج در پی یورش ۷ تن از ماموران اداره اطلاعات این شهرستان به منزل شخصی وی بدون ارائه حکم قضائی پس از تفتیش منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

ردیف موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت و بیخبری ۷مورد
۲ آغاز دوران محکومیت حبس ۱مورد
۳ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۱ مورد
۴ محاکمه ۲ مورد
۵ صدور حکم حبس تعزیری ۱۰ مورد
۶ صدور حکم تبعید ۱ مورد
۷ رفتار توهین آمیز با شهروندان ۱۲ مورد
۸ یورش به منازل مسکونی یا محل کسب افراد ۳ مورد
۹ تخریب قبرستان و شکستن سنگ قبور ۱ مورد
۱۰ تفتیش عقیده ۵ مورد
۱۱ پلمپ محل کسب ۶ مورد
۱۲ فرافکنی و حاشیه سازی ۱۰ مورد
۱۳ تفتیش منزل ۲ مورد
۱۴ ضبط وسائل ۲ مورد
۱۵ محرومیت از حقوق شهروندی ۱۱ مورد
۱۶ آزادی زندانی یا تائید درخواست آزادی مشروط ۱ مورد
۱۷ جمع کل ۷۶ مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸, “ابراهیم فیروزی”, نوکیش مسیحی که در تاریخ ۴ آبان ماه سالجاری با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس ۵ ساله اش از بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجائی شهر کرج آزاد شده بود جهت اجرای بخش دوم از حکم صادره بر علیه این نوکیش مسیحی که شامل ۲ سال تبعید به شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان میباشد عازم این شهرستان شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۸، ناصر نورد گل تپه، طی نامه ای سرگشاده خطاب به مردم ایران از اجرا نشدن اصل ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی در پرونده خود انتقاد کرده است.  ناصر نورد گل تپه، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومت ۱۰ سال حبس خود است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, بعد ظهر شنبه ۴ آبان ماه ۱۳۹۸, “ابراهیم فیروزی”, نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجائی شهر کرج, با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس ۵ ساله اش از این زندان آزاد شد و در صورت عدم موافقت با مرخصی جهت اجرای حکم تبعید ۲ سال اش که پیش از این صادر شده بود راهی شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۸, “اسماعیل مغربی نژاد”, نوکیش مسیحی ساکن شیراز پس از احضار به دادگاه انقلاب این شهرستان از بابت اتهامات “توهین به مقدسات اسلام” و “ارتداد” توسط قاضی دادگاه مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و پس از افزایش قرار کفالت از ۱۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی تا ابلاغ حکم نهایی دادگاه آزاد خواهد ماند. براساس گزارش موجود قرار  براین شد که جلسه دادرسی بر پرونده این نوکیش مسیحی روز شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۸ توسط دادگاه انقلاب شیراز برگزار شود اما از برگزاری تا تعلیق جلسه دادرسی بر پرونده این نوکیش مسیحی اطلاعی در دست نیست.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

ردیف موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ محرومیت از حق دادرسی عادلانه ۱ مورد
۲ اجرای حکم تبعید ۱ مورد
۳ محاکمه ۱ مورد
۴ تهدید ۱ مورد
۵ فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد
۶ آزادی زندانی با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس ۱ مورد
۷ جمع موارد ۵ مورد

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند.  در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران  تهران,  درگیری و زد وخورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد.  در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷,  در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸, “فرهاد نعیمی” و “صالح کمالی دهکردی”, دو تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که پیش از این توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند در حالی که دومین سال از محکومیت حبس ۳ ساله خود را سپری می کردند با توجه به تائید درخواست آزادی مشروط این ۲ درویش گنابادی از این زندان آزاد شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۸, جملگی ۷۲ نفر درویش گنابادی محبوس در بندهای زندان تهران بزرگ که در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت و به تحمل حبس محکوم شدند و در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس خود می باشند در اعتراض به اعمال محدودیتهای امنیتی بر “نورعلی تابنده”, قطب دراویش گنابادی در اعتصاب غذا بسر می برند. این دراویش معترض هدف خود از اعتصاب غذا را رساندن پیام به “نورعلی تابنده” برای خوردن غذا و دارو عنوان کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۸, “نازیلا نوری”, از زنان دراویش گنابادی که در پی درگیریهای حادثه گلستان هفتم اسفند ماه سال ۱۳۹۶, توسط ماموران امنیتی بازداشت و از سوی دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود با توجه به اتمام دوران حبس از بند زندان زندان اوین آزاد شد.

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد 
۱ اعتصاب غذا ۷۲ مورد
۲ آزادی زندانیان با توجه به تائید در خواست آزادی مشروط ۲ مورد
۳ آزادی زندانی با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس تعزیری ۱ مورد
۴ جمع موارد ۷۴ مورد

پیروان سایر ادیان 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸, یک مقام امنیتی در استان خراسان رضوی از بازداشت گروهی که به ادعای وی به مقدسات اسلامی در فضای رسانه ای توهین می کردند خبر داد. براساس این گزارش این مقام امنیتی همچنین ادعا کرد این افراد علاوه بر توهین به مقدسات اسلامی, به عنوان “شبکه ضد دین” در استان خراسان رضوی فعالیت می کردند که صفحات آنها مسدود شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸, “ماشالله پسرکهن”, زندانی عقیدتی, دارای ۲ فرزند, شهروند یهودی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۳ ساله خود می باشد از زمان آغاز این دوران در زندان اوین با محدودیتهایی از قبیل عدم اعزام به بیمارستان جهت درمان ضعف اعصاب, بیماری گوارشی, چشم و همچنین خرابی دندانهایش که منجر به بروز درد در وی شده مواجه است. از سوی دیگر با توجه به سکونت خانواده “ماشالله پسرکهن” در کشور اسرائیل این زندانی عقیدتی نمی تواند با آنها ملاقات کند و یا حتی اجاره تماس تلفنی هم به وی داده نمی شود.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸, “سیاوش حیاتی”, شهروند ۶۱ ساله, ساکن استان کرمانشاه و از پیروان آئین یارسان و دانشجوی ممتاز رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی واحد کرمانشاه از ارائه دفاعیات و پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده است. این در حالی است که سیاوش حیاتی، به عنوان دانشجوی ممتاز، شرایط سهمیه استعدادهای درخشان برای تحصیل بدون کنکور در مقطع دکترا را نیز دارا بوده است.

روند رو به ستیز با پیروان سایر ادیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندی آنها در موارد ذیل نقض گردید

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  جمع موارد 
۱ بازداشت و بیخبری ۱ مورد
۲ فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد
۳ محرومیت از ملاقات یا تماس تلفنی زندانی ۲ مورد
۴ محرومیت از حق درمان ۱ مورد
۵ محرومیت از تحصیل ۱ مورد
۶ تفتیش عقیده ۱ مورد
۷ جمع موارد ۷ مورد