گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, بهمن 1397

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : حسین کفایت حقیقی، محمدحسین ملایی برزی , غلامرضا حیدری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان بهمن ماه 1397 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران, حمزه درویش زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجائی شهر کرج که در روندی پر ابهام و بدون در نظر گرفتن اصول دادرسی عادلانه به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم گردید و در حال حاضر در این زندان سپری کردن دوران محکومیت حبس خود میباشد از شکنجه شدن خود در دوران بازجوئی و زمانی که در سلول انفرادی وزارت اطلاعات محبوس بود خبر داده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, زندانیان عقیدتی اهل سنت محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج طی سه ماه گذشته با افزایش فشارهای امنیتی و موارد گسترده ای از محرومیت از حقوق شهروندی که از جمله میتوان به حق دادرسی برابر و دسترسی به وکیل و همچنین برخورداری از خدمات پزشکی و درمانی بوده است محروم هستند.

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی، در پی هجوم نیروهای گارد ویژه زندان رجائی شهر به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر که محل نگهداری زندانیان عقیدتی اهل سنت می باشد که این هجوم توام با ضرب و شتم و انتقال تعدادی از زندانیان عقیدتی محبوس به سلول انفرادی بوده است .

به گزارش حقوق بشر در ایران, یورش گارد زندان به زندانیان اهل سنت، به بهانه امتناع یکی از زندانیان با نام توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه به دلیل عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل صورت گرفته است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، ۱۷ بهمن ۹۷، «عیسی آذری» امام جمعه روستای کورانه از توابع صومای برادوست ارومیه توسط نیروهای سپاه پاسداران پس از ضرب و شتم بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, دو تن از زندانیان عقیدتی محبوس در سلول انفرادی زندان رجائی شهر کرج بنامهای توحید قریشی و حمزه درویش که در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ و در پی یورش گارد امنیتی زندان رجائی شهر کرج به همراه تعدادی نیروهای لباس شخصی به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ این زندان که بند مخصوص نگهداری زندانیان عقیدتی سنی مذهب می باشد به شدت مورد ضرب و شتم و اهانت قرار گرفته و سپس به سلول انفرادی منتقل شده بودند از تاریخ ۱۷ بهمن ماه علی رغم وخامت و جراحات شدید جسمی در اعتصاب غذا بسر میبردند همچنان در اعتصاب غذا و محروم از دسترسی به خدمات پزشکی هستند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه سالجاری, محمدناصر درویش، پدر حمزه درویش زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در زندان رجائی شهر کرج، در پی احضار تلفنی روز دوشنبه در اداره اطلاعات رشت حاضر شد و مورد بازجوئی ماموران امنیتی قرار گرفت.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت 1 مورد
احضار و بازجوئی 1 مورد
تهدید 1 مورد
شکنجه, یورش, توهین, 4 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 1 مورد
ضرب و شتم 4 مورد
محرومیت از حق انتخاب و کیل 1 مورد
محرومیت از حق درمان و دسترسی به خدمات پزشکی 2 مورد
انتقال به سلول انفرادی 2 مورد
شکنجه 2 مورد
مجموع موارد نقض حقوق بشر 19 مورد

**************************************************************************************************

بهاییان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش هرانا، روز پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه، دو شهروند بهائی به نام‌های “کیانا رضوانی” و “کیمیا مصطفوی” که توسط نیروهای امنیتی در کرمان، بازداشت شده‌بودند، با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان کرمان آزاد شدند.

به گزارش هرانا، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۹۷، سهیل حق‌دوست، شهروند بهائی ساکن قائمشهر توسط شعبه ۲۸ دادکاه تجدید نظر استان مازندران به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در دادنامه صادره توسط دادگاه تجدید نظر اتهام عنوان شده علیه این شهروند بهایی “تبلیغ علیه نظام” بوده است.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۸ بهمن‌ ۱۳۹۷ ندا شبانی، شهروند بهائی که در تاریخ ۷ آذرماه سالجاری از سوی نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شده‌بود، با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

به گزارش هرانا ، روز دوشنبه ۸ بهمن ۹۷، فرزاد روحانی شهروند بهایی ساکن یزد توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل‌شده‌اند. «مأموران وزارت اطلاعات بدون نشان دادن حکم منزل این شهروند بهایی را تفتیش و تمام وسایل شخصی مربوط به ایشان و کارشان را جمع‌آوری کردند».

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، افسانه امامی، شهروند بهائی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مامورین پیش از حضور وی در منزل و در حضور همسرشان ضمن تفتیش منزل، تعدادی از وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و کتب ایشان را نیز ضبط کردند.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۹۷ دو تن از شهروندان بهائی ساکن یزد بنامهای؛ مهران اسلامی امیرآبادد و مهران بندی امیرآبادی جهت تحمل دوران محکومیت راهی زندان این شهر شدند.

به گزارش هرانا، مریم غفارمنش، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت ۱۴۰ روز از زمان بازداشت کماکان در در زندان اوین به سر می‌برد.

به گزارش هرانا، شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس پنج شهروند بهایی اهل شیراز را مجموعا به ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. بر اساس حکم صادره توسط این دادگاه، فرهاد سرافراز، شهرام منصور، وحید دانا، سعید عابدی و ادیب حق پژوه، هر کدام به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش هرانا, روز دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ محمدرضا(کسری) طیفوری شهروند ساکن اصفهان که پیش تر توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ آیین بهایی” و تکثیر فیلم محسن مخملباف در ارتباط با بهائیان، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و سپس این حکم در مرحله تجدید نظر به یک سال کاهش پیدا کرده بود جهت تحمل دوران حبس یک ساله خود راهی زندان مرکزی اصفهان شده است.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۹۷، رویا حسین زاده، شهروند بهائی با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان لاکان رشت آزاد شده است.

به گزارش هرانا, آتوسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهایی ساکن تهران با گذشت ۲۱ روز از زمان بازداشت کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می‌برد. “علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده خانم احمدآئی، وی تاکنون هیچ تماس و ملاقاتی نداشته و آنها از وضعیت سلامت ایشان بی‌خبرند. همچنین مسئولین زندان اوین از پذیرش هر گونه وسایل شخصی، بهداشتی، پول و پوشاک برای ایشان خودداری کرده‌اند.

به گزارش هرانا، روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ اجرای حکم حبس پنج تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز بنامهای “فرهاد سرافراز”، “شهرام منصور”، “وحید دانا”، “سعید عابدی”و “ادیب حق‌پژوه” که پیش از این توسط شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر تائید شده بود با توجه به اعمال عفو ۲۲ بهمن و در ادامه آزادی زودهنگام و لغو اجرای محکومیت برخی زندانیان لغو و به وکیل آنها ابلاغ شده است

به گزارش هرانا، روز شنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۷، دو شهروند بهائی بهانی ساکن یزد به نام‌های مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی از زندان این شهرآزاد شدند. این افراد در تاریخ ۱۳ بهمن ماه جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان شده بودند. موج جدید آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی که به مناسبت ۲۲ بهمن آغاز شده تاکنون شامل ۳۰ زندانی یا محکوم سیاسی شده است.

به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۹۷، چهار تن از شهروندان بهائی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد بنامهای؛ ساقی فدائی, می خلوصی , دری امری و شایان تفضلی که جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس یک ساله خود در زنداتن وکیل آباد مشهد بسر می بردند در ادامه روند آزاد سازی زندانیان با محکومیت یک سال و یا کمتر در راستای عفو ۲۲ بهمن از زندان آزاد شده اند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 2 مورد
بیخبری از افراد بازداشت شده 1 مورد
آزادی با قرار وثیقه 3 مورد
محرومیت از تماس تلفنی و یا ملاقات زندانی با خانواده خود 1 مورد
بازداشت 2 مورد
تفتیش منزل 2مورد
ضبط وسائل 2 مورد
محکومیت به حبس 6 مورد
آغاز دوران محکومیت 3 مورد
عفو 22 بهمن 11 مورد
مجموع موارد نقض حقوق بشر 22 مورد

**************************************************************************************************

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

دراین ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم صادره توسط دادگاه بدوی علیه مجیدرضا سوزنچی را به دو سال حبس تعزیری کاهش داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ۳ بهمن ۱۳۹۷ حدود ساعت ۹ صبح، نیروهای امنیتی پس از ورود به منزل یک نوکیش مسیحی به نام «سینا مولودیان» وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین نیروهای امنیتی در زمان بازداشت این نوکیش مسیحی اقدام به تفتیش منزل این نوکیش مسیحی نمودند و تعدادی از لوازم شخصی وی از جمله گوشی تلفن همراه و کتاب و لب تاب را ضبط کردند.

به گزارش سازمان ماده ۱۸، ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی اهل شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بر اساس این گزارش ماموران امنیتی پس از بازداشت اسماعیل مغربی‌نژاد او را با خود به محل زندگی‌اش برده و پس از تفتیش خانه، وسایل شخصی او مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌های مسیحی و نوشته‌های روزانه او را ضبط کرده و با خود بردند. ماموران امنیتی مدعی شدند که حکم جلب به همراه دارند ولی درخواست اسماعیل مغربی‌نژاد برای مشاهده آن را رد کردند.

به گزارش هرانا، طی ماه بهمن ۱۳۹۷ دستکم ۶ تن از نوکیشان مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکانهای نامعلومی منتقل شده‌اند. در تاریخ ۹ بهمن ۹۷، دو نوکیش مسیحی به نام‌های “حسین کدیور” و “خلیل پوردهقان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. در تاریخ ۲۱ بهمن ماه نیز “عبدالرضا (متیاس) علی حق نژاد” در منزل شخصی خود بازداشت شد، در ادامه این روند ۲۶ بهمن ماه نیز سه نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های “محمد وفادار”، “محمد (شهروز) اسلام دوست” و “کمال نعمانیان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. همچنین نیروهای امنیتی طی تماسی فاطمه (تینا) پسندیده، همسر کشیش زندانی یوسف ندرخانی، را تهدید کرده‌اند که در صورت خروج از استان گیلان بازداشت خواهد شد.

به گزارش هرانا، فاطمه محمدی، نوکیش مسیحی از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی به بهانه‌هایی همچون ترتیب زمانی در ثبت‌نام محروم شده است.

به گزارش هرانا،  ۱۵ بهمن‌ماه ۹۷، سینا مولودیان، نوکیش مسیحی با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

گزارش آماری
بازداشت 8 مورد
ممانعت از انجام مناسک مذهبی 1 مورد
محرومیت از تحصیل 1 مورد
تفتیش منزل 2مورد
ضبط وسائل 2مورد
محکومیت به حبس 1 مورد
آزادی با قرار وثیقه 1 مورد
مجموع موارد نقض حقوق بشر 16 مورد

**************************************************************************************************

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

به گزارش حقوق بشر در ایران, مصطفی دانشجو وکیل دادگستری و دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین که در حال سپری کردن محکومیت ۸ ساله حبس خود میباشد بدلیل عدم توجه مسئولان زندان اوین در اعزام وی به مرکز درمانی جهت درمان قطعی بیماری خود ۵۰ درصد ریه خود را از دست داده است و از سوی دیگر با توجه به مشکل قلبی که این زندانی عقیدتی با آن دست و پنجه نرم میکند با خطر جدی مواجه شده است.

به گزارش مجذوبان نور, شکوفه یداللهی از جمله زنان درویش محبوس در بند زنان ندان قرچک ورامین که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۵ ساله خود میباشد, به دلیل هوای آلوده به دود مواد مخدر و دخانیات باعث شدت یافتن سردردهای مزمن، بی‌حالی و ضعف در این درویش زن محبوس در زندان قرچک ورامین شده است. میزان درد او تا حدی بوده که به گفته‌ی هم‌بندی‌های وی “از شدت سردرد و ضعف، توان حرکت و حتی تکلم خود را از دست داده است”.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور، ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، علیرضا لک، زندانی عقیدتی و از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که در حال سپری کردن حبس ۷ ساله خود میباشد به دلیل فتق کشاله ران به بهداری این زندان منتقل شده و علیرغم نیاز فوری به عمل جراحی، با ممانعت مسئولان زندان از اعزام وی به بیمارستان مواجه شد. این ممانعت در حالی اتفاق افتاده که خانواده این درویش گنابادی محبوس کارهای ثبت نوبت در بیمارستان برای انجام عمل جراحی برای وی را انجام داده بودند.

به گزارش مجذوبان نور، چهار درویش زندانی با پایان دوره‌ی محکومیت زندان، برای اجرای حکم تبعید به شهرهای محل تبعیدشان منتقل شدند. این شهروندان در زمستان سال گذشته در جریان وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به حبس، شلاق و تبعید محکوم شده بودند. مهدی مردانی، ابوالفضل صحرایی، مجتبی شکری و مهرداد رضائی چهار درویشی هستند که روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه به ترتیب به شهرهای سیب سوران، سربیشه، سرباز و تایباد تبعید شده‌اند.

نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماههای گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار مندرج در وبسایت ها محاسبه گردیده .

گزارش آماری
محرومیت از درمان و دسترسی به خدمات پزشکی 3 مورد
تبعید 4 مورد
مجموع موارد نقض حقوق بشر 7 مورد

عرفان حلقه

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

در این ماه :

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی، ۸ بهمن‌ ۱۳۹۷ ناهید بهشید، از هواداران محمدعلی طاهری طی یورش نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. گفته شده طی این بازداشت، ماموران امنیتی درب منزل او را شکسته و با تهدید به منزل وارد شده، تعدادی از وسایل شخصی وی و همسرش از جمله تعدادی کتاب، گذرنامه، لوح فشرده و تلفن‌ همراه‌شان، توسط نیروهای امنیتی ضبط شده‌است.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران, محمدزمان دریاباری، وکیل محمدعلی طاهری موسس “عرفان حلقه” در گفتگو با کمپین حقوق بشر در ایران از صدور حکم تبرئه و قرار منع تعقیب موکلش توسط شعبه سوم دادسرای امنیت تهران در روز ششم بهمن خبر داد. وکیل آقای طاهری به هفت سال و نیم “بازداشت غیرقانونی” موکلش اشاره کرده و گفته که از نظر قانونی دیگر “هیچ دلیلی” برای نگه ‌داشتن او در زندان وجود ندارد و “باید هر چه زودتر آزاد شود.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت 1مورد
تهدید و خشونت 1مورد
تفتیش منزل 1مورد
ضبط وسایل 1مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 4 مورد

 

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران