گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , آذر 1397

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : حسین کفایت حقیقی، محمدحسین ملایی برزی , غلامرضا حیدری

 

  ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان آذر ماه 1397 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش هرانا، ، روز شنبه، ۳ آذرماه ۱۳۹۷، جمعی از زندانیان اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه هفت زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم توجه مسئولان به خواسته‌های حمزه درویش زندانی سنی مذهب این زندان که در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد، از شرکت در آمارگیری امتناع کردند.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، مولوی نظر محمد دهقانی مدرس مکتب علوم دینی حیط شهرستان سرباز توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در همین زمینه مولوی کوهی امام جمعه پشامگ سرباز در خطبه های نماز جمعه ۹ آذر نیز گفت: مدرسی داریم در یک مکتب کارگاه حیط بنام مولوی نظر محمد دهقانی یک بار قبلا در بخشداری پارود احضار و بازجویی شده بود و چند روز قبل باز به اداره اطلاعت راسک احضار شده و چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است، این احضار بدون جهت و حتی بدون بهانه نیز بوده است.

به گزارش هرانا ، روز یکشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۷، سه تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان ارومیه پس از موافقت با عفو مشروط از این زندان آزاد شدند. پیش‌تر دو نفر از آنها با رأی شعبه ۱۰ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، هر یک به سه سال حبس و یک نفر از آنها به دو سال و شش ماه حبس محکوم شده بودند. هویت این افراد “نادر ناصری، فرزند علی، عبدالوهاب سیداحمدی، فرزند کمال و چیا نیکوند، فرزند قادر” توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است.

به گزارش هرانا، روز شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷، دو تن از علمای اهل سنت بلوچ که در مهرماه سال جاری بازداشت شده بودند، با تودیع قرار آزاد شدند. هویت این دو روحانی “مولوی ایوب احمدی و مولوی هاشم جعفرزاده” احراز شده است.

به گزارش هرانا، روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه ۹۷، مولود شایر زندانی سنی مذهب محبوس در زندان ارومیه به صورت مشروط آزاد شد. لازم به ذکر است مولود شایر که پس از تحمل حدود دو سال حبس از زندان ارومیه آزاد شده است پیش از بازداشت معلم بوده و یک هفته پیش از آزادی حکم اخراج خود را از اداره آموزش و پرورش دریافت کرده است.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 2 مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 2 مورد
اخراج از کار 1 مورد
احضار و بازجوئی 1 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 2 مورد
آزادی افراد با اتمام دوران محکومیت 4 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 8 مورد

*************************************************************************************************

بهائیان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهائی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش هرانا، سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷، علی احمدی، شهروند بهائی ساکن قائم‌شهر توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به سلول انفرادی بازداشتگاه کچوئی واقع در ساری منتقل شده است. گفته می‌شود اتهام مطروحه علیه این شهروند بهائی “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است.

به گزارش هرانا,  صبح روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، “فرید اسماعیلی” شهروند بهائی ساکن تهران به دادسرای اوین احضار شده است.

به گزارش هرانا ، شایان تفضلی” شهروند بهائی ساکن مشهد جهت تحمل دوران مکومیت یک ساله خود راهی زندان مشهد شد. لازم به ذکر است “دری امری” در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه ۹۷ و “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” نیز در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۹۷ راهی زندان مشهد شده و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت یک ساله خود در این زندان هستند.

به گزارش هرانا، محل کسب شش تن از شهروندان بهائی ساکن خرمشهر پس از گذشت ۱۴ روز همچنان پلمپ شده باقی مانده است. گفته می‌شود پس از پیگیری‌های مکرر این شهروندان مامورین اداره اماکن با انتساب سخنانی به مقامات ارشد حکومت به آنها گفته‌اند “شما حق کسب و کار ندارید”.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۷ آذرماه ۹۷، دو شهروند بهائی ساکن اندیشه شهریار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. هویت این شهروندان بهائی “ندا شبانی (بیوک آقایی)” و “سروش آگاهی” توسط هرانا احراز شده است. لازم به ذکر است که طی هفته‌های اخیر موج جدیدی از فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

به گزارش هرانا، روز چهارشنبه ۷ آذرماه ۱۳۹۷، مهوش عدالتی (زائری) شهروند بهائی ساکن تهران، با قرار وثیقه به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۱۲ آذرماه ۹۷، شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس بانوان در ایران با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش هرانا، وضعیت جسمی علی احمدی، شهروند بهائی ساکن قائم‌شهر که در تاریخ ۲۹ آبان سالجاری توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت‌ و به بازداشتگاه کچوئی ساری منتقل شده بود، نامناسب گزارش‌شده است.

به گزارش هرانا، محل کسب دست‌کم ۶ تن از شهروندان بهائی ساکن امیدیه در استان خوزستان به دستور مقامات قضایی پلمب شده است. اسامی این ۶ شهروند بهائی “کمال افشاری (تعمیر لباسشویی)، شکرالله عزیزی (ایزوگام)، علیرضا افشار (تنظیم موتور)، مصطفی عبادی (فروش لوازم سرمایشی)، “ارسلان فرزانه” (ام دی اف) و “جهان بهبهانی” (تعمیرات یخچال و کولر است.

به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه ۹۷، سپیده کشاورز شهروند بهائی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. سپیده کشاورز شهروند بهائی ساکن تهران در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش هرانا، دادخواهی ۱۷ تن از شهروندان بهائی در ارومیه که بیش از ۴۴ ماه از پلمب محل کسبشان می‌گذرد در دیوان عالی اداری بررسی و رای دادگاه بر رد شکایت صادر و به آنها ابلاغ شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی ساکن شیراز، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. یکتا فهندژ سعدی پیشتر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی” توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکشنبه ۲۵ آذرماه ۹۷، الهام سلمانزاده و پروان معنوی، دو شهروند بهایی ساکن کرج، پس از دو ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

به گزارش هرانا ، ساعت ۵ عصر یکشنبه ۲۵ آذرماه ۹۷، مونیکا علیزاده (اقدسی)، شبنم عیسی خانی، شهریار خداپناه، کامبیز میثاقی و خیرالله بخشی، پنج شهروند بهایی ساکن تبریز، با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی ، شعبه اول دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری رای صادره در دادگاه بدوی در ارتباط با شکایت ترانه قیامی شهروند بهایی محروم از تحصیل از سازمان سنجش را ابرام و تائید کرد. “پس از گذشت حدود ۴ سال در اعتراض این شهروند بهایی به حکم صادره توسط شعبه یک دیوان عدالت اداری مبنی بر صحیح بودن اقدام سازمان سنجش در محروم کردن وی از تحصیل رد و به ترانه قیامی و وکیل وی ابلاغ شده است .

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، پنجشنبه ۲۹ آذرماه ۹۷، عفیف نعیمی، از مدیران جامعه بهایی ایران با پایان دوران محکومیت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. وی در سال ۸۷ بازداشت و به همراه شش تن دیگر از مدیران جامعه بهایی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۱۰ سال کاهش یافته بود.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 3 مورد
تفتیش منزل 1 مورد
ضبط وسائل 1 مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 1 مورد
پلمپ محل کسب 6 مورد
محرومیت از درمان 1 مورد
محکومیت به حبس 1 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 24 مورد
محرومیت از تحصیل 1 مورد
احضار و بازجوئی 1 مورد
آغاز دوران محکومیت 1 مورد
آزادی با توجه به اتمام دوران محکومیت/ قرار وثیقه 11مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 58 مورد

**************************************************************************************************

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی، روز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه ۹۷، جلسه دادگاه تجدید نظر مجیدرضا سوزنچی کاشانی، نوکیش مسیحی محبوس در سالن دو بند ۴ زندان اوین در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد و دادگاه بزودی اقدام به صدور رای خواهد کرد. دادگاه به زودی اقدام به صدور رای خواهد کرد. وی پیش‌تر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش محبت نیوز، یک نوکیش مسیحی ساکن کرج بنام جمشید درخشان در تاریخ نهم آذر ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بدون رعایت اصول قانون دادرسی کیفری و تفهیم اتهام افراد در زمان بازداشت, پس از حدود ۱۱ روز بی خبری طی تماسی کوتاه خانواده خود را از بازداشت و محل نگهداری خود مطلع کرده است.

به گزارش محبت نیوز ، دو تن از نوکیشان مسیحی ساکن اهواز بنامهای شیما و شکوفه زنگنه توسط اداره اطلاعات این شهر و انئتقال آنها به دادسرا, توسط قاضی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز برای آزادی موقت این دو شهروند دگراندیش مذهبی قرار وثیقه به مبلغ یک میلیارد تومان صادر کرده است.

به گزارش محبت نیوز، دو نوکیش مسیحی ساکن اهواز بنامهای فرزاد بهزادی زاده و یوسف شیخ رباط توسط نیرهای امینتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل گردیدند.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
محاکمه 1 مورد
بازداشت و بیخبری 5 مورد
ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز با شهروندان 2 مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 5 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 2 مورد
تفتیش منزل 4 مورد
ضبط وسائل 4 مورد
رفتار توهین آمیز با شهروندان 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 24 مورد

**************************************************************************************************

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

به گزارش مجذوبان نور، روز دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷، سه زن درویش محبوس در زندان قرچک ورامین، به دلیل مطالبه وسایل شخصی‌شان که از تاریخ ۲۳ خردادماه توسط مسئولان زندان ضبط شده است، با دستور محمدی رئیس زندان قرچک مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این سه زن با نام‌های شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی در بند ۷ زندان قرچک محبوس هستند و به دلیل آلودگی زندان و بیماری‌های عفونی و بهداشتی، خواستار پس گرفتن وسایل شخصی‌ خود شده بودند.

به گزارش مجذوبان نور, الهام احمدی روز ۵ آذر در پی محرومیت از ملاقات توسط کمیته انضباطی زندان قرچک اعلام اعتصاب غذای خشک کرده است. همچنین سپیده مرادی دیگر زن درویشمحبوس در زندان قرچک ورامین با انتشار نامه ای پیوستن خود به اعتصاب غذای الهام مرادی را از روز ۷ آذر ۱۳۹۷ اعلام نموده است.

به گزارش هرانا، درتاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۷، مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق دراویش گنابادی به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» جمعاً به هشت سال حبس محکوم شد. علی شریف‌زاده، وکیل مصطفی دانشجو طی یادداشتی در این خصوص اعلام کرد:”مصطفی دانشجو از وکلا و فعال حقوق دراویش گنابادی در مجموع به ۸ سال حبس محکوم شد. از بابت اجتماع و تبانی به تحمل ۵ سال حبس، از بابت تشویش اذهان عمومی به ۲ سال حبس و از بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس محکوم شد .

به گزارش مجذوبان نور, الهام احمدی، درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، که با اتهام نشر اکاذیب و توهین به مأموران زندان به دادگاه احضار شده بود، طی روز پنجشنبه ۲۹ از حضور در جلسه‌ی دادگاه خودداری کرد. الهام احمدی پیش‌تر در مکالمه‌ای تلفنی از داخل زندان، پرده از فجایع پزشکی زندان قرچک برداشته بود و همین باعث شد تا با شکایت محمدی، رئیس زندان قرچک ورامین، در دادسرای امنیت تهران برای او پرونده‌ای دیگر با اتهام‌های افترا و نشر اکاذیب تشکیل شود.

نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماههای گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار مندرج در وبسایت ها محاسبه گردیده .

گزارش آماری
محاکمه 1 مورد
محکومیت به حبس 1 مورد
اعتصاب غذا 1 مورد
محرومیت از حق داشتن وکیل 1 مورد
شکنجه 3 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان 3 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 4 مورد
محرومیت از سایر حقوق زندانیان 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 15 مورد

**************************************************************************************************

عرفان حلقه

پیروان عرفانهای نوظهور مثل عرفان حلقه با سرکوبهای شدید امنیتی در ایران مواجه هستند که در بارزترین آنها میتوان به حبس طولانی مدت و صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اشاره کرد که نوع برخورد حاکمیت کنونی ایران با عقاید شهروندان پیرو عرفانهای نوظهور را به نمایش میگذارد . سرکوب شدید و صدور احکام حبس برای این دسته از شهروندان در ایران خود به طور سیستماتیک ناقض حقوق اولیه این دسته از شهروندان در ایران میباشد .

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان اطلاعات سپاه استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: “در ادامه برخورد اطلاعات سپاه پاسداران در سطح استان اصفهان، ۲ نفر از لیدرهای اصلی عرفان حلقه به همراه ۱۰ نفر از اعضای این گروه دستگیر شدند”. در اطلاعیه ادعا شده است که “در این عملیات که امروز انجام گرفت به همراه دستگیر شدگان، اسناد انبوه و حائز اهمیتی از این افراد در استان اصفهان کشف و ضبط شد .

به گزارش خبرگزاری فارس، تعدادی از پیروان عرفان حلقه در کرج توسط نیرهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. حاجی رضا شاکرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، از دستگیری تعدادی از اعضای عرفان حلقه در استان البرز خبر داد. از بازداشت تعدادی از اعضای عرفان حلقه در استان البرز خبر داد.

به گزارش هرانا روز دوشنبه ۵ آذرماه ۹۷، درخواست اعاده دادرسی در ارتباط با پرونده محمدعلی طاهری توسط شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور رد و به وکلای وی ابلاغ شد. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “ پس از مراجعه وکلای محمد علی طاهری به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی نیازی رد درخواست اعاده دادرسی در ارتباط با پرونده محمدعلی طاهری به صورت رسمی به آنها ابلاغ شد”.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

بازداشت و بیخبری 17 مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده 17 مورد
محرومیت از حق دادرسی عادلانه 1 مورد
تفتیش منزل 1 مورد
ضبط وسائل 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 38 مورد

**************************************************************************************************

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، حکم ۶۰ تن از شهروندان بازداشت شده در تجمع مرداد ماه هواداران یک جریان مذهبی به نام “انصار امام مهدی” یا “یمانی” در شهر تربت حیدریه، توسط شعبه شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو این شهر به ریاست قاضی حسین یزدان خواه، به صورت گروهی صادر شد. بر اساس احکام صادر شده ۵۸ تن از این شهروندان جمعا به ۸۲ سال و ۶ ماه حبس، ۴۲۱۸ ضربه شلاق، ۱۳ سال تبعید و یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند. دو نفر از این افراد نیز از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند. بر اساس احکام صادر شده ۱۵ تن از این افراد هر یک به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. ۱۳ تن از از این افراد علاوه بر حبس و شلاق به ۱ سال تبعید نیز محکوم شده‌اند. ۴۲ تن از این افراد هر یک به ۱ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند؛ حکم صادره در خصوص ۱۴ تن از این افراد به مدت ۳ سال به حالت تعلیق درآمده است. متهم کودک نیز به یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. دو نفر از این افراد نیز از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
محکومیت به حبس 71 مورد
صدور حکم شلاق 15 مورد
صدور حکم تبعید 13مورد
صدور حکم جریمه نقدی 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 100 مورد