گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , آبان 1397

 

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : حسین کفایت حقیقی، محمدحسین ملایی برزی , رضا حیدری

 

  ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان آبان 1397 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک نوجوان ۱۶ ساله به نام “اسامه ملکی” در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری به همراه سه جوان سقزی دیگر به نام های “شاهو”، “توفیق میرکی” و “کیوان محمدی آساوله” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کلمه، مولوی محمدحسن برفی امام جمعه اهل سنت طبس مسینا در سن۸۳سالگی درعصرسه شنبه ۱۵آبان ۹۷ چشم ازجهان بستند و این موضوع زمینه ساز سفر مولانا عبدالحمید به خراسان جنوبی برای شرکت در نماز جنازه شد. مولوی عبدالحمید قرار بوده به بیرجند سفرکرده وبا علماء ومردم آنجا دیدار کند. یک منبع مطلع در این مورد گفت: نیروهای امنیتی با تماس تلفنی تهدید آمیز خواستار برگشت مولوی عبدالحمید به زاهدان شده و از ادامه سفر وی ممانعت کردند.

به گزارش هرانا، حکم محکومیت ۵ سال حبس تعزیری “اسلام مصطفای” شهروند سنی مذهب و از اهالی روستای میرآباد شهرستان ارومیه که اکنون در زندان ارومیه تحمل حبس می‌کند، توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عیناً تائید شده است.

به گزارش هرانا, “حمزه درویش در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای خود در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برد. تنها درخواست این زندانی رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور است، اما مسئولین زندان به درخواست و اعتصاب او توجهی ندارند و سعی دارند با بی توجهی کردن او را از ادامه اعتراض خود منصرف کنند. آنها حتی تلاش نمی کنند واسطه ارتباط بین این زندانی و دستگاه قضایی برای استیفای حقوقش شوند”. به گفته این منبع مطلع، حمزه درویش پس از اعتصاب به مدت ۳ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و پس از آن مجددا به بند بازگردانده شده است.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 4 مورد
تهدید 1 مورد
محرومیت از سفر 1 مورد
جلوگیری از انجام مناسک مذهبی 1 مورد
محکومیت به حبس 1 مورد
آغاز دوران محکومیت 1مورد
اعتصاب غذا 1 مورد
انتقال زندانی به سلول انفرادی 1 مورد
عدم دسترسی زندانی به وکیل و یا دادرسی عادلانه 1 مورد
شکنجه 2 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 14 مورد

**************************************************************************************************

بهائیان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش هرانا، ساعت ۴ بعد از ظهر دوشنبه مورخ ۷ آبان‌ماه ۹۷ هومن خوشنام، شهروند بهائی ساکن کرج پس از ۳۴ روز با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش هرانا ، صبح روز چهارشنبه ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷، ذبیح‌الله رئوفی، شهروند بهائی اهل سنندج جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان سنندج شد.

به گزارش هرانا ، “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” دو تن از شهروندان بهائی ساکن مشهد بعدازظهر چهارشنبه ۹ آبان‌ماه ۹۷ جهت سپری کردن دوران حکم حبس راهی زندان وکیل آباد مشهد شدند.

به گزارش هرانا، بهاره قادری، شهروند بهائی ساکن شیراز که در تاریخ ۲۴ شهریورماه سالجاری به همراه همسرش نوید بازماندگان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود؛ در پایان ساعات اداری روز شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۷ با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز بصورت موقت آزاد گردید.

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی، روز شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۷، افشین سید احمد شهروند بهایی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به مرخصی اعزام شد. این زندانی عقیدتی روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۷ با عدم تمدید مرخصی به زندان رجائی شهر کرج بازگشت.

به گزارش هرانا، با وجود شرایط نامناسب نگین قدمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین این زندانی همچنان از حق دسترسی به مراکز درمانی محروم مانده است. بنقل از یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی عقیدتی : خانم ثابت قدمیان در زندان دچار عفونت در لثه و درد شدید دندان روبه رو شده ولی با مخالفت مسئولین زندان روبه رو شده است. “رئیس بهداری زندان اوین با وجود مجوز اعزام از سوی دادیار زندان تاکنون اجازه خروج به نگین را نداده و این مسئله نگرانی ها از وضعیت این شهروند بهایی را دوچندان کرده است.

به گزارش هرانا، روز ۱۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷، آزیتا رفیع‌زاده، شهروند بهایی محبوس در بند زنان زندان اوین جهت شرکت در مراسم درگذشت پدرش به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.

به گزارش هرانا,  پیکر شمسی اقدسی اعظمیان، شهروند بهایی اهل گیلاوند چهار روز پس از خاکسپاری در آرامستان بهاییان گیلاوند (گلستان جاوید) در بیابان‌های جابان از توابع شهرستان دماوند پیدا شد. بنقل از یک منبع نزدیک به خانواده خانم اعظمیان: “این شهروند بهائی در تاریخ ۲ آبان‌ماه امسال در گلستان جاوید بهائیان گیلاوند که از سال‌ها پیش محل دفن اموات بهائیان است به خاک سپرده شد. چهار روز پس از خاکسپاری طی تماس تلفنی پلیس به فرزند خانم اعظمیان گفت که پیکر مادرش در بیابان‌های اطراف جابان از توابع شهرستان دماوند پیدا شده است. هیچ فرد و نهادی مسئولیت نبش قبر و بیرون کشیدن پیکر را بعهده نگرفت اما پیشتر توسط نیروهای امنیتی (احتمالا وزارت اطلاعات) به بهائیان گیلاوند گفته شده بود حق دفن امواتشان را در این آرامستان ندارند و باید از این به بعد تمام امور دفن را به تهران منتقل کنند.

به گزارش  هرانا ، محل کسب دو شهروند بهائی که با یکدیگر برادر هستند در آبادان به نام‌های آرام آزادی و آرمان آزادی در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی پلمب شده است. “محل کسب این دو برادر بهائی همزمان با فراسیدن اعیاد مهم بهاییان که در آن زمان بر اساس باورهای دینی خود محل های کسب خود را تعطیل می کنند در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه نیروهای امنیتی به این بهانه برای دومین بار در سال جاری محل کسب این دو شهروند را پلمب کردند”.

به گزارش  هرانا ، موسساتی که نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده شهروندان بهائی ساکن شیراز در آن فعالیت می‌کردند به دلیل دادن اجازه فعالیت به این شهروندان با دستور نهادهای قضایی پلمب شده است. یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “موسسات محل فعالیت نورا پورمرادیان و الهه سمیع زاده در شهر شیراز به دستور مقامات قضایی پلمب شده. علت پلمب اجازه فعالیت دادن به شهروندان بهائی از طرف مدیران این موسسات عنوان شده است. موسسات مذکور متعلق به بهائیان نبوده است و این دو شهروند بهایی در این موسسات صرفا در ارتباط با موسیقی کودکان فعالیت می‌کردند”.

به گزارش رویداد ۲۴، مهدی مقدری به خاطر انتشار یک پست اینستاگرامی که در دفاع از مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز منتشر شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام به پلیس امنیت احضار شد.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه ۹۷ محل کسب دستکم یک تن از شهروندان بهائی به نام سهراب درخشان ساکن اهواز به دستور مقامات قضایی و توسط اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی پلمپ شد. “ساعت ۱۲ ظهر محل کسب یکی از شهروندان بهایی ساکن اهواز در پی تعطیلی دو روزه بهاییان در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه به دستور مقامات قضایی پلمب شد.

به گزارش هرانا، تا پایان وقت روز پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۹۷ محل کسب دست‌کم ۶ تن از شهروندان بهائی ساکن خرمشهر به دستور مقامات قضایی پلمب شده است. اسامی این ۶ شهروند بهائی “بهروز حبیبی”، “حسینعلی حبیبی”، “بهنام حبیبی”، “بهادر احمدی” (هر چهار نفر دارای واحد صنفی عینک سازی)، “کامبیز آزادی” (واحد صنفی فروشگاه چرخ خیاطی) و “کوروش جابری” (واحد صنفی تنظیم موتور) توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است. همچنین در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه محل کسب ۵ شهروند بهایی ساکن اهواز به نام‌های “ورقا درخشان”، “سهراب درخشان”، “بهروز زهدی”، “جهانبخش افشارزاده”(هر سه نفر صنف تزئینات داخلی ساختمان) و “فیض‌الله قنواتیان” (صنف تعمیرکار تلوزیون) به دستور مقامات قضایی پلمب شده بود.

به گزارش هرانا، روز پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۹۷ فرید امینی و نسرین خواجه در منزل مژگان خوشحال با ۱۵ تن دیگر از شهروندان اصفهانی در جریان کلاس سلامت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.” این منبع نزدیک به بازداشت شدگان افزود “تا ساعات پایانی شب گذشته شاگردان کلاس آزاد و فرید امینی، نسرین خواجه و مژگان خوشحال کماکان در بازداشت هستند”.” از محل نگهداری این شهروندان بهایی اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش هرانا ، دادگاهی در شهر یزد سه شهروند بهایی به نام ناصر باقری، فائز باقری و روحا ایمانی را به حبس محکوم کرد. ناصر باقری و فائز باقری پدر و پسر بهایی ساکن یزد به ترتیب به ۹ ماه و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. همزمان روحا ایمانی شهروند بهایی اهل کرمان که در سال ۹۴ در یزد بازداشت شده بود نیز به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد”.

به گزارش هرانا ، مورخ ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷، سه شهروند بهائی در شهر تبریز توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. اسامی این شهروندان بهائی “کامبیز میثاقی”، “شهریار خداپناه” و “فرزاد بهادری” است. از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش هرانا، روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ دو شهروند بهائی در شهر تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت این شهروندان بهایی “مونیکا علیزاده ( اقدسی)” و “خیرالله بخشی” است.

به گزارش هرانا، روز سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، شبنم عیسی‌خانی شهروند بهایی ساکن تبریز بازداشت شد. نیروهای امنیتی شهر تبریز با حضور در منزل شبنم عیسی‌خانی ضمن تفتیش منزل، وی را به اداره اطلاعات تبریز احضار کردند. خانم عیسی خانی روز بعد از آن پس از حضور در اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش هرانا، صبح روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، سپیده کشاورز شهروند بهایی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. “نیروهای امنیتی ساعت ۸ صبح به منزل سپیده کشاورز رفته و پس از تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی وی از جمله کتاب‌ها و تلفن همراه، خودشان را نیز بردند”. سرکوب شهروندان بهائی ایران با شدت بیشتری صورت میگیرد و در روزهای اخیر موج جدیدی از بازداشت شهروندان بهایی در ایران آغاز شده است.

به گزارش هرانا، فرج‌الله بنگاله و میترا بدرنژاد شهروندان بهائی ساکن اهواز توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به حبس محکوم شدند. لازم به ذکر است فرج‌الله بنگاله در تاریخ ۸ فروردین‌ماه سال جاری و میترا بدرنژاد در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته بازداشت و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری با قرار وثیقه آزاد شده بودند. با توجه به حکم صادره توسط دادگاه انقلاب ، هر کدام از این دو شهروند بهائی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم طی مدت ۲۰ روز از زمان ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی است.

به گزارش هرانا، شهروندان بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان در دادگاهی مجموعا به ۴۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. طبق حکم صادره، “افشین بلبلان”، “سهام آرمین”، “میلاد داوردان”، “فرهنگ صهبا” و “انوش راینه” هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و “بهاره زینی(سبحانیان)”، “فوژان رشیدی” و “سپیده روحانی” هر کدام به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش هرانا، روز دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۹۷، “فرید امینی”، “نسرین خواجه” و “مژگان خوشحال” سه شهروند بهایی ساکن اصفهان با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ نیروهای امنیتی با حضور در منزل مهوش عدالتی (زائری) شهروند بهایی ساکن تهران وی را جهت بازجویی احضار کردند. “ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه مامورین با در دست داشتن حکم بازرسی و تفتیش به منزل خانم عدالتی رفته و ضمن تفتیش ۳ ساعته منزل و ضبط کتب و وسایل شخصی احضاریه‌ای با تاریخ نامشخص به وی داده و گفتند در زمانی که متعاقبا اعلام خواهد شد جهت بازجویی حاضر شوند.

به گزارش هرانا، روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه، شهرزاد نظیفی، شهروند بهایی و از قهرمانان و مربیان موتور کراس بانوان در ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل کردند.“ظهر روز یکشنبه نیروهای امنیتی خانم نظیفی را که در مسیر پیست موتورسواری بودند بازداشت و ابتدا به همراه ایشان به پیست موتورسواری رفته و نورا نراقی فرزند ایشان را نیز سوار اتومبیل کرده و به منزل ایشان رفتند. پس از حدود ۵ ساعت تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی از جمله کتابها، تلفن همراه و لپتاپ با نشان دادن حکم جلب، خانم نظیفی را بازداشت و به همراه خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، یک شهروند بهائی ساکن قائم‌شهر به نام “علی احمدی” روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه کچویی شهر ساری منتقل شده است. گفته می‌شود اتهام مطروحه علیه این شهروند بهایی “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است. وی تا این لحظه تماسی با خانواده خود نداشته است. آقای احمدی طی ده سال گذشته دستکم ۵ بار توسط نیروهای امنتیتی بازداشت شده است و این بار اتهام عنوان شده در زمان بازداشت وی «تبلیغ علیه نظام» بوده است.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 26 مورد
آزادی با قرار وثیقه/ یا دلایل دیگر 20 مورد
احضار و بازجوئی 3 مورد
صدور حکم حبس 11 مورد
تفتیش منزل 4 مورد
ضبط وسائل 4 مورد
آغاز دوران محکومیت 3 مورد
محرومیت از درمان 1 مورد
شکنجه 1 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان 1 مورد
جلوگیری از انجام مناسک مذهبی 16 مورد
محرومیت از حق تماس تلفنی فرد زندانی 1 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 1 مورد
پلمپ محل کسب 16 مورد
اخراج از کار 2 مورد
مرخصی زندانی 2 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 112مورد

**************************************************************************************************

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

به گزارش خبرگزاری هرانا ، دو نوکیش مسیحی به نامهای بهنام ارسالی ساکن کرج که برای سفر به مشهد رفته بود روز جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ در منزل یکی از دوستان خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. لازم به ذکر است ماموران شش لباس شخصی بودند که یکی از آنها زن بود و وقتی وارد منزل شدند با گذاشتن اسلحه روی سر بهنام او را به همراه فرد دیگری که در آنجا حضور داشت با خود بردند، اما نفر دوم ساعاتی بعد آزاد شد. نوکیش مسیحی «بهنام ارسالی» از اعضای سابق کلیسای جماعت ربانی تهران بوده و چند سال قبل نیز به خاطر ایمان مسیحی خود یکبار از محل کار خود اخراج شده بود. همزمان «داوود رسولی» که به «دیوید» شهرت دارد روز جمعه مورخ ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۷ ساعت شش صبح در مقابل درب منزل خود در کرج توسط دو لباس شخصی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 3 مورد
یورش 1 مورد
رفتار خشوت آمیز با شهروندان 1 مورد
آزادی فرد با قرار وثیقه یا دلایل دیگر 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 4مورد

**************************************************************************************************

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در شهر تهران به درگیری و زد وخورد دراویش با نیروهای امنیتی انجامید. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید .

در این ماه :

به گزارش مجذوبان نور، دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی دانشجو از وکلای دادگستری محروم از حق وکالت و همچنین دانشجوی اخراجی کارشناسی ارشد حقوق و از مدیران وبسایت مجذوبان نور در تاریخ ۱۵ آبان ماه سالجاری در محل شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش مجذوبان نور, سعید سلطانپور از دراویش گنابادی محبوس در زندان فشافویه(تهران بزرگ) در شصت و سومین روز از اعتصاب غذای خود در تیپ ۱ سالن ۵، به افت شدید فشار و کاهش قند خون مبتلا شده و مسئولان زندان فشافویه از درمان او ممانعت کرده و می‌گویند: «تا زمانی که به یک قدمی سکته نرسد به او رسیدگی نخواهد شد

به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه سیزده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شدند. هویت دوازده تن از این افراد “آرمین ابوالفتحی”، “مصطفی زمان”، “نورعلی موسوی”، “حجت زمانی”، “ابراهیم رضایی”، “هاشم آوازه”، “البرز رستمی”، “محمد قنادزاده”، “علی قنادزاده”، “شهاب بخشیان”، “مجید شایق”، “حسین حاج محمدی” است،

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, صالح‌الدین مرادی و محمدرضا درویشی دو تن از درویشان گنابادی به همراه سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در زندان تهران بزرگ با اعلام اعتصاب غذای خشک خواستار پاسخ صریح مسئولان زندان فشافویه در مورد وضعیت هشت درویش گم‌شده در آن زندان شده‌اند. این دو درویش گنابادی خطاب به فرزادی رئیس زندان فشافویه گفته‌اند: “مادامی که با هشت درویش گم‌شده ملاقات حضوری نکنند به اعتصاب غذای خشک خود ادامه خواهند داد.” سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ نیز در حمایت از این دو درویش اعلام اعتصاب غذای خشک کرده است. هشت درویش گنابادی با نام‌های رضا انتصاری، محمد شریفی‌مقدم، کسری نوری، مرتضی کنگرلو، سینا انتصاری، مهدی اسکندری، امیر نوری و حسام معینی پس از حمله‌ی روز هفتم شهریور گارد زندان فشافویه به درویشان متحصن در تیپ ۳ آن زندان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند و ۸۰ روز است که خانواده‌هایشان در بی‌خبری کامل از وضعیت آنان بسر می برند.

به گزارش مجذوبان نور, صالح‌الدین مرادی، درویش گنابادی که به دلیل پیگیری وضعیت هشت درویش گنابادی “مفقود شده” در زندان تهران بزرگ، به همراه محمدرضا درویشی، یکی دیگر از درویشان زندانی به همراه سهیل عربی دست به اعتصاب غذا زده‌ بود، می‌گوید که توانسته روز یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه، ملاقات کوتاهی، با آن‌ها داشته‌باشد. وی پس از این ملاقات به اعتصاب غذای خود پایان داد. از جزئیات این ملاقات و وضعیت جسمی هشت درویش گنابادی اطلاعی در دست نیست.

نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماههای گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار مندرج در وبسایت ها محاسبه گردیده .

گزارش آماری
انتقال به سلول انفرادی 8 مورد
فرافکنی و حاشیه سازی 8 مورد
اعتصاب غذا 3 مورد
محرومیت از رسیدگی پزشکی و خدمات درمانی 1 مورد
شکنجه 1 مورد
محاکمه 1 مورد
آزادی زندانی با توجه به اتمام دوران حبس 13 مورد
ممانعت از تماس تلفنی و یا ممنوعیت ملاقات افراد زندانی 8 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 30 مورد

 

 

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران