واکنش تند یک تشکل اهل سنت ایران به واقعه تروریستی سراوان

واکنش تند یک تشکل اهل سنت ایران به واقعه تروریستی سراوان

جرس: جماعت دعوت و اصلاح ایران، تشکل سنی مذهب ایران، درخصوص حادثه تروریستی سراوان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش تارنمای «جماعت دعوت و اصلاح»، این تشکل در بیانیه خود ضمن محکومیت این اقدام تروریستی و کشته شدن مرزبانان کشورمان، از اعدام فوری ۱۶ زندانی بلوچ و تاثیر مخرب آن بر فضای سیاسی کشور نیز انتقاد شده است.

جماعت دعوت و اصلاح در بیانیه خود همچنین اقدامات تروریستی را چالشی برای پیگیری مطالبات اهل تسنن از مسیر تحول خواهی دموکراتیک و گفتمان تدبیر و امید دانسته است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام تروریستی حمله به یک پاسگاه مرزی در محدوده‌ی شهرستان سراوان و جان باختن ۱۴تن از مرزبانان کشورمان، با همه‌ی معیارهای اعتقادی، اخلاقی و سیاسی،‌ اقدامی زشت و ناموجه و جنایتی درخور تقبیح و موجب تأسف و تأثر عمیق است.

جماعت دعوت و اصلاح ایران، در چارچوب مشی فکری اعتدالی خود، همواره خشونت را نفی نموده، بر این باور است چنین جنایات نفرت‌انگیزی، نه‌تنها هیچ تناسبی با ادعاها و اهداف اعلام شده‌ی مرتکبان آن ندارد، بلکه در شرایط پس از انتخاب اکثریت ملت ایران و قاطبه‌ی شهروندان اهل‌سنت، مبنی بر ترجیح تحول‌خواهی دموکراتیک و استقرار گفتمان تدبیر و امید، از ظرفیت تخریبی بالایی برخوردار است و می‌تواند پیگیری مطالبات مشروع اهل‌سنت را با چالش جدی مواجه کند.

در همین چارچوب معتقدیم رویه‌ی تلافی‌جویانه‌ی اعدام ۱۶ تن از زندانیان بلوچ و تصریحات مسؤولین قضایی محلی، به فرض صدور احکام محکومان در یک روند دادرسی شفاف و عادلانه و قطعی بودن احکام صادره و غیرقابل نقض بودن آن‌ها، واجد ظرفیت التهاب‌افزایی و زمینه‌سازی بازتولید خشونت است و به نظر نمی‌رسد بتواند به مدیریت مسایل و مشکلات موجود کمکی بنماید. ادبیات و اقدامات انتقام‌جویانه ضمن به خطر انداختن پویش مدنی، می‌تواند فضای عاطفی را بر کنش عقلانی و گفتمان مدنی غلبه دهد و در نهایت به پیچیده‌تر شده وضعیت منتهی شود.

جماعت دعوت و اصلاح ایران