گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان ، اسفند 1396

                                                   اسفند ماه 1396

تهیه و تنظیم نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

گردآوری داده : حسین کفایت حقیقی، محمدحسین ملایی برزی

  ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان اسفند ماه 1396 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل  : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان  ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل  بیان نمود :

اهل تسنن :

مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان :

گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان :

گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان :

بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

  اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه    :

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالستار حسین بر مدرس مدرسه دینی عین العلوم گشت و مدیر سابق پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ به پلیس فتای سراوان احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت .

به گزارش هرانا ، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از دو ماه پیش به هدف بهره مندی از امکانات ارتباطی به درخواست خود از سالن زندانیان اهل سنت، به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ منتقل شده بود، طی دو ماه گذشته بارها مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفته و از مشکلات روحی و روانی شدید رنج می‌برد .

به گزارش هرانا ، هفت زندانی سنی مذهب به نام های داوود عبداللهی، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، قاسم آبسته و ایوب کریمی که از تاریخ ۱۶ آذر ۸۸ در زندان بسر میبرند، در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند، این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی رازینی نقض شد با این حال پس از گذشت ۸ سال از حبس این زندانیان همچنان در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برند .

به گزارش هرانا ، زندانیان سنی مذهب که عمدتا به دلیل فعالیت های غیر خشونت آمیز به حبس محکوم شده‌اند در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند، از اعزام به بیمارستان و ملاقات با اعضای درجه دو خانواده مانند برادرزاده و خواهرزاده و نیز تحویل گرفتن خریدهایی از قبیل دارو، پتو و لباس که توسط خانواده آنها انجام شده محروم هستند و مشکلات آنان روز به روز بیشتر شده و در سایه‌ی بی‌توجهی مسئولان زندان قرار گرفته‌اند .

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجوئی ۱ مورد
ضرب و شتم زندانی و شکنجه ۱ مورد
عدم رسیدگی درمانی ۲ مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۷ مورد
محرومیت از سایر حقوق زندانیان ۱ مورد
نقض حقوق شهروندی ۱۲ مورد

**************************************************************************************************

بهائیان

 ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

عاصماء جهانگیر، گزارشگر فقید ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه :

به گزارش هرانا ،فت شهروند بهایی ساکن بوشهر اواخر ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، از زمان بازداشت، این افراد اجازه تماس یا ملاقات با خانواده های خود نیافته اند. در میان بازداشت شدگان خانم پونه ناشری دارای دو فرزند ۲ ساله و ۷ ساله است. فقدان حضور مادر در کنار فرزندان موجب رو به وخامت گذاشتن وضعیت روحی دو کودک خردسال شده است. بازداشت این افراد با تفتیش کامل منزل همراه بوده و وسایل شخصی این افراد از جمله لب تاپ، کتاب، فلش مموری، هارد اکسترنال و آلبوم های خانوادگی نیز توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است. یک منبع نزدیک به بازداشت شدگان در این رابطه گفت “از زمان بازداشت این ۷ تن مستمر بین زندان و بازداشتگاه اداره اطلاعات جابه جا میشوند، یعنی برای بازجویی برده میشوند و دوباره به زندان عودت میشوند. اینطور که گفته شده بازجویی از آنان به این شیوه کماکان ادامه دارد.

به گزارش رادیو فردا ،جمال الدین خانجانی، از مدیران جامعه بهایی ایران که هفته گذشته در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، روز گذشته بار دیگر به اوین انتقال یافت. به گفته پزشکان، با توجه کهولت سن آقای خانجانی، این شهروند بهایی می بایست تحت مراقبت مداوم باشد و شرایط زندان برای وضعیت وی مناسب نیست . جمال الدین خانجانی روزهای پایانی دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را سپری می کند و در دوران محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده است. جمال الدین خانجانی در مرداد ۱۳۸۹ از سوی قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شد که این حکم در آذرماه ۱۳۹۴ با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به ده سال تقلیل پیدا کرد.

به گزارش هرانا ،چهار شهروند بهایی به نام های “دری امری، می خلوصی، ساقی فدایی و شایان تفضیلی” در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد هرکدام به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین در ماه گذشته، یک شهروند بهایی دیگر ساکن مشهد به نام “فتانه نبیل‌زاده” در دادگاه انقلاب این شهر به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شد. شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی چهار شهروند بهایی ساکن مشهد را به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرد. این چهار شهروند بهایی “دری امری، می خلوصی، ساقی فدایی و شایان تفضیلی” نام دارند و پرونده آنان از سال ۹۳ در جربان است. این شهروندان بهایی در خردادماه سال ۱۳۹۳ توسط نبروهای امنیتی شهر مشهد بازداشت شدند و پس از آنکه با تودیع وثیقه آزاد شدند طی دو جلسه دادگاهی در ۲۶ آذرماه ۹۳ و ۲۷ خردادماه ۹۶ مورد محاکمه قرار گرفتند. نهایتا قاضی سلطانی این افراد را در باره تبلیغ علیه نظام محکوم شناخت و از این منظر هر یک را به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم کرد. حکم صادره در روزهای اخیر به این شهروندان ابلاغ شده است.

به گزارش هرانا ،محل کسب یک شهروند بهایی به نام “پیام ولی” بیش از ده سال است که توسط ارگان های دولتی پلمب شده است. پیگیری های آقای ولی در دادگاه های تجدیدنظر، دیوان عالی و سایر ارگان های دولتی طی ۱۰ سال گذشته به نتیجه نرسیده و محل کسب این شهروند نظر آبادی کماکان در پلمب به سر می‌برد. این شهروند بهایی به همین مناسبت نامه ای به انضمام اسناد پرونده مورد اشاره نوشته است.

به گزارش هرانا ،میترا بدرنژاد زهدی شهروند بهایی ساکن شهرستان اهواز، روز گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از تفتیش کامل منزلش به مکان نامعلومی منتقل شد. در زمان بازداشت خانم بدر نژاد منزلش تفتیش کامل شده و لوازمی از قبیل لب‌تاپ و کتاب های او نیز توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است. ماموران امنیتی به وی گفته‌اند که حکم بازداشتش توسط دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است. گفتنی است که از زمان بازداشت این شهروند بهایی اطلاعی از وضعیت وی حاصل نشده است.

به گزارش هرانا ، دو تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شهر بوشهر به نامهای “پونه ناشری” و “عماد جابری” پس از ۲۱ روز بازداشت، تا زمان برگزاری دادگاه موقتا با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. خانم ناشری دارای دو فرزند ۲ ساله و ۷ ساله است. فقدان حضور مادر در کنار فرزندان موجب رو به وخامت گذاشتن وضعیت روحی دو کودک خردسال شده بود.

به گزارش هرانا ، یک زوج بهایی به نام های روحیه نریمان و فرزاد دلارام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ساداتی به اتهام ” تبلیغ علیه نظام و عضویت و تشکیل گروهک های غیر قانونی” هر کدام به ۵ سال حبس تعزیزی محکوم شدند. این حکم به تازگی به این زوج بهایی ابلاغ شده است. این زوج بهایی اهل شیراز که دارای دو فرزند نیز هستند، پیش تر در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۵ از سوی مامورین اداره اطلاعات سپاه بازداشت و منزل آنان به طور کامل مورد بازرسی قرار گرفت. پس از ۱۰ روز بازداشت و انجام مراحل بازجویی با تامین وثیقه ۳۳۰میلیون تومان به طور موقت تا برگزاری دادگاه از زندان آزاد شدند.

به گزارش هرانا ، ۵ شهروند بهایی ساکن بوشهر که در تاریخ ۲۴ بهمن ماه بازداشت شده بودند، امروز ۲۲ اسفندماه ۹۶، با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند. هویت آزاد شدگان “احترام شیخی، اسدالله جابری، فریده جابری، فرخ لقا فرامرزی و مینو ریاضتی” احراز شده است. بازداشت شهروندان بهایی بوشهری با تفتیش کامل منزل همراه بود و وسایل شخصی این افراد از جمله لب‌تاپ، کتاب، فلش مموری، هارد اکسترنال و آلبوم‌های خانوادگی نیز توسط نیروهای امنیتی ضبط شده بود.

به گزارش هرانا ، یک دانشجوی بهایی ساکن شهرستان رشت به نام وصال هروی در آستانه ورود به ترم چهارم دانشگاهی خود به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل محروم شد. این شهروند بهایی در دانشگاه سیمای دانش رشت در رشته روانشناسی درحال تحصیل بوده است. وی که ورودی سال ۹۵ بوده پس از واریز شهریه دانشگاهی جهت انتخاب واحد متوجه غیرفعال شدن کد کاربری خود شده است. مدیر دانشگاه مربوطه بصورت شفاهی به وی گفته است که سازمان سنجش کشور صلاحیت تحصیلی شما را تایید نکرده، پیگیری های این جوان بهایی در مکاتبه با سازمان سنجش و ملاقات با معاونان مدیر کل و مدیر هیات مرکزی گزینش به نتیجه نرسیده و به صورت شفاهی به وی گفته شده که وزارت اطلاعات کشور خواستار اخراج شما از دانشگاه شده است.

به گزارش هرانا ، عصر روز گذشته ، جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ جمال الدین خانجانی یکی از رهبران جامعه بهایی در ایران، پس از ۱۰ سال حبس با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شد. جمال الدین خانجانی یکی از هفت مدیر سابق جامعه بهائی ایران است که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ به همراه ۵ تن از دیگر اعضای این هیأت ۷ نفره به نام‌های فریبا کمال آبادی، سعید رضایی، عفیف نعیمی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم در حمله مأمورین امنیتی به منازل‌شان بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش رادیو فرهنگ ، آقای تیزفهم از مدیران ارشد جامعه بهائیان ایران موسوم به یاران ایران بود که پس از گذراندن ده سال محکومیت لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد . وحید تیزفهم 42 ساله، همچون دیگر مدیران جامعه بهایی به جامعه خدمت کرده است .وی یک عینک ساز و صاحب یک مغازه ی عینک سازی در تبریز بود، شهری که تا سال ١٣٨٧( اوایل سال ٢۰۰٨)، پیش از نقل مکان به تهران، در آن زندگی می کرد. . وحید تیزفهم به همراه مهوش ثابت، بهروز توکلی، فریبا کمال آبادی، سعید رضایی، جمال الدینخانجانی و عفیف نعیمی، عضو هیاتی به نام «یاران ایران» بودند که اداره امور اقلیت بهایی را برعهدهداشت. این شهروند بهایی در اردیبهشت ۸۷ توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از بیش از چندین ماه انفرادی و نگه‌داشته شدن در وضعیت بازداشت موقت به زندان رجائی شهر منتقل شد. وحید تیزفهم در مرداد ۱۳۸۹ از سوی قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شد که این حکم در آذرماه ۱۳۹۴ با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به ده سال تقلیل پیدا کرد.

به گزارش هرانا ،واحد خلوصی زندانی سیاسی حاضر در زندان رجایی شهر بدلیل کارشکنی مسئولین این زندان با وجود وخامت اوضاع جسمی نتوانست در بیمارستان بستری شود. این فعال حقوق بشر اوایل دی ماه در داخل زندان دچار سنکوب و بیهوشی شده بود که بر اساس گفته‌های پزشکان علت اصلی آن مشخص نشده است، خانواده این زندانی بعد از دو ماه پیگیری و با وجود اعزام چند باره به بیمارستان با کارشکنی مسئولان زندان موفق به بستری کردن فرزند خود نشده‌اند، پزشکان علت اولیه سنکوب و بیهوشی افت فشار ناگهانی تشخیص داده شده که بر همین اساس باید خارج از زندان و بدور از محیط پرتنش تحت کنترل و مداوا قرار گیرد. وی بدلیل وضعیت نامساعد جسمی بشدت کاهش وزن داشته است. او ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۰ بازداشت و پس از ۲۱ روز سلول انفرادی در بند ۲ الف سپاه با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. این فعال حقوق بشر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۵ سال زندان محکوم شد که این حکم عیناً از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد. وی از ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۴ بدون مرخصی در زندان به سر می برد.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۸ مورد
ضبط وسائل ۸ مورد
تفتیش منزل ۸ مورد
محرومیت از تحصیل ۱ مورد
عدم رسیدگی درمانی ۱ مورد
شکنجه ۲ مورد
محکومیت به حبس ۷ مورد
آزادی افراد بازداشت شده یا زندانی با قرار وثیقه یا اتمام دوران محکومیت ۴ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۳۹ مورد

**************************************************************************************************

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2017 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.

در این ماه :

به گزارش هرانا ، مجیدرضا سوزن‌چی و فاطمه محمدی، دو نوکیش مسیحی ساکن تهران که در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شوند .

به گزارش محبت نیوز تبدیل کلیسا مسروپ مقدس اهواز به ویرانه .

به گزارش  ماده ۱۸، شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران، طی حکمی که در تاریخ ۱۳ تیر ماه سال ۱۳۹۴ صادر کرده است، شورای کلیساهای جماعت ربانی ایران را به ارتباط با «سازمان جاسوسی سیا» متهم و دستور مصادره یک باغ را به نفع ستاد اجرائی فرمان امام صادر کرده است. باغ شارون در ولد آباد کرج واقع شده و با مساحت بیش از ۱۰۰۱۷ متر مربع و ارزش مالی نزدیک به ۳ میلیون دلار از اوایل دهه ۵۰ شمسی با هدایای مالی اعضای این مجموعه کلیساها تهیه شده است .

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت ۲ مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۲ مورد
تخریب و عدم رسیدگی به امکان مذهبی ۱ مورد
مصادره اموال ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۶ مورد

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . هریورماه ۶ سال پیش جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌کیشان خود در شهرستان کوار از توابع شیراز بود. غائله‌ی کوار به تحریک و مباشرت چند طلبه‌ی افراطی و با پشتیبانی قشریون مذهبی علیه دراویش و حمله‌ی گسترده به آنان آغاز گردید و در ادامه‌ی این تعرضات سازمان‌یافته در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال ۹۰ با تیراندازی به ۴ درویش گنابادی و شهادت مهندس وحید بنانی و مجروح شدن ۳ تن دیگر به ضرب گلوله مرحله‌ی جدیدی از سرکوب‌ها و فشارها شکل گرفت. وکلای دراویش گنابادی و مدیران سایت مجذوبان نور در تهران و شیراز دستگیر و جمع کثیری از درویشان بازداشت شدند. در سال ۹۱ آقایان صالح مرادی و کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور که در پی موج بازداشت گسترده‌ی همان ایام دستگیر و در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس بودند با همراهی ۴۱ نفر از دراویش ساکن کوار در دادگاه ویژه روحانیت شیراز از طلبه‌هایی که مسببین اصلی درگیری‌ها بودند، طرح شکایت کردند. پس از گذشت قریب به ۶ سال از طرح شکایت علیه طلبه‌های مذکور احکام قطعی آنها صادر شده است که تصریحی بر مظلومیت دراویش کوار بود. در همین رابطه با آقای صالح مرادی به گفتگو پرداختیم.. آقای مرادی در هفته‌ی گذشته احکام قطعی شکایتی که شما در ۶ سال پیش علیه طلبه‌های حاضر در واقعه‌ی حمله به دراویش کوار داشتید از سوی دادگاه ویژه روحانیت صادر شد. رأی صادره و اتهامات محکومین چه بود؟ حمله و ضرب و شتم دراویش، نشر اکاذیب، تخریب اموال عمومی و خصوصی متعلق به درویشان، توهین و افترا به دراویش، پخش اعلامیه، سی دی، شب‌نامه و سخنرانی بر منابر علیه دراویش، تحریک احساسات مذهبی مردم، راهپیمایی بدون مجوز و اخلال در نظم عمومی. انگیزه و نقش طلبه‌های متهمی که به آنها اشاره کردید در واقعه‌ی حمله به دراویش کوار چه بود؟این طلبه‌ها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای تبلیغ علیه درویشی به شهرستان کوار فرستاده شده بودند تا با تحریک احساسات مذهبی مردم و ترویج خشونت با آغاز یک جنگ روانی علیه دراویش ساکن کوار مقدمات حمله به آنها را فراهم کنند. در حال حاضر مشکلات و وضعیت دراویش کوار چگونه است و چه تعداد از آنها محکوم به تبعید، زندان و یا گرفتار پیگرد قضایی هستند؟ضرب و شتم و زندان و تبعید دراویش کوار پس غائله سال ۹۰ ادامه پیدا کرد به شکلی که امنیت و آسایش دراویش این منطقه پس از گذشت شش سال هنوز برقرار نشده و ۶ تن از آنها محکوم به تبعید بوده و آقای شمشیرزن نیز به شکلی غیرقانونی قریب به یکسال است که در زندان مرکزی بندرعباس محبوس است. اعمال سیاست بایکوت خبری و حصر حضرت آقای دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه، قطب دراویش گنابادی را باید بدان افزود. آقای مرادی در پایان به نظر شما آیا این حکم صادرشده در دادگاه ویژه روحانیت تأثیری در پیگیری‌ها و محکومیت‌های ناعادلانه‌ی قضایی دراویش ساکن کوار خواهد داشت؟قطعاً بی‌تأثیر نخواهد بود زیرا در احکام صادره به صراحت قشریون و افراطیون مذهبی که طلبه‌های محکوم سردستگان آنها بودند را عامل در اخلال در نظم عمومی می‌داند و به همین جهت حمله‌ی آنها به دراویش به لحاظ قضایی توسط دادگاه ویژه روحانیت اثبات شده است، از همین رو درویشان کوار از نگاه قانون حکم مدافع را داشته‌اند و از تمامی اتهامات مبرا هستند. این سرکوبها ادامه پیدا کرد تا روز شنبه نهم دی‌ماه سال ۱۳۹۶ ، کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، محمدرضا درویشی و فائزه عبدی‌پور از فعالان حقوق دراویش، دانشجویان و کودکان که برای عیادت از حمیدرضا مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور به بیمارستان دی رفته بودند، در فضایی رعب‌آور و با اعمال خشونت بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برند. سایر دراویش از شهرهای مختلف نیز با تحصن مقابل زندان اوین خواستار آزادی دراویش بازداشتی شده‌اند. این نوع از برخوردها موج جدیدی از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه را بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی  رقم زد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و میخواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن  بازداشت دکتر تابنده (( یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله ))مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی  انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای  امنیتی نمودند . اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن در کلاتنری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم میشود . گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن  که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید

در این ماه :

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

به گزارش مجذوبان نور ، آقایان مختار روحانی، علی شاکری و ناصر نعمت‌اللهی از دراویش ساکن شیراز دستگیر و در بازداشتگاه سروش متعلق به پلیس امنیت شیراز نگهداری می‌شوند. نامبردگان برای تفهیم اتهام به دادگاه انقلاب شیراز منتقل شده‌اند. گفتنی است در تمامی گذرگاهای شهری عبور و مرور مردم کنترل شده و هرکسی را که ظن درویشی به او می‌رود بدون ارائه‌ی حکم قضایی دستگیر می‌کنندهمچنین تهران چهار تن دیگر از خدام دولتسرای دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه نیز دستگیر شدند. آقایان؛ محمدبهمنی و علی فاطمی و خانم‌ها ؛ محبوبه رحیمی و رقیه بیدگلی چهار تن از خدام دولتسرای قطب دراویش گنابادی به محض خروج از دولتسرا بدون ارائه‌ی هیچ حکم قضایی دستگیر شدند که این چهار تن بعد از بازجوئی آزاد گردیدند.

به گزارش هرانا ،در ادامه درگیری نیروهای انتظامی با دراویش گنابادی معترض نسبت به بازداشت “نعمت الله ریاحی” ماموران نهادهای امنیتی اقدام به بازداشت تعداد دیگری از دراویش کرده‌اند، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران نیز از بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر، کشته شدن ۵ نفر و از زخمی شدن ۳۵ پلیس خبر داده و از سوی دیگر جمعی از زنان دراویش بازداشت شده پس از تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند. از میان بازداشت شدگان زن، فعالان حقوق دراویش از وضعیت لیلی نائب زاده به دلیل باردار بودن وی ابراز نگرانی می کنند. رسانه های نزدیک به دراویش گنابادی از جان باختن تعدادی از دراویش خبر داده و سایت مجذوبان نور نیز امروز به نقل از کمیته پیگیری دراویش بازداشتی، از هجوم نیروهای امنیتی به منزل تعدادی از دراویش و بازداشت آنها خبر داده است. در خبر دیگری نیز این سایت به نقل از کمیته پیگیری دراویش زندانی، از سرنوشت نامعلوم سعید سلطانپور که توسط دکتر رسول هویدا به بیمارستان رسالت منتقل شده بود خبر داده است و گفته‌اند که دکتر رسول هویدا نیز در همان بدو ورود به بیمارستان، دستگیر و بعد از آن به مرکز امنیتی شاهپور منتقل شده است. کمیته پیگیری دراویش بازداشتی می‌گوید: “آقایان “ولی‌الله میراسماعیلی”، “سید جعفر آهوقلندری”، “مهدی نیک‌پی” و “قاسم سپهوند” نیز به طرز وحشیانه‌ای و با توسل به خشونت و شکستن شیشه و استفاده از اسپری علیه خانواده‌ی آنها توسط نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی در خرم آباد دستگیر شده‌اند و تاکنون اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت سلامت آنها در دسترس نیست. صفحه‌ی توییتر مجذوبان نور نیز خبر از درگذشت تعدادی از دروایش گنابادی در بیمارستان لبافی‌نژاد داده و گفته است که تعدادی از دراویش گنابادی به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده‌اند،سخنگوی هیات رئیسه مجلس ایران نیز در حوادث مربوط به تجمع دراویش گنابادی در تهران گفت که ۳۰۰ تن از دراویش دستگیر، ۵ نیروی پلیس و بسیج کشته و ۳۵ پلیس نیز زخمی شده‌اند. از سوی دیگر زنان دراویش بازداشت شده از جمله “سپیده مرادی”، “شکوفه یداللهی”، “نازیلا نوری”، “شیما انتصاری”، “سیما انتصاری”، “آویشا جلال‌الدین”، “مریم فریسانی”، “معصومه باراکوهی” و “الهام احمدی” عمدتا با اتهاماتی چون “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام”، “شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “اخلال در نظم و آسایش عمومی” پس از تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. همچنین سه تن از دراویش گنابادی ساکن شیراز از جمله “مختار روحانی”، “علی شاکری”، “ناصر نعمت اللهی” نیز بازداشت شدند. گفته شده این سه درویش معترض در بازداشتگاه سروش متعلق به پلیس امنیت شیراز نگهداری می‌شوند. بر همین اساس بازداشت شدگان مرد عمدتا به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شده‌اند ولی کماکان از حق استفاده از تلفن محروم هستند. از سرنوشت تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان همچنان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش مجذوبان نور ، تعداد ۳۷ نفر از دراویشِ به‌شدت زخمی که نیاز به مداوای جدی و فوری دارند به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شدند. با توجه به نوع اتهامات سیاسی-عقیدتی و بر اساس آیین‌نامه تفکیک زندانیان، زندان فشافویه محل قانونی برای نگهداری دراویش نیست و چنانچه در دورانی که آنجا بازداشت شده‌اند اتفاقی برای این دراویش رخ بدهد مسئولین امنیتی و سازمان زندان‌ها باید پاسخگو باشند.

به گزارش مجذوبان نور، آقایان سعید کریمایی، مصطفی صفاری و اکبر بیرانوند در عصر روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌‌ماه در تحصن مسالمت‌آمیز دراویش مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران که جهت آزادی یکی دیگر از دراویش بازداشت شده به نام نعمت الله ریاحی برگزار شده بود بازداشت شدند و تا این لحظه خانواده‌های ایشان در بی‌خبری کامل از آنها به‌سر می‌برند و هیچ اطلاعی از سلامت یا محل نگهداری آنها ندارند که این مساله موجب نگرانی آنها شده است.

به گزارش مجذوبان نور ،در پی حوادث تلخ گلستان هفتم تعداد قابل توجهی از دراویش گنابادی در تهران و چند شهرستان بازداشت شدند. با همکاری خانواده‌ی بازداشت‌شدگان اسامی بیش از ۳۰۰ درویش در اختیار کمیته پیگیری دراویش زندانی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این دراویش پس از بازداشت با اعمال خشونت، توسط نیروهای امنیتی به مکان‌های مختلفی منتقل شده‌اند. بنابه گزارشات رسیده این دراویش به دادسرای واقع در خیابان وحدت اسلامی (شاهپور سابق) و تعدادی هم به پلیس امنیت وزرا و زندان بزرگ تهران (حسن‌آباد قم) و قرچک منتقل شده‌اند. همچنین تعداد قابل توجهی از بازداشت‌شدگان که دچار مصدومیت شده بودند پس از مداوای سرپایی از بیمارستان‌های سجاد، رسالت، لبافی‌نژاد و خاتم‌الانبیا به زندان‌های قرچک و فشافویه منتقل شده‌اند.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور،چهل درویش گنابادی که در حوادث تلخ خیابان گلستان هفتم مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند در بیمارستان خاتم‌الانبیاء بستری هستند. طبق این گزارش این دراویش با وجود وخامت حالی که ناشی از ضربات وارده‌ی مأمورین می‌باشد و با شکستگی‌های متعددی که در ناحیه‌ی دست و پا دارند؛ با دستبند و پابند به تخت‌ بستری بسته شده‌اند و تحت نظر مأمورین امنیتی قرار دارند. از میان این دراویش بازداشتی، آقای امیرعلی محمدی لباف به دلیل شدت ضربات و وخامت حال در آی‌سی‌یو این بیمارستان بستری است و آقای نعمت‌الله ریاحی نیز که به دلیل کهولت سن از عارضه قلبی رنج می‌برد در بخش جراحی این بیمارستان تحت نظر است.

به گزارش هرانا ،شعبه ۱۶ دادگاه تجدید نظر استان خوزستان ضمن رد تجدیدنظر خواهی دو شهروند آبادانی به نام های اکبر و مریم دلواری را که در شعبه اول دادگاه انقلاب آبادان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق “ارتباط با دراویش” مجموعا به ۲۷ماه حبس تعلیقی و تعزیری محکوم شده بودند را عینا تایید کرد. از جمله اتهاماتی که این دو خواهر و برادر در دادگاه محکوم شدند “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ارتباط با دراویش” عنوان شده است.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور ،خانواده بانوان درویش زندانی به همراه وکیل دادگستری جهت رسیدگی به وضعیت دراویش زن بازداشتی به زندان قرچک مراجعه کردند. از مسئولین زندان درخواست ملاقات و اجازه‌ی انتقال مقداری لباس و اقلام دارویی و بهداشتی به این بانوان درویش را داشتند که مسئولین زندان با بیان اینکه این بانوان در بخش قرنطینه زندان نگهداری می‌شوند با این درخواست موافقت نکردند. این در حالی‌ست که مسئولین زندان از پذیرش وکالت وکیل خانواده‌ی این دراویش نیز خودداری کردند. طبق این گزارش پرونده‌ی این دراویش در شعبه ۳ دادسرای امنیت تهران است و برای چند تن از این دراویشِ زن بازداشتی قرار وثیقه و برای مابقی آنان قرار بازداشت موقت صادر شده است.

به گزارش هرانا،۱۷۰ نفر از دراویش به دلیل ضرب و شتم وارده در ۴ بیمارستان تهران – خاتم النبیا، سجاد، امام خمینی و لبافینژاد – بستری هستند.حال دو نفر از آنها به نام‌های محمد لباف و نعمت‌الله ریاحی به شدت وخیم است.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور ، پوریا نوری عکاس خبری و از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حوادث تلخ گلستان هفتم، به دلیل وضعیت وخیم جسمی و نیاز فوری به عمل جراحی (به دلیل شکستگی گونه و فک و چند دندان) روز گذشته با تودیع قرار کفالت آزاد شد ولی این آزادی چند ساعت هم دوام نیاورد و با مراجعه‌ی مأمورین و به بهانه‌ی تکمیل پرونده آزادی این درویش، وی را به اوین منتقل کردند و گفتند که آقای نوری را پس از تکمیل اوراق اداری به منزلشان باز خواهند گرداند که این اتفاق نیفتاد و پس از چند ساعت پوریا نوری طی تماسی که با یکی از بستگان خود برقرار کرده اطلاع می‌دهد که قرار کفالتش از ۲۵ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون تومان وثیقه افزایش یافته و او را از اوین به زندان فشافویه منتقل کرده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور ،محمد راجی، یکی از دراویش گنابادی که در حوادث تلخ یکم اسفندماه در گلستان هفتم بازداشت شده بود، در اثر ضربات وارده در حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس کشته شده است. با مراجعه‌ی خانواده‌ی ایشان به اداره دهم آگاهی شاهپور، مأمورین انتظامی به ایشان اطلاع دادند که آقای راجی در کما به‌سر می‌برد اما ساعاتی بعد طی تماس تلفنی به خانواده‌ی آقای راجی اطلاع می‌دهند که وی فوت شده و در مراجعه‌ی بعدی حضوری خانواده به پلیس، اعلام می‌شود که وی در اثر ضربات وارده در حین بازجویی فوت شده است.

به گزارش رادیو فردا ، طیبه راجی روز ۱۳ اسفند تایید کرد که ماموران اداره دهم آگاهی در خیابان شاپور تهران٬ پس از اعلام خبر به کما رفتن یکی از بازداشت‌شدگان «بر اثر ضربات وارده»٬ از مرگ پدر وی خبر داده‌اند. وب‌سایت «مجذوبان نور» که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد نیز پیش از این از «کشته‌شدن» آقای راجی «در اثر ضربات وارده در حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس» خبر داده بود. این در حالی است که عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران، روز دوشنبه گفت یکی از «متهمان منتسب به فرقه خاص» در روز درگیری در خیابان پاسداران کشته شده است. آقای دولت‌آبادی٬ کشته‌شدن محمد راجی «در جریان تحقیقات {بازجویی}» را تکذیب کرده است. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، همچنین اخبار منتشر شده درباره جان‌باختن محمد راجی در بازداشتگاه پلیس را را « سراسر دروغ» و «لجن‌پراکنی رسانه‌های معاند» توصیف کرده است. وب‌سایت رسمی قوه قضائیه در حالی این موضوع را «لجن‌پراکنی رسانه‌های معاند» نامیده که طیبه راجی٬ فرزند محمد راجی٬ مرگ پدرش در بازداشتگاه پلیس را تایید کرده است. او اضافه کرد: «اگر پدر من در کما بود، حداقل حقوق شهروندی این بود که به ما اطلاع می‌دادند که او را ببینیم.

به گزارش مجذوبان نور ، منوچهر کوکبی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی ساکن تهران مورخ یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶، در منزلش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گفته‌ی خانواده‌ی این درویش گنابادی، تاکنون از وضعیت و محل نگهداری وی خبری در دست نیست. آقای کوکبی از مجروحین حادثه تلخ گلستان هفتم است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، طیبه راجی روز دوشنبه ۱۴ اسفند، گفت که مأموران انتظامی مادرش را تهدید کرده‌اند که اگر جسد آقای راجی دوشنبه‌شب دفن نشود، جسد او دیگر تحویل خانواده نخواهد شد. به گفته خانم راجی، مأموران انتظامی همچنین به خانواده او گفته‌اند که «هیچ سردخانه‌ای در تهران جسد را تحویل نمی‌گیرد» و جسد را به الیگودرز (محل تولد و زندگی آقای راجی) فرستاده‌اند. او همچنین گفت که در الیگودرز نیز، جسد تحویل خانواده آقای راجی نشده و در اختیار نیروی انتظامی است.  به گفته خانم راجی در الیگودرز هم مأموران انتظامی از مادرش خواسته‌اند که جسد «شبانه دفن شود» اما خانواده این درویش گنابادی با این موضوع موافقت نکرده‌اند. او با اشاره به گفته‌های مأموران انتظامی، همچنین گفت که آنها گفته‌اند جسد آقای کالبد شکافی شده و نتیجه آن دو ماه دیگر اعلام می‌شود. او تأکید کرد که مسئولیت فوت پدرش با نیروهای انتظامی و امنیتی است که او را «ضرب و شتم» کرده‌اند و در مدت ۱۵ روز گذشته هیچ اطلاعی به خانواده او نداده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، تعدادی از دراویش گنابادی بازداشت شده به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند. مصطفی صفاری، هادی دهنوی، کسری نوری، فرامرز مانگری، صالح‌الدین مرادی، رضا انتصاری، محمد کریمایی، کیانوش عباس‌زاده، مصطفی عبدی و محمد شریفی‌مقدم؛ دراویش زندانی‌ای هستند که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند و هیچ اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،کیانوش عباس‌زاده از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حوادث گلستان هفتم، مجدداً به اداره آگاهی شاپور منتقل شد. این درحالی‌ست که طی روزهای گذشته مأمورین امنیتی اطلاعات سپاه، خانم نازیلا نوری؛ مادر کیانوش عباس‌زاده که با چند تن دیگر از بانوان درویش در زندان قرچک نگهداری می‌شوند را مکرراً با اعتراف‌های ساختگی علیه فرزندش و اینکه احکام سنگینی منتظر هر دوی آن‌هاست، شکنجه‌ی روحی داده، تا از این اهرم فشار در راستای اعتراف‌های ساختگی علیه خود استفاده کنند. شکنجه‌ی این مادر زندانی در حالی‌ست که خانواده‌ی کیانوش عباس‌زاده نزدیک به دو هفته است که هیچ اطلاعی از وضعیت نگهداری ایشان در اداره آگاهی شاپور و بند ۲۰۹ اوین ندارند و فقط طبق اطلاعات رسیده این جوان ۲۱ساله روزها و ساعت‌ها در اداره دهم آگاهی شاپور تحت بازجویی و شکنجه برای اعترافات ساختگی قرار گرفته و جان ‌او در خطر است.

به گزارش مجذوبان نور،تقی مرادی از دراویش گنابادی استان ایلام، در شهرستان کامیاران بازداشت شد. بازداشت آقای مرادی در حالی‌ست که برادر ایشان آقای آرش مرادی از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حوادث گلستان هفتم است که هم‌اکنون در زندان فشافویه زندانی استبه گزارش مجذوبان نور،به گفته‌ی خانواده‌ی این درویش گنابادی، بازداشت وی با ایجاد رعب و وحشت برای خانواده‌ی وی بوده و مأمورین امنیتی از ارائه‌ی حکم و دلیل بازداشت ایشان امتناع کرده‌اند.

نکته مهم * با توجه به گستردگی سرکوب دراویش در ماه گذشته و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات در ایران ، اطلاعات و اخبار محاسبه گردیده .

گزارش آماری
بازجوئی ۱ مورد
بازداشت ۳۱۶مورد
محکومیت به حبس ۲ مورد
بیخبری از افراد بازداشت شده ۱۴ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱۱ مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان ۱۷۴ مورد
عدم رسیدگی درمانی مناسب به افراد در بازداشت ۷۸ مورد
محرومیت از ملاقات یا سایر حقوق زندانیان ۸ مورد
شکنجه ۴۲ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۶۴۸ مورد

**************************************************************************************************

عرفان حلقه

پیروان عرفانهای نوظهور مثل عرفان حلقه با سرکوبهای شدید امنیتی در ایران مواجه هستند که در بارزترین آنها میتوان به حبس طولانی مدت و صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اشاره کرد که نوع برخورد حاکمیت کنونی ایران با عقاید شهروندان پیرو عرفانهای نوظهور را به نمایش میگذارد . سرکوب شدید و صدور احکام حبس برای این دسته از شهروندان در ایران خود به طور سیستماتیک ناقض حقوق اولیه این دسته از شهروندان در ایران میباشد .

در این ماه :

به گزارش هرانا ، دادگاه محمدعلی طاهری بنیانگذار گروه عرفان حلقه در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور آقای احمدپور به عنوان مستشار شعبه و آقای هاشمی به عنوان نماینده‌ی دادستان برگزار شد، در این جلسه قاضی پرونده به محمود علیزاده طباطبایی و زینب طاهری وکلای آقای طاهری اجازه شرکت در دادگاه را نداد و دادگاه با حضور احمد خسروی وکیل دیگر آقای طاهری و همچنین همسر آقای طاهری برگزار شد.

به گزارش هرانا ، محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، شنبه ۱۲ اسفندماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی مجددا به ۵ سال حبس تعزیری با “اتهام افساد فی الارض” محکوم شد.

در این ماه، حقوق پیروان عرفان حلقه در موارد ذیل نقض گردید :

محاکمه ۱ مورد
محکومیت به حبس ۱ مورد
محرومیت از حق انتخاب وکیل یا سایر حقوق زندانیان ۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۵ مورد

**************************************************************************************************

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه :

 به گزارش هرانا ، سید پیمان پدرود از پیروان یارسان (آیین یاری) حدود ۲ ماه پیش در مهرشهر کرج بازداشت شده است علیرغم پیگیری‌های خانواده، آنها تاکنون موفق به تماس تلفنی و ملاقات با این زندانی نشده اند. آقای پدرود در ۸ دی‌ماه سال جاری پس از خروج از منزل بازداشت شده است .

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت ۱ مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۱ مورد
محرومیت از حق ملاقات و تماس تلفنی زندانی ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۲ مورد