مراسم تشییع جنازه عاصمه جهانگیر در اسلام‌آباد پاکستان

مراسم تشییع جنازه عاصمه جهانگیر، فعال حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق ‌بشر ایران، با شرکت هزاران تن در شهر اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد.

به گزارش رادیو فردا بنقل از خبرگزاری فرانسه، در این مراسم که روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، برگزار شد، بیش از سه هزار تن شرکت کرده بودند. عاصمه جهانگیر روز یکشنبه ۲۲ بهمن،‌ در سن ۶۶ سالگی به دلیل سکته قلبی در شهر لاهور پاکستان درگذشت. خانم جهانگیر از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر شناخته شده پاکستانی و بنیانگذار کمیسیون حقوق بشر این کشور به شمار می‌رفت. پس از اعلام درگذشت او،‌ شاهد خاقان عباسی، ‌نخست وزیر پاکستان، تاسف خود را از درگذشت خانم جهانگیر ابراز داشت و از نقش او در برقراری حکومت قانون و محافظت از حقوق بشر ستایش کرد.

ملاله یوسف‌زی، فعال مدنی و جوانترین برنده جایزه صلح نوبل، ‌هم در توئیتی نوشت که بهترین احترام به عاصمه جهانگیر، «ادامه مبارزه او برای حقوق بشر و دموکراسی است».

در این میان، ۱۹ گروه حقوق بشری ایرانی در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه «سوگوار درگذشت عاصمه جهانگیر» هستند،‌ نوشتند که «جامعه ایران یکی از صداهای قدرتمند مبارزه برای حقوق بنیادین، آزادی‌های اساسی و کرامت انسانی را از دست داد».

این گروه‌ها در بیانیه خود اشاره کردند که از زمان آغاز به کار خانم جهانگیر در آبان سال ۱۳۹۵، «صدای بسیاری از قربانیان نقض حقوق بشر»، در سازمان ملل به گوش جهانیان رسید و افزودند: او از «جامعه مدنی پویا ولی گرفتار اختناق ایران دفاع کرد».

این بیانیه از جمله از سوی بنیاد عبدالرحمن برومند، عرصه سوم، مرکز حقوق بشر ایران، اتحاد علیه مجازات اعدام، فعالین حقوق بشر در ایران، سازمان دگرباشان جنسی ایران -ایرکو، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، بنیاد سیامک پورزند و اتحاد برای ایران امضا شده است.

این گروه‌ها در بیانیه‌شان نوشتند که عاصمه جهانگیر «خواستار اصلاحات حیاتی در مورد حقوق بشر بود و در موارد متعدد، اقداماتی فوری‌ کرد که زندگی بسیاری در ایران را تحت تاثیر قرار داد».

آنها همچنین او را «یک همراه و همگام در مبارزه برای رسیدن به ایرانی آزادتر٬ برابرتر و عادلانه‌تر» نامیدند.

عاصمه جهانگیر از آبان سال ۱۳۹۵ با پایان مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران فعالیت می‌کرد و در چند گزارش نیز از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بود.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر ساکن وین، در مصاحبه با رادیو فردا، می‌گوید: «خانم عاصمه جهانگیر، با استفاده از تجاربش به عنوان گزارشگر ويژه اعدام و همچنین ادیان توانست مسئولیت گزارشگری دکتر احمد شهید را به خوبی تداوم بخشد».

وی می‌افزاید: «در مدت کوتاهی که خانم جهانگیر گزارشگر ويژه ایران بود، علاوه بر تهیه دو گزارش برای شورای حقوق بشر ویک گزارش برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بیانیه‌های متعددی را همراه باگزارشگرهای ویژه دیگر منتشر کرد و از طریق مکاتبات خود با مقامات جمهوری اسلامی، خواستار رفع موارد نقض حقوق بشر در مورد قربانیان حقوق بشر شد. متاسفانه خواست‌های مکرر او نیز برای بازدید از ایران بی نتیجه ماند».

او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در آزادی ادیان و عقاید بود. خانم جهانگیر چند جایزه بین‌المللی در حوزه حقوق بشر را هم دریافت کرده بود.

در این ارتباط،‌ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۳ بهمن، با گرامیداشت یاد عاصمه جهانگیر، از آنچه «شجاعت او در تلاش در راه عدالت و برابری همگانی» نامید، قدردانی کرد.

او گفت: جهان «یک چهره بزرگ حقوق بشر» را از دست داد.