وضعیت نامعلوم نوکیش مسیحی علی امینی در تبریز

نوکیش مسیحی زندانی که در آستانه کریسمس در شهر تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد از وضعیت وی همچنان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش محبت نیوز ، در ادامه تداوم نقض حقوق اقلیت‌های دینی توسط جمهوری اسلامی در ایران، در مورخ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ (برابر با ۱۰ دسامبر۲۰۱۷) نوکیش مسیحی “علی امینی” در شهر تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. تعدادی از ماموران امنیتی لباس شخصی در آستانه زادروز تولد عیسی مسیح ( کریسمس ) با هجوم به محل کار این شهروند مسیحی ساکن تبریز اقدام به بازداشت وی کردند. ماموران امنیتی پس از بازداشت آقای امینی اقدام به بازرسی و تفتیش محل نموده و در پی آن برخی از لوازم شخصی اعم از تلفن همراه و لب تاپ وی را نیز ضبط و با خود بردند . این اقدام از سوی ماموان امنیتی در حالی روی داده که پدر سالخوره این نوکیش مسیحی نیز در محل کار فرزندش حضور داشت.

کیارش عالیپور سخنگوی سازمان ماده (۱۸) در این باره می گوید: ” نوکیش مسیحی علی امینی که اکنون بیش از دو ماه از بازداشتش توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی می گذرد همچنان در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد و هنوز از دلایل و جزئیات بازداشت این نوکیش مسیحی اطلاع دقیقی در دست نیست.”

” علی امینی ” که در بین دوستان با نام ( فیلیپ ) شناخته می شود متاهل و دارای دو فرزند خردسال ۳ و یک ساله است.
موج بازداشت های نوکیشان مسیحی و یورش ماموران امنیتی به کلیساهای خانگی و ممانعت از برگزاری مراسم پرستشی وعبادتی و بویژه جشن کریسمس، خود گویای این حقیقت است که نظام جمهوری اسلامی نمونه آشکار عدم تحمل آیین های دیگر به جز اسلام و نقض آزادی بیان است.

چندی پیش نیز با نزدیکی به ایام کریسمس خبرگزاریهای دولتی از بازداشت تعدادی از نوکیشان مسیحی در کرج خبر دادند.

دولت حسن روحانی مدعی بود که به دنبال بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه احقاق حقوق اقلیت‎های دینی و قومی است. اما آنچه از گزارش‎های در مورد وقایع داخل ایران در مورد برخورد نهادهای امنیتی با مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی منتشر می‎شود حاکی از آن است که نه تنها انسداد فعالیت‎های مذهبی و سرکوب فعالین کلیسایی بیشتر از گذشته شده بلکه احکام صادر شده توسط دادگاه انقلاب برای بازداشت‎شدگان مسیحی نیز سنگین‎تر شده است.
وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه‌ای که در مردادماه سالجاری درباره آزادی‌های مذهبی در جهان منتشر شد، از نقض حقوق اقلیت‌های دینی در کشورهای مختلف و از جمله ایران انتقاد کرده بود و در این زمینه از جمله به «آزار، بازجویی و بازداشت مسیحیان و سایر اقلیت‌های مذهبی» در ایران و «کنترل شدید یا ممنوع کردن فعالیت قانونی محافل مسیحی با هدف جلوگیری از گراییدن افراد به این دین» اشاره کرده بود.