لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کتاب نگاهی به ابعاد نقض حقوق بشر در ایران

چکیده ای از متن کتاب – مطابق منشور اعلامیه جهانی حقوق بشر ، ما بعنوان یک انسان ، صاحب حقوق ذاتی و اساسی هستیم که هیچ دولت و حکومتی حق ندارد حقوق بشر را از ما بگیرد . کتاب حاضر مجموعه ای است از مستندات ، شواهد و گزارشات نقض حقوق بشر و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد و مصداق آن است که دولت جمهوری و اسلامی ایران هنوز یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در دنیا ست . جهل و خرافات و ناآگاهی مهمترین ابزاری است که دیکتاتورهای زمان از آن بهره بسیار میبرند . و بدینوسیله بر عمر زمامداری خود می افزایند . اما برای گسستن این روند راهی هست و آن آگاهی یافتن ما از حقوق ذاتی و انسانی خویش است . اگر ما حقوق انسانی خود را بشناسیم و بدان آگاه باشیم ، برای احقاق حقوق خود اعتراض و مبارزه خواهیم کرد.

کتاب مردی با نقاب آهنین

زمان: ۱۶۶۱ میلادی
مکان: فرانسه (شهر پاریس)
“لویی چهاردهم” پادشاه فرانسه برادر دوقلویی داشت به نام “فیلیپ” و تنها ۵ نفر در فرانسه از این راز مطلع بوده اند، اما در حال حاضر ۳ نفر از این افراد زنده اند: “آرامیس”، ملکه فرانسه و “دوشس دوشوروز” از نزدیکان ملکه.

آرامیس برادر دوقلوی پادشاه را در پس دیوارهای باستیل می یابد و خیلی زود او را از زندان نجات می دهد. وی تصمیم می گیرد از شباهت آن دو استفاده کند و فیلیپ را به جای لویی چهاردهم بر تخت سلطنت بنشاند. او در این راه از “پورتوس” کمک می گیرد و در ابتدا موفق می شود، اما خیلی زود با اشتباه “فوکه” (پیشکار کل دارایی) ماجرا لو می رود .

کتاب چشمهایش

چشم‌هایش نام رمانی از بزرگ علوی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۵۷ خورشیدی منتشر شد. بزرگ علوی در این رمان روش استعلام و استشهاد را به کار برده، بدین‌گونه که قطعات پراکندهٔ یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده است که برحدس و گمان تکیه دارد این شیوه بیشتر در ادبیات پلیسی معمول است. برخی معتقدند این رمان و شخصت استاد ماکان، با الهام از زندگانی کمال‌الملک نگاشته شده است و گروهی دیگر آن را شرح حالی از زندگی تقی ارانی می‌دانند.

این کتاب از آثار معدود زبان فارسی است که در مرکز آن یک زن با تمام عواطف و ارتعاشات روانی و ذهنی قرار گرفته است.

استاد ماکان نقاش بزرگ که یک مبارز سیاسی علیه دیکتاتوری رضا شاه است در تبعید درمی گذرد. یکی از آثار باقی‌مانده از او، پرده‌ای است به‌نام «چشمهایش»، چشم‌های زنی که گویا رازی را در خود پنهان کرده است. راوی داستان که ناظم مدرسه و نمایشگاه آثار استاد ماکان است، سخت کنجکاو است راز این چشم‌ها را دریابد. بنا بر این سعی می‌کند زن در تصویر را بیابد و از ارتباط او با استاد ماکان بپرسد. پس از سال‌ها ناظم زن مورد نظر را می‌یابد و در خانهٔ او با هم گفت‌وگو می‌کنند

کتاب من، تو، او و تلفن

آنار رضا در 14 مارس 1938 در باکو، در خانواده‌ای ادبی به دنیا آمد. پدرش رسول رضا، و مادرش نگار رفیع‌ بیلی هر دو از شاعران صاحب‌نام آذربایجان بودند.
در حسرت عید، باران بند آمد، لیموی سفید، قوم و خویش، طبقه ششم آپارتمان پنج طبقه و شما را روایت کرده‌ام از آثار داستانی اوست.

از فیلمنامه های او میتوان به خاک، دریا، آتش، آسمان؛ زندگی اوزئییر و دده قورقود اشاره کرد.

کتاب دست به دست

سفید و سیاه ها چطور از هم جدا شدند؟ یک سلول چیزی به غیر از یک در بسته نیست ، باقی چیز هاش چندان اهمیتی ندارد . میله های بی فایده و تزئینی ؛ دریچه چسبیده به سقف ، با آن شیشه های تار عنکبوت بسته اش ؛ سطل مستراح که بی سرپوش یک گوشه افتاده…
علتش این است که رمان نویس ها هم مثل خیلی از مردم دیگر به زندان نیفتاده اند و اینها را فقط با الهام گرفتن از یک احساس عمومی و کلی می نویسند :
از بیرون – توی کوچه – یا از توی صندلی راحتش ، خیال می کند مهیب ترین چیز یک « سلول » باید دیوارهای آن باشد . یا – خیلی که بخواهد لفتش بدهد – از ناراحتی های آن تو ، از دلتنگی های آن تو دم می زند … تکرار دوباره این مطلب بدک نیست که: – احساس عمومی و کلی ، قبر هوش و فراست آدم است …
این یارو را باش ! شکل اسب است .
معلوم است … با آن کلاه حصیری که سر اسب ها می گذارند .
راستی راستی هم خیلی وقت است که دیگر کسی کلاه حصیری سرش نمی گذاردها …
آن عصاهای دسته طلائی را هم دیگر کسی دست نمی گیرد …
آن کیسه های مخصوص پول هم که از زره های چشمه نقره ای درست می کردند و پر از سکه بود ، دیگر باب نیست . تو این سال و زمانه ، نقره هم دیگر آن زنگ قدیم را ندارد . دیگر آن طور مثل قدیم نمی خندد .
چه فکر احمقانه ای ! مگر می شود گفت که زنگ داشتن معنی خندیدن می دهد ؟
این کلیدهای دست نگهبان هم – که زنگش عینهو مثل زنگ آن چیز عجیب و غریب تو دسته ارکستر است که شکل مثلث است و نوازنده اش همان کسی است که سنج را هم می زند – همان صدا را دارد ، ولی آدم هیچ وقت به این فکر نمی افتد که دارد می خندد …
از آن گذشته ، این از خودپسندی آدم هاست که همیشه چیزهای خودشان را به پای جمادات و موجودات دیگر هم می بندند … آخر ، کلیدها برای چه به زندانی بخندند ؟

کتاب «رساله ی تاریخ جستاری در هرمنوتیک تاریخ»

کتاب «رساله ی تاریخ جستاری در هرمنوتیک تاریخ» اثر بابک احمدی در عین مختصر بودن به بسیاری از مسائل و مفاهیم نظری تاریخ پرداخته است که در وجهی تا به امروز کمبود طرح این مسائل در محافل آکادمیک و غیر آکادمیک عیان بوده است به خصوص مطرح کردن این مسائل از رویکردی هرمنوتیکال, فتح بابی نوین در نگاه به رویدادهای تاریخی است

کتاب حق برای رشد چاپ دوم

کتاب حاضر دنباله ی کوششها و نوشته های پیشینم است با وجود مدت‌ زمان کوتاهی که از چاپ اثر گذشته، با حمایت و پشتیبانی تبلیغی بسیاری از فعالین حقوق بشر و علاقمندان در کمتر از چهار ماه برای چاپ دوم آماده کرده است در چاپ دوم این کتاب، نسبت به چاپ اول، تغییراتی از لحاظ محتوا اعمال شده است. به عنوان نمونه یکی از دغدغه های اخیر، جنبش اعتراضی مردم ایران که توسط حاکمیت به شدیدترین و خشن ترین شیوه ها مورد سرکوب قرارمیگیرد، اما به شکل های مختلف خود را نشان می دهد به محتوای کتاب اضافه شده است

کتاب آدم آدم است

آدم آدم است(به زبان آلمانی: Mann ist Mann) نام نمایشنامه‌ای اثر برتولت برشت، نویسنده آلمانی است که مضمون آن جنگ و هویت بشری است. نگارش این نمایشنامه در حدود سال ۱۹۲۶ به پایان رسیده است.
برشت در این نمایشنامه به وضعیت موجود زندگی بشر و بلاهایی که بر سر او می‌آید می‌پردازد. او در این نمایشنامه زندگی فردی را به تصویر می‌کشد که در برابر نیروهای بیرونی قطعه قطعه می‌شود و حتی تا جایی پیش می‌رود که خودش نیز بر خود رحم نمی‌کند و خود او نیز بر خویشتن خویش ضربه می‌زند. او شاید هزاران بار می‌میرد اما هیچ اتعراضی نمی‌کند. در پایان برتولت برشت پیشنهاد می‌کند که مردمان باید این وضعیت را تحمل یا به گونه‌ای دیگر بینش خود را نسبت به زندگی متحول کنند تا در برابر سیل حوادث در هم نشکنند.

کتاب ناطور دشت

هولدن کالفیلد نوجوانی هفده ساله‌است که در لحظهٔ آغاز رمان، در یک مرکز درمانی بستری است و ظاهراً قصد دارد آن‌چه که پیش از رسیدن به این‌جا از سر گذرانده برای کسی تعریف کند و همین‌کار را هم می‌کند و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد. در زمان اتفاق‌افتادن ماجراهای داستان، هولدن یک پسربچهٔ شانزده‌ساله‌است که در مدرسهٔ شبانه‌روزی «پنسی» تحصیل می‌کند و حالا در آستانهٔ کریسمس به علت ضعف تحصیلی (او چهار درس از پنج درس‌اش را مردود شده و تنها در درس انگلیسی نمرهٔ قبولی آورده‌است) از دبیرستان اخراج شده و باید به خانه‌شان در نیویورک برگردد.

کتاب پایان ایمان

جهان از دیدگاه اسلام به دو بخش «خانه ی جنگ» و «بیت اسلام» تقسیم میشود و این لقب دومی باید روشن سازد که چه تعداد از مسلمانان باور دارند که تفاوت آنها با غیر هم دین ها، سرانجام گشوده و ذوب میشود. درحالیکه بدون شک برخی از مسلمانان میانه رو بوده و تصمیم به نادیده گرفتن جنگجویی غیرقابل فسخ دین خود دارند، اسلام دین کشورگشایی بوده و این موضوع غیرقابل انکاری است. تنها آینده ی قابل تصور برای مسلمانان بسیار مذهبی به عنوان مسلمان آینده ای است که همه ی کفار یا اسلام آورده، مقهور شده یا کشته شوند. آن ویژگی اسلام که بیشترین مشکل و دشواری را برای غیر مسلمانان به همراه داشته و روضه خوان های اسلام زحمت فراوانی برای پنهان ساختن آن میکشند، اصل جهاد است. جهاد، فراخوانی واضح برای تسخیر جهان است. آیات و احادیث بسیاری در اینباره میتوان یافت و اسلامگراها پیوسته به عنوان توجیه یورش به کفار و مرتدان به آنها استناد میکنند

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران