دیدار اسقف های ایران در واتیکان با پاپ فرانسیس

“گرمو رمزی” گفته ایران کشوری است که در آن «حق آزادی دین برای همگان تضمین نشده» است.

به گزارش محبت نیوز ، اسقف‌های کاتولیک از سراسر جهان هر پنج تا هفت سال یک‌بار به دیدار پاپ رهبر کلیسای کاتولیک می‌روند و به گفته رمزی گرمو، اسقف کلیسای آشوری، کلدانی و کاتولیک تهران، اسقف‎های ایرانی هم در میان آنهایی بودند که با پاپ فرانسیس ملاقات ‎می کنند و قرار بوده در باره وضعیت مسیحیان در ایران با آنها گفتگو شود. رسانه‎های داخلی ایران در این باره خبری منتشر نکردند، اما خبرگزاری «کاتولیک» گزارش داد که این دیدار قرار بوده دوشنبه ۵ فوریه (۱۶ بهمن) برگزار شود. گرمو گفته ایران کشوری است که در آن «حق آزادی دین برای همگان تضمین نشده» است و در این دیدار قصد دارد در باره وضعیت اقلیت مسیحی با اسقف‎های ایران گفتگو کند. او تاکید کرده بود جمهوری اسلامی اجازه ایجاد کلیسا و انجام فرایض دینی را به مسیحیان می‌دهد اما از تبلیغات مذهبی آنان جلوگیری می‌کند.

این روحانی ۷۱ ساله یادآور شده است که مسلمانان حق خروج از دین خود را ندارند، اما این در حالیست که «خیلی ‌از مسلمانان یا به مسیحیت گرویده‌اند یا قصد انجام این عمل را دارند». اسقف گرمو تاکید کرده است که این افراد در معرض خطرات جدی هستند.
دویچه‎وله نوشته جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر نوکیشان مسیحی را به ‌شدت تحت فشار گذاشته، شماری از فعالان آنها را مجازات کرده و کلیساهای خانگی آنان را بسته ‌است.
رمزی گرمو در گفتگو با خبرگزاری کاتولیک رابطه روزمره مسلمانان و مسیحیان ایران را خوب توصیف کرده است. او ضمن بیان اینکه برای گفتگوی ادیان احترام ویژ‌ه‌ای قائل است تاکید کرده که ارتباطات روزمره میان شهروندان با ادیان گوناگون نیز بسیار پراهمیت است.
اسقف تهران در پاسخ به این پرسش که آیا پاپ در آینده به ایران سفر خواهد کرد گفته است که این اقدام نیاز به دعوت رسمی از جانب دولت ایران دارد.
رمزی گرمو عراقی‌تبار است و از ۴۱ سال پیش در ایران به ‌سر می‌برد. او در سال ۱۳۷۵ به عنوان اسقف کلیسای آشوری، کلدانی و کاتولیک تهران برگزیده شد.
به گفته او در ایران حدود ۶۰ هزار مسیحی زندگی می‌کنند که نزدیک به ۵۰ هزار تن از آنان وابسته به کلیسای ارامنه ارتدوکس به رهبری اسقف سرکیسیان هستند.
‌‌اعضای کلیساهای آشوری‌، کلدانی و کاتولیک سه هزار نفرند و دو خلیفه ‌‌گری در تهران و ارومیه دارند. حدود پنج هزار نفر هم عضو کلیسای شرق آشوری و شمار نامعلومی هم وابسته به کلیسای پروتستان هستند.
انوشه رضابخش و سهیل زرگرزاده، نوکیشان مسیحی کاتولیکی هستند که سال ۲۰۱۷ در ارومیه بازداشت شده بودند.