یکسال حبس برای شهروند بهایی ساکن شهر ری

سیما کیانی شهروند بهایی ساکن شهر ری که در اسفندماه سال ۹۵ بازداشت و در فروردین ماه سال جاری با تودیع وثیقه آزاد شده بود، ظهر دیروز در دادگاه انقلاب شهر ری به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم و جهت گذراندن دوران محکومیت‌اش راهی زندان شد.

به گزارش هرانا ، سیما کیانی شهروند بهایی ساکن شهر ری جهت تحمل یکسال حبس تعزیری راهی زندان شد. این شهروند دیروز در تاریخ ۷ بهمن‌ماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شد. یک منبع نزدیک به خانواده خانم کیانی گفت: “ظهر دیروز سیما در جلسه دادگاه انقلاب شهر ری به یکسال حبس تعزیری محکوم شد”. این منبع در ادامه گفت: “پس از پایان جلسه سیما را بازداشت و به زندان منتقل کردند”. مشخص نیست این محکومیت بلافاصله پس از صدور به اجرا گذاشته شده است.

این شهروند برای نخستین بار در اسفندماه سال ۹۵ توسط نیرو های امنیتی بازداشت و در فروردین‌ماه سال جاری با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری جلسه دادگاه از زندان آزاد شد.

گفته می‌شود در هنگام بازداشت این شهروند تمامی کتب، مقالات، سی‌دی و کامپیوتر شخصی‌اش توسط نیرو های امنیتی ضبط شده است.
لازم به یادآوری است شهروندان بهایی در ایران از آزادی های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است.