استاد حوزه: مسیحیت دینی نبوده که برای همه بشریت باشد، اما اسلام جهانی است!

به فرض اینکه پس از پایان این همایش همه مهمانان یک صدا سرودِ اسلام جهانی بخوانند، آیا این علما متوجه نیستند که امروز با چه مصیبت بزرگی مواجه هستند؟ دین‎گریزی مردم را نمی‎بینند؟ تنفر مردم از آنها را درک نمی‎کنند؟

به گزارش محبت نیوز ، یکی از اساتید حوزه علمیه قم به تازگی در همایشی تحت عنوان «بررسی اندیشه‌های کلامی کاشف الغطاء» (از مراجع شیعه در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری) با استناد به روایات اسلامی و کتاب‎های او مدعی شده «اسلام دینی جهانی است» اما مسیحیت جهانی نیست. احمد عابدی، رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآن، از زبان این مرجع شیعه نسبت به مسیحیت و آنچه «گروه‌های تبشیری مسیحی» خواند هشدار داده و گفته «توجه به این گروه‌ها از ابتکارات مرحوم کاشف الغطاء بوده است». البته نگفته منظور او از «توجه به گروه‎های تبشیری مسیحی» چه بوده، آیا در آن روزگار هم مسیحیان را با اتهامات جاسوسی و امنیتی مثل تبلیغ علیه نظام بازداشت می‎کردند و اینکه آیا این مرجع تقلید پایه‎گذار چنین برخوردهایی بوده است؟
این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود، روایت کرده «ایشان [کاشف الغطاء] در مورد دینِ پیامبرِ قبل از نبوت [محمد] بحث کرده و گفته اگر آن زمان، مسیحیت دین خدا بود چرا پیامبر مسیحی نبوده است و در پاسخ آورده که مسیحیت دینی نبوده که برای همه بشریت باشد برخلاف اسلام که جهانی بوده است».
عابدی در جای دیگر هم به بیان دیدگاه‎های «جعفر کاشف الغطاء» در مورد مسیحیت پرداخته و گفته «از جمله آثار دیگر او، مقایسه میان انجیل‌های رسمی و غیررسمی است و اینکه مسیحیت، مسیحیت واحدی نیست و برخی از آنان دو خدایی، برخی موحد و برخی سه خدایی هستند و باید میان آنان تفکیک شود».
مباحث دیگری هم که این استاد حوزه به آن پرداخته در مورد حمایت‎های کاشف الغطاء از فلسطین است.
بدون شک از یک مرجع تقلید که در قرن ۱۳هجری زندگی می‎کرده، چندان توقع نمی‎رود که نسبت به جهان پیرامون خود اطلاعات وسیعی داشته باشد و بداند که کمیت و کیفیت مکتبی که پیرو آن است در چه سطحی قرار دارد و جایگاه و پراکندگی آن در دنیا به چه ترتیب است. امروز که در دنیای مدرن و رو به ترقی در شرایطی که هر ساعت انبوهی از اختراعات و تکنولوژی‎های نوین ثبت و رونمایی می‎شود و در عصر اینترنت در اختیار بشر قرار می‎گیرد، روحانیون در ایران مثل جنتی‎ها، علم‎الهدی‎ها و خاتمی‎ها عقل را زیر پاگذاشتند و فضای مجازی را «بلا» و «مصیبت» و «سگ‌ هار» توصیف می‎کنند، وای به حال سطح دانش و فهم حوزویان در قرن ۱۳ هجری.
بنابراین بحث در مورد بعضی مسائل اینچنینی فقط تلف‎شدن وقت است، اما اینکه امروز برای بازخوانی چنین طرز تفکری «همایش» برگزار می‏شود و محور اصلی آن حمله مسیحیت و رقابت کودکانه بر سر جهانی بودن و نبودن یک اندیشه است، اول حکایت از آن دارد که پول‎ها و اموال بیت‏ المال چطور و کجا صرف چه همایش‎ها و جلساتی می‎شود و دوم اینکه چرا باید این همه هزینه صرف بازخوانی این شود که کدام دین جهانی است؟
به فرض اینکه پس از پایان این همایش همه مهمانان یک صدا سرودِ اسلام جهانی بخوانند، آیا این علما متوجه نیستند که امروز با چه مصیبت بزرگی مواجه هستند؟ دین‎گریزی مردم را نمی‎بینند؟ تنفر مردم از آنها را درک نمی‎کنند؟ امروز حتی مسلمانان متدین اما معتدل از آخوندها و ملایان می‎پرسند پول‎ها چه شد؟ نظام جمهوری اسلامی با بحران مشروعیت روبرو شده، اما می‏بینیم کشتی طلا خته می‎شود، بودجه نهادهای دینی اضافه می‎شود و سعید طوسی قاری بیت رهبری که شاگردان خود را برای کام‎جویی مورد تجاوز قرار می‎دهند کلاس اخلاق برگزار می‎کند. وقتی این همه بحران پیرامون یک تشکیلات هست، برگزاری همایش و حمله به مسیحیت چه سودی برای مردم گرسنه دارد؟