گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر: کارنامه ایران، مملو از نقض‌ها و کمبودهاست

در گزارش سال ۲۰۱۷ دیده‌بان حقوق بشر در مورد ایران کماکان جنبه‌های منفی مربوط به نقض حقوق بشر در این کشور نسبت به پیشرفت‌ها چشم‌گیرترند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران ، دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های سرشناسی که به انتقاد و افشای نقض حقوق بشر در گوشه و کنار جهان شهرت دارد، هر سال گزارشی از وضعیت پیشرفت یا پسرفت جهان در زمینه رعایت این حقوق منتشر می‌کند. با توجه به مشکلات مربوط به رعایت حقوق بشر در ایران، بخش مربوط به کارنامه این کشور هم در تمامی سال‌های گذشته سهمی قابل اعتنا در گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر داشته است. در گزارش سال ۲۰۱۷ دیده‌بان حقوق بشر در مورد ایران هم کماکان جنبه‌های منفی مربوط به نقض حقوق بشر در ایران نسبت به پیشرفت‌ها چشم‌گیرترند. گزارش اشاره می‌کند که بخشی از موفقیت حسن روحانی در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به مانور و تبلیغاتی برمی‌گشت که او روی مشکلات و کمبودهای مربوط به حقوق مدنی و حقوق بشر انجام داد و این انتظار را ایجاد کرد که به آنها پایان دهد یا دستکم برای کاهش آنها بکوشد.

منتقدان ولی سیاست‌های روحانی در ماه‌های اخیر را چندان در این راستا نمی‌بینند.

گزارش در زمینه حقوق پیروان سایر ادیان ضمن یادآوری آزادی برخی از چهره‌های بهائی پس از تحمل ۱۰ سال زندان تاکید می‌کند که همچنان ۹۲ بهائی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند. وضعیت اقلیت‌هایی مانند سنی‌ها هم بهبود چندانی پیدا نکرده و فعالیت‌های فرهنگی و همچنین سیاسی در میان اقلیت‌های قومی آذری، کرد، عرب، و بلوچی کماکان دستخوش محدودیت‌های بسیار است.

گزارش سپس به نامه مولوی عبدالحمید، رهبر برجسته‌ی سنی، به آیت‌الله علی خامنه‌ای اشاره کرده که او در آن خواستار رفع محدودیت‌ها در انتصاب و استخدام سنی‌ها در مناطق با اکثریت سنی و همچنین رفع محدودیت برگزاری نماز جمعه‌ی سنی‌ها در شهرهای بزرگ ایران شده بود. علی خامنه‌ای در واکنش به این نامه گفت که قانون ایران و فقه مقامات را ملزم می‌کنند که بین ایرانیان بر اساس مذهب یا قومیت تبعیض نکنند.

با این همه تغییر چندانی در این زمینه محسوس نیست.

تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، به دلیل تعلقات مذهبی او نیز، از دیگر نمونه‌های بارز نقض حقوق مدنی اقلیت‌ها در ایران در سال ۲۰۱۷ بود.