جفا بر مسیحیان در سال ۲۱۰۷ / ایران در فهرست ۱۰ کشور اول

رویکرد امنیتی، بازداشت‌های خودسرانه، احکام بلند مدت زندان، سرکوب و فشار بر کلیساهای خانگی ، آزار و اذیت مسیحیان فارسی زبان عمده ترین مواردی بوده که در سال ۲۰۱۷ همچنان شاهد آن بوده و ادامه پیدا کرده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،  می‌دانیم که آزار و شکنجه مسیحیان مشکلی بزرگ در سراسر جهان است. اما چقدر مشکل؟ موسسه «درهای باز» (Open Doors) طبق معمول هر سال اسامی کشورهایی را که در آنها مسیحیان مورد جفا قرار می‎گیرند را اعلام کرد. این لیست به ما کمک خواهد کرد تا بدانیم وضعیت آزار و شکنجه مسیحیان در گوشه و کنار دنیا در چه شرایطی قرار دارد. در این گزارش برآورد شده از هر ۱۲ مسیحی یک نفر در دنیا مورد جفا قرار می‎گیرد. به طور کل ۲۱۵ میلیون مسیحی در سراسر دنیا تحت آزار و اذیت و جفا بسر می برند.
۱۰ کشور نخست این فهرست منتشره در سال ۲۰۱۸ که بیشتر میزان جفا بر مسیحیان در آن‎ها صورت می‎گیرد شامل کره شمالی، افغانستان، سومالی، سودان، پاکستان، اریتره، لیبی، عراق، یمن و جمهوری اسلامی ایران می‏شود.
این جدول نسبت به سال گذشته یک تغییر بزرگ داشت. و آن هم وضعیت کشور سوریه بود که سال گذشت در رتبه ششم فهرست قرار داشت، اما حالا به رتبه ۱۵ تغییر کرده است.
اصلی‎ترین عامل تهدید مسیحیان گروه دولت اسلامی (داعش) بود که امسال در سوریه ریشه‎کن شده است.
صرف نظر این‎ها همچنان بدترین مکان برای زندگی کره شمالی است که با نظام سیاسی کمونیستی اداره می‎شود و پس از آن کشورهایی هستند که گروه‎های افراط گرای اسلامی در آن حضور دارند.
در یک سال گذشته کشورهایی بودند که آزار و شکنجه مسیحیان در آنها کم شد. علاوه بر سوریه کشورهای کنیا و اتیوپی در این زمینه به پیشرفت‎هایی دست پیدا کردند و کشور تانزانیا از فهرست حذف شد. در همین حال، وضعیت در پاکستان وخیم شده است.
۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۷ دو افراط گرای اسلامی در یک نمایشگاه کریسمس به مسیحیان تیراندازی کردند و بعد کمربندهای انفجاری خود را منفجر کردند که ۹ مسیحی شده و ده‎ها تن دیگر زخمی شدند.

اما در خصوص رتبه دهم جمهوری اسلامی ایران در جفا بر مسیحیان می توان اینگونه نتیجه گرفت که قرار گرفتن ایران در رتبه دهم جدول نه به دلیل کاهش جفا بر مسیحیان ایرانی بلکه به علت افزایش خشونت ها و جفاها بر مسیحیان سایر کشورهای نامبرده در لیست نهایی موسسه «درهای باز» (Open Doors) می باشد و در کل می‎توان گفت همچنان آزار و اذیت مسیحیان در ایران در خط قرمز قرار دارد و سرکوب مسیحیان همچنان در حال افزایش است.

آنچه ایران را در شمار بدترین کشورهای جهان برای مسیحیان قرار می‌دهد، رفتار حکومت با شهروندان مسیحی است. بر خلاف اکثر کشورهای منطقه، مسیحیان و سایر مردم ایران اغلب با یکدیگر همزیستی دارند و اکثریت قریب به اتفاق گزارشات مربوط به جفا و آزار از ناحیه نظام حاکم و نهادهای تحت امر آن بوده است.

رویکرد امنیتی، بازداشت‌های خودسرانه، احکام بلند مدت زندان، سرکوب و فشار بر کلیساهای خانگی ، آزار و اذیت مسیحیان فارسی زبان عمده ترین مواردی بوده که در سال ۲۰۱۷ همچنان شاهد آن بوده و ادامه پیدا کرده است.

گرایش چشمگیر بویژه جوانان به مسیحیت در میان عموم مردم ایران بر دامنه نگرانی‌های مأموران امنیتی افزوده است.