اطلاعیه 942 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع سرکوبهای اخیر دراویش گنابادی در ایران

تبعیض و نابرابری برای دگر اندیشی

برخوردهای خشونت بار ماموران و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، پیوسته دلیلی محکمی است برای نقص مکرر اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر، بویژه نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران، از جمله:

فشار، سرکوب، بازداشت و نقض حقوق دراویش که بیش از پیش ادامه دارد.

درویش مهدی آزادبخت از مدیران و مسئول بخش عرفان و تصوف سایت مجذوبان نور و علیرضا نیک زاده در سمنان، توسط مأموران امنیتی به شکلی خشونت‌ آمیز و با شلیک تیرهوایی و با استفاده از شوکر بازداشت، و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. شایان ذکر است که بازداشت شدگان اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.

 

گروهی از مأموران امنیتی بمنظور تفتیش خانهٔ محمد روشن از دراویش گنابادی روستای محمودآباد کوار که اخیرا دستگیر شده است بطورغیرقانونی به منزل او وارد شده و بعد از تهدید و ارعاب خانواده، به تفتیش منزل وی پرداختند که پدر سالمند و ناشنوای او، در اثر این یورش نابهنگام و بی خبر، دچار حملهٔ قلبی شده و به بیمارستان منتقل می‌شود.

زهرا قلندری‌نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی دانشگاه آزاد بندرعباس و یکی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی، زمان برگزاری جلسه‌ی امتحان به اداره‌ آموزش احضار و بطور شفاهی اخراجش از دانشگاه به وی اعلام شد.

 محمود هاشمی از دراویش کوار توسط مأموران امنیتی و لباس‌شخصی، بدون ارائه‌ی کارت شناسایی و حکم قضایی، بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال گردید. ایوب قاسمی و برادرش ادریس قاسمی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی همراه با توهین و خشونت توسط نیروهای امنیتی در محل کارشان دستگیر شدند.

کمیته انظباطی دانشگاه قبل ازپایان ترم تعدادی از دراویشی که دوره‌های تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های دولتی طی می کنند احضار نموده و از آنان خواسته است تا به دستور نهادهای امنیتی و هیأت گزینش، تعهد نامه هائی را امضا نمایند، همراه با این تهدید که  عدم امضا، موجب لغو قبولی و مماتعت از ادامۀ تحصیل آنان خواهد شد، از جمله :سپیده مرادی دختر یکی از مدیران سایت مجذوبان نور، دانشجوی کار‌شناسی ارشد کامپیو‌تر دانشگاه تربیت مدرس وکسری نوری دانشجوی کار‌شناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران.

ما با استناد به مفاد 9 ،10 ، 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی، خواهان:

آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان عقیدتی

اجرای کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های مربوطه.

رسیدگی به شرایط وخیم بازداشت شدگان در زندانهای مختلف جمهوری اسلامی ایران هستیم

و تاکید داریم به برقراری حقوق مساوی برای تمامی شهروندان و باورمند به سایر ادیان،

942

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان