ایران همچنان در فهرست ۱۰ کشور ناقض آزادی مذاهب قرار دارد

جمهوری اسلامی همواره ناقض حقوق بشر به خصوص حقوق اقلیت‎های دینی و مذهبی بوده، اما هیچ گاه سابقه نداشته زیربار گزارش‌های سازمان‎های مدافع حقوق بشر برود.

به گزارش محبت نیوز، وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین گزارش خود نام کشورهایی که به دلیل نقض آزادی‌های مذهبی در آنها، موجب نگرانی واشنگتن هستند را منتشر کرد. در بیانیه‌ای که هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه منتشر کرد، نام ۱۰ کشور دیده می‎شود که طبق معمول جمهوری اسلامی ایران و چند کشور دیگر آسیایی و آفریقایی در آن درج شده است. برمه، چین، اریتره، ایران، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بار دیگر به عنوان ناقضان آزادی مذهبی در جهان معرفی شده‌اند.
این فهرست ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ (اول دی ماه ۱۳۹۶) بار دیگر به طور به عنوان کشورهایی که آمریکا در مورد نقض جدی آزادی مذهبی در آنها نگرانی دارد تایید شد.
بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ نام پاکستان را به فهرست ویژه کشورهایی که باید آنها را از این حیث زیر نظر داشت، اضافه کرده است.
طبق قانون آزادی بین‌المللی مذهبی سال ۱۹۹۸، وزارت خارجه آمریکا موظف است هر سال اسامی دولت‌هایی را که از این نظر مورد نگرانی هستند معرفی کند.
کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهب اواخر اردیبهشت ماه در گزارشی به تداوم نقض آزادی‌های مذهبی در کشورهای جهان، از جمله ایران، در سال ۲۰۱۷ پرداخت. دولت آمریکا از سال ۱۹۹۹ ایران را در ردیف «کشورهای مورد نگرانی ویژه» در مورد آزادی مذاهب قرار داده و این گزارش توصیه کرده بود ایران امسال نیز باقی بماند.
جمهوری اسلامی همواره ناقض حقوق بشر به خصوص حقوق اقلیت‎های دینی و مذهبی بوده، اما هیچ گاه سابقه نداشته زیربار گزارش‌های سازمان‎های مدافع حقوق بشر برود و مسوولان و رهبران ایران مدام ادعا می‎کنند که سطح آزادی‎های مذهبی بالاست تا آنجا که حتی یوناتن بت‎کلیا نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی مدعی شده بود ایران بهشت اقلیت‎های دینی است.
به دنبال تظاهرات اخیر در ایران آمریکا قصد دارد تحریم‎های جدیدی را در حوزه حقوق بشر علیه ایران اعمال کند.
حسن روحانی رییس جمهوری ایران در اوایل ریاست خود بر قوه مجریه شعارهای زیادی داد که قصد دارد وضعیت حقوق اقلیت‎های دینی در کشور ار بهبود بخشد و مدیریت این حوزه را به علی یونسی وزیر پیشین اطلاعات واگذار کرد، اما نتیجه آن شد که بعد از ۵ سال همچنان در روی همان پاشنه‎ای که در گذشته بود می‎چرخد.