اخراج یک شهروند بهایی از دانشگاه آزاد کاشان

پریا فروغی، جوان بهایی و دانشجوی دانشگاه آزاد کاشان در رشته روانشناسی، به دلایل اعتقادی از دانشگاه اخراج شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پریا فروغی، شهروند بهایی، در هفته‌های اخیر از سوی ریاست دانشگاه آزاد کاشان احضار و حکم اخراج به وی ابلاغ شده است. این دانشجو سه ترم را در دانشگاه آزاد کاشان در رشته روانشناسی گذرانده است. بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در اسفند ماه ۱۳۶۹ که به تایید علی خامنه‌ای، رهبر ایران رسیده، آمده است: «در دانشگاه‌ها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهایی‌اند از دانشگاه محروم شوند.» ممانعت از تحصیل پس از کنکور و یا اخراج پس از ورود به دانشگاه که از سوی حراست دانشگاه‌ها و سازمان سنجش اتفاق می افتد به پشتوانه این مصوبه که به امضای رهبری رسیده است اتفاق می‌افتد.

این درحالی‌است که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰دسامبر ۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان‌ها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند.

«هر کس حق تحصیل دارد. تحصیل دست‌کم در مقطع ابتدایی و پایه، باید رایگان باشد. تحصیل ابتدایی باید اجباری باشد. آموزش فنی‌وحرفه‌ای باید در دسترس عموم قرار گیرد و آموزش عالی باید بر اساس استحقاق، به یکسان در دسترس همه باشد» (بند ۱ ماده‌ ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)