گزارشی از آخرین وضعیت سهیل عربی؛ بازگشت از بند تنبیهی

سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین که حدود یک ماه پیش بدلیل تنش های بین زندانیان بند سابق، بصورت تنبیهی به قرنطینه این زندان منتقل شده بود روز یکشنبه سرانجام به اندرزگاه ۷ زندان اوین بازگردانده شد. در این دوره تنبیهی که آقای عربی در قرنطینه زندان سپری کرد از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم بود. شرحی از آخرین وضعیت او در ادامه می آید.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سهیل عربی طی یک ماه گذشته ۲۹ روز را در قرنطینه زندان اوین بصورت تنبیهی گذراند، وی در این ایام از ملاقات و حق تماس تلفنی با خانواده محروم بود علاوه بر اینکه در محیط غیر بهداشتی و شرایط نامساعدی نیز نگهداری می شد. قرنطینه زندان که محل نگهداری موقت زندانیان تازه وارد است، معمولا با مشکلات زیادی مانند وخامت حال زندانیان معتادی که به تازگی به زندان منتقل شده اند و همینطور با عدم تفکیک زندانیان بر اساس جرایم و وضعیت سلامت و حتی سن روبروست. چنین محیطی صرفا برای نگهداری چند روزه فرد تازه وارد قبل از انتقال به بند های اصلی زندان در نظر گرفته شده است و از امکانات سکونت بلند مدت و شرایط بهداشتی مناسب برخورد نیست.

سهیل عربی که پیشتر در سالن اندرزگاه ۸ زندان اوین سکونت داشت به دلیل درگیری با زندانیان دیگر بصورت تنبیهی به قرنطینه بند ۱ منتقل شد.

آقای عربی روز یکشنبه سرانجام از قرنطینه زندان اوین به بند هفت منتقل شد اما تا کنون وسایل شخصی این زندانی به وی تحویل داده نشده است.
درباره آقای عربی لازم به یادآوری است، سهیل عربی، عکاسی که اکنون ۳۲ ساله است، در شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالب انتقادی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی به دلیل نوشته‎هایش در فیسبوک به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

بر اساس مادۀ ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود اما مادۀ ۲۶۳ این قانون تاکید کرده که «اگر متهم در دادگاه ادعا کند که حرف های توهین آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا سهو قلم و سهو زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می‎شود.»
پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه گیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه در اقدامی غیرقانونی و کم سابقه اتهام «افساد فی الارض» را هم به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده است، سهیل عربیبه دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به افساد فی الارض نیز محکوم شد، اما با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام سب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر می‎برد و تمام این مدت از مرخصی محروم بوده است.
سهیل عربی علاوه بر حکمی که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برای او به اتهام سب النبی صادر کرده است، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

به تازگی این وب نگار زندانی توسط سازمان گزارشگران بدون مرز برنده جایزه بخش شهروند خبرنگار شد. او با نگارش نامه ای سرگشاده ای نسبت به این نامه واکنش نشان داد.