نماینده ارمنیان در مجلس؛ افزایش مهاجرت ارامنه برای فرار از شرایط بد اقتصادی

کارن خانلری نماینده مسیحی در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی خود با روزنامه قانون از مشکلات جامعه مسیحیت و ارامنه به عنوان یک اقلیت دینی و مذهبی سخن گفته و همچنین در این گفتگو وی مسائل اقتصادی و مهاجرت ارامنه به کشور های غرب را موشکافی کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روزنامه «قانون» چاپ تهران روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ با کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد. در این گفتگو خبرنگار روزنامه قانون به گفتگو با آقای کارن خانلری به عنوان نماینده مسیحی در مجلس شورای اسلامی به دغدغه ها و مشکلات مسیحیان ایران پرداخته است. هرچند که براساس سابقه “کارن خانلری” و دیگر نمایندگان مسیحیان در مجلس شورای اسلامی از گذشته تابه امروز، هم با محدودیت‎ در ابراز نظر مواجه بودند و هم خود محافاظه‎کارانه، از بیان بسیاری واقعیت‎ها عقب‎ نشینی کردند، اما در این مصاحبه تاحدودی جنس سوالات متفاوت از ادبیات و خط و مشی خبرگزاری‎های حکومتی همچون فارس و تسنیم بوده است. هرچند جواب‎های خانلری تفاوت زیادی با گذشته نداشت ولی بین حرف‎های خود اشاره کمرنگی به پاره‏ ای از مشکلات اساسی جامعه ارامنه در ایران کرده است.

خانلری در این گفتگو از شرایط اقتصادی ایران نسبت به کاهش بودجه اشاره کرده و گفته “بودجه مدارس و کلیسا های جامعه ارامنه بیشتر جنبه نمادین دارد و کمک‌های دولتی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز‌های ما را پوشش می‌دهد و اصل هزینه‎ها از کمک‌های مردمی حاصل می‌شود.”
وی درباره مطالبات جامعه ارامنه از حسن روحانی گفته “قبل از انتخابات ریاست جمهوری، جلسه‌ای بین تمامی طیف‌های جامعه ارامنه تشکیل شد که درباره مطالبات ارامنه به جمع‌بندی رسیدیم و نسخه‌ای از جزییات مطالبات را به نامزدهای ریاست‌جمهوری ارسال کردیم.”

خانلری تاکید کرده “دغدغه ملی ارامنه مشارکت بیشتر اقلیت‎ها و زنان در عرصه اقتصادی است. یکی از خواسته‌های ما از دکتر روحانی به‌کارگیری ارامنه در سطوح عالی دولتی در سمت‌های معاونت و مشاوره است. جامعه ارامنه متخصصان بسیاری دارد که می‌توانند براساس اصل شایسته‌سالاری به عرصه مدیریت راه پیدا کنند و نقش‌آفرینی کنند.”
آقای کارن خانلری در بحث ورزش و باشگاه آرارات گفته “به علت کمبود بودجه این باشگاه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند”

وی در مورد مسائل اقتصادی به خبرنگار روزنامه قانون گفته “پیش از این از زبان هیچ یک از مسیحیان مجلس تا به این حد علنی شنیده نشده بود و آنچه امروز جامعه را اذیت می‌کند مباحث اقتصادی است، شاخص‌های اقتصادی در چندسال اخیر وضعیت مطلوبی را از خودش نشان نمی‌دهد و باعث شده که مالکان متوسط و کوچک از صحنه رقابت حذف شوند.”
کارن خانلری در ادامه اشاره کرده “ارامنه به‌خاطر موقعیت اجتماعی‌شان شاید چندان در حلقه های بزرگ اقتصادی قرار نداشته و در سطوح کوچک و متوسط جای می‌گرفتند. همین موضوع باعث شده که با رکود اقتصادی همان‌گونه که همیشه قشر‌های کوچک آسیب می‌بینند آن‌ها نیز به مشکل بخورند، به طور معمول دانه‌درشت‌ها از میان بحران راحت‌تر از قشر متوسط و پایین عبور می‌کنند، بسیاری از کارگاه‌های کوچک آسیب دیده‌اند. البته شرایط اقتصادی تمام کشور را دربر گرفته‌است و درباره ارامنه که در این مشاغل فعال هستند شرایط بر این منوال می‌گذرد.”

آقای خانلری تاکید کرده “ارامنه از دیرباز به‌جای ورود به بدنه دولت بیشتر به کارهای آزاد تمایل نشان می‌دادند و علت شناخته شدن آن‌ها به توانمندی در عرصه خدماتی و صنعتی نیز همین موضوع بوده‌است، افرادی که در سیستم دولتی مشغول هستند به‌مراتب از بحران‌ها کمتر آسیب می‌بینند که ما از این شرایط به علت مشاغلی که داریم کمتر بهره مند هستیم.”

همینطور در ادامه سخنان خود آقای خانلری به افزایش میزان مهاجرت ارامنه در ایران اشاره کرده و علت این مهاجرت های اخیر را شرایط بد اقتصادی کشور عنوان کرده است.
در ادامه این گفتگو وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قانون در خصوص نقش ارامنه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی گفته “کارگردانان، هنرپیشگان و موسیقی‌دانان مطرحی از جامعه ارامنه به کشور خدمت کرده‌ و می‌کنند. در عرصه ورزش نیز از گذشته افراد موفقی را داشته ایم ولی در عرصه سیاسی بحث متفاوت است. ارامنه در مشروطه نقش فعالی داشتند و یپرم خان نیز به‌عنوان نماد حضور ارامنه در نهضت مشروطه شناخته می‌شود. اما پس از شهادت یپرم‌خان، کمی سرخوردگی به‌وجود آمد که ریشه آن تا به امروز نیز حفظ شده‌است. تاثیرگذاری ما در عصر مشروطه بیشتر از هر زمان دیگری بود. دوران دیکتاتوری پهلوی دستاورد‌ی را برای ارامنه باقی نگذاشت.”