شهروند بهایی دیگری در کرمانشاه بازداشت شد

در ادامه بازداشت شهروندان بهایی ساکن کرمانشاه در روزهای اخیر، برهان تبیانیان پس از احضار و مراجعه به دفتر وزارت اطلاعات بازداشت شد. در روزهای اخیر سه شهروند بهایی دیگر ساکن این شهر به اسامی نغمه شادابی، سهیلا شادابی و فرزانه امینی بازداشت شده اند.

به گزارش هرانا ، روز شنبه مورخ ۱۱ آذرماه نیروهای امنیتی پس از بازداشت خانمها نغمه شادابی، سهیلا شادابی و فرزانه امینی در شهر کرمانشاه به منزل دیگر شهروند بهایی این شهر به نام “برهان تبیانیان” نیز مراجعه کردند. در حالی که آقای تبیانیان در منزل خود حضور نداشت نیروهای امنیتی اقدام به تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی او کردند. این نیروها سپس با آقای تبیانیان تماس گرفتند و از او خواستند به دفتر وزارت اطلاعات در این شهر مراجعه کند. روز مورخ ۱۲ آذرماه پس از مراجعه این شهروند بهایی به دفتر وزارت اطلاعات وی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

این دستگیری در حالی صورت می گیرد که بازداشت نغمه شادابی، سهیلا شادابی و فرزانه امینی نیز در این شهر ادامه دارد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است.