تصویب ۲ فوریت اصلاح قانون انتخابات برای عضویت پیروان ادیان رسمی در ایران

نمایندگان مجلس، کلیات و دو فوریت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی را تصویب کردند؛ طرحی که به موجب آن عضویت پیروان ادیان رسمی در شوراهای شهر و روستا و شرکت آن ها در انتخابات مربوط به تشکیل این شوراها مجاز خواهد بود.

به گزارش خراسان، این طرح با امضای ۲۰۰ نماینده ارائه شده بود. طبق تبصره یک ماده یک این طرح، اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. براساس گزارش ایسنا در صورت تصویب نهایی این طرح، اصلاحات صورت گرفته در قانون از دوره پنجم شوراهای شهر و روستا اجرایی خواهد شد. اگر این قانون در مجلس مصوب شود و به تایید شورای نگهبان برسد،

از آن جایی که در آن تصریح شده «اصلاحات صورت گرفته در قانون از دوره پنجم شوراهای شهر و روستاها اجرایی خواهد شد» به موجب آن سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد که به تازگی درباره او حواشی ایجاد شده بود، می تواند به صورت قانونی در این دوره شورای اسلامی شهر یزد حضور داشته باشد.

 اسفندیار اختیاری نماینده اقلیت زرتشتیان در مجلس به عنوان طراح این طرح دو فوریتی، گفت:  بنده ۲۰۰ نماینده را نمایندگی می کنم تا  درباره موضوعی سخن بگویم که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

نماینده زرتشتیان در مجلس تاکید کرد: به نظرم اگر قرار است کلمه ای از قانون حذف یا به آن اضافه شود باید از کانال مجلس صورت گیرد چرا که مجلس مسئول قانون گذاری است و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را در نظر بگیرد.

در مقابل علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر به عنوان مخالف فوریت این طرح، گفت: خاضعانه از زحمات همه علاقه مندان و پیروان ادیان الهی تشکر می کنم اما اخطار من درباره اصل چهار قانون اساسی است و قاعده نفی سبیل که یک قاعده محکم فقهی است. همین که اکنون برادران ادیان الهی در مجلس به عنوان مرکز ثقل و کانون تصمیم گیری کشور نماینده دارند، نشانگر این است که رویکرد جمهوری اسلامی توجه، اهتمام و احترام به مجموعه ادیان الهی است.وی با اشاره به ماده ۱۶۰ آیین نامه داخلی مجلس، یادآور شد: چه خسارات احتمالی یا ضرورتی وجود دارد که این طرح را به عنوان دو فوریت مطرح کنیم.