شیوا روحانی از زندان گرگان آزاد شد

شیوا روحانی شهروند بهایی در ساعات پایانی وقت اداری روز جاری با پایان مدت محکومیت در میان استقبال دوستان و اعضای خانواده از زندان امیرآباد گرگان بصورت مشروط آزاد شد.\

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شیوا روحانی شهروند بهایی ساکن گرگان بر اساس حکم بدوی در دادگاه اولیه در سال ۱۳۹۳، به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. خانم روحانی در تاریخ سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶، در ادامه بازداشت پرتعداد شهروندان بهایی استان گلستان، خود را به زندان معرفی کرده بود.

روز جاری این شهروند بهایی با تحمل یک سوم از دوره محکومیت خود بصورت مشروط در میان استقبال خانواده و نزدیکان خود از زندان امیرآباد گرگان آزاد شد.
خانم روحانی آخرین شهروند بهایی اهل گرگان بود که در پرونده معروف “۲۴ نفر” در زندان امیرآباد این شهر تحمل حبس می کرد.
از گروه شهروندان بهایی بازداشت شده استان گلستان پیش از این شش شهروند بنامهای بهنام حسنی، فرح تبیانیان، پونه ثنائی، روفیا پاکزادان، هنا عقیقیان و کاملیا بیدلیان، مورخ ۲۲ مهرماه پس از تحمل یک سوم دوره محکومیت خود از زندان گرگان بصورت مشروط آزاد شده بودند.

این پنج شهروند همگی به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری در مرحله تجدید نظر محکوم شده بودند و از خردادماه سال جاری تحمل حبس خود را در زندان شهر گرگان آغاز کرده بودند.

مورخ ۱۵ مهرماه نیز ۴ شهروند بهایی دیگر از همین پرونده به نامهای نازی خلخی، مریم دهقان یزدلی، هوشمند دهقان یزدلی و سودابه مودت با شرایط مشابه از زندان امیرآباد گرگان آزاد شده بودند.

مژده ظهوری، دیگر شهروند بهایی نیز ۲۰ آبان ماه با پایان مدت محکومیت در میان استقبال دوستان و اعضای خانواده از زندان امیرآباد گرگان بصورت مشروطآزاد شده بود هر چند فرهاد فهندژ همسر وی کماکان در زندان به سر می برد.

پریوش شجاعى، دیگر شهروند بهایی متهم در این پرونده بود که ابتدای مهرماه سال جاری از همین زندان آزاد شد.

لازم به یادآوری است درسال ۱۳۹۴، بیست و چهار شهروند بهایی از شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس، از سوی دادگاه انقلاب استان گلستان در مرحله بدوی در مجموع به ۱۹۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند هر چند این احکام در مرحله تجدید نظر کاهش یافت.

پیش تر ده نهاد حقوق بشری با انتشار بیانیه مشترکی از اتحادیه اروپا خواستند تا در یک اقدام فوری، مانع آزار و اذیت شهروندان بهائی و لغو احکام زندان‌شان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران شوند. این نامه به طور خاص به چالش های اخیر شهروندان بهایی ساکن استان گلستان می پرداخت.