افزایش فشار بر زندانیان سنی مذهب زندان کرمانشاه

شش زندانی سنی مذهب محبوس در زندان دیزل آباد کرمانشاه که مدتی پیش در پی تبعید به بند بیماران عفونی دست به اعتصاب غذا زده بودند مجددا از سوی مسئولان زندان به تکرار رویه سابق تهدید شدند. این زندانیان می گویند عمل به شعائر مذهبی توسط آنان در زندان موجب واکنش مسئولان و افزایش فشارها شده است.

به گزارش هرانا ، شش زندانی سنی مذهب در زندان دیزل آباد کرمانشاه که در پرونده های جداگانه ای به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود به حبس محکوم شده اند، با فشارها و آزارهای فزاینده ای در زندان دیزل آباد کرمانشاه روبرو هستند. امید خاکی، احمد صادقی، محمد بازانی، یوسف مرادی، عبدالله (کاک برا) ویسی و تیمور میرزایی هویت این زندانیان است. یک منبع نزدیک به زندانیان مورد اشاره توضیح داد “این زندانیان نیمه دوم شهریورماه سال جاری پس

از اینکه بدون توضیح خاصی از بندهای محل نگهداری خود در زندان دیزل آباد به بند بیماران عفونی این زندان تبعید شدند دست به اعتصاب غذا زدند، این اعتصاب مدت زیادی ادامه داشت و نهایتا با انتقال تعدادی از آنان به پایان رسید با اینحال در روزهای اخیر مسئولین زندان در معیت بازجویان پرونده ها مجددا به سراغ این زندانیان رفتند و آنهایی که خارج از بند بیماران عفونی بودند را به تبعید مجدد به این بند تهدید کردند و تعداد دیگری که هم اکنون در این بندها هستند را به افزایش محدودیت ها تهدید کردند.”

این منبع مطلع در مورد دلایل این افزایش فشارها گفت “دلیل مشخصی وجود ندارد اما بعد از حمله ای که به تهران صورت گرفت عملا وضعیت این افراد در زندان دشوارتر شد، با اینکه بعضی از آنها ماههای آخر حبس را سپری می کنند با اینحال به آنها گفتند از عفو و مرخصی به خاطر آنچه در تهران اتفاق افتاده خبری نخواهد بود. این افراد صرفا به دستورات مذهبی خود عمل می کنند و کاری با دیگران ندارند اما گویا مسئولان زندان در همین حد رعایت شعائر مذهبی هم از آنان نمی پذیرند.”

این زندانیان اکثرا در پرونده هایی جداگانه به دلیل فعالیت های تبلیغی-دینی بازداشت شده اند و با اتهامات مختلفی به حبس هایی با زمان بندی های مختلف محکوم شده اند.
امید خاکی فرزند حسن حدود ۱۰ ماه پیش بازداشت شد و در شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرمانشاه به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده است. او اکنون در بند عموم (بیماران عقونی و ایدزی) به سر میبرد. آقای خاکی پیش از انتقال به زندان دیزل آباد، مدتی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات واقع در میدان نفت کرمانشاه به سر برده بود.

تیمور میرزایی فرزند محمود دیگر زندانی است که با افزایش فشار روبروست، وی ۱۸ ماه پیش در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به تحمل ۳۱ ماه حبس محکوم شد. این زندانی نیز هم اکنون در بند عموم (بیماران عقونی و ایدزی) به سر میبرد.

عبدالله ویسی (کاک براء سلیمانی) فرزند مصطفی، اهل جوانرود، زندانی سوم این گروه که ۲سال پیش دستگیر شده ۱۵ ماه در سلول انفرادی زندان دیزل اباد به سر برده است، وی که اکنون در بند عمومی این زندان به سر می برد توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب به تحمل ۴۴ ماه حبس محکوم شده است.

آقای ویسی ۱۶ ماه را در سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در کرمانشاه سپری کرده و ۶ ماه نیز در بند ۱۰ زندان دیزل آباد به سر برده است. این زندانی ۲۲ ماه تا پایان حبس فاصله داشته که تغییر شرایط وضعیت تحمل حبس را با دشواری مضاعفی برای او روبرو کرده است.

یوسف مرادی دیگر زندانی مورد اشاره این گزارش ساکن شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه است که اوایل سال ۹۳ بازداشت و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهر کرمانشاه به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است

آقای مرادی پیش از این نیز در سال ۹۱ بازداشت و به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۲ سال حبس محکوم شده بود که حدود یکسال پس از پایان محکومیت مجدد بازداشت شد. او مدتی از دوران محکومیت خود را در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج سپری کرده بود.

احمد صادقی فرزند محمد پنجمین زندانی از گروه مورد اشاره این گزارش، به حکم شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرمانشاه حدود ۷ ماه پیش به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محمد بازانی فرزند حسین دیگر زندانی است که متهم به ارتکاب قتل است. او در زندان به دلیل گرایش های مذهبی و هم نشینی با زندانیان سنی مذهب مورد اشاره این گروه با تبعید به بند بیماران عفونی تحت فشار قرار گرفته است. این زندانی اهل جوانرود ۹ سال است در زندان به سر میبرد.