آبان ۱۳۵۸، آغاز مصادره اموال مسیحیان در ایران به اتهام جاسوسی

در سال ۵۸ دادسرای انقلاب اصفهان اعلام کرده بود بیمارستان مسیحی اصفهان پایگاه جاسوسی غرب است و به خاطر احترام به برادران مسیحی نام آن به «حضرت عیسی بن مریم» تغییر می‎کند.

به گزارش محبت نیوز ۴ دهه از انقلاب اسلامی در ایران گذشته، اما نه تنها فضای انقلابی که شاخصه آن خشونت بود کاهش نیافت بلکه خیلی زود آثار منفی خود را در همان روزهای پس از انقلاب بروز داد که یکی از آنها تبعیض علیه اقلیت‎های دینی بود که با تبدیل تعدادی زیادی از کلیساها و کنیسه‎ها به پادگان و مراکز استقرار کمیته‌‏های انقلاب تجلی گرفت. در این بین بسیاری از اموال مسیحیان شامل دارایی‎ها و املاک خصوصی و غیر خصوصی آنها نیز توسط انقلابیون اشغال و بنیاد مستضعفان با اتهام‎های عجیب و غریب آنها را مصادره کرد.
به مرور و با گذشت چند ماه از انقلاب اسلامی در ایران و همچنین با آشکار شدن چهره واقعی ساختار نظام اسلامی و نیز تحت تاثیر فضای انقلابی که با اشغال و مصادره و حمله به افراد و محل سکونت آنها همراه بود، این قبیل حرکات ماجراجویانه در خصوص مسیحیان ایران نیز به شدت افزایش می یافت.

در همین زمان بود که در اصفهان یک بیمارستان «مسیحی» اشغال شد و نام آن را تغییر دادند و بعدها هم بنیاد مستضعفان آن را مصادره نمود. این بیمارستان متعلق به دولت انگلستان بود، اما انقلابیون اعلام کردند که پایگاه جاسوسی بوده است.
۳۸ سال پیش در چنین روزهایی (آبان سال ۱۳۵۸) پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان موسوم به خط امامی‎ها در بسیاری از شهرها موج اشغال ساختمان‎ها و اماکن خارجی که متعلق به مسیحیان بود به راه افتاد و در چندین شهر از جمله اصفهان و تبریز و شیراز کنسولگری‎های آمریکا در حرکتی ناپسند اشغال و مصادره شد.

یکی از اماکنی که از موج این غارت‎ها و خشونت‎ در امان نماند بیمارستان «مسیحی» اصفهان بود.اشغال شد و نام آن را تغییر دادند و بعدن هم بنیاد مستضعفان آن را مصادره نمود. این بیمارستان متعلق به انگلستان بود، اما انقلابیون اعلام کردند که پایگاه جاسوسی بوده است.
دادسرای انقلاب اسلامی شعبه اصفهان در اطلاعیه‎ای به اتهام جاسوسی پرسنل بیمارستان برای انگلستان و عدم همکاری آنها با انقلابیون پس از آنکه سفارت توسط گروهی از تندروها اشغال شد، کلیه اموال منقول و غیرمنقول آن را مصادره کرد.
در این اطلاعیه نوشته شده بود، بیمارستان مسیحی اصفهان پایگاه جاسوسی غرب است و به خاطر احترام به برادران مسیحی نام آن به «حضرت عیسی بن مریم» تغییر می‎کند.
این بیمارستان از اولین ساختمان‎هایی بود که پس از انقلاب از مسیحیان غارت شد و به اتهام جاسوسی به نفع بنیاد مستضعفان مصادره گردید. این رویه ادامه داشت و به تدریج در سالهای پس از آن اموال بسیاری از کشیشان و خادمین کلیساهای ایران ضبط و مصادره گردید.
موجی که همچنان تا به امروز ادامه دارد و آخرین آن مصادره «باغ شارون» متعلق به «شورای کلیساهای جماعت ربانی» در تهران بود که به اتهام «جاسوسی برای آمریکا» حکم توقیف و مصادره آن صادر شد. اتهام مالکان این باغ این بود که شورای کلیسای جماعت ربانی ایران با «سازمان سیا» ارتباط دارد!