انتقاد ‘مولوی عبدالحمید’ از تبعیض نسبت به پیروان سایر ادیان و اقوام در ایران

این روحانی اهل سنت ایران ضمن هشدار درباره اختلافات قومی گفته است “ایران نه یک قوم و زبان و نه یک مذهب است، بلکه ایران برای همه است.

مولوی عبدالحمید از چهره‌های مطرح اهل سنت ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا ضمن گلایه از “تبعیض و نابرابری در استخدام نهادها، ارگان‌ها و ادارات” از مشکلات “واگذاری مسئولیت و مناصب به اهل سنت” سخن گفته است. او در این گفت‌وگو که فیلم و متن آن روز شنبه (۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر) منتشر شد می‌گوید در این رابطه نامه‌ای نیز به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته است. او می‌گوید، در این نامه نوشته است که “اقلیت‌ها بعضی‌ جاها حتی برای نماز مشکل دارند.”او با اشاره به مشکلات “بسیاری از مدیران که می‌گویند تحت فشار هستیم و نمی‌گذارند از اهل تسنن استفاده کنیم” می‌گوید که از رهبر جمهوری اسلامی خواسته تا فرمانی صادر کند تا “به دستور ایشان جلوی کسانی که با تنگ‌نظریشان فشار اعمال می‌کنند گرفته شود.” عبدالحمید می‌گوید، خامنه‌ا‌ی به درخواست او با “فرمانی صریح و شفاف” پاسخ داده است.
عبدالحمید می‌گوید، با توجه به فرمان رهبر جمهوری اسلامی بارها از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران خواسته بود که وعده خود را در مورد حضور وزیر سنی در کابینه و یا واگذاری استانداری‌ها به اهل سنت عملی کند. اما به گفته او، “به رغم صدور فرمان رهبری این درخواست عملی نشد.” بعد از این مسائل بود که احتمال حمایت اهل سنت از اصول گرایان مطرح شده بود.

عبدالحمید به خبرنگار ایسنا که درباره موضع احتمالی اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری آتی پرسیده بود گفت: «این که در چهار سال بعد چه اتفاقی می‌افتد به شرایط بستگی دارد.»

مولوی عبدالحمید در ادامه مصاحبه خود با ایسنا ضمن تأکید بر لزوم وحدت و یکپارچگی کشور می‌گوید: «ما ایرانی هستیم و ایران برای همه ایرانیان است. ایران نه یک قوم و زبان و نه یک مذهب است، بلکه ایران برای همه است. وطن ما است.»