اطلاعیه 916 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع اذیت و آزار شهروندان بهائی

 

 

 

 

 

همزمان با برپائی جشن دویستمین سالروز تولد بها الله « بنیانگذار آئین بهائیت » در سرتاسر گیتی و ارسال پیام های تبریک رهبران سیاسی و مذهبی جهان، سرکوب، ادیت و آزار باورمندان بهائی در جمهوری اسلامی ایران افزونتر از گذشته و با سرعتی چشمگیر،اوج میگیرد وجشن‌های کوچک خانوادگی به گونه ای دیگر برگذار میشود:

27 مهر: با ورود، حمله و هجوم مأمورین اداره اطلاعات تهران به منزل آقای وحدتی، مراسم لغو، اسامی و مشخصات حاضرین ثبت صاحب خانه خانم پریسا صادقی (وحدتی) را نیز بازداشت می کنند.

۲۷ و ۲۸ مهر:مأموران وزارت اطلاعات پس از ورود به منازل 8شهروند بهائی ساکن کرمان ضمن تفتیش منازل و ضبط کتب مربوط به آیین بهائی، شفاهی به افراد ابلاغ کرده‌اند که از شهر خارج نشوند، چون قرار است احضار شوندّهمراه با این اخطار که بهائیان اجازه تشکیل هیچ جلسه‌ای بمناسبت سال‌روز تولد بهاءالله را ندارند و در صورت تشکیل جلسات مذهبی، محل یاد شده پلمب خواهد شد.

۲۹ مهر: مأموران اداره اطلاعات خراسان جنوبی با حکم قضائی ( برخلاف همیشه) به منازل ده نفر از بهائیان شهر بیرجند وارد شده و پس از تفتیش محل، ضبط و توقیف کتب، تصاویر مذهبی، کامپیوتر، لپ تاب‌ها و موبایل‌های همه‌ ساکنین منزل، 9 نفر بنام های «شیدا عابدی، بیژن احمدی، بهمن صالحی، فیروز احمدی، ساغر محمدی، سیمین محمدی، مریم مختاری، خلیل ملاکی و سهراب ملاکی» را نیز بازداشت  و به اداره اطلاعات بیرجند منتقل می کنند.

۲۹ مهر: مأمورین اداره اطلاعات شهر تبریز پس از ورود به منازل سه تن از شهروندان بهائی به نام‌های ناهید میثاقی، بهجت صابری و تورج میثاقی و بر هم‌زدن مراسم سال‌روز تولد بهاءالله، از چهره‌ تک تک حاضرین فیلمبرداری کرده، اسامی و شماره تلفن‌های آنان را ثبت، بازرسی و تفتیش منازل بسیار دقیق و کامل،کتب، جزوات، لپ تاب، کامپیوتر و تلفن همراه میزبان را نیز با خود می برند.

همچنین به تعدادی از حاضرین احضاریه‌ای داده اند با این مضمون که پنج روز پس از تاریخ صدور احضاریه با ایشان جهت ملاقات تماس گرفته خواهد شد.»، گفتنی است: بیش از ۱۵ نفر برگه‌ِ احضاریه دریافت کرده اند که اسامی و مشخصات کامل آنان  از قبل در برگه‌های احضاریه تایپ و آماده شده بود.

30مهر: مأمورین اداره اطلاعات شهر تبریز به منازل دو بهائی دیگر به نام‌های ایرج نوردل و شبنم عیسی خانی که در جلسات روز گذشته غایب بودند، مراجعه کرده و پس از تفتیش کامل منازل، ضبط کتاب‌های مذهبی،لپ تاب، تلفن همراه، به آنان نیز احضاریه‌ای با مضمون فوق را تحویل میدهند.

قبل از ایام برگزاری جشن این روز تاریخی، اتاق بازرگانی، بطور شفاهی به دو نفر از کسبه بهائی شیراز ابلاغ می کند که محل کسب‌ خود را در روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل نکرده و این پیام را به سایر کسبه بهائی اطلاع دهند که آن دو  نپذیرفتند ودر نتیجه تا ظهر یکشنبه محل کسب دوازده شهروند بهائی توسط اداره نظارت بر اماکن و اتاق اصناف با برچسب عدم داشتن پروانه کسب، پلمپ شد، درحالیکه آنان سالها ست که در شیراز فعال بوده و همگی دارای پروانه کسب هستند. همچنین چهار محل کسب بهائیان مرودشت نیز در همان روز توسط اداره اماکن استان، پلمپ گردید. محل کسب حداقل ۱۲ شهروند بهائی در شهرهای گرگان و گنبد کاووس نیز در طی روزهای شنبه و یک‌شنبه گذشته، توسط اداره اماکن استان گلستان، پلمپ و تعطیل شد.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مفاد 18 و 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین طبق اصول 12 و 13 مندرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات غیر قانونی خواهان حقوقی برابر برای شهروندان بهائی و و تمامی پیروان و باورمندان ادیان و مذاهب دیگر در ایران می باشند .

916

کانون دفاع ازحقوق بشر درایران

کمیته دفاع ازحقوق پیروان ادیان